Publicerat Januari 16, 200719 yr Där jag jagar hugger man all skog snart och det känns piss hygge efter hygge så tråkigt ! så det man får göra är att åka in i planteringar igen för att stöta ut lite !! jag skulle gärna prova riktiga tjäder marker som är orörda av maskiner ! Jag har funderingar att åka till ryssland,finland för att få jaga på finare marker ligga ute i tält ,slippa mobilen ,och må bara gott,va tror ni om det ? Skit jakt på er i helgen som man säger i skåne hoppas att det blir en fin helg :D ;D
Publicerat Januari 16, 200719 yr jag har också sneglat mot öst. denna vinter har varit fruktansvärd för toppjakten en ända jaktdag i snö :'( skulle gärna åka till ryssland och skida i helt orörda marker. har dock aldrig sett någon info om någon sådan jaktresa men det skulle som sagt vara en dröm. vete tusan om jag inte hellre skulle åka på en sådan resa än till afrika. är det någon som vet någon som gjort en dylik resa till ryssland.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Ja, nu lägger jag också ned pratet om skotthållen, men jag tyckte att det var en givande disskusion. Finland är nog ingen större idé att åka på toppjakt eftersom fågeljakten slutar den 31 oktober, så vitt jag förstått i hela landet. Ryssland finns det nog gott om vildmark och gissar på att priserna nog inte är allför farliga heller, hade velat åka och jaga med trädskällare där, men då verkar det vara lite 50/50 om man får med sig hunden hem, igen pga vargarna. Inte alltför trevligt. Men det stora problemet med en jaktresa till Ryssland borde väl vara all byrokrati? Någon som varit till Ryssland och jagat och tagit med eget vapen?
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare Jag får väl försöka ge en liten skjuts på tråden igen som trots allt går ut på att vi delar härliga berättelser och bilder från vår Toppjakt. Vill poängtera att jag inte kandiderar på att få jobb som lärare i svenska... En härlig dag i vinterskogen Tyngden av mesens bärremmar bränner och skär mot axlarna när jägaren sakta och monotont följer det ensamma skidspåret genom myrlandskapet. Steg för steg pressar han sig att fortsätta trots att kroppen gör allt för att göra sig påmind och försöker få honom att bara för en kort stund stanna upp och ge musklerna vila. Solen är redan en bra bit nedan horisonten och lyser upp det norrländska landskapet med ett svagt rosa sken. Jägaren vet att det inte finns möjlighet till någon lång stunds vila om han skall hinna ta sig de kilometrar som återstår mellan honom och bilen innan mörkret sluter sig runt honom. Han har åkt här många gånger förr under korta januaridagar så han känner sig varken orolig eller obekant med terrängen trots att skymningsmörkret gör det svårt att se klart emellanåt. För att dämpa smärtan och tröttheten börjar han tänka tillbaka på dagens händelser. Han har fått uppleva en härlig jaktdag, faktiskt på gränsen till för bra. Han tänker nöjt att han äntligen hade kommit iväg i tid denna morgon. Solen hade ännu inte förmått lysa upp landskapet när han tog ned skidorna från biltaket, gjorde en sista kontoll att termos och smörgåspaket samt alla teknisk utrustning fanns i jaktmesen innan han hävde den upp på ryggen och sakta började skida bort från bil och civilisation och mot det hägrande myrområdet ett par kilometer bort. Inte ett endast spår hade han sett under dagen, inte ens räven hade hunnit göra avtryck i landskapet sedan gårdagens häftiga snöfall. Jägaren kände sig som den enda jägaren i området och det var en härligt upplyftande känsla, en känsla av frihet och av att verkligen leva. När han efter en dryg trekvarts skidåkning kom fram till sin jaktliga oas hade han stannat till ett par minuter vid myrkanten och passat på att vilade på stavarna