Publicerat Januari 14, 200719 yr Hallen! var du på marker jag känner till? jag kommer hem på fredag och har semester i en vecka! då har jag gett mig på att minst en tjäder ska ner! har planerat in ett par svängar jag tror rätt mycket på! Grattis till en lyckad jakt föressten!
Publicerat Januari 14, 200719 yr Efter en mil pluggande med hyundai + förstörd koppling tog jag mig iin markerna så blev det en lyckad helg , det jag märke i helgen var det att ingen fågel satt på ensama träd mm alla satt i planteringarna igen , jag skidade genom planteringarna för att sötta ut dem och visp så står det ett par tjädrar på stor tallarna mitt i hyggerna och klockers bara att ta fram laser mätare ,279 m + 295 på den andra ,två tuppar sitter på topp på var sitt träd , efter att ha fått perfekt stöd då var det bara att trycka av och genom siktet såg man hur det tog på tuppen ,men då sitter den andra kvar och så var det bara att greva fram en ny patron ur fickorna och den andra faller ner ! på vägen till tältet får jag syn på en svart klump på stolpen av el ledningen så trodde jag att det var en korp , men då tog jag farm kikaren o men jäklar en tjäder tupp igen 198 m till den enligt mätaren , och det var bara att lägga ner sig och släpte en kula som gjorde att fågel föl ner ! nu var härligt att komma till tältet för att laga lite mat ,läsa en jakttidning och vänta på nästa dag!! vilket det avslutades med den fjärde tuppen !! det kändes kul när man hinner bara att jaga på helgerna bara !
Publicerat Januari 14, 200719 yr Fina bilder Pacco! Du har inte fotat nån tjädertupp igenom kikarsiktet?
Publicerat Januari 14, 200719 yr jag har filmat en orre + att vi sköt + mät en tjädergenom laser mätaren på en!! kan jag skicka dem till dig så kan du lägga upp dem!?
Publicerat Januari 14, 200719 yr Jag hoppas ni lägger en direktlänk här sedan så vi me kan se!!! De ser jag fram emot
Publicerat Januari 14, 200719 yr Ahh kul att flera har haft lyckan med er denna helg, själv fick jag två tjädertuppar. Härligt att jaga då tempen är ner mot -30 grader. Bilder kommer
Publicerat Januari 14, 200719 yr Nice ;D Själv har jag enbart fått beskåda orrhönor i kikaren, tuppar flygandes, rävar springandes samt höra tjäderns vingslag försvinna bort i skogen Men vilken underbar dag det var ändå! Dock har hela dagen snöat in för mig idag. Men än är inte hoppet ute om stortuppen. Ska bara hitta han först
Publicerat Januari 15, 200719 yr Ahh kul att flera har haft lyckan med er denna helg, själv fick jag två tjädertuppar.Härligt att jaga då tempen är ner mot -30 grader. Bilder kommer Det är väl inget Jag och Jonti var o jagade på hans marker i helgen. Det var - 35-40, uppfriskande ;D Men nu börjar man ärligt talat bli less på det här toppjagandet.. Jag läängtar till fjälls.. stackars mig
Publicerat Januari 15, 200719 yr Tillbaka från Sorsele efter två helt underbara dagar. Visserligen kallt (-20 grader och under), men ändå. Vindstilla, upplega och närmare en meter snö (vi var en halvtimmas körning närmare fjällen). Jag låter bilderna tala för sig själva. Uppmätt vikt 5.0 kilo. Skottlängder mellan 90 meter upp till 236 meter. Såg dessutom ett par tjädrar ytterligare. Längtar redan tillbaka.
Publicerat Januari 15, 200719 yr jäävlar vad stor den ena såg ut! grattis till en lyckad jakt! Tack! Den var stor. Faktum är att det är den största jag någonsin skjutit : Du får ännu mer känsla för storleken på den fågeln när jag berättar att jag är 194cm lång Jag menar, du behöver ju nå't att jämföra med
Publicerat Januari 15, 200719 yr hehe! ja då blev den ändå större! det syntes faktiskt på den att den var stor! Grymt kul! jag ska ge allt för att hitta en större i helgen!
Publicerat Januari 15, 200719 yr Snö som fastnar på trädens grenverk. Få oftast till följd att fåglarna sätter sig högst upp i träden + att en svart tupp mot vit snö syns på lååååång håll.
