Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjäna!
      Har nu börjat få hem alla delar o saker som krävs för att kunna jaga.
      Har en winchester xpr i .308 utan dämpare eller m-broms.
      Det jag undrar lite över är om det finns andra xpr ägare här på forumet eller kunniga säljare, ägare osv som kan rekommendera en redigt grym kula att jaga med, samt en billig och bra övningsammunition. Det som jag kommer att jaga lär bli gris och rådjur i första hand.

Tack
      /Richard 
    • Stiffe79
      By Stiffe79
      Sauer 303 forest 8x57, bra/ dålig? 🤔 
    • erik.jader
      By erik.jader
      Har gått strax under 1000 smällar om förra ägarens uppgifter är korrekta. 
      Själv har jag bara skjutit Norma DL fält dvs mollade kulor.
      Ser oerhört fin ut och skjuter som en dröm. Se bild nedan. Ett slarvskott tyvärr i den serien. 
      Kaliber 6,5x55
      Piplängd 74cm
      Valnötskolv som är mycket trevligare än standardkolven. 

Ser oerhört fin ut och skjuter som en dröm. Ett slarvskott tyvärr i den serien.

Picatinny från LRD (Long range design) https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.321.5100/lrd-long-range-design-picatinny-rail-sauer
      Skena för bipod också från LRD: https://www.longrangedesign.com/product-page/benstödsskena-picatinny
      Har även ljuddämpare. Jaki sniper gänga 18x1. Gör skyttet i det närmaste rekylfritt. https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.2255.20275/jaki-jaki-sniper

Pris utan kikare och fästen: 16 000:- och då medföljer diverse vapenvårdsartiklar, bipod från kina och annat småplock.
      Skickas inte. Finns att hämta i Uppsala
    • WRoos
      By WRoos
      Vilken kaliber skulle ni säga är att föredra för hundförare? Viltet som jagas är storvilt dvs. mestadels älg & vildsvin.
    • Finskjägare
      By Finskjägare
      Jag är ganska skotträdd att skjuta med en 308. Rädd att siktet tar i ögat. Har någon några tips hur man hjälper detta? Eller är det bara att skjuta mycket på skjutbanan?
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Gustav

Sauer 100 som första vapen?

Recommended Posts

Gustav

Hej!

Jag ska snart ta jägarlicens för kulvapen och jag har tänkt att köpa en studsare snart. Jag har tänkt mig en .308w, helst syntet (eller annat material förutom trä), repeterstudsare (boltaction, det vanliga), och priset (med kikare) kan vara mellan 8 000kr och 15 000kr.

Jag var i en vapenhandel och tittade på en Sauer 100. Paketpriset (med kikare m.m.) är ca 14 900kr. Den är nyligen lanserad och "vapnet kommer att hålla i 20+ år", enligt vapenhandlaren.. (vilket är ungefär den tiden till jag troligen kommer att sälja den och köpa en ny)

Detta är alltså mitt allra första vapen. Många jägare säger ofta "köp begagnat och bra, istället för nytt och dåligt", "kikaren ska kosta mer än själva geväret", men är det alltid så? Köper man nytt (och bra) för lite högre pris så räcker det ju längre och man kan vara helt säker på att geväret använts på rätt sätt, eller aldrig, för den delen. Plus att man får garanti och att vapnet tillverkades 2016 - modernt.

Sauer 100: https://www.google.se/search?q=sauer+100&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJ3ov01o7NAhVC8ywKHZkdAt0Q_AUIBygB&biw=1920&bih=955#imgrc=v1vuM67_ToawEM%3A

Vad tycker ni? Ska jag leta efter begagnat och riskera pengarna, eller ska jag leta efter andra liknande nya gevär som motsvarar mina krav? Vet ni några som gör det?

Mycket tacksam för alla svar.

Mvh

Gustav

Dansken

Vilket sikte skickar dom med i "paketet" ? Förmodligen något halvjunk...

Att vapnet är "nytt" betyder att det sitter folk och försöker räkna ut hur man får ned tillverkningskostnaderna för att ge högre avkastning till aktieägarna- INTE för att du ska få ett bättre vapen...

Och tillverkarnas garantier är inte värda mycket när det kommer till kritan- tro mig: JAG vet... Och jag är ingen försynt, osäker liten nyexaminerad jägare

Ny examinerade jägare trillar ofta dit på försäljarna munlenhet och eleganta fotarbete och köper "jägarexamens-paketen"... för: "handlaren var ju trevlig och bjöd på kaffe trots att jag aldrig har varit där innan cirkelledaren (som råkar jaga med krämaren) tog gruppen med till just den affären"

Du RISKERAR inga pengar vid att köpa begagnat om du tar med en erfaren person som "smakråd" - du ska ha med någon du litar på när du ska köpa dina första vapen om du inte är säker själv.