och njuta av utsikten. Myren som bredde ut sig framför honom var uppbruten i mindre skogsbackar och på dessa backar kunde han se tallar som måste ha betats av tjäder i årtionden för de gav ett nästan sjukt intryck med endast små tussar av barr kvar på vissa grenar. Det här var hans jaktmarker, under alla år han hade jagat här så hade han inte sett några skidspår efter någon annan jägare och det gjorde honom mycket nöjd. Han hade inte behövt åka lång förrän han såg en omisskännlig kontur i en av tallarna. En snabb titt i handkikaren bekräftade hans första känsla – det var en tjädertupp som satt långt ned i grenverket och ostört tog för sig av tallens barr. En snärtig knall störde tystnaden och jägaren reste sig nöjt upp och borstade bort snön från kläderna. Nere vid ån hade han hittat dem eller snarare hade han först hört dem för det var kacklandet som avslöjade orrflocken. Tupparna och hönorna förflyttade sig oavbrutet mellan olika träd och björkarna som växte längs åkanten hade gjort det svårt för jägaren att hitta en lucka i grenverket för att få rent skottfält men till sist gjorde en av tupparna misstaget att sätta sig längst uppe i en björk och då var jägaren redo och fångade snabbt in tuppen i hårkorset. När ekot från studsarknallen ebbat ut gick jägaren fram över isen och såg genast den svarta lyran som stack upp ur snön under en av björkarna. Väl framme vid sjön den lilla sjön hade jägaren unnat sig en stunds vila och passat på att fylla kroppen med lite varm dryck och en smörgås. Han njöt till fullo av den vackra vinterdagen och förundrades samtidigt över hur tyst och stilla naturen kan vara under vintern, det var som om allt hade gått i vintervila. Väl styrkt av matsäckens innehåll tog han så återigen på sig stavarna och vände skidspetsarna i riktning mot bilen. Den svaga solen som knappt orkade visade sig över bergskammen visade att mer än halva dagen var till ända och det var hög tid att påbörja färden mot bil och den väntande civilisationen men jägaren visste att jakten ändå inte var slut för han hade några heta platser kvar att besöka där han visste att tupparna gärna höll till under vintern. På långt håll såg det knappt ut att vara mer än en mörk snöklump i myrtallen men när jägaren tittade genom handkikaren så gick det inte att ta miste på att det var en tjädertupp som vilade inne i veden. Jägaren kände sig genast lite piggare i kroppen igen och började planera hur ansmygningen lämpligast skulle läggas upp. Rakt fram gick inte för då skulle säkert tuppen få syn på honom men en kringmanöver in i skogen för att sedan följa ett parti med mindre myrtallar skulle säkert få jägaren inom skott håll utan att tuppen skulle ana något. Halvvägs fram mot tjädertuppen ser jägaren plötsligt ett par orrtuppar som sitter i några tallar en bit därifrån. En snabb överläggning med sig själv och därefter byter jägaren byte, dock endast tillfälligt. Vis av erfarenheten vet han att orrar är betydligt mer oberäkneliga än tjädrar och kan flytta sig flera gånger under tiden som tjädertuppen lugnt sitter kvar i sin tall. Går allt enligt planerna kanske han kan få sig en välsmakande orrtupp också som en extra bonus. Han lyckas smyga inom lagom skotthåll innan han tar av sig skidorna och lägger sig ned i skjutposition. Den av tupparna som jägaren haft i siktet innan skottet faller ned från tallen under ekot från studsarens knall, resterande tuppar tar till vingarna och flyger bortåt myren. Jägaren följer dem med blicken och ser förvånat hur de svänger tillbaka och landar i en talldunge endat 150 meter åt andra hållet. Jägaren vrider sig sakta runt för att byta skjutställning och kommer direkt i bra läge för att hitta ännu en lyrtupp i kikarsiktet. Den här gången flyger orrtupparna