Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen en Browning A5:a

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
3 hours ago MarkusR sa:

Trevligt :)

Kindstöd har jag inte lagt märke till tidigare på en A5a, hur  vanligt är det? Är det något årtal man slutade med punggreppet och började med lite mer modernt pistolgrepp? Min 1968 har inte pungen men din 62a har. 

Du har " flat knob " eller hur ?  Jag har  förhållandevis små händer och skulle föredra det modernare pistolgreppet men marknaden är inte stor på hemmaplan så en framstock +stock m frakt kan kosta lika mkt som en fräsch bössa ... 

• Svar 597
  • Visningar 72,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag ropade in en äkta Sweet sixteen idag   i kanonskick och med alla attribut jag vill ha, troligen är det en mitten 60 tal ( trol -64 )  ventilerad spång , kryssbultsäkring , speed load , o

• Tro på fan om inte säljaren till den senaste A5:an jag ropade in vaknade till liv idag, Äntligen !!! Som Fylking brukar säga , jag undvek att vara dryg trots att jag mailat 15gg  bössan e så

• Det MÅSTE vara åldern ! För igår helt ovetandes om att det var trutpremiär åkte jag hem med semesterbössan och ställde den i skåpet, så nu sitter jag här precis nymedveten om att den feta havstrut som

Posted Images

Publicerat
Just now culot sa:

Du har " flat knob " eller hur ?  Jag har  förhållandevis små händer och skulle föredra det modernare pistolgreppet men marknaden är inte stor på hemmaplan så en framstock +stock m frakt kan kosta lika mkt som en fräsch bössa ... 

Flat knob kanske det heter ja,  det är dock ett ganska stort grepp, inte säker på att det är bättre om man har små händer. 

Jag har funderat på ny laminatstock från boyds men det är som du säger inte särskilt billigt med tanke på vad en bössa kostar här. Men man får väl tänka på bruksvärdet och ta ställning till vad man tycker det är värt i kronor. 

Publicerat
  • Författare
1 minute ago MarkusR sa:

Flat knob kanske det heter ja,  det är dock ett ganska stort grepp, inte säker på att det är bättre om man har små händer. 

Jag har funderat på ny laminatstock från boyds men det är som du säger inte särskilt billigt med tanke på vad en bössa kostar här. Men man får väl tänka på bruksvärdet och ta ställning till vad man tycker det är värt i kronor. 

Vad ! Finns det laminatstockar till A5 ???  Det vore nåt för en slabbvädersA5:a  

Publicerat
59 minutes ago culot sa:

Vad ! Finns det laminatstockar till A5 ???  Det vore nåt för en slabbvädersA5:a  

Precis vad jag tänkt, en zombiegul med laserskurna fiskfjällsgrepp :D

Publicerat
  • Författare
På 2017-08-18 at 13:38 MarkusR sa:

Precis vad jag tänkt, en zombiegul med laserskurna fiskfjällsgrepp :D

Min A5  guru  i Staterna   ropade in en medioker A5:a  dock var den försedd med Browning  orginal " stalker" syntet kolv och framstock 

som var värd mer än bössan...  Lite kuriosa är att i och med Trump vann valet så går priserna på beg vapen ner och det rätt duktigt .

/ P

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 16 juni 2017 at 15:44 knappåsarn sa:

ja honingen ger fin yta har tidigare använt den till slutjustering av dimensioner på laddverktyg jag svarvat.

Synd att du bor så långt ifrån mig för det lät intressant,

/P

Publicerat
  • Författare
På 29 april 2017 at 12:56 culot sa:

Jag är glad som en speleman just nu ! Jag har precis ropat in en superfin A5 16 

i superlight utförande mao Alu låda och avtryck, skulle samma bössa gått i USA hade jag fått betala uppåt 2500$   Förvisso kostar det minst 145€ att få hem den men jag gjorde ett i mina ögon super klipp :D 

dessutom har den en i orginal 3/4 borrad pipa vilket är riktigt ovanligt, 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Äntligen !  Idag låg licens och införseltillstånd i lådan , eller om det var igår :huh: Hoppas inte det , för då kommer jag förvägra min hustru som lagt undan kuvertet på en hylla äktenskaplig sex det närmaste halvåret,

fast att vägra hämta henne från tjejkompis middagarna kanske skulle svida mer .....:unsure:  Nu vart de jobbigt ! 

/P

Publicerat
  • Författare

Jag tog ett beslut att öppna min Sweet 16 ytterligare till  en stiff LM  ( 0,40 ) 

en sak ska man veta när man öppnar en pipa, och det är att det blir trögare ju mer  man öppnar 

då paralelldelen blir längre ...   Sen fick jag besök av en yngling som visade upp sitt nyförvärv

en Mod 11 Remington sportmaster  i 16 som är en A5 klon , lång rackarns pipa ( 74cm ) 

men för övrigt fin, tyvärr saknades lite grejer såsom den koniska ringen.

