Hoppa till innehåll

Toppjakt 2006/2007


Dorro

Recommended Posts

Jag kan bara meddela att nu är snart all snö borta i Boden med omnejd, :( 50cm snö borta på 2veckor... :'( :'( :'( Nåja...ut med jycken istället :D :D :D Jag ska försöka ta mig ut på söndag och då lär det vara barmark igen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 374
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    41

  • Dorro

    21

  • Kongratul

    19

  • maddog

    17

Top Posters In This Topic

Posted Images

om du vill kan vi byta lite när det blir lite riktig snö det är alltid roligt med lite nytt. jag får en guidning på dina marker och du får en guidning på mina. inte så mycket tjäder på mina men det skulle förvåna mig om vi inte får chans på orre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du vill kan vi byta lite när det blir lite riktig snö det är alltid roligt med lite nytt. jag får en guidning på dina marker och du får en guidning på mina. inte så mycket tjäder på mina men det skulle förvåna mig om vi inte får chans på orre.

Jag PM:ar dig senare ang. jaktutbyte. Men de låter intressant.

Jag har endast stött på 3tjäderkullar på mina marker men de finns där :)

Orre finns de gott om!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara meddela att nu är snart all snö borta i Boden med omnejd, :( 50cm snö borta på 2veckor... :'( :'( :'( Nåja...ut med jycken istället :D :D :D Jag ska försöka ta mig ut på söndag och då lär det vara barmark igen. :)
Här finns det snö.... :P :P :o
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara meddela att nu är snart all snö borta i Boden med omnejd, :( 50cm snö borta på 2veckor... :'( :'( :'( Nåja...ut med jycken istället :D :D :D Jag ska försöka ta mig ut på söndag och då lär det vara barmark igen. :)

I Kalix har Vi mindre än 1 dm snö kvar nu. :) Hundsläpp till helgen igen. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag bor i sundsvall och jagar i dom trakterna...

Nu blev man lite intresserad, du är den enda hittills som kommer från S-vall. Kul! Det gör jag med ;D Var runt s-vall jagar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev man lite intresserad, du är den enda hittills som kommer från S-vall. Kul! Det gör jag med ;D Var runt s-vall jagar du?

jag bor i töva och jagar mellan töva och allsta. bor granne med tövabo här på forumet. vart jagar du.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag bor i töva och jagar mellan töva och allsta. bor granne med tövabo här på forumet. vart jagar du.

Jagar i norra hälsingland och i strömsnäs, ligger 3 mil öster om hammarstrand. Bror min bor i Ånge (hallsta), kan hänga med där ibland.

Skoj med lite medelpadingar på forumet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åkte förbi skjutbanan för att testa nya toppjaktsladdningen med 90gr Scenar men där blev det tvärstopp, hela hemvärnsbataljonen var där och sköt och grillade korv...  >:(

Vände och åkte till jaktmarken istället, tog med en tavla ned på en myr för att skjuta in a la "hunter-style" dvs liggandes i snön med bössan på jaktmesen. På väg ned till myren stötte jag först 2 tuppar som seglade iväg så det kändes positivt med tanke på att jag inte har sett några tuppar tidigare i år. Tre smällar på tavlan och jag måste erkänna att bössan går som en gud! Behövde knappt justera något från bockladdningen med 95gr NBT.

De sista veckornas blidföre och regn har gjort att snön har sjunkit ihop så att det nästan går att gå överallt men jag valde ändå skidorna - dåligt val! Nu vet jag hur Bambi kände sig...och med tanke på hur skaren skrapade under skidorna så hade jag inte mycket hopp om att få se något. Jag hann dock inte åka mer än 200m förrän jag ser en tupp i en tall och nära satt han också. Ned på huk och fram med den nyinköpta avståndsmätaren. 71 meter - helt otroligt att han satt kvar, ibland funderar man...

Fram med en patron och in med den i loppet, letade fram tuppen i siktet och kramade sakta av skottet. BANG - tuppen tippade av kvisten utan en reaktion.

Första tjädertuppen med bössan och första viltet med egenhändigt laddad ammunition - nice!  ;D

Jag åkte ett par hundra meter till men kom då till en bäck som var helt öppen så då vände jag. Blev inte många minuters jakt idag med andra ord men nu är jag i alla fall redo när förutsättningarna blir bättre.

Med tanke på det ringa avståndet så är jag väldigt nöjd med resultatet. Några droppar blod på fjäderdräkten men ingen köttförstöring vad jag kan se.

Nu har det börja snöa som bara den så förhoppningvis kommer det ett par centimeter till i morgon. Har man tur kanske man blir utsläppt av sambon också så att man får sig en jaktdag till...  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till Tuppen!

Själv var jag ut ngr timmar idag med hunden.

Sämsta jaktdagen på hela detta år.

