Jump to content

Toppjakt 2006/2007

Dorro

Recommended Posts

Sådär, nu var premiären avklarad.

-20 grader i morse, 80 cm snö som packats ihop av fredagens storm så att skidorna gled lätt och sjönk inte mer än 10 cm på myrarna och strålande sol.

Precis som en premiär skall vara!!!

Åkte ca 15 km i varierad myr och hyggesterräng. Stötte 2 grupper tjädertuppar (3+2) men de ville inte träa öppet så vi lyckades inte hitta dem igen tråkigt nog. Det märks att det är tidigt på säsongen för jag tror inte de har hunnit förflytta sig till vinterbeteslandet än.

Helmanteln som jag har beställt kommer först på måndag så jag har inte hunnit ladda en toppjaktskula till PPC:n än så jag sköt med 95gr Nosler Ballistic Tip.

En orrhöna och en orrtupp blev dagens jaktbyte för min del och en orrhöna för kompisen. Det syntes knappt något skotthål på hönan, tuppen sköts i ryggen bakifrån så där kapade jag halsen.

Har aldrig jagat toppfågel i oktober tidigare och har aldrig skjutit hönor på toppjakten heller.

Nu är det  bara 5 långa dagar på jobbet innan man får ge sig ut igen...

Edit: Lade till en bild.

Jaktkompisen som beundrar utsikten.

post-1115-1162132266_thumb.jpg

• Replies 374
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• jimbolo

41

• Dorro

21

• Kongratul

19

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ojojoj vad sugen man blir! Ska jälv ut och skuta in bössan imorgon. Sen blir det föhoppningsvis en runda till helgen...

Jag har varit och skjutit in min Ruger i dag också, 3 skott i en och en halv klisterlapp på 150 meter. :D Nu ska jag ut nästa söndag, jag lääääängtar !!!

Å så var man en sväng till Tornedalen och hade endast hagelpangen med..... :-[ :- :-[

Orrarna toppade som aldrig förr och där gick jag med mina vorsteh och kammade noll noll noll noll, allt medans de många flockarna orrfågel verkade skratta åt jägaren och hans pekahundar :'(

Under hela dagen blev det bara ett enda fågelarbete, Niro stod fint för en tjäderhöna som jag klantade bort med ett skott någonstans på sidan om fågeln ::) >:(

Nä nu blir det Sakon i fortsättningen, men då sitter väl Orrarna på backen och flinar åt jägaren och hans kulpang :P  :'(

Ja pekahundarna får nog gå i Ide nu :(  :'(

Var ut i skogen o pulsa i knädjup snö på vissa ställen. Varför hade jag skidorna hemma?  ??? :-

Såg massa spår på backen men inte en pippi bortsett från småfågel o hackspett.

Dock hade jag Huqvarnan på ryggen men kamma noll ändå.

Föret slet ont på både huse o hund så de ble en halvdag!

MEN oj så vackert väder!

Imorn ska vi plåstra om oss o sen på ett igen med skidor på! Då ligger de risigt till ;)

Bra tillfälle för apporttränig om de bara finnes i topp.

Hagelbraken får nog följa på ryggan utifallatt.  :D

Inte sett en fågel i topp än men imorn ska de kollas ordentligt, från gryning till skymning.

Hundstackarn får stanna hemma o slicka om såren  :-[  Va ensamt de kommer att bli.  :'( :'(

Men lugnt o skönt också.

Nu ska ja iväg o testskjuta bössorna i minusgrader o ev justera höjdlägena.

Man vill ju int bomma om situation uppstår.  ::)

O bomma gjorde jag int på den enda jag kom inom skotthåll på.  ;D ;D ;D

EN orrtupp blev dagens resultat o dessutom året premiär toppfågel!

Men jag såg över 25st under hela dagen samt en enda tjäder (höna).

Många va på backen o endast 2 flockar så jag i träden.

Skygg va de me som tusan. Men den som int ger sig ;)

Hade en jaktkamrat i form av örn eller dyl. idag. Inte så uppskattat från min sida.

Kanske därför de va så skygg.

Imorn blir de relax på äventyrsbad med familjen. Längtar redan efter en varm bubbelpool  :P

Härligt Jimbolo!