• Like 1

Joacim

Jag vet inte riktigt vart du bor och hur du tänkt jaga men oaktat det så hade jag börjat med en Tikka T3 - det ÄR ett säkert kort. Har själv landat i en ny T3x och jag har bytt genom åren - det kan jag lova dig.

Köper du en begagnad Tikka T3 i 308, 30-06 eller 6,5x55 bör gå lös på 7-9000kr beroende på modell osv. Kvar till optik och fästen har du då 6-8000kr, vilket du får helt okej ny optik för. Väljer du begagnat även här så kan du med lite tur komma över något från dom stora tyska tillverkarna  (Zeiss, Swarovski, Schmidt und bender, Helia, Docter m.fl). Sedan lär du ha vapen och optik för resten av livet om du inte sjuknar ner i bössbytarsjukan precis som en del av oss här inne gjort.

Mvh och lycka till! 

• Like 1

Gustav

Tack för svaren!

Jag har mest tänkt mig vakjakt och smygjakt.

Det viktigaste för mig är att jag har ett vapen som jag tycker om (t.ex. jag skulle inte ha ett rosa vapen, bara för att den är lätt som en fjäder och skjuter som en laser). När det handlar om själva prestandan, så nöjer jag mig med hyfsad.

Jag läste på hemsidan och det stod att Zeiss Terra 3-9x50 följer med. Är det en bra kikare? Förresten, jag har hållt i en Sauer 100 och fått testa den (inte med riktig ammunition) med själva siktet på. Det kändes som att den var helt perfekt för mig (både siktet och vapnet).

Ibland står det 15x1 och 14x1 på bara vapnet, vad menas med det?

Jag har sett bipods, har man mycket användning av dem?

Tycker ni ändå att jag ska köpa begagnat?

MagnusN

Browning xbolt är en annan trevlig bössa som uppfyller dina kriterier. 

15x1, 14x1 är olika gängningen för dämpare eller broms. Diameter x stigning

• Like 1

Dansken
20 minutes ago MagnusN sa:

15x1, 14x1 är olika gängningen för dämpare eller broms. Diameter x stigning

Som ofta blir glappa för alla dämpare ska kunna gå på.

Köp en ogängad bössa och få den gängad EFTER DIN DÄMPARE som eventuellt ska på

Joacim
32 minutes ago Gustav sa:

Tack för svaren!

Jag har mest tänkt mig vakjakt och smygjakt.

Det viktigaste för mig är att jag har ett vapen som jag tycker om (t.ex. jag skulle inte ha ett rosa vapen, bara för att den är lätt som en fjäder och skjuter som en laser). När det handlar om själva prestandan, så nöjer jag mig med hyfsad.

Ja det är väll ganska så givet. Det kan vara bra om man får någon sånär vettig känsla för "verktyget" som man tänkt bruka på levande varelser.

32 minutes ago Gustav sa:

Jag läste på hemsidan och det stod att Zeiss Terra 3-9x50 följer med. Är det en bra kikare? Förresten, jag har hållt i en Sauer 100 och fått testa den (inte med riktig ammunition) med själva siktet på. Det kändes som att den var helt perfekt för mig (både siktet och vapnet).

Terra är ju det billigaste som Zeiss har kastat ut med sin logga på - inget under av optik direkt men funkar säkert. Jag har inte själv känt på Sauer 100 (letade efter den på torsbo häromdagen för att bilda mig en uppfattning, men jag hittade ingen - tyvärr) så den kan jag inte yttra mig om. Tikka T3 är dock ett säkert kort såväl för nybörjare som för oss mer erfarne.

Mvh

• Like 1

Dansken

Knätofsarna med Dyra bössor som talar högt- och med stora armrörelser skulle dö om dom blev upptuktade av tyst kille med Karl-Bertil glasögonen som sköt med en rosa bössa om han sköt skjortan av dom på banan..

Bara det har ett högt egenvärde

Dansken

En Tikka 55 eller 685 hittar du till bra pris... Ett ypperligt vapen

Warne fästen och ett begagnat Tysk sikte lämnar pengar över till mycket övningsammo jämför med snik-Sauern och Zeiss Terra(ble) siktet

Det enda som är Zeiss på den är namnet

• Like 1

Gustav

Är det en otrolig skillnad (som man märker), mellan T3 och Sauer 100 med Zeiss siktet?

Det är väl fortfarande ett ok gevär?

Hur är det med Remington? 700 verkar vara prisvärd?