Inte så mkt som en fjäder syntes till i skogen idag :'( :'( Tror nästan de emigrerat till nån grannmark  :- :-[

Ibland funderar man  :o

Hunden gjorde toppsök men fattade endast tomstånd där det suttit fågel tidigare i träd.

Kanske gäckade fågeln mig o flög innan jag hann fram.

Rykande färsk rävspillning hitta vi. Kan de varit därför?

Nåja. Gick säkert en mil eller så o hunden sökte på backen o ja i topp men inte ett jota.

Massor med spillning från fågel hitta vi dock.

Får skölja ner denna beskhet med lite whiskey o på ett igen annan dag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HÄRLIGT!

Själv måste jag ta en familjedag imorgon. Annars skulle jag sätta mig i bilen o komma ner till er en sväng.

Känner att jag MÅSTE få se fågel efter en sådan här skitdag.

Såg ju mer än 30 orrar på samma plats för 2v sen o de brukar alltid finnas ngr tjädrar i området.

Vill ju träna jycken på att apportera orrtupp  ;)

Toppar alla fåglar hos er eller har ni stött nåt från backen me?

Kompisen min som jagar på grannmarken till min såg 4tjädrar o ett 15tal orrar i topp där idag!

Tror de e mina fåglar som emigrerat dit  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja Dorro var ute igår igen med sako trg 22 med leupold monterat  ,och det blev två tjäder tuppar!

siktet funkar perfekt ,men är lite ovan dot än ,funderar på att byta till duplex  eller varmint !

hur funkar din varmint på toppjakten ?

Hur funkar kikarn ? jag antar att den är klockers!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det harjakt med faderskapet istället för toppjakt men jag kunde ändå inte låta bli att ta PPC:n med mig, bara ifall att...

Oturligt nog tog hunden efter en räv istället för den hare som vi hade hittat med hjälp av spårsnön som föll igårkväll så det blev en segdragen dag med mest väntan. En vanligt harjakts dag med andra ord, eller???  ;)

Disigt värre så sikten var inte mycket att hurra för, gick inte ens att använda avståndsmätaren. Gick rakt på en tjädertupp som jag såg först när han var närmare än hundra meter, lyckades lägga mig ned på skaren och få fram mes och bössa men när jag joxade med hörselpropparna så valde han att ta till vingarna. När jag gick fram till trädet för att se om han hade hållit till i krokarna ett tag så stötte jag loss ännu en tupp men pga den dåliga sikten så följde jag inte efter. Senare på dagen när vi var mitt ute på ett hygge och letade efter lämpliga julgranar så kom en flock orrar och slog fast inom lämpligt avstånd. Ännu en gång fick PPC:n tala med Scenarkulan och även nu gjorde kombinationen bra ifrån sig. Ingen köttförstöring nu heller.

Nu håller man tummarna för att det kommer 10cm nysnö till nästa helg för nu vet jag ju var 4 tuppar håller till och då jäklar!!!

Pacco: Grattis, du verkar grym på tjädrarna! Vädret här i Dorotea har varit disigt hela helgen så sikten har inte varit mer än 100 meter, dåligt väder för kikarspaning med andra ord! Det lilla jag har hunnit prova så verkar den mer än ok! Ärligt talat så har jag inte riktigt vågat lita på dottarna utan jag kör fortfarande med den gamla hederliga "hålla lite högt" vid längre avstånd så för mig skulle nog duplex fungera lika bra men det är ju bara en vanesak. Nu vet jag ju att jag kan lita på bössan till 100% så jag måste ta mig i kragen och börja lära mig att använda "julgranen".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Fan vad "sjuk" jag blir nu...  :(

Trodde i min dumhet att det skulle bli en kanonsäsong när snön kom så tidigt här i Dorotea men nu inser jag att det inte ens kommer att bli en normal säsong. Snart jul och man har inte fått jaga fågel på "riktigt" mer än 1 dag och det var på "premiären" i oktober. Var ute en sväng i lördags och halkade omkring på decimeterdjup skare i tjock dimma, såg knappast 100 meter så att se någon fågel var bara att glömma.

Surt sa räven...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjädertupp och min blaser 6 mm PPC i Norrbottens skogarna

Vilken bild  :o :o Sugs nästan rakt in i den  :P :P ;) ;D

Mer av den varan e välkommen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jäklans va jag saknar snön här efter en sån  bild!

Jag var ut i vilhelmina och jagade toppfågel i en den  j kla tjocka dimman ,jag låg ute i helgen och väntade på att söndag skulle bli kallt med fint väder , men icket hade en sikt som bäst på 200 meter . och det blev 2 orrar .

Är det ingen av er som kan beställa lite snö  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så j*vla frän bild!!...att du hade nerverna att ta ett kort innan du sköt :o....själv så hade nog kameran varit det sista man tänker på i det läget ;D

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...