Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen en Browning A5:a

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
På 18 augusti 2017 at 12:20 culot sa:

I europa är det vanligt m kindstöd , i staterna är det ovanligt och ökar värdet , speciellt om den är okapad, däremot " flat knob pistol grip" tror jag inte gjordes m kindstöd . Round knob och prince edward round pistol grip är favoriter bland samlarna ,  de utan pistolgrepp är knte heller så vanliga , dessutom har dom en annan vinkel på skruven som håller stocken . 

Rättelse !! Flat knob pistol grip gjordes visst med kindstöd B)  

/P

• 2 weeks later...
  • Svar 597
  • Visningar 72,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag ropade in en äkta Sweet sixteen idag   i kanonskick och med alla attribut jag vill ha, troligen är det en mitten 60 tal ( trol -64 )  ventilerad spång , kryssbultsäkring , speed load , o

• Tro på fan om inte säljaren till den senaste A5:an jag ropade in vaknade till liv idag, Äntligen !!! Som Fylking brukar säga , jag undvek att vara dryg trots att jag mailat 15gg  bössan e så

• Det MÅSTE vara åldern ! För igår helt ovetandes om att det var trutpremiär åkte jag hem med semesterbössan och ställde den i skåpet, så nu sitter jag här precis nymedveten om att den feta havstrut som

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Word ! image.jpeg

Publicerat
  • Författare

Fördelen med att ha 3 st A5 kal 16 är att man kan ha en bössa och 3 pipor med sig :P

Nu har jag förvisso inte till 100 utvärderat 4/10 pipan , så därför fick 5/10 pipan följa med  . Skillnaden mellan dessa är att i luften så sänker man en knipa på 35m  med 4/10 men dimper den i vattnet och börjar paddla på 35+ så känns det lite glest .

avståndsmätaren är Knipjägarens bästa vän !  Då är det inget snack .... Ja förutsätt att man har koll på hur bössan skjuter på 35m förstås .. 

/P

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag tänker prova ett trick med min Nybrotchade 16 pipa ,  iofs lite vanskligt men 

man får ta det vackert . Tricket består i att försöka återskapa konan innan paralelldelen  som nu efter att 6 tiondelar tagits bort är jääävligt kort, men dessa brotchar jag använder är försedda med en rejält flack kona innan  det blir parallellt. 

Kaliber 12 brotchen går ner till 16,8 och lite till om man vill det så det är den jag kommer använda, dock kommer det föregås med lite mätning :wacko: Jag kommer alltså vrida ner 12 brotchen till lite under 16 loppet för att 12 brotchens kona ska ta i början av den numera mycket långa paralelldelen ... Hänger ni med :D

Publicerat

Vad brukar man få ge för en A5 kal:12 i Sverige i hyfsat skick?

Tyckte denna tråd var mest passande att ställa frågan utan att behöva starta en sepparat tråd.

/Willy 

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Bubs sa:

Vad brukar man få ge för en A5 kal:12 i Sverige i hyfsat skick?

Tyckte denna tråd var mest passande att ställa frågan utan att behöva starta en sepparat tråd.

/Willy 

man kan hitta en juste gammal för 1000:-  och en helfin 70 talare för 2500-3000:-  och sen vart det en grade 3 på Walte borg som 

var utsatt för 3500-4500:-  och den var sjukt fin m ed gravyr och fin stock , inte samma värde här som i USA.

Sen finns det  lustiga säljare som verkar basera sitt pris på vad dom  tar i usa ....  sen kan man hitta fina i tyskland 

speciellt 12:or är det gott om, men priserna varierar  och man ska räkna med frakt på minst 120 euro  

Det här är en fin som av nån anledning  inte är het , troligen  pga  den  ytbehandlade lådan , en behandling

som för övrigt är klockren , jag har likadan på min  16 och körde ssjöfågel i helgen 

Publicerat

:blink:  Satan, är dom så billiga? Jag skulle trott att en i sunkigare skick skulle gå för typ 4000. Beror detta på att vi svenska jägare helt enkelt undervärderar dessa bössor, eller är de sunkiga? För från vad jag kan läsa mig till, så verkar det bara skrivas gott om dom.

Detta gjorde min dag :D

/Willy

Publicerat
  • Författare
På 2017-12-11 at 16:29 Bubs sa:

:blink:  Satan, är dom så billiga? Jag skulle trott att en i sunkigare skick skulle gå för typ 4000. Beror detta på att vi svenska jägare helt enkelt undervärderar dessa bössor, eller är de sunkiga? För från vad jag kan läsa mig till, så verkar det bara skrivas gott om dom.

/Willy

Ja om det fortfarande är mycket bössa kvar efter 50-70 år borgar väl för kvalitet,  jag har en -60 en 62 en 64 och en 69:a  den mest 

” slitna” är -62:an men det är dock mest yttre slitage mao kosmetiskt, funktionellt är den 100 , saknar speed load så antingen uppgraderar jag den eller säljer den ;-) 

Redigerad med culot

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Bååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååred !!!! 

har inte köpt en enda A5:a på JÄTTElänge :(  Å  Tomtejäveln ska jag sparka i röven för MIN önskelista söp han fan bort.... 

