Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen en Browning A5:a

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
1 hour ago MarkusR sa:

Jag ska se till att provskjuta lite papp för att jämföra med när brotschningen är klar, ska jag köra direkt på 35 meter tycker du? Det känns som väldigt långt med hagel för mig :ph34r:

Alltid 35m  då vet du att det blir tätare på närmre håll 

9 minutes ago knappåsarn sa:

jag står i begrepp att ta upp min a5 från fulltrång, men funderar lite på vad som är en lämplig borrning för att kunna skjuta övningsstål utan att offra träffbilderna med blyjaktskott. ska man börja med halv och sen eventuellt ta mer om det inte är till belåtenhet? gäller kaliber 12/70.

Lämna 0,50 kvar och mät loppet innan choken noga , vet du hur smeden kommer gå tillväga ? 

Tänk även på att det händer mycket mellan 30 och 35m

halv är en bra borrning och du kan labba m ammon .

/P

• Svar 597
  • Visningar 73,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag ropade in en äkta Sweet sixteen idag   i kanonskick och med alla attribut jag vill ha, troligen är det en mitten 60 tal ( trol -64 )  ventilerad spång , kryssbultsäkring , speed load , o

• Tro på fan om inte säljaren till den senaste A5:an jag ropade in vaknade till liv idag, Äntligen !!! Som Fylking brukar säga , jag undvek att vara dryg trots att jag mailat 15gg  bössan e så

• Det MÅSTE vara åldern ! För igår helt ovetandes om att det var trutpremiär åkte jag hem med semesterbössan och ställde den i skåpet, så nu sitter jag här precis nymedveten om att den feta havstrut som

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag sköt sporting igår på min hemmabana , jag har förut kollat avstånden m lasermätare och vissa duvor är närmare 50 än 40 beroende på när man tar dom,  min A5 : 16  som är öppnad till 5/10 = mod  gjorde skit av duvorna på även de längsta hållen så länge jag placerade svärmen rätt, hade träffat ett dugg bättre m hårdare borrning och i jämförelse m -53:an jag hade innan som var 6/10+ IM så behövdes inte mer.

/P

Publicerat

den kommer honas upp i en sunnen och efterpoleras med diamantpasta och filt. men då kör jag på en halv milimeter under vad loppet är precis innan choken.(mät med invändig trepunkts mikrometer)

Publicerat
  • Författare
43 minutes ago knappåsarn sa:

den kommer honas upp i en sunnen och efterpoleras med diamantpasta och filt. men då kör jag på en halv milimeter under vad loppet är precis innan choken.(mät med invändig trepunkts mikrometer)

Om ytan efter hening är slät så polera inte , det påverkar spridningen  mät några cm före choke då konan är stört flack , mina styrningar fastnade i konan och ändå var det endast handkraft 

( och nån brottare är jag inte )  

Publicerat

ja honingen ger fin yta har tidigare använt den till slutjustering av dimensioner på laddverktyg jag svarvat.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago knappåsarn sa:

ja honingen ger fin yta har tidigare använt den till slutjustering av dimensioner på laddverktyg jag svarvat.

Då skulle jag nöja mig där , för att du får lite " wad lock " effekt med en aningen " rå yta"  har du möjlighet att använda styrningar ? 

Publicerat

styrningar hur menar du då?

själva honingshuvudet är försett med bronsglidskor som centrerar verktyget i loppet själva brynet matas sedan ut av motglidande kilar ungefär som skären på en ställbar brotch. det blir parallellt med det befintliga hålet och helt runt.

spännande med wad lock, jag har för mig att jag läst något som P.T Kekkonen skrev om detta.

Publicerat
  • Författare

Hmm! Det där behöver jag nog se en bild  på för  att förstå, dock fattar jag att det blir jävligt bra , matas den fr patronläget ?  

Publicerat
  • Författare
19 hours ago knappåsarn sa:

styrningar hur menar du då?

själva honingshuvudet är försett med bronsglidskor som centrerar verktyget i loppet själva brynet matas sedan ut av motglidande kilar ungefär som skären på en ställbar brotch. det blir parallellt med det befintliga hålet och helt runt.

spännande med wad lock, jag har för mig att jag läst något som P.T Kekkonen skrev om detta.

Kanske. Inte 100 likadant för jag tror WL är nån rakräffling av nåt slag , vad jag menar är att förladdningen bromsas upp och släpper iväg haglen, det var nåt man labbade med förr och glasblästrade paralelldelen i choken, dock var det inte beständigt 

Publicerat
  • Författare

Fick lite kalla fötter ang min kolv för min  Sweet 16 jag lämnat till Fredrik Seth för montering av bakkappa i gummi 

en tunn svart Packmayer , jag hade sagt till om 5mm kortare totallängd  och när jag ringde för att bromsa så var det sågat redan :wacko:

Nu är det väl inte nån  ko på isen och det finns ju tjockare kappor och även mellanlägg.

Jänkarna  Gråter blod när man säger att man ska sätta sågen i en okapad orginal Sweet 16 stock i " bright wood" 

" You will ruin the value " skriker dom, och value är visst nåt som är jävligt viktigt over there, men så länge jag inte kan sälja den till usa 

så är värdet  i europa nog inte mer eller mindre kapat eller ej. 

Jag är inte nostalgisk  dock skulle jag gråta blod om den halkade för att kappan är hal och jag slog i pipan med bula eller fult märke 

som följd.

