Publicerat Januari 21, 200719 yr ja fattar inte varför ljudet kommer efter ner man ser filmen på youtube!! här kommer en tjäder till som åkte ner !!
Publicerat Januari 22, 200719 yr Får man fråga varför ni inte lägger ut filmerna på http://www.jaktbilder.se Verkar kunna bli en bra sida om de får in lite nytt!
Publicerat Januari 22, 200719 yr Två dagars toppjakt (lördag, söndag). Kallt....mycket kallt, nysnö, upplega och vindstilla. Tyvärr inga fåglar i topp, dock skidade vi in i ett område inte större än 50 X 100 meter varifrån det lättade mellan 30 till 40 orrar (skulle haft hagelsprutan med mig :-[ ). Allt som allt hittade vi 4 st legor varifrån det lättade orre samt en varifrån det lättade dalripa. Trots kylan flög fåglarna långt, och trots att vi skidade efter gick det inte att hitta något i träden. Mest troligt så dök de tillbaka ner i snön vid första bästa tillfälle
Publicerat Januari 22, 200719 yr Författare Jaha, så var man tillbaka på jobbet igen efter en härlig förmiddag ute i skogen. Det var lite kallt (-28 när jag lämnade bilen) men jag kunde inte hålla mig utan kände mig bara tvungen att ta ledigt när vädret var så fint. Har jagat i tre dagar nu så här kommer en kort resumé: På lördagen provade jag ett nytt område tillsammans med en kompis men när vi redan från vägen såg översnöade skidspår som korsade området så fick vi ingen bra känsla och nu har jag fått höra att det hade varit ett gäng norrmän som hade huserat i området i drygt 1 vecka… Nästan direkt hittade vi några tallar där det suttit tjäder och betat under det senaste dygnet så vi började ringa området för att försöka finna dem men vi blev tvingade att avbryta när vi efter någon timmes skidande blev helt inneslutna av tjock dimma och såg knappt 50meter framför oss. Under de få timmar vi kunde jaga såg vi några flockar orrar men de innehöll mest hönor, tupparna hade väl redan fått sätta livet till, samt en tjädertupp som vi stötte upp där han satt lågt vid kanten av en contortaplantering. Han tog det säkra före det osäkra och flög in i planteringen och därmed klarade han sig också. På söndag blev det en kort sväng och på mina egna marker. Jag kom direkt i kontakt med en stor flock orrar och två av dem fick följa med hem. Stötte upp en tjädertupp där han satt lågt i en liten tall vid en gammal myrplantering, jag hittade honom igen men lyckades med konststycken att stöta honom ännu en gång. Fortsatte i samma riktning och hittade ännu en tupp, tror inte det var samma som jag sett tidigare då det fanns rätt så mycket barr och skit under trädet. Denna tupp flög också iväg innan jag lyckats komma inom skotthåll. Tjädrarna var rejält ”skära” men så fanns det också en skarp ishinna som skrapade rätt så ordentligt för varje steg jag tog. Nåväl, två orrtuppar blev det ändå och jag kom hem före kl. 12 så sambon blev nöjd med mig hon också ;D Idag åkte jag till favoritstället, kom iväg tidigt då jag samtidigt skjutsade dottern till dagis och sambo till jobbet. Det bet lite lagom i näsan när jag började åka men när man har åkt i ett par minuter så har kroppen vant sig och då är det inte några problem längre. Det var nästan smärtsamt vackert idag, sol från en klarblå och rimfrost i träden. Gjorde ett svep in genom myrholmarna och när jag efter en stund skulle passera en liten myr så ser jag plötsligt en tupp som sitter i en frötall på andra sidan. Vid första och andra ansmygningen så flyger han men det var magneter i tallarna idag. Han flög inte mer än drygt 200-300meter varje gång så det var inga problem att hitta honom igen. Tredje försöket lyckas och när jag så åker för att hämta honom så ser jag ännu en tupp komma seglande och han slår till i en talltopp ett par hundra meter därifrån. Nu lyckas jag vid första försöket och jag är rejält nöjd när jag står där med 2 tuppar som ligger i snön nedanför mig. Nu gör kylan sig rejält påmind i händer och tår så jag beslutar mig för att det får vara bra för idag. Hinner precis hem för att duscha och äta lite innan jag åker till jobbet kl 13.