Fundrar starkt på att kränga iväg min Gamla Browning Sporter 32"  Bock så man kan köpa nån kul A5:a istället.

https://www.walterborg.se/sv/auktion/auktion/h17/hagelgevar/4633_1#&gid=1&pid=3

Den här gick ju för en skitpeng i sammanhanget, hade den haft spång hade jag ropat in den på Rotfläsk..

Kanske att Fabarm automaten ryker åxå till förmån för nån A5:mässigt , dock är den bra som provbänk då den är provad till 1640Bar 

Jag missade en 12:a  på egun.de för ett tag sedan då jag inte bjöd tillräckligt aggressivt , men det var en lurig en som klev in 5 sek innan 

stängning och knep den för mig :angry:

/P

Publicerat
  • Författare
På 2017-12-11 at 16:29 Bubs sa:

/Willy

Hur gick det för dig , har du vart å tittat på 12:an ?   ( Du vill inte ha en 16 ? ) 

/ P

Publicerat
3 minutes ago culot sa:

Hur gick det för dig , har du vart å tittat på 12:an ?   ( Du vill inte ha en 16 ? ) 

/ P

Jajamen, var in till norrländska idag och kikade. Men tyvärr så saknades ena friktions ringen så dom ville inte sälja ett inkomplett vapen. Så de skulle beställa hem en ny friktionsring och återkomma med pris. Men jag fick fram att loppdiametern var 18,5 med en trångborrning på full, och blånering var i fint skick. Glömsk och förvirrad som man är så glömde jag ta kort medans stocken var av. Men fick några bilder på lådan iaf. Stocken var sprucken utvändigt mot lådan, men inget på insidan. 

Mjao, jag tycker kal.16 verkar vara en riktigt fin kaliber, men då detta är första hagelbössan å jag lever på studiebidrag och extra kneg på lov så känns det som att kal.12 är bäst, för nu :).

A5låda.jpg

A5låda2.jpg

a5låda3.jpg

Publicerat
  • Författare
23 minutes ago Bubs sa:

Jajamen, var in till norrländska idag och kikade. Men tyvärr så saknades ena friktions ringen så dom ville inte sälja ett inkomplett vapen. Så de skulle beställa hem en ny friktionsring och återkomma med pris. Men jag fick fram att loppdiametern var 18,5 med en trångborrning på full, och blånering var i fint skick. Glömsk och förvirrad som man är så glömde jag ta kort medans stocken var av. Men fick några bilder på lådan iaf. Stocken var sprucken utvändigt mot lådan, men inget på insidan. 

Mjao, jag tycker kal.16 verkar vara en riktigt fin kaliber, men då detta är första hagelbössan å jag lever på studiebidrag och extra kneg på lov så känns det som att kal.12 är bäst, för nu :).

A5låda.jpg

A5låda2.jpg

a5låda3.jpg

Hmm!   den där kan vara gammal , så gammal att det inte fanns nån friktions ring , tror det var så på 20-talarna men jag kan ha fel.

Sköt mina första Dubble med en sån där ( mina första 2  fåglar m hagel  för  40 år sen ) 

Det där sprickorna är mer eller mindre standard då folk slarvat m ringarna 

Publicerat
56 minutes ago culot sa:

Hmm!   den där kan vara gammal , så gammal att det inte fanns nån friktions ring , tror det var så på 20-talarna men jag kan ha fel.

Sköt mina första Dubble med en sån där ( mina första 2  fåglar m hagel  för  40 år sen ) 

Det där sprickorna är mer eller mindre standard då folk slarvat m ringarna 

Om inte mitt minne sviker mig så stod det 29 på pipan. Sen om med det menas årtalet har jag ingen susning om, för det stod inte 1929 utan endast 29. Skadar det om man sätter dit en till friktionsring eller ska man köra dom utan? Visst är det säkringen som sitter framför/på varbygeln? Kände inte igen den, har endast sett då du har en bult som du skjuter åt sidan.

Edit: Efter vidare forskning så har jag kommit fram till att bössan är gjord 1930. 

/Willy

Publicerat
  • Författare
47 minutes ago Bubs sa:

Om inte mitt minne sviker mig så stod det 29 på pipan. Sen om med det menas årtalet har jag ingen susning om, för det stod inte 1929 utan endast 29. Skadar det om man sätter dit en till friktionsring eller ska man köra dom utan? Visst är det säkringen som sitter framför/på varbygeln? Kände inte igen den, har endast sett då du har en bult som du skjuter åt sidan.

Edit: Efter vidare forskning så har jag kommit fram till att bössan är gjord 1930. 

/Willy

Det brukar stå ett likadant nummer på pipringen om det är matchande nr , kan även stå i framstocken och på skruvarna + lite här och där.