/ P

Publicerat
  • Författare

Nu är bössan provad och jag for först iväg till hemmabana men där vet det bommat för sesången, men jag hade ju ändå glömt skotten mitt jävla miffo !!! Dock ringde jag till den ivrige ynglingen Marcus som var på väg till Sorunda för lite compact sporting, så efter vart hem och hämtat poletter så begav jag mig dit och väl där träffade jag Ken1:s granna fruntimmer Susanne och bara det var ju värt resan, att hon även satt funkis på compacen och peta iväg duvor i rask takt var ju ännu ett plus. 

Till hur bössan kändes då! , Fan ! man är ju så helvetes känslig för minsta förändring så nu inbillar jag mig att bössan är aningen kort så jag fick labba med placeringen på vänsterhanden , men det är iofs med endast skjorta och Skjutväst, så vi får se om det hamnar ett 5 mm mellanlägg vid  kappan.

Publicerat
  • Författare

Vi  som  är lite hagelnördar pratar ju mkt förvaring av skotten, och faktum är att jag nu har dom i Garaget för att dom ska stå lite svalare,

För inne på övervåningen blir det rejält varmt så här års och sidan mot söder är det åxå och jag märker att poletterna påverkas för 

Det stöter å jävlas , både i mina Jaguar 16/67 26:7   och i synnerhet  RIO 28g :7  som blir helt vidriga i rekylen även i en automat.

PS: vill nån benhård rekylknarkare byta resterande RIO 28g  mot   de lite snällare  GB 24:7  rakt av så är hen välkommen, RIO:28g slår i båda ändar för duvorna går jättesönder.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Köptips !! Det ligger en sweet sixteen på egun.de  i helt okay skick, hade jag lnte 3 st A5 på ingång hade jag vart på som fan !

/P

Publicerat
  • Författare

http://egun.de/market/item.php?id=6580901

Den jag köpte var minipriset satt till 699 euro och jag var ensam om att bjuda. 

Jag har på känn att den här kan man få till bra pris, och jag skulle aldrig släppa den om jag inte just nu har 3 st på ingång.

/ P

Publicerat
  • Författare

Snacka om skillnad på säljare och säljare i Tyskland, den ena satans seg å dryg och köpet har blivit en sjukt långbänk , den andra mailar på rot att han fått mina papper och säger att du ser nog bössorna i slutet nästa vecka, men så har han åxå vart kanon från dag 1 , och när den ena av bössorna hade en spricka i slutstycket så ropade han in en annan bössa åt mig på egun.de utan att ta en spänn för besväret. Han debiterade 50€ för att plugga för 2-skott medans den andra skitpropen sa 100€ först sedan 120 och när notan kom hade han tagit 130€ , och så har det vart fr början trots att han svarade kvick innan jag vann auktionen , men efter jag fått bössan billigt så underlät han att svara på en månad ! Så bössorna jag köpte efter strulputten lär komma före ..

/P

Publicerat

det är alldeles för lite bilder :D

Publicerat

Har du sett på eGun,  A5:an  cal 12  "Final Tribute" som dom  vill ha 3400 euro för,  men ingen har lagt nåt bud än.

Publicerat
  • Författare

Ja och jag tvivlar nån gör det, men det finns en annan firma som har jättefina A5:or och en fantastisk fotograf men alla går inte för massa pengar även om dom är fina , den dyraste var nog en 20/70 A5 som gick för otroliga 2300€  med gravyr å allt, jag hoppas för mitt liv inte att det kommer nån lyx modell  i kal 16 för då kommer jag nog tappa all vett och sans ...

/P

Publicerat
  • Författare
1 hour ago oordning sa:

det är alldeles för lite bilder :D

Jag hade visst några på 12:an :P 

Det som gjorde den intressant var att 76 cmpipan är en nyare m cromat lopp och choker , bössan i övrigt är en Lightning twelve troligen fr slutet 60 tal eller tidig 70 tal , har jag  råflyt så får jag hem dom innan jag åker till Skåne och jagar duva i början september ...

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Publicerat
  • Författare

16/70 anno 1962:an i bruksskick ( kolven ska snyggas till ) 

image.jpeg

image.jpeg

Publicerat

Otroligt fina bössor, nu blev man sugen :D

Publicerat

Trevligt :)

Kindstöd har jag inte lagt märke till tidigare på en A5a, hur  vanligt är det? Är det något årtal man slutade med punggreppet och började med lite mer modernt pistolgrepp? Min 1968 har inte pungen men din 62a har. 

Publicerat
  • Författare
3 hours ago MarkusR sa:

Trevligt :)

Kindstöd har jag inte lagt märke till tidigare på en A5a, hur  vanligt är det? Är det något årtal man slutade med punggreppet och började med lite mer modernt pistolgrepp? Min 1968 har inte pungen men din 62a har. 

I europa är det vanligt m kindstöd , i staterna är det ovanligt och ökar värdet , speciellt om den är okapad, däremot " flat knob pistol grip" tror jag inte gjordes m kindstöd . Round knob och prince edward round pistol grip är favoriter bland samlarna ,  de utan pistolgrepp är knte heller så vanliga , dessutom har dom en annan vinkel på skruven som håller stocken . 

Publicerat
  • Författare
4 hours ago oordning sa:

Otroligt fina bössor, nu blev man sugen :D

Ligger flera fina på egun.de just nu , en grymt fin 12 bla och accepterar man polychoke tror jag den kan bli ett fynd .

just den firman har en grymt duktig fotograf som verkligen kan fota bössor..