långt efter smällen så jägaren borstar av sig snön och tar på sig skidorna igen för att därefter åka och hämta de byten som han vet ligger under träden och väntar. Trots att det gått dryga halvtimmen sedan jägaren först såg tjädertuppen så sitter den fortfarande kvar i tallen. Tuppen har hört två skarpa ljud som han inte känner igen men har inte förknippat dem med fara. Jägaren har precis rundat en liten skogsholme när han får syn på hals och huvud på tjädertuppen som sitter drygt 100 meter bort. Tuppen sitter inne i en tät tallkrona och det ger jägaren lite problem att komma i bra läge för ett rent skott. När jägaren ser hur tjädern faller till backen så pustar han ut. Dagen har börjat gå mot sin ända och det har nu samlats en ansenlig börda på jaktmesen. Jägaren är mer än nöjd med dagens utdelning. Solen har redan gått ned när jägaren till sist kommer fram till tallen där dagens första tupp fick gå till de sälla jaktmarkerna. Tuppen hänger kvar där jägaren hängde upp den på morgonen men den får snabbt göra de andra tupparna på mesen sällskap innan jägaren fortsätter sin färd hemåt. Jägaren tackar tyst för sig själv att han äntligen kan följa de spår han gjorde i morse. En hel dag i ospårad terräng börjar kännas och bördan börjar även göra sig påmind i kroppen. Mörkret har nästan lagt sig när jägaren äntligen ser konturerna av bilen som ensamt väntar vid änden av skogsbilvägen. Han funderar en stund för sig själv och inser att han faktiskt har utfört ett Vasalopp under dagen, definitivt inte längdmässigt men väl tidsmässigt. Att låta kroppen utföra arbete under en hel dag och dessutom klara av det skänker bara det en skön känsla av välbehag och ger en extra skjuts till egot och vilken dag han dessutom har fått uppleva. Det är sådana dagar han får plocka fram ur minnesbanken när vardagen gör sig påmind och livet kanske inte är så roligt alla gånger men vem har sagt att det alltid skall vara det?
Publicerat Januari 16, 200719 yr Ingen behöver be om ursäkt för att ha debatterat utan personangrepp. Finland, annan jakttid men toppjakt vissa år. Dock betydligt sämre alternativ än Sverige om man är ute efter av skogsbruk orörd vildmark, Finland har ett intensivare brukande av skogen än Sverige. Mindre sammanhängande reservatsarealer likt våra i fjällskogen t.ex. Ryssland. Vet inte mkt om det men viltfattigdomen är det mest slående för alla som varit där (utom i de brukade mer sydliga delarna) så det är nog inget säkert kort förutom miljöerna. Skulle tro att det generellt är mindre tjäder än här. Orörda urskogsmiljöer är dessutom i regel mkt besvärliga att färdas i. Man behöver ej gå över ån efter vatten, den svenska fjällskogen är till stora delar orörd och tjäder finns det.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Jag har funderingar att åka till ryssland,finland för att få jaga på finare marker ligga ute i tält ,slippa mobilen ,och må bara gott,va tror ni om det ? Om jag har fattat en finne på robsoft rätt så har de inte toppjakt i Finland längre. Han åker istället till Sverige och jagar toppfågel. Så Finland är nog inget alternativ. Angående hagel så hade den sista topptjädern jag sköt med mausern ett 3mm hagel bak i skinnet. Förmodligen någon som skjutit på väll långt håll med hagel. Sen är nog US3 lämpligare än US5 på tjädertupp, har själv tidigare lärt mig att de kan vara hårdskjutna med hagel :-[