Jag och farsan var ute idag, gick bra. Farsan sköt en Tjäder-tupp i topp :D Och vi såg en del hönar som befann sig på backen idag, dock inga bra lägen med hagel.

Och ett par bilder.. :D

post-775-1162571961_thumb.jpg

Kan bara instämma att jaktlusten blev inte mindre av bilderna.

Kontrar med en betydligt mindre pippi  ;D från igår (fre)

Då bilden e tagen med självutlösare o kameran står i bilen ble den som den blev men ändock en bild ;)

Tror banne mig att de blir en tur imorn me om de int regnar, som de delvis gjort idag.

Väntar fortf på att hitta en tjäder i topp. Aldrig skjutit ngn sådan.

Men de e väl som me fisket. Då ja fiskar efter öring får ja bara harr o när jag int fiskar eft öring nappar de som tusan.

Kanske ska ge mig ut o jaga järpe, då hittar jag säkert stortuppen ;) *asg*

post-399-1162680154_thumb.jpg

Härigt Jimbolo! Storleken spelar väl ingen vidare roll, det är ju själva jakten som tilltalar mig iaf. :) Möjligtvis att det krävs en bättre skytt på en mindre fågel ;) Lycka till me Tjädrarna

De har int me storleken o göra utan de e nåt vist med en toppande tjädertupp. Åtm för mig.

Har endast sett en enda i hela mitt liv, irl, o den sköt jag bom på eftersom jag trodde det var en orre  :'(

Så nog vill man plocka ner en sådan.

Orre ser jag varenda tur, o de e ja glad för, o nog kräver de sin man att både närma sig o träffa en orre.

Men tjäder är tjäder!!!

Sådär, nu var premiären avklarad.

-20 grader i morse, 80 cm snö som packats ihop av fredagens storm så att skidorna gled lätt och sjönk inte mer än 10 cm på myrarna och strålande sol.

Precis som en premiär skall vara!!!

Åkte ca 15 km i varierad myr och hyggesterräng. Stötte 2 grupper tjädertuppar (3+2) men de ville inte träa öppet så vi lyckades inte hitta dem igen tråkigt nog. Det märks att det är tidigt på säsongen för jag tror inte de har hunnit förflytta sig till vinterbeteslandet än.

Helmanteln som jag har beställt kommer först på måndag så jag har inte hunnit ladda en toppjaktskula till PPC:n än så jag sköt med 95gr Nosler Ballistic Tip.

En orrhöna och en orrtupp blev dagens jaktbyte för min del och en orrhöna för kompisen. Det syntes knappt något skotthål på hönan, tuppen sköts i ryggen bakifrån så där kapade jag halsen.

Har aldrig jagat toppfågel i oktober tidigare och har aldrig skjutit hönor på toppjakten heller.

Nu är det  bara 5 långa dagar på jobbet innan man får ge sig ut igen...

Edit: Lade till en bild.

Jaktkompisen som beundrar utsikten.

är det en ljuddmäpare på bössan?:)

Härliga bilder!!! Riktigt fin bild på tjädern i topp....grattis till alla skyttar! Man blir ju ganska sugen på att komma ut måste jag erkänna.....

Fredde_piteå

Själv är man riktigt riktigt sugen....vi har fått en rejäl uppgång iår av skogsfågel, så det ser ut att bli en bra sesong :)

iaf...satt mig idag och skulle börrja ladda lite skott till toppjakten...hade ett lånat ladd-kitt förut, men det var jag tvungen att lämna tillbaka, så jag köpte denna gång en massa "lösa" delar...inget kitt, iaf, ser till min stora fasa att jag har glömt att köpa en sån här grej som man rengör "tändhattshålet" med :'(...så jag helkalibrerade, svarvade ner och polerade hylsor istället...då är det iaf klart när jag har fått tag i "tändhatthålsrengöraren" :D

En polare har varit ut ett par ggr och han har sett fågel i princip varje dag, och när jag tidigare i höst var ute och vallade runt vovven här i skogarna så såg vi fågel varenda gång...fick faktisk skjuta min första tjäder i höst, en höna.

så nu blir det riktigt spännande att åka ut med skidorna.