Publicerat Januari 15, 200719 yr AHA Det har vi MASSOR av just nu o jag tänkte fara till skogs imorgon! ;D NICE!!!
Publicerat Januari 15, 200719 yr Ang Pacco's jakt. Tältläger i vinterlandskap årets kallaste månad, respekt! Skänker härlig känsla åt betraktaren. Fina bilder dessutom. MEN.. 279, 295, 195 m!?!?!? Respekt? Knappast.... utnött ämne men det är svårt att hålla sig då det här med extrema avstånd slår nya rekord... Kan bara konstatera att du verkar kompletterar din annars underbara jakthobby med tältövernattning och allt med ytterligare ett intresse, skytte. Detta är naturligtvis mkt bra, skulle fler kombinera dessa två intressen skulle vi ha mkt färre skadskjutningar MEN min bestämda uppfattning är att den hobbyn inte skall kombineras praktiskt i fält på levande viltmål! Jag kan knappt förstå var i norrland terrängen/förhållandena överhuvudtaget är sådana att skott på dessa håll är befogade. Har tidigare sagt att MIN uppfattning (underbyggd av en hel del egna och flera kompisars mångåriga erfarenhet) är att man med någorlunda ansmygningsteknik och drägliga förhållanden rel lätt kommer in på håll under 150 på tjäder (orren annan femma..). Vad gäller håll under 200 behöver man knappt ens besitta någorlunda ansmygningsteknik eller ha goda förhållanden, det är snarare svårt att misslyckas! Mina slutsatser kan därför inte bli andra än att skjuter man på 200m++ gör man det av någon annan anledning än att man bedömt att det är det närmsta man kunna komma utan att stöta och avfyra ett säkert skott. Kul, spännande, kick antar jag men tveksamt rent etiskt. Funderade spontant på att skaffa ”falsk” anv på forumet och gå in på småviltsidan och beskriva hur jag klämt ner några rådjur på 300-370 m för att se hur många ryggdunkar och smilisar jag skulle få till svar men kom på att det knappast är god forumsed, tror dock inte jag fått så många... Börjar bli tveksam till min tidigare enbart positiva inställning till avståndsmätare. Verkar snarare lett till längre skotthåll..
Publicerat Januari 15, 200719 yr Bra skrivet Ander_s. Kan vara att avståndsmätarna bildar en viss falsk säkerhet, men Pacco verkar ju ha en rätt fullkomlig utrustning men jag ser väl ingen fullgod anledning att skjuta på över 200-250 m. Men det där med att tälta också, det handlar ju rätt mycket om att man har den rätta utrustning, helt klart jävligt i alla lägen men hade inte velat fara ut med våra sommartält och sovsäckar för några hundralappar.
Publicerat Januari 15, 200719 yr Ang Pacco's jakt.Tältläger i vinterlandskap årets kallaste månad, respekt! Skänker härlig känsla åt betraktaren. Fina bilder dessutom. MEN.. 279, 295, 195 m!?!?!? Respekt? Knappast.... utnött ämne men det är svårt att hålla sig då det här med extrema avstånd slår nya rekord... Kan bara konstatera att du verkar kompletterar din annars underbara jakthobby med tältövernattning och allt med ytterligare ett intresse, skytte. Detta är naturligtvis mkt bra, skulle fler kombinera dessa två intressen skulle vi ha mkt färre skadskjutningar MEN min bestämda uppfattning är att den hobbyn inte skall kombineras praktiskt i fält på levande viltmål! Jag kan knappt förstå var i norrland terrängen/förhållandena överhuvudtaget är sådana att skott på dessa håll är befogade. Har tidigare sagt att MIN uppfattning (underbyggd av en hel del egna och flera kompisars mångåriga erfarenhet) är att man med någorlunda ansmygningsteknik och drägliga förhållanden rel lätt kommer in på håll under 150 på tjäder (orren annan femma..). Vad gäller håll under 200 behöver man knappt ens besitta någorlunda ansmygningsteknik eller ha goda förhållanden, det är snarare svårt att misslyckas! Mina slutsatser kan därför inte bli andra än att skjuter man på 200m++ gör man det av någon annan anledning än att man bedömt att det är det närmsta man kunna komma utan att stöta och avfyra ett säkert skott. Kul, spännande, kick antar jag men tveksamt rent etiskt. Funderade