Publicerat Januari 16, 200719 yr Finland, annan jakttid men toppjakt vissa år. Dock betydligt sämre alternativ än Sverige om man är ute efter av skogsbruk orörd vildmark, Finland har ett intensivare brukande av skogen än Sverige. Mindre sammanhängande reservatsarealer likt våra i fjällskogen t.ex.Ryssland. Vet inte mkt om det men viltfattigdomen är det mest slående för alla som varit där (utom i de brukade mer sydliga delarna) så det är nog inget säkert kort förutom miljöerna. Skulle tro att det generellt är mindre tjäder än här. Orörda urskogsmiljöer är dessutom i regel mkt besvärliga att färdas i. Man behöver ej gå över ån efter vatten, den svenska fjällskogen är till stora delar orörd och tjäder finns det. Jakttiden är som tidigare nämt kortare, och riktigt toppjakt har varit på prov under 10 dagar i Januari 1981 eller 1982, men det blev inget av den saken. Jag tror också att det är mer avverkat i Finland för den delen.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Kan Moderator ändra trådens namn till Toppjakt 2006-2007? Svårt detta, då måste jag ändra alla inlägg och det ids jag inte. Dorros öppningsinlägg är dock ändrat så nu heter tråden Toppjakt 2006/2007 Där jag jagar hugger man all skog snart och det känns piss hygge efter hygge så tråkigt !så det man får göra är att åka in i planteringar igen för att stöta ut lite !! jag skulle gärna prova riktiga tjäder marker som är orörda av maskiner ! Jag har funderingar att åka till ryssland,finland för att få jaga på finare marker ligga ute i tält ,slippa mobilen ,och må bara gott,va tror ni om det ? Skit jakt på er i helgen som man säger i skåne hoppas att det blir en fin helg :D ;D Men Pacco... Här i Norrbotten finns milsvidda marker utan ingrepp från skogsmaskiner och nybrutna skogsvägar. Det enda som du avgör är hur ödsligt du vill slå upp ditt tält, för marker har vi...jag lovar
Publicerat Januari 16, 200719 yr Svårt detta, då måste jag ändra alla inlägg och det ids jag inte.Dorros öppningsinlägg är dock ändrat så nu heter tråden Toppjakt 2006/2007 Det får väl duga
Publicerat Januari 16, 200719 yr Men Pacco... Här i Norrbotten finns milsvidda marker utan ingrepp från skogsmaskiner och nybrutna skogsvägar. Det enda som du avgör är hur ödsligt du vill slå upp ditt tält, för marker har vi...jag lovar :D :D guld har du tips på område eller ett tel nr för att skaffa mig jaktkort? mvh pacco
Publicerat Januari 18, 200719 yr Tillbaka efter "toppjaktsveckan". Såg 4 tjädrar i topp första dagen varav jag sköt en.. Jag såg verkligen att det tog bra och tjädern rasade ner från trädet. När jag glad i hågen ska gå och hämta fågeln så är den spårlöst försvunnen. Inga spår efter nerslag eller nånting... Letade 3 timmar tills mörkret föll och var tillbaka de två nästföljande dagarna och kikade lite. Tyvärr föll det 2-3 dm snö under natten så det förbättrade inte mina chanser. Hittade aldrig den där tjädern och det känns tuuungt.... SUCK! Jag var 100% säker på klockren träff när jag såg den falla men nu börjar man ju tvivla... Jaja jag gjorde mitt bästa men det är ändå jobbigt.. Efter den där fadäsen så kan man ju minst sagt säga att självförtroendet var i botten så jag böt bössa till 222 vixen och fick lägen på en flock orrar. Avståndsmätaren visade 170m och slut på skog att smyga bakom. Lägger mig ned och smeker av skottet... Klockren träff och orren ligger under trädet... En ganska skön avslutning iaf. Tyvärr inga bilder med fågel på men jag tog några stämningsbilder iaf. Det här var onsdag morgon. -5 grader och klarblå himmel.... Fattar inte varför tjädrarna valde att ligga i snön den här dagen... Någon som har nån idé? Kan det vara pga snöstormen dagen innan?
Publicerat Januari 18, 200719 yr Härliga bilder pitepalt. Du sköt väl av grenen så att den föll en bit och flög sedan iväg när Du inte såg det. Hahaha! Jag skojar med Dig bara. Jag har däremot hört om en räv som kom stax efter den hade fallit i backen och tjuvade en tjädertupp. >
Publicerat Januari 18, 200719 yr Sånt händer den bäste Pitepalt, skönt med ett fint avslutande skott i alla fall.. Stämningsfulla bilder va det !
