Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
culot

Äntligen en Browning A5:a

Recommended Posts

culot

Jag har ju som sagt ropat in ännu en Sweet sixteen, och det var väl inte riktigt meningen och jag trodde att den skulle dra iväg på slutet då det ändå är en förvisso sliten men ändå en äkta Sweet sixteen med gravyren på sidan ,ventilerad spång , kryssbultsäkring , och speed load och årsmodellen är troligen -64  men denna har fått vara med så blåneringen på främst lådan är sliten,,dock har minA5 kompis i usa berättat att rostblånering kan man ånga och köra m brännare på så kommer den fram igen, jag ska be om en utförlig beskrivning innan jag vågar mig på det..

/P

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
MarkusR

Det är ju lite av en drömbössa, en äkta sweet 16 A5a, grattis :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
16 minutes ago MarkusR sa:

Det är ju lite av en drömbössa, en äkta sweet 16 A5a, grattis :thumbsup:

Ja varför bara ha en när man kan ha två :D

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Lite bilder 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

• Like 1
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Patinan med den nötta blåneringen är ju urcharmig, den ska du väl inte laga sönder?! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR
21 minutes ago culot sa:

Ja varför bara ha en när man kan ha två :D

/P

Du kan väl säga till när du kommer underfund med att du inte behöver båda, då kan jag lätta din börda :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
10 hours ago MarkusR sa:

Du kan väl säga till när du kommer underfund med att du inte behöver båda, då kan jag lätta din börda :rolleyes:

Tyvärr missade jag att kolla vad dom ville ha för att skicka den, jag läste bara 80€ för export  frakten ville dom ha 180€ till för , men då hade jag redan vunnit budgivningen så det vart 260 i externa kostnader dvs ca två gånger så mycket som bössan.

Så den har jag inte " råd " att sälja , min -62:a ska däremot säljas inkl patina.

Ev så ska jag ånga fram blåneringen och värma m brännare då jag nästan är säker på att den har rostblånering ... Kolven ser ju åxå lite tråkig ut och kanske jag flyttar över den fr -62:an som har kindstöd. 

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7

Så total priset på bössan hemma är ca? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
5 hours ago andershermansson7 sa:

Så total priset på bössan hemma är ca? 

För den  383€  som är väl ca 3700 kr , och felet är mitt som glömde fråga vad han ville ha för att skicka den , " normalt " är 120-150€   Och i jämförelse så fick vi två bössor en 12:a  och en 16 skickade för 245€  så det gäller att ha saker på det klara innan man bjuder.... Dock trodde jag aldrig jag skulle få den och hade faktisk tänk lägga ett ännu högre bud, så med facit så är jag glad att ingen gick högre.  Nu är det sällan en Sweet går så billigt och det finns andra bössor som är finare till bra pris, men en sweet är alltid roligare än en standard  det är ett faktum :D

dock är det larvigt liten skillnad kanske 2-2,5 hekto inte mer och ja så gravyren " Sweet Sixteen " Förstås ...

/P

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Bubs

Lite utav fel tråd egentligen kanske, men tyckte detta var den mest passande utan att starta en ny.

Jag har inte haft tid att kolla igenom min A5 förens idag. Men jag upptäckte nu att det inte går att ladda magasinet... "Luckan" eller vad man nu ska kalla det som sitter under bössan går inte in när man trycker in den. Och eftersom bössan saknade friktionsringen och hade spricka i förstocken så fick jag köpa bössan fast utan garanti.. jag vet, dumt av mig men gjort är tvärr gjort. Men däremot så skulle dom utan kostnad hjälpa mig att skruva isär bössan och kolla om det är någon del som är trasig eller fattas. 

Men jag tänkte höra om någon av er har någon tanke om vad felet kan vara?

/Willy

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Givdul
5 hours ago Bubs sa:

Lite utav fel tråd egentligen kanske, men tyckte detta var den mest passande utan att starta en ny.

Jag har inte haft tid att kolla igenom min A5 förens idag. Men jag upptäckte nu att det inte går att ladda magasinet... "Luckan" eller vad man nu ska kalla det som sitter under bössan går inte in när man trycker in den. Och eftersom bössan saknade friktionsringen och hade spricka i förstocken så fick jag köpa bössan fast utan garanti.. jag vet, dumt av mig men gjort är tvärr gjort. Men däremot så skulle dom utan kostnad hjälpa mig att skruva isär bössan och kolla om det är någon del som är trasig eller fattas. 