spontant på att skaffa ”falsk” anv på forumet och gå in på småviltsidan och beskriva hur jag klämt ner några rådjur på 300-370 m för att se hur många ryggdunkar och smilisar jag skulle få till svar men kom på att det knappast är god forumsed, tror dock inte jag fått så många... Börjar bli tveksam till min tidigare enbart positiva inställning till avståndsmätare. Verkar snarare lett till längre skotthåll.. Till Anders S Jag vet inte va du du är för jägare men antar att du är en typisk bakåtsträvare! eller en rooky till jägaren va vet jag men jag har jagat med finskspets länge nog att jag kan smyga utan problem rätt när inom hagel avstånd och det kan nästan alla trädskällar jägare göra (med andra ord är det inga problem med ansmygning) En sak om min skjutning så lovar att jag att skjuter 10 serier bättre än dig på 200m om inte 250 än va du gör på 100 m med ryggsäck som stöd . Hur kan det komma sig är? här är svaret jag lägger tid på banan minst en gång i veckan på 200 + 300 meters vallen med avstånds mätare + vindmätaren + att jag kan nu räkna vindavdriften till 98 % ,det tillsammas med med ett precisionssiktet 6-24x50 swarovski med target sikte för 100,200,300,350,400m med ett precision vapen inkl pipan + en kula som gör 1200 m/s som vet exakt hur den går på min bössa !( med andra ord lägg upp en snusdosa på mellan 200-350 m jag kan lova dig att jag sätter 3 skott serie varje snusdosa med ryggsäck som stöd mellan dem avståndet med högst 10 s tid mellan varje skott ! Det är så skjuk i samhället i dag ,man köper en bössa som är framtagen att att prestera på en kråka på 300m utan problem ,ja självklart utnyttjar jag det ,(jag försäker att bli så bra som möjligt för min egen skull och djuren skull) Precis som när jag skaffade mig en sako trg 22 som är gjord för att skjuta över 300 m !(det du menar att man behöver inte skaffa sig en bössa som kostar över 3500,-? men jag uppmanar inte att skjuta över 200 m ! men jag tycker om man är bra på att skjuta så tycker jag att man ska använda sina kunskaper + erfarenhet ! Jag vet älgjägare som kan knapp träffa en älg mellan 50-100m och det slutar ofta med skadeskjutningar . Åk på en jäkla älgbana före älgjakten och be få en kopia av skjutningar under en vecka 87 procent i umeå tex blev inte godkända ! det är skandal många har mkt bra bössor men kan ej skjuta på grund att pulsen är hög ,dåligt syn +parkison+ dåligt vapen kännedom ,kaxiga gammjägare.Vi lever på 2000 talet ny utrustning har kommit för att göra oss lättare att träffa rätt eller döda rätt ,men det betyder inte att vi ska slakta och skjuter allt vi ser,vi måste ha lite vett bakom pannbenet ! tänkt efter lite ! .. Isåfall det bara att sälja bössan och köpa sig en gammbössa som räcker till 150m mmmm borde kosta 1500.- + ett kina kikare 2-7x36 borde kosta 1700.- + alu fästen 200,- oj oj oj glömde skotterna sellot bellot dem är billiga ,men man kanske kan hitta armens 6,5 eller 308 gratis vuala nu har du ett optimal bössa kring 3000.-3500.- det måste var det ultimata bössan för dem avstånderna! (om du får ett formula ett bil betyder inte att att du kommer att komma i mål bara för att du har ett värstin bil!) träning träning träning är va som gäller ! f-fan va jag less jag på såna som uttrycker sig utan vetskap!! jag tränar att skjuta precis som när man jagar ,jag knackar ej på siktet ,jag vet hur kulbana är exakt ,och jag vet asvtåndet exakt! mina två sista höster vintrar har träffsäkerhet varit 3 bom av över hundra fåglar ,så kan med gott samvetet säga mitt i pricken ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D om om igen
Publicerat Januari 15, 200719 yr Nu måste jag nästan säga att du är lite löjlig pacco. Din jakt låter inte ens rolig i mina öron, räkna allt på miniräknare. Det är vad jag tycker. För dig låter det som att det är ett krav att skaffa utrustning(värderar snabbt din toppjakts-utrustning till 30.000-40.000 kr) för en sådan peng för att jaga fågel.