Publicerat Januari 22, 200719 yr Jaha, så var man tillbaka på jobbet igen efter en härlig förmiddag ute i skogen. Det var lite kallt (-28 när jag lämnade bilen) men jag kunde inte hålla mig utan kände mig bara tvungen att ta ledigt när vädret var så fint. Har jagat i tre dagar nu så här kommer en kort resumé:På lördagen provade jag ett nytt område tillsammans med en kompis men när vi redan från vägen såg översnöade skidspår som korsade området så fick vi ingen bra känsla och nu har jag fått höra att det hade varit ett gäng norrmän som hade huserat i området i drygt 1 vecka… Nästan direkt hittade vi några tallar där det suttit tjäder och betat under det senaste dygnet så vi började ringa området för att försöka finna dem men vi blev tvingade att avbryta när vi efter någon timmes skidande blev helt inneslutna av tjock dimma och såg knappt 50meter framför oss. Under de få timmar vi kunde jaga såg vi några flockar orrar men de innehöll mest hönor, tupparna hade väl redan fått sätta livet till, samt en tjädertupp som vi stötte upp där han satt lågt vid kanten av en contortaplantering. Han tog det säkra före det osäkra och flög in i planteringen och därmed klarade han sig också. På söndag blev det en kort sväng och på mina egna marker. Jag kom direkt i kontakt med en stor flock orrar och två av dem fick följa med hem. Stötte upp en tjädertupp där han satt lågt i en liten tall vid en gammal myrplantering, jag hittade honom igen men lyckades med konststycken att stöta honom ännu en gång. Fortsatte i samma riktning och hittade ännu en tupp, tror inte det var samma som jag sett tidigare då det fanns rätt så mycket barr och skit under trädet. Denna tupp flög också iväg innan jag lyckats komma inom skotthåll. Tjädrarna var rejält ”skära” men så fanns det också en skarp ishinna som skrapade rätt så ordentligt för varje steg jag tog. Nåväl, två orrtuppar blev det ändå och jag kom hem före kl. 12 så sambon blev nöjd med mig hon också ;D Idag åkte jag till favoritstället, kom iväg tidigt då jag samtidigt skjutsade dottern till dagis och sambo till jobbet. Det bet lite lagom i näsan när jag började åka men när man har åkt i ett par minuter så har kroppen vant sig och då är det inte några problem längre. Det var nästan smärtsamt vackert idag, sol från en klarblå och rimfrost i träden. Gjorde ett svep in genom myrholmarna och när jag efter en stund skulle passera en liten myr så ser jag plötsligt en tupp som sitter i en frötall på andra sidan. Vid första och andra ansmygningen så flyger han men det var magneter i tallarna idag. Han flög inte mer än drygt 200-300meter varje gång så det var inga problem att hitta honom igen. Tredje försöket lyckas och när jag så åker för att hämta honom så ser jag ännu en tupp komma seglande och han slår till i en talltopp ett par hundra meter därifrån. Nu lyckas jag vid första försöket och jag är rejält nöjd när jag står där med 2 tuppar som ligger i snön nedanför mig. Nu gör kylan sig rejält påmind i händer och tår så jag beslutar mig för att det får vara bra för idag. Hinner precis hem för att duscha och äta lite innan jag åker till jobbet kl 13. Härliga bilder dorro kul att att du fick en fin jakt ,jag håller med dig även om man blir less på snön ibland så är det jkligt vackert med ett vinterlandskap . Ibland blir man så sugen att flytta från betongstaden till inlandet. ;D ;D ;D ha et!
Publicerat Januari 22, 200719 yr Författare Härliga bilder dorro kul att att du fick en fin jakt ,jag håller med dig även om man blir less på snön ibland så är det jkligt vackert med ett vinterlandskap . Ibland blir man så sugen att flytta från betongstaden till inlandet. ;D ;D ;Dha et! Ja, nu vet jag väl inte om jag tycker att du bor i en betongstad direkt. Pluggade där i drygt 4½ år innan jag flyttade ned till huvudstaden och där snackar vi betong... Flyttade upp hit för drygt 3½ år sedan och det känns rätt så skönt att ha jakten "runt knuten". Lite synd bara att vi har så förbannat glest med vildsvin och hjortar men man kan väl inte få allt antar jag... ;D
Publicerat Januari 22, 200719 yr var ute med skidor för första gången iår! lite tragiskt måste man säga..aja, samma väder hade jag som dorro, kanonfin dag att vara ute i skogen, dock var det inte så strategiskt att välja ett berg att skidra på när man inte har tjärat sina skidor på 2 år nåja, man lär sig med tiden, iaf blev det ca 2 timmar lidande med bakhala vita blixten innan jag gav upp...imorron ska jag fara på ett plant och fint myrområde, får hoppas på bättre lycka då.