/Fredde

dptrapper

Mmmm sugen blir man, ska kanske hämta skidorna imorgon så då blir det lite toppjakt. Med 22 magnum denna vinter får se hur det går. Fredde, jag ringer om fåglarna befinner sig på över 100 meter. Får jag bara ta brösten så kan du ta resten  ;D

Fredde_piteå
Mmmm sugen blir man, ska kanske hämta skidorna imorgon så då blir det lite toppjakt. Med 22 magnum denna vinter får se hur det går. Fredde, jag ringer om fåglarna befinner sig på över 100 meter. Får jag bara ta brösten så kan du ta resten  ;D

no problems kompis ;D

Kanske är dax för en liten uppdatering vad gäller toppjakten.

Snön kom ju tidigt i år så det tändes ett hopp om en lång och fin toppjaktssäsong men förutom premiärsöndagen när jag var ute så har det bara varit "skitväder" efter det.

Förra söndagen trotsade jag vädret och gav mig ut. Plusgrader och duggregn gjorde skidföret till skitföre...

Såg en orre men fick hjärnsläpp och missbedömde avståndet med drygt 100 meter  ??? --> självklart en bom!

Till saken hör även att jag hade glömt kikarskyddet hemma så det blev till att använda kalsongerna (!) för att torka linserna så pass att jag kunde titta genom dem...

Var ut en kort sväng nu idag trots nollgradigt, snö och lite för kraftig vind. Fick tag på 2 orrtuppar. Noteringen som jag har gjort tidigare om att Nosler Ballistic Tip fungerar hyffsat för fågel får jag nog ta tillbaka, visst det är död i kulan men resultatet är kanske lite i överkant...

Väntar hem nya verktyg nu i veckan så nästa helg har jag förhoppningsvis Scenar och Hornady att testa.

Båda dessa svängar har jag gjort på samma jaktområde och det verkar inte som om tjädertupparna har samlats där än. Blir det bra väder i morgon kanske jag försöker mig på en av mina säkra marker, även kallad för skafferiet, men det blir väl skitväder i morgon också antar jag och på måndag när man jobbar är det väl -10 och sol - skulle vara typiskt... >:(

Ny dag, nya försök.

Återigen blidväder, började med att valla skidorna med värmeljus men det frös ändå  >:(

Fick tag på ännu en orrtupp, helt sjukt vad mycket orre det verkar finnas i år. Från bilen såg jag 3 flockar (på min jaktmark) och när jag var ute och åkte och letade efter "den svarte" så såg jag 2 flockar till.

Även fast jag inte har åkt på favoritområdet ännu så börjar jag tappa hoppet en aning, orre verkar det som sagt inte vara någon brist på men tjädertillgången är knappast så bra som den har varit de senaste säsongerna, eller så jag har bara haft otur och det lossnar nästa helg...

Försöker intala mig det och så gör vi ett nytt försök på lördag (om vädret tillåter förståss...)!

Fredde_piteå

Även jag var ute en sväng idag...såg 2 orrar från bilen och en flock på 4st som flög förbi mig...hade kommit 10-15cm ny(blöt)snö under natten så det var rejält med snö i träden, så hade det bara suttit nån fågel i topp så hade det inte varit några som helst problem att se dom...dock gick det lite väl tungt att skidra idag...hade slarvat lite med tjärningen av skidorna iår...dvs glömt bort det totalt ::)...men nu är det fixat :D

längtar redan tills nästa sväng som borde bli om 13 dagar :D

men nu måste vi fixa lite bilder i denna tråden...ska ta med kameran nästa sväng....glömde det mesta i morse faktiskt t.o.m ryggsäcken ;D

/Fredde

Här kommer två i allafall. Vet inte om jag ska lägga in det här på orrmyren eller toppjakt. Håller med om att det är vansinniga mängder orre. Tyvärr så kommer rovfågelstammarna starkt och det finns mängder med ekorre så vi får se om det fortsätter att öka eller om vi är på toppen nu. Här kommer några bilder. Jag såg fel på den bruna och trodde det var en svart. Skjuter inte på höns annat än med hund om jag kan låta bli. Dom är ju fortfarande lovliga men den hade nog fått leva om jag inte misstagit den för en tupp.

post-59-1163361371_thumb.jpg

post-51-1163361371_thumb.jpg