/P

Publicerat

med trögare menar du att den bygger tryck annorlunda? något att tänka på för en hagelladdare?

appropå ringen, jag kände lite på min och det känns inte som den är gjord i något hårdare stål direkt.

om det bara fanns någon med ett original som kan ta lite mått så borde det inte vara svårt att få en tillverkad.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago knappåsarn sa:

med trögare menar du att den bygger tryck annorlunda? något att tänka på för en hagelladdare?

appropå ringen, jag kände lite på min och det känns inte som den är gjord i något hårdare stål direkt.

om det bara fanns någon med ett original som kan ta lite mått så borde det inte vara svårt att få en tillverkad.

Nej ! bara trögare att handmata brotchen ju längre paralelldelen blir.

/ P

Publicerat

aha, ja att paralelldelen blev längre såg jag tydligt när jag jobbade på min.

jag fegade lite och tog bara upp min från 17,1 till 17,5 så nu väntar provskjutning på papp för att se hur mycket skillnad det blev.

Publicerat
  • Författare
På 2017-09-09 at 20:14 knappåsarn sa:

aha, ja att paralelldelen blev längre såg jag tydligt när jag jobbade på min.

jag fegade lite och tog bara upp min från 17,1 till 17,5 så nu väntar provskjutning på papp för att se hur mycket skillnad det blev.

Det är lite lurigt jag sparade 

0,53 -0,54 ish ,  och då sköt den lite väl tätt med stål så jag valde 0,40 baserat på att LM är 0,38 , iofs lite modigt eller korkat då det händer saker snabbt när man brotchar. 

Men jag vart lite pzykad  av att bomma  duvor i närstrid , sen har jag två A5/16 på ingång där en är full och en orginal IM eller 3/4 jag har bara säljarens uppgifter på det.

Min tanke är att kunna ha 3 pipor med 3 borrningar med mig . 

Provsköt en 32g :5  med 800-X krut  som brukar skjuta vackert, och med LM/0,40 var det inget undantag..

Publicerat
  • Författare

Min ena tyska säljare mailade och sa att dom hade problem med fraktbolaget :unsure:

dom kunde omöjligen skicka annat än att det uppgraderades till flygfrakt för endast 265€  till.

Nu är det lyckligtvis den säljaren som vart kanon hela resan , den andra strulgubben har förvisso slagit rekord i snabbhet när han bekräftade att mina papper ankommit och var på väg till deras motsvarighet till vår PM,  men jag ropar inte hej förrens jag håller bössan i handen i hans fall ..

/P

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Precis som jag trodde , de A5 bössor som jag köpte sist kommer först ( 12 & 16 ) 

Dock har min strultysk bekräftat att han fått pappren och skickar imorron  ( en 16 ) 

Sen har jag A5:or så det räcker ett tag .......tror jag :rolleyes:

/P 

Publicerat
  • Författare

Jag var och hämtade ut två A5:or idag , 12:an med 76cm pipa var en stöddig pjäs på 3,74 kg 

en Briley X2 choke på det gör 78,5 pipa :P   Ett aber var det dock !  Den andra i 16  saknade 

speed load som jag var säker på att den skulle ha då det är en -62:a , för övrig var den i juste 

bruksskick ..

/P

Publicerat
  • Författare

Jag var uppe och provsköt den nya A5  i kal 12 igår , tanken var att skjuta lite sporting.

tyvärr hann jag inte prova den på plåten för funktion då jägarexamensindustrin var ivägen.

När friktionsringarna var satta i " Heavy setting " så laddade den inte om GB som iofs kunde ha förvarats bättre , jag avbröt och flyttade  ringen till " light setting "  men det ville inte i alla fall. 

Nu tror jag förvisso att massan/Vikten i pipan ( 76cm invector + X2 Briley )  gör sitt till och att lite stökigare ammo bör väljas, och jag böt till mig ett par lådor SAGA av en vänlig klubbmedlem och sen gick det bättre, tyvärr så förstördes hela skytteupplevelsen av en Skjutledare som bar sig helt rabiat åt ....:angry: Jag erbjöd mig hjälpa småpojkarna han bryskt kommenderade till hylsplockning att ta det efter nya serien, han gick efter mig och när han kom fram stog han bara och skakade av ilska  " Du ! Det är jag som är skjutledare " slänger han i fejset på mig, jag vete fan vad som hänt i hans liv men en gång var han en ganska trevlig kille men det är inte första gången han flippat ur. 