Publicerat Januari 22, 200719 yr Författare Ibland (eller snarare j-ligt ofta) är man glad över att man har handkikaren till hjälp för de är inte lätta att se alla gånger. Gjorde en rejäl uppgradering till den här säsongen och det ångrar jag inte. Nu frågar man ju sig hur man har kunnat använda sådan skit tidigare? Det här var första tuppen som jag såg idag, fick direkt en omedveten känsla av att det var något med konturen på tallen och en titt i handkikaren avslöjade honom. Enligt avståndsmätaren sitter han 221 meter bort. Att jag sedan stötte honom är en helt annan sak...
Publicerat Januari 22, 200719 yr Författare Några bilder från igår, tyvärr taskigt ljus och suddiga bilder...
Publicerat Januari 22, 200719 yr Vilka kanonbilder och vilka motivationshöjare ! Måste nog försöka ta mig ut till helgen nu när vi äntligen fått snö ! MGH
Publicerat Januari 22, 200719 yr Jäkligt läckra bilder!!... Jag var iväg till Gällevare för nån helg sedan för att jaga litte toppfågel...tyvärr var det aningen för kallt för att de skulle sitta i topp ( -30 på sina ställen)...vi hittade ett flertal tjädar sittade mitt i träden i snårskogen och även några orrar....men tyvärr inga i topp :-...vi stötte dom när vi skidrade förbi träden, vi var kanske 10-15mfrån träden när de flög....jaja iaf, fick några bilder med mig hem iaf /Fredde
Publicerat Januari 24, 200719 yr Pitpalt, jag sköt min tjäder på samma ställe som du. Då ja sökte efter min tjäder så hände samma sak, jag hittade trädet där den satt men ingen fågel. Alla träden, granan i detta fall var full i snö ända ned till backen. Jag hittade till slut en gran som hade ett rutsch spår på sidan och sedan ett hål nere i kvistarna som låg bitvis under snön. Jag tittade in i hålet och långt där inne närmast snön låg tuppen. Jag fick gräva upp snön för att komma åt den. Jag såg ju 5 tuppar den dagen, 3 av dem satt också under träden och betade.
Publicerat Januari 24, 200719 yr Ett riktigt pangställe kan man säga Jo jag misstänker att den begravts under snön på något sätt men eftersom stället var upptrampat av renar och annat så var det svårt att hitta någon ledtråd. Kollade alla träd efter tjäder eller rutchspår... Det där kommer att förfölja mig resten av livet
Publicerat Januari 24, 200719 yr Nu ser Skåne ut som alla era vackra bilder från norrland. Bara ett problem. Är det ngn som kan exportera lite gråfågel hit ner. Hade varit kanon.
Publicerat Januari 24, 200719 yr Ett riktigt pangställe kan man säga Jag ska dit lördag, söndag och måndag. 8)
Publicerat Januari 25, 200719 yr Härlig serie. Känner hur jaktpulsen stiger inom mig De här e ju nästan bättre än jakt. Inte ens svettig ;D Sista chansen för mig till helgen. Hitintills har ja kammat noll på topp-tjäder, 1 topp-orre o en massa fina minnen. Har iof släppt en del orre me då ja va sugen på tjäder o en MASSA hönor. Inget har varit sig likt i år. De mesta e skjutet över hund!
Publicerat Januari 25, 200719 yr Jahaa.....då var man hemma igen, alldeles för tidigt och det blev bara två ½ jaktdagar av fyra > Åkte hem pga den hårda vind som är, idag var jag ut en liten stund men insåg snabbt att det var helt löjligt omöjligt att fåglarna att exponera sig i något träd. Nåja, det blev iaf två helt underbara dagar i skogen. Tisdag. Tempen stod på -31 grader i stugan när jag åkte iväg mot myrarna nedanför byn. Siktet var inställt på tjäder och markerna runt myrarna brukar normalt vara säkra ställen. Men när jag åkt runt på de "heta" ställerna utan att se något som ett tecken på tjäder aktivitet började jag misströsta, landskapet runt dessa myrar var nog för kalla områden och jag skulle gissa att tempen var ner mot -40 grader, Brrrrr Mjukmackorna jag hade i ryggsäcken var hårda som sten och termosen hade frusit ihop, det ända som gick att äta var den chokladkaka jag hade med. Kylan bet i kinderna, men i övrigt klarade sig kroppen bra. Skidrade hem i skymmningen utan att få se så mycket som ett livstecken från tjädertupparna Onsdag Samma temp igen vid stugan, men idag skulle jag testa jaga av ett berg med fina tallskogar och chansade att det skulle vara något varmare där. Uffe som anlänt från grannbyn skulle hänga med mig idag och testa lyckan. Efter att ha färdas någon km från bilen nådde vi berget och tallskogen och genast såg vi tecken på tjäder, då en massa träd var