Dansken

Köp ALDRIG "paket"

Plocka ihop grejer du verkligen vill ha själv... Vad du verkligen vill ha kommer du på senare

Ja, Sauern med Terran är "ett ok gevär" men difinitivt ingen "a-ha" upplevelse...

Gustav
12 hours ago Dansken sa:

Köp ALDRIG "paket"

Plocka ihop grejer du verkligen vill ha själv... Vad du verkligen vill ha kommer du på senare

Ja, Sauern med Terran är "ett ok gevär" men difinitivt ingen "a-ha" upplevelse...

Ok, om jag bara köper Sauern, vilken kikare rekommenderar du? Själva geväret kostar 9995, så ungefär 4000 - 5000kr får kikaren kosta.

Dansken

Jag rekommenderar fortfarande en Tikka ;)

11 minutes ago Gustav sa:

Ok, om jag bara köper Sauern, vilken kikare rekommenderar du?

Hur mycket pengar har du att lägga på siktet?

Gustav
1 minute ago Dansken sa:

Hur mycket pengar har du att lägga på siktet?

4000-5000 kr (så summan blir samma som "sauer-paketet")

Gustav

Tack för citaten!

Jag har bara varit i två vapenhandlar; Torsbo Vapenhandel och Värnamo Vapen. Min far var inte med när vi var i Värnamo, så jag visste inte vad jag skulle leta efter. När jag var i Torsbo följde han med, och kunde ge mig lite tips m.m. När vi var där, frågade vi efter studsare som följde mina krav och han tog fram en Remington (kommer inte ihåg vilken, säkert 700) och sen Sauer-paketet. Jag fick testa båda (men inte skjuta) och Sauern kändes bäst. Priset var på gränsen till för högt, så jag sa att jag ska leta information om vapnet innan vi åker dit igen och tittar. Jag har ännu inte hållt i en Tikka, så vet inte riktigt hur den är. Det finns bara positiva saker om den, enligt många jägare jag mött under utbildningen.

Precis som du sa, jag vill bara ha en form av bekräftelse, eftersom den kändes helt perfekt i vikt och form, men eftersom vapnet är väldigt nytt, så finns det knappt några recensioner eller liknande om den.

Nästa gång vi åker till en vapenhandel ska jag fråga efter Tikka (T3). Det kanske slår Sauern skyhögt. De hade säkert en i Torsbo, fast han vill nog sälja nytt istället.

Tack för hjälpen alla i tråden!

• Like 1

Dansken

Vad tycker din far om erbjudanden ni har fått? Vad jagar han med? Funkar  hans bössor för dig?

Jag brukar "hitta" lite vapen ibland......

Ska gärna hjälpa dig till någon bra prisvärd .308W om du vil....l

• Like 1

Dansken

Nya Remington 700 är grovt ihopsatta byggsatser

Gamla Remington 700 är vackra trevliga bössor med ledat underbeslag, god finish och djup, blank blånering med känslan av hantverk kvar. Dom nya är grova, har grader och bearbetníngsmärken (vilket inte syns då allt ska fosfateras och vara "tactical" där borta i dag)

Joacim
1 hour ago Dansken sa:

Jag vill råda dig att ta detta erbjudandet Gustav- Dansken vet vad han sysslar med och han brukar springa på dom mest välbevarade av bössor!

Mvh

Gustav
1 hour ago Dansken sa:

Vad tycker din far om erbjudanden ni har fått? Vad jagar han med? Funkar  hans bössor för dig?

Det är en Carl Gustaf (tror jag), det är en 6.5x55 och han jagar mest på älgjakten, men ska nog börja jaga mer när jag också gör det. Jag har skjutit med den, men jag tror att .308 är precis lagom.

Ja tack! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en prisvärd 308!

Alltså:

.308w

Repeter (bolt action, det vanliga)

Syntet (eller annat material utom trä)

Med gevär och kikare kan det kosta uppåt 14000(absolut max 15000).

Du sa det innan om "tactical". Menar du militär-likande, "spec-ops" och så? Det kan det gärna (helst) vara :D 

Dansken

Ännu en bössa och sikte i det lägre prissegment.

Joacim
55 minutes ago Gustav sa:

Jag hittade en Browning på blocket:

https://www.blocket.se/dalarna/Browning_Xbolt_308_67169680.htm?ca=17&w=3

Vad tycker ni?

Den kanske är för långt bort, men själva modellen?

Bössan är helt OK. Jag sköt dubblé på gris med en sådan i höstas och det dög den till. Blev positivt överraskad över hur pass lättskjuten den var. 

Vad gäller optiken så finns det klart vettigare alternativ.

Mvh!

Gustav

.