/P

Publicerat
  • Författare

Frufritt på min kobbe :P 

då kan man leka med bössorna och det var dag att se hur A5 /12:an  uppförde sig med lite gott och blandad jaktplugg, alla sköts med friktionsringarna i 

" heavy setting" och allt funka utom 28g ,  

33g WT express, raska 34g @ 425ms , div 36g och till slut 38g :4  käkade den i sig, och det vart även lite träffbilder m Briley LM choken på 35m 

IMG_2248.JPG

IMG_2249.JPG

Publicerat
  • Författare

Sen var det ju de där med att träffa :unsure: och jag är helt klart inte inskjuten med 12:an 

änder kom och jag bommade å skammade som fan ( tur man har hund )  76 cm pipan m LM choke 

är tungvevad , och då jag inte jagat m nåt dylikt sedan  Browning bocken ställdes längst in i skåpet 

så är det jävligt ovant , dock petade jag ner ett jÄvla monster till and -drake som fick WT:s bronto änder se ut som årtor :P 

Sen som vanligt när man packar ihop  vad kommer då ? ett gäng gäss  förstås !!! 

Som tvärnitade och vi hörde det knaka i vartenda vingpenna så nära var dom ..

men det var kul att det flög , vindriktningen var perfekt för den skåren , det är en stationär som jag 

satte dit för säkert 20 år sedan och underhållt , den först tog isen efter två år och då borrade jag  fast stockar m 25mm bergdubb å sen har den blivit kvar..

/P

Publicerat
  • Författare

Ett litet spök inträffade i början , att när jag laddat fullt ( 3-skott) så ramlade ett ur vid omladdningen , jag tror att tyskarnas pluggning är det som spökar då dom svarvat en reduceringsstång i plast och fixerat i koppen  som trycker fram patroner från magasinet.

Fjädern löper utanpå, jag har aldrig sett en sån lösning förr och jag ska skaffa en ny  propp som trycker fram poletterna, jag vågar inte vålda bort den med risk för att stuka proppen. Normalt så sätter man en reduceringsstång m bricka under magfjäderstoppet och 2-K limmar det sistnämda.

Det är är en anordning som väger nästan 70 gram :blink: och så kan man ju inte ha det. 

/ P

Publicerat
  • Författare
På 29 april 2017 at 12:56 culot sa:

Jag är glad som en speleman just nu ! Jag har precis ropat in en superfin A5 16 

i superlight utförande mao Alu låda och avtryck, skulle samma bössa gått i USA hade jag fått betala uppåt 2500$   Förvisso kostar det minst 145€ att få hem den men jag gjorde ett i mina ögon super klipp :D 

dessutom har den en i orginal 3/4 borrad pipa vilket är riktigt ovanligt, 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

En uppdatering ang A5:an ovan, om allt går som det ska är den hemma imorron , ja under förutsättning att inte Europas struligaste  vapenhandlare  blåst mig och lagt ner en annan sämre bössa .. Ja ni ser ju på datumet hur lång tid det tagit .

/P

Publicerat
  • Författare

Den är heller inte 3/4 borrad som det står i annonsen utan 16,8 i loppet och 15,8 i mynning   Och dessutom stämplad med en * på pipan som på Browningspråk betyder sketafull !! 

Nu ser jag det sista som ett litet problem då jag har för ändamålet inskaffade brotchar 

/P

ps:   vägde den  och den var en luring då den vägde som min Sweet m stål låda ?? 

tror kolven som är den moderna typen  är bra mycket tyngre än  de tidigare m rund knob 

Men den är sjukt balanserad så man tror den är mkt lättare än man tror :huh:

Publicerat
  • Författare

Arbetet med att plugga den lätta 16   måste säljaren lejt ut till  Tysklands motsvarighet av Samhalls träslöjdsverksamhet 

För   personer med intelligensnivå   på 5,5 år   e dylikt ..  pluggen ser ut som nåt en 5 åring gjort i slöjdrummet på dagis!! 

detta gjorde att magfjädern inte fick  plats och vände och gick bakåt så den var kvaddad,  sa jag att han var tvungen att rådgöra och planera arbetet med sin vapensmed  ?   ja och det kostade ju endast 130 euro :wacko: 

/ P

Publicerat
  • Författare

Lite mer och ev bättre bilder på min nya Super Light 16 , det finns en ännu lättare utan spång men jag föredrar spång .

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Publicerat
  • Författare

Provskjutningen av lättviktaren gjordes i går, men då pipan fortfarande är full sköts 

inget stål  så det fick bli bly på plåten ,  hemladdat förstås !

24g   Laddat m Vectan C7SV , 28,5g laddat m Vectan A1 , 32g Laddat m 800-X 

allt laddade den om utan knot, 24 & 28g var fantastiskt mjuka medans 32g var påtagligt hårdare av naturliga orsaker, men det är inget jag kommer använda utan det var bara för att testa. Tanken är att ha den som en duv bössa matad m 24 max 30g 

så får de andra två med stållåda dunka 32g på and och Knipjakt :P

/P