Publicerat September 10, 20205 yr Författare Detta är en populär post. Igår vart det 12/70 laddat och då användes de nya aquila 22 och RS22 jag köpt för en tid sedan, hylsan var Fiocchi både gamla och EVO den sistnämda med vit plastpropp i botten receptet lyder 12/70 616 A1 1,69x32 7,5 AQ22 57,8mm 12/70 616 A1 1,69x32 7,5 RS22 57,8mm krutdosen är aningen högre än vad jag gör med SG-22 förladdning (1,65) Aq förladdningen sväljer nästan hela hagelpelaren så det ser nära optimalt ut? RS-22 är lite lägre i koppen men högre i dämpsektionen . 32g är förvisso rätt våldsamt på ringduva men det är