Jag fick åxå den till en -30  däremot vad " B" under serie nr står för vete håken , dock kan det skilja rejält på A5:or som gick till staterna vs europa ..... Betala inga fantasipriser för en så gammal bössa i std model  , Jämför m den här grade 3 som gick för  6000:- 

https://www.walterborg.se/sv/auktion/auktion/h17/hagelgevar/4633_1#&gid=1&pid=3

Publicerat

Jag tror att priset kommer hamna på omkring 2000, men samtidigt så är det ju en butik så dom tar ju lite mer än vad en privat skulle göra.

/Willy

Publicerat

Skrev för övrigt nu till han som har hand om de begagnade vapnen på norrländska, berättade att bössan var komplett och den var gjord innan dom började med två friktionsringar. Även om den ska vara där, så känns det dyrare och krångligare om dom ska hålla på att beställa en friktionsring ifrån utlandet. Blev dessutom erbjuden en friktionsring på grannforat för så gott som fraktpriset...

Men @culot , om jag nu skulle vara intresserad utav av en .16, hur stort är utbudet av övningsstål? och hur pass stor prisskillnad är det gentemot kal.12?

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Bubs sa:

Skrev för övrigt nu till han som har hand om de begagnade vapnen på norrländska, berättade att bössan var komplett och den var gjord innan dom började med två friktionsringar. Även om den ska vara där, så känns det dyrare och krångligare om dom ska hålla på att beställa en friktionsring ifrån utlandet. Blev dessutom erbjuden en friktionsring på grannforat för så gott som fraktpriset...

Men @culot , om jag nu skulle vara intresserad utav av en .16, hur stort är utbudet av övningsstål? och hur pass stor prisskillnad är det gentemot kal.12?

Nu skulle iofs min 16 bli dyrare än 2000, men modernare  ex än en -30 talare borde dyka upp,  jag tänker mig då nån med åtminstone kryssbult säkring .

övningstål 16 kostar ungefär som 28g till en 12:a  , Torsbo och Walter borg säljer 

tror jag betalade 1,69-1,79 st vid 1000 köp , och man bör även på en 16 öppna den till 

5/10 iaf   , jag har öppnat alla mina 16  och detta ex 6/10 men jag kan öppna den mer om så önskas . 

/P 

Publicerat

Jasså inte dyrare än så, fast det är några mil till både torsbo och walterborg. Men de klart man sugen... Dock är inte åldern på den jag tittade på något minus i mina ögon, tvärtom. Jag gillar gamla grejer  särskilt gamla grejer som fungerar som de gjorde när de var ny. 

Men med det sagt så ska jag invänta ett pris ifrån norrländska, och är det ett allt för högt fantasi pris så kan en kal .16 vara ganska högaktuellt. 

/Willy 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Bubs sa:

Jasså inte dyrare än så, fast det är några mil till både torsbo och walterborg. Men de klart man sugen... Dock är inte åldern på den jag tittade på något minus i mina ögon, tvärtom. Jag gillar gamla grejer  särskilt gamla grejer som fungerar som de gjorde när de var ny. 

Men med det sagt så ska jag invänta ett pris ifrån norrländska, och är det ett allt för högt fantasi pris så kan en kal .16 vara ganska högaktuellt. 

/Willy 

Saker som att handla övningsplugg var som helst blir självklart enklare m en 12:a , däremot är en 16 bra mycket smidigare är 

12:an     Det har ju sålts en å annan A5 på Walter borgs auktioner och -30 talare brukar inte vara dyra alls 

Publicerat
  • Författare
På 2017-12-28 at 11:20 Bubs sa:

/Willy 

Saker som att handla övningsplugg var som helst blir självklart enklare m en 12:a , däremot är en 16 bra mycket smidigare är 

12:an     Det har ju sålts en å annan A5 på Walter borgs auktioner och -30 talare brukar inte vara dyra alls 

Publicerat
  • Författare

https://shotkam.com/

Det här var en intressant sak , jag har ställt frågan till dom om hur piprekylen ifrån en A5:a påverkar .

och det verkar som man kan se svärmen ? 

Publicerat

Shotkam har jeg sett en del filmer på youtube fra gåsjakt og andejakt.. ser ikke ut som piperekyl har noe å si...veldig bra filmer!

har vurdert ett nytt kamera til jakt og trening og dette ser jo bra ut! Er litt dyrt bare....

Publicerat
På 2018-01-03 at 09:16 culot sa:

https://shotkam.com/

Det här var en intressant sak , jag har ställt frågan till dom om hur piprekylen ifrån en A5:a påverkar .

och det verkar som man kan se svärmen ? 

Oxå sugen på en sådan...

Publicerat
  • Författare
3 hours ago J.E.Hagen sa:

Shotkam har jeg sett en del filmer på youtube fra gåsjakt og andejakt.. ser ikke ut som piperekyl har noe å si...veldig bra filmer!

har vurdert ett nytt kamera til jakt og trening og dette ser jo bra ut! Er litt dyrt bare....

Ja lite dyrt, men överkomligt och det gäller att " komma över tröskeln " :rolleyes: