Publicerat Januari 5, 200719 yr Jakten går bra. Tänkte eg ett ammunitionstips till er som använder 6,5an! Jag har provat många olika kulor genom åren och fastnat för scenar vilken jag använt de sista 7-8 åren. 7,8 och 9gram men fastnat mest för 7 grammaren. Skulle handla ammo tidigare i vinter men scenar var slut och jag köpte halvskeptisk normas diamond line 8,4 g i fältladdningen. (900m/s) Hörde sen om några jägare som flitigt använder just´denna till toppfågel och gillar den. Jag limmade igen hålspetsen i två omgångar, något jag även gör på scenaren ibland. Nu har jag skjutit tillräckligt med fågel för att kunna utvärdera kulan och jag är oerhört nöjd! Kulbanan är likvärdig eller bättre än scenar, priset lägre, köttförstöringen mindre men dödande effekt lika bra. Knappt 5% av fågeln har visat hög köttförstöring, att jämföra med scenar samtliga vikter där motsvarande siffra varit runt 10%. Så ett tips är att ge den kulan en chans om ni inte redan gjort det!
Publicerat Januari 5, 200719 yr jag har testat golden target som är samma kula utan moly och lite mindre laddad. bössan gillade den inte alls men det är nog stigningens fel (1:10) otroligt synd då den har ett bra rykte. kanske man ska ge DL en chans, molyn kanske är sista pusselbiten som får den stabil bössan gillar ju scenars 8g.l
Publicerat Januari 5, 200719 yr Man blir lite avis när man ser sådana bilder. Det bästa jag kan hoppas på är den där skatan som sitter i topp på den ena bilden.
Publicerat Januari 5, 200719 yr Man blir lite avis när man ser sådana bilder. Det bästa jag kan hoppas på är den där skatan som sitter i topp på den ena bilden. dåligt med fågel på dina marker eller?
Publicerat Januari 5, 200719 yr dåligt med fågel på dina marker eller? Ja jag bor 3 mil norr om Ystad. Här dräller det väl inte direkt av gråfågel,tyvärr. Det är en väldigt trevlig jakt annars. Har varit vid Storuman en hel del på 80-talet och jagat både älg och fågel. Fågeljakten var mkt intressant. Den saknar jag en hel del. Älgen däremot kan kvitta för min del
Publicerat Januari 6, 200719 yr Var ut idag och vilken skitdag! > Eftersom bössan strular lite tog jag valmeten idag. Klarblå himmel, ca -20 och snö i träden, kan det bli bättre? Skidade knappt 1km innan en flock på 20 tal ripor lyfte framför näsan på mig! Fortsatte skida någon km och vilade lite, såg då att batteriet i aimpointen tagit slut.. Bara skida till vägen och ringa efter skjuts, jaha mobilen låg kvar i hallen.... Fick stoppa nån snubbe och ringa efter skjuts, så var det med den dagen.. Så kan det gå ibland, i morgon tar jag någon annan bössa och då ska de väl fan gå? Hur har det gått för er?
Publicerat Januari 6, 200719 yr bra soligt och fint. jag och tövabo fick 7 orrar på 2,5 timme mina tre skjöts på 186m 223m och hade problem att mäta sista men runt 200m.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Själv har man bara varit och testat lite laddningar till reservbössan. Någon som har tips på bra laddningar till 222rem? Gärna med sakos 50-grainare eller rws 46-grainare
Publicerat Januari 6, 200719 yr Författare Har varit ute en kortsväng, prioriterade sovmorgon och frukost med sambo och dotter istället. Kom ut vid 11 och hade lite flax för jag hann inte åka mer än 100 meter från bilen innan jag såg en svart hals och huvud uppe i en tall. Sökte mig lite åt sidan och fick då in hela tuppen i siktet. Jag förbannar mig själv för att jag glömde kameran hemma, använder en Minolta G500 förövrigt (ingen systemkamera), för det hade varit en fin bild att få visa er. Det anmärkningsvärda var att 10 sekunder efter det att jag skjutit tuppen så kom det en kungsörn och seglade förbi och till min stora förvåning dök den mot MIN tjäder! Jag skyndade mig på med mes och skidor och åkte i fin Wassberg-stil för att rädda min tupp. När jag närmade mig så lyfte örnen majestätiskt och lämnade tack och lov kvar min tupp. Är det någon som vet om en kungsörn orkar lyfta en fullvuxen tjädertupp? Resten av dagen var rätt så lugn utan mycket till fågelkontakt förrän jag närmade mig bilen igen och hittade en orrflock. Blev nog lite för ofokuserad för första skottet blev en bom, får skylla på slarv för så här i efterhand tror jag inte att jag hade rent skottfält. Orrarna flyttade men jag hittade dem igen och kunde fälla 2 tuppar innan flocken flög mot horisonten. På väg mot bilen så ser jag till min stora förvåning en välbekant silluett, ännu en tjädertupp och bara drygt 200 meter från där jag sköt den andra tuppen tidigare idag. Jag var rätt så nöjd vid det här laget och lade inte ner allt för stor möda vid ansmygningen så tuppen tog till vingarna, den sparar vi till senare. Det bästa med dagen är att båda tupparna satt i topp, jag tycker inte om att behöva stöta upp dem från backen eller från planteringar innan jag kan komma i läge. Det är inte riktig toppjakt i mina ögon.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Grattis till ännu en lyckad jakt! Jo, nog kan en kungsörn lyfta en tupp. Dom tar du hundar och ibland även renkalvar har jag hört.