hårt betade. Vi smög oss in i den något för täta tallskogen och spanade av tall efter tall, då en tjädertupp exploderade upp från snön bara två meter från mina skidspetsar. Den tuppen följdes snabbt av fler tuppar och några hönor som låg under snön, pga kylan. Vi tog riktningen på dessa och följde efter, men tyvärr så hade dom likt självmordspiloter dykt med huvudet före i snön igen och det blev nya stötar > Endast två tuppar hade träat, men vi stötte dom också för att inte hitta igen dom nå mera Efter ett jäkla letande efter våra stötta tjäderkamrater, åkte vi tillbaka till området där vi hittade dom först för att kolla om det fanns mer fågel i området och det gjorde det På ett ca 100x100 meter stort område stötte vi sammanlagt 15-20 tjädrar från snön, till slut tog jag fram kameran och åkte runt bland tallarna för att få något Nikonskott på dessa uppflog, ( bilder kommer ) hade man haft hagelbössan hade jag utan problem skjutit 10 tuppar, men nu ville vi ha dessa i topp, så det gjorde ingenting att fel pang var på axeln. Otroligt nog hittade vi inte igen någon av dessa tjädrar och jag misstänker att de likt de första kört huvudet ner i snön igen, pga kylan. Det blev ingen fågel med sig denna dag heller, men med dessa intryck var jag bara glad över att få uppleva detta + att det är så här en riktig vinterdag ska vara, bilder kommer så ni själv får se.....
Publicerat Januari 26, 200719 yr Här finns nu lite bilder från jakten http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4423.120
Publicerat Januari 28, 200719 yr Jaha...tyvärr så är min toppjaktsesong över för iår :'(...jobbar de sista dagarna...var iaf ut i dag en sväng, var otroligt nära att jag skulle få skjuta min livs första orre i topp, men precis som jag kände kolven mot kinden så flög den sin väg :'(....klockrent läge, kanske 100-120m....bra stöd å allt....men men, sånt är livet. Måste se till att skaffa bättre marker till nästa sesong..så att man nån gång lyckas... Hur har det gått för er? /Fredde
Publicerat Januari 28, 200719 yr Jag har lyckats med årets mål o "SE" en tjädertupp i topp. : ;D Nästa år ska jag försöka skjuta en också. -23 o vindtilla samt strålande sol skidar vi ut ja o min hund. Siktet är inställt på att ta en rastningstur me jycken med förhoppningar om att stortuppen sitter där i nån tall. Efterom de e kallaste dagen för året på markerna tvivlar jag skarpt. Inte ett liv ser vi på hela dagen men jag hittar tydliga spår efter tjädern där den suttit o betat samt en hel del legor osså hör vi orrkackel nånstans långt bort. 14.30 börjar jag tycka de e dags o styra kosan mot bilen 5km bort. Hunden e lite kinkig av kylan så de ska bli en snabb färd nerför berget tänkte jag men kan liasom inte låta bli o stanna o titta lite då o då i kikaren. Rätt som de e sitter han bara där i en stortall som står mitt i ungskogen. Tror att det var skotern jag mötte 5min tidigare som kanske stött upp den för den var riktigt varsk redan på 5-800m. Satt o sträckte hals Då jag skidat in på 300m bak en höjd med björkridå lyckas den förmodligen ana mig genom riset o ger sig direkt av. Mörkret sänker sig över jaktmarkerna o de va nästan som om tuppen viska: - "Better luck next year" Konstigt att jag aldrig kommer i kontakt med topp-tuppar förrän de sista dagarna på säsongen! Tror att jag, likom Fredde_Piteå, måste hitta bättre toppjaktsmarker inför nästa säsong. Men har jag tur kanske jag lyckas ta mig ut ytterligare 2 em, mån tis
Publicerat Januari 28, 200719 yr Författare Tog fredagen ledigt för toppjakt. Fick rätt snabbt 2 orrtuppar att hänga på mesen innan jag sökte mig mot tjäderterräng. Såg en mindre tupp komma seglande och slog i en backe med ungtallar men kunde inte få ögonen på honom från myren. In i skogen och rota runt och stötte till sist ut honom men han sökte sig in mot skogen igen så jag gav upp. Idag var det kallt, -29 grader men eftersom det var "sista rycket" så var jag bara tvungen att ge mig ut i alla fall. Jag provade mig på nya marker som jag var och vände på i fredags och det visade sig vara en verklig höjdare. Åkte förbi många tallar där tjäder betat de sista dagarna och har sett åtminstone 8 olika tuppar, två av dem fick följa med hem. Såg inga tecken på att någon annan hade åkt där heller. Nästa år har jag ännu ett ställe som jag bara måste besöka i Januari! ;D