Publicerat Januari 18, 200719 yr Snygga bilder men fy f-n vad det såg kallt ut. Har sett blommande krokus i Skåne idag
Publicerat Januari 18, 200719 yr Jag var också ute men siktade och sköt men med kameran i ställe. Det blev bra utdelning med orrar men hade jag haft geväret så har de varit på vingar direkt.
Publicerat Januari 18, 200719 yr Brorsan sköt en gång för många år sen ned en tjäder, föll klockrent, någon minut senare hittar den i snön(låg sådär att endast stjärten syntes ovanför snön) och när han skulle sträcka sig efter den så flyger jäveln iväg Helt sann historia, finns vittne. Nära skjuter ingen hare som det brukar sägas
Publicerat Januari 18, 200719 yr Min Farsa sköt en tjäder i topp för en massa år sedan...tjädern föll å allt dedär...men när han kom fram så var den borta...han letade å "ringade" runt trädet där tjädern hade suttit, men förgäves...tillslut gick han fram till trädet, och fick då syn på något han hade missat förut...under trädet mitt på snön var det en ytte-pytte liten fördjupning i snön (typ max 2cm utspritt på en 40x40cm ruta)....han petade med staven där och fick då syn på fjädrar...petandet övergick till grävande, och där låg tjädern....snön var så "fluffig" att den hade "återförslutit" sig kring tjädern. inget sånt som kan ha hänt?? Man har iofs hört talas om skott som bara har bedövat fågeln. /Fredde
Publicerat Januari 18, 200719 yr Jag hittade en grop med lite fjädrar i men där fanns han då inte . Grävde och grävde tills vantarna var sjöblöta... Hittade inte heller något blod i den gropen men men.. När man ser att den "trillar av pinn" med huvudet före utan att ens fälla ut vingarna... Grymt frustrerande
Publicerat Januari 19, 200719 yr Kan nån av er förklara det här ,två helger sen såg jag dem här orrar var 5 st fåglar ,det skjukas var att när jag siktade på dem så såg jag nåt märkligt , och det var att dem käkade tallfrö eller kottar vissa drog till och me nått tallbarr här o där . jag blev så förrvirrad att jag sket att trycka av och tog fram lillkameran istället ! Hoppas att nån har varit me om det tidigare !! tyvärr blev bilden lite kass såg att jag hade fått is på linsen !
Publicerat Januari 19, 200719 yr Författare Att även orre äter tallbarr har jag sett många gånger men att de äter frön eller kottar det var något nytt...
Publicerat Januari 19, 200719 yr Har sett det fler ggr än jag ids räkna. Inget direkt ovanligt även om det sägs vara så att orre föredrar björkknopp. Hittade detta på nätet: Orre - Föda Under vintern är orren beroende av björkens hängen och knoppar. Det råder knappast brist på mat ens under stränga vintrar, i viss mån kan orren även äta tallens knoppar och barr. Vid mindre snöiga områden fortsätter den att leta föda på marknivå. På sommaren är kosten mycket mångsidig bestående av skott, knoppar, blad, frukter och bär av de vanligaste växterna.
Publicerat Januari 19, 200719 yr Såhär såg de ut på våra marker idag. Gissa man blir galen av att sitta i Kiruna (25mil) därifrån :'(
Publicerat Januari 19, 200719 yr ( kongratul)jag hoppas du får filmen idag , du får du lite fågel där me . angler har sett den ! jag är helt eggad nu håller på att packa för att åka iväg igen o ligga i tält jag kommer att prova ett nytt ställe jag återkommer med en rapport , med såg att det skulle bli kallt inatt 25-30 grader på vissa ställen !! skitjakt på er inkl mig ;D ;D ;D ;D ;D ;D