Publicerat Januari 6, 200719 yr De e märkligt hur det ena dan kryllar av fågel för att nästa vara helt sterilt. Idag va de kras-skare så de riktigt sjöng om skidorna -"SE UPP!" > Vilket innebar att hunden inte kunde följa heller :'( Andra turen utan hund i år. Men vilken dag. Nästan vindstilla, sola lyste klart från en blå himmel o -9grader. Ett par dm snö till så ska de nog komma igång här med. Gav upp redan vid ettsnåret o 100m från bilen kom en orrtupp o vinka så skadeglatt HEJDÅ! Men vilken underbar dag "maddog" E de skidbart hos er?
Publicerat Januari 6, 200719 yr svar till jimbolo. nej inte ens nära tror inte det blir det i år åker nog till jämtland sista helgen på toppjakten så jag får lite riktig toppjakt. hur ser det ut hos dig.
Publicerat Januari 6, 200719 yr svar till jimbolo.nej inte ens nära tror inte det blir det i år åker nog till jämtland sista helgen på toppjakten så jag får lite riktig toppjakt. hur ser det ut hos dig. De går o skida men inte mkt mer än så! Var tvungen att slänga på snökedjor för att ta mig ut me bil en bit på marken idag. Vill ju ha så mkt jakttid om möjligt. Men de e för lite snö för att tjädrarna ka vilja toppa som de ska. Ska ge de en chans till men sen ska ja nog försöka ta mig till Villhelmina en sväng om jag får med mig ngn. Idag var de för skarpt för hunden iaf.
Publicerat Januari 7, 200719 yr Har harvat runt här på byamarken nu i några dagar utan att komma till skott, nästan. Väldigt oroliga fåglar som haft turen på sin sida och flygit just innan pekfingret krökts. Hundarna har också fått stå för fågel, då en del fågel suttit på backen, skottchanser har funnits men med 222,an är det svårt : Glädjande är att se så mycket hönor, bådar gott inför höstens jakt. Idag blev det iaf en orrtupp och nästa helg blir det mest troligt en tur till tjäderland nedanför fjället, längtar
Publicerat Januari 7, 200719 yr Nästan -30 hela helgen, tupparna verkar mest ha lekt ubåtar under snön för i träden var de i alla fall inte.
Publicerat Januari 7, 200719 yr EN VÄDJAN Visa er skrivlust i tråden nedan önskar en nyskjuten tjäder ;D http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?to...g69755#msg69755
Publicerat Januari 8, 200719 yr Var ute och knallade lite med 222:an i veckan, hunden fick stanna hemma... Några grader kallt och strålande solsken, men bara nån centimeter snö på backen och ingenting i träden. Ingen fågel blev det heller, skrämde några tjädrar och en orrhöna, men alla satt på marken och drog iväg låångt mot säkerheten när vi närmade oss, så ett tag ångrade man att vi inte tog hunden med, dock så kom vi på bättre tankar när vi på hemvägen såg 2 vargar....
Publicerat Januari 8, 200719 yr orrarna var svåra att komma inpå i söndags fast ansmygningarna var bra, det var ganska stor skillnad mot i lördags. perfekt väder med lite vind. hård tunn snö gör att man känner sig som en ångvält på krossat glas och idag spöregnar det > . jag och tövabo fick tre st med lite tur. mina två på 199 m och ca 60m.
Publicerat Januari 14, 200719 yr Lägger in en bild från gårdagens toppjakt. Tuppen är skjuten med 30-06 och helmantel, och den blev urtagen på plats utan att behöva bloda ner mig. Det är som tusan när tupparna sitter mot en och kulan tar bröstbenet. > .
Publicerat Januari 14, 200719 yr Äntligen en bra jaktdag. För första gången i år har jag fått se tjäder. (hur ju inte jagat så mycket) Hela 5 stycken ståtliga tuppar. 2 av dem satt i topp medans de andra satt i skog under träden, de hade betat under träden istället för att sitta i topp. En tjädertupp fick följa med hem. Bilder kommer senare. Ja just det ja...jag glömde ju att det satt 40-50 orrar efter vägen. Men de satt jag bara och tittade på, det är så läckert då de sitter som klasar i björkarna.