Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2006/2007

Featured Replies

Publicerat

Jag har en eos 350 med ett 80-200 L objektiv. Orren är fotad på väg till marken från ett bilfönster och avståndet kanske är 30-40m. Vill ha en extender som funkar men ekonomin har inte riktigt tillåtit det efter flytten.

• Svar 374
  • Visningar 35,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

ok! :)

Publicerat

Grattis!!! :D ;D

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat

Tackar! Nu har jag lite problem med kolven till orrbössan. Den är 18 år gammal och behöver fixas till då träet satt sig och kolvbultarna inte går att dra åt som dom ska.

Fick dåliga vibbar när jag provade ett skott i lördags och det inte tog som det skulle. Hade man bara pengar nog blev det nya vapen men i samma kalibrar.

Nu får man köpa epobed istället.

Publicerat

Tycker toppjakten gått ganska trögt hittills. Orren är som den ska vara men tjädrarna har en tendens till att sitta mycket trångt till i träden än så länge. Dom vill inte ens toppa efter att man stött dom verkar det som. Har sett och stött mellan 3 och 7 tuppar per dag och inte en enda har toppat och gått att återfinna!

Har bara lyckats skjuta 3 tuppar på 7 dagar.

Publicerat
Har bara lyckats skjuta 3 tuppar på 7 dagar.

Är väl inte helt pjåkigt va......jag skulle vara rätt så nöjd om jag vore du....men det är jag det! ;D ;D

Publicerat

Håller med dig Erkon. Rödingfiskarn, skulle vara lycklig bara jag fick se hälften så mycket fågel som du ser varje dag.

Publicerat

MKT vill alltid ha mer!  :o ::) ;D

Publicerat

Allt beror ju på vad man jämför med. Menar att det är dåligt att se såpass mycket fågel och skjuta så lite! Inget annat...

Har iof bommat några också mycket tack vare en krånglande ljuddämpare.

Publicerat
Allt beror ju på vad man jämför med. Menar att det är dåligt att se såpass mycket fågel och skjuta så lite! Inget annat...

Det är sant!! ;D Var jagar du?

/erik

Publicerat

Mer fågel till nästa säsong o större :)

Ser de alltid ur en possitiv vinkel då jag inte kommer till skott eller bommar (ytterst sällan iof  ::) ).

Skulle jag skjutit all fågel, jag sett, för unghunden i höst skulle de blivit färre träningstillfällen o mindre toppfågel ;)

Har säkert sett minst 150-200 skogsfågel i år. Många säkert samma individer flera gånger om!

Av dessa kanske bara 15 skjutna o drygt 20hagelskott o 1 kulskott avlossat!

Vad vore jakt om man skjöt allt man såg?  ???

Publicerat

Jimbolo, kan ju hända att dom inte är kvar nästa år. Man vet aldrig. Och de är ju helt klart mycket trevligare att skjuta fågel som växt till sig ett par månader mer. Som tjäder-hönan jag sköt i början av sesongen, det var ju nästa att man mådde dålig av att den åkte i ryggsäcken, den såg ju större ut när jag sköt på den, men i näven var den inte så  mycket större än en ripa.

Rödingfiskarn, varför lämnade du inte dämparn hemma om den inte funkade som den skulle?

Ur reproductions synpunkt: är det bättre att skjuta en ung fågel eller en fullvuxen? Vad tror ni?

Publicerat
Jimbolo, kan ju hända att dom inte är kvar nästa år. Man vet aldrig. Och de är ju helt klart mycket trevligare att skjuta fågel som växt till sig ett par månader mer. Som tjäder-hönan jag sköt i början av sesongen, det var ju nästa att man mådde dålig av att den åkte i ryggsäcken, den såg ju större ut när jag sköt på den, men i näven var den inte så  mycket större än en ripa.

Rödingfiskarn, varför lämnade du inte dämparn hemma om den inte funkade som den skulle?

Ur reproductions synpunkt: är det bättre att skjuta en ung fågel eller en fullvuxen? Vad tror ni?

Det var inte förrän efter ett par bommar och nya inskjutningar som problemet verkligen upptäcktes.

Publicerat

ok :(

Publicerat
Vad vore jakt om man skjöt allt man såg?  ???

Amen broder!

En bekant på SLU påstår att vid parning lämnar gamla tjädertuppar extremt få (1-2) men livskraftiga individer medan en yngre tupp ger betydligt fler men av sämre kvalité. Anlagen hos hönorna kommenteras inte så sanningshalten i påståendet kan med all rätt ifrågasättas.

Publicerat

Ok. Har hört att gamla tuppar kan vara väldigt aggressiva och förstöra hela spelet när den varken vill para sig själv eller släpper fram yngre tuppar.

Så att de hade nästan vart lika och skjuta bort sådana redan på våren.

Publicerat
Ok. Har hört att gamla tuppar kan vara väldigt aggressiva och förstöra hela spelet när den varken vill para sig själv eller släpper fram yngre tuppar.

Så att de hade nästan vart lika och skjuta bort sådana redan på våren.

Känner igen det där, läst det nånstans. Tydligen var tjäderstammarna bättre i områden där det förr bedrevs spelskytte tack vare att de mest lättskjutna tupparna var de gamla oproduktiva tupparna som strök med vid jakten.

Publicerat

Det tråkiga med toppjakten nu, är att det bara regnar hela tiden. All snö är tung och blöt samt tinar bort just nu. Risken är att om det blir minusgrader nu utan att det kommer ny snö, så blir det som att åka på glas... :-[

Publicerat
Det tråkiga med toppjakten nu, är att det bara regnar hela tiden. All snö är tung och blöt samt tinar bort just nu. Risken är att om det blir minusgrader nu utan att det kommer ny snö, så blir det som att åka på glas... :-[
Fast då bär det ju skotern bra  :D

VROOOOM ! ! ! ;)

Publicerat

;D O HUNDEN  ;D

Publicerat

håller tummarna att snöhelvetet ska ge med sig lite så man kan jaga med hundarna igen...regna MER!!!!

Publicerat

Snön får gärna stanna för min del men ett par cm skare skulle va fint!

En lätt breton på 14kg flyger fram som en durasellkanin då  :D

De gör de utan skare också men de blir ju så tungjobbat (för husse åtm)

Publicerat
Snön får gärna stanna för min del men ett par cm skare skulle va fint!

En lätt breton på 14kg flyger fram som en durasellkanin då  :D

De gör de utan skare också men de blir ju så tungjobbat (för husse åtm)

Hur mkt snö har ni i Viksjöskogarna nu?

Publicerat

Där jag va i söndags gick underredet på billen i  snön hela tiden!

Pendlar välan mellan 3 o 5 dm.

Men imorgon får jag reda på fakta. Hoppas då på nån tjäder i topp.

Sist var det bara en tjädertupp på Grannens del av vägen (Bävervägen) jag såg  :'(

Men så ble de bara blixtvisit eftersom hunden började blöda om tassarna igen o skidorna låg hemma :(

Ibland e huvet inte riktigt med  ;)

Imorn får Zingo stanna hemma o skidorna SKA med  ;D ;D