/Willy

Om du har den tidigare varianten av ”lucka” så måste du hålla in knappen som släpper fram slutstycket (på Engelska bolt release button)för att kunna ladda bössan. Annats sitter den still och rör sig inte ur fläcken för att släppa in en patron.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Bubs
19 minutes ago Givdul sa:

Om du har den tidigare varianten av ”lucka” så måste du hålla in knappen som släpper fram slutstycket (på Engelska bolt release button)för att kunna ladda bössan. Annats sitter den still och rör sig inte ur fläcken för att släppa in en patron.

Jo dom sa det också på grannkanalen och mycket riktigt så funkar det då. Hade inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna vara så :lol:

/Willy 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Givdul
1 hour ago Bubs sa:

Jo dom sa det också på grannkanalen och mycket riktigt så funkar det då. Hade inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna vara så :lol:

/Willy 

Jag vet inte hur utförligt utlägg du fick där, men den senare varianten av patronhiss kallas på Browningautomater för speedload. Det innebär att om slutstycket är öppet och bössan tom så kamras automatisk det första skottet du laddar genom ”luckan”. Finns klipp på Youtube om du söker på A5 speedload så ser du hur det funkar. Det går att bygga om din bössa med nya delar så din funkar så också och då behöver du inte hålla in knappen för att kunna ladda.

A5-gururna kan säkert fylla på med info om vart man kan hitta delar!

P.S

Du kanske redan fått denna info, men här kommer den igen isåfall;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
19 hours ago Bubs sa:

/Willy

helt rätt tråd tycker jag B) och du ska trycka in knappen när du laddar den mao helt i sin ordning , går lätt att bygga om till speed load 

/ P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Vi  ( jag och några till ) har hittat ett företag i Canada som skickar A5 delar, så nu sitter man och skriver önskelistan  STOR :P

/ P

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
32 minutes ago MarkusR sa:

Sett den, vore kul men jag har inte plats i garderoben nog. 

Jo, hade det inte varit för den där garderoben hade jag nog också varit aspirant på denna. :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
1 hour ago knappåsarn sa:

lite sugen blir man ju efter herr culot's orerande om sweet sixteens...

http://www.egun.de/market/item.php?id=6822485

Tyvärr vill inte tråkjäkeln sälja utanför Tyskland , men om du fixar fram en exportfirma så borde det funka . Tror PMT kan tipsa om sådana företag  , tror ett heter waffen bock .

men det finns en skitfin light 16 för under 300 euro som skickar 

utanför Tyskland 

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Det vart lite Lördags Sporting idag och min Light 16 fick följa med .

jag hade " smort " den lite då jag hade omladdnings problem i kylan lördagen innan, trots att jag VET att man ska va försiktig med att smörja friktions ringarna på A5, det medförde att jag i första serien fick " stryk "  jag bad att få stiga av plattan och lite snabbt torka av magasinröret som friktionsringarnaa löper över och då skyttet på ej ordinarie öppettid sker bland goda vänner var det inget problem, åtgärden gav en väsentlig skillnad men inte 100 så i " fikapausen " tog jag in bössan i stugvärmen och rev isär den och torkade ALLT i friktionsdelen .  Detta gjorde susen  och den  genuina Auto 5 feelingen kom som ett brev på posten .... Ja det är ett uttryck och innebär inte det samma som att " ett brev som PostNord levererar"  

När mina skyttekamrater frågar, är det inte mycket strul m halvautomater ? Så säger jag lugnt " detta är en konstruktion av Guds son långt innan steelmax och Perazzi  var uppfunnet, så man får ha en viss ödmjukhet för Guds sons  skapelser "  jag lägger inte till må ni hedningar brinna i helvetet för att jag är en from och kärleksfull människa medveten om mina medskyttars okunniga brister ....  

/P

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
6 minutes ago Greifelter sa:

Efter rätt lång väntan är den hemma och herrejösses vad mysigt:)

Tillverkad 1926. Dubbla pipor, en original utan spång och en med spång(som ändå är lättare). 16/65 resp 16/70. Hyggligt trångborrade, det ska provskjutas så snart tillfälle ges.

300CCAD7-70A2-4191-80A4-00C5370C21D2.jpeg

28FB7455-3717-4705-944B-874C37F2DF53.jpeg

Pipan m spång har den 3 lätthål i ringen ? Och har du kollat om lådan har de 4 urfräsningarna vi pratade om ? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Greifelter

Det är inga urfräsningar. Originalpipan har inga hål men den med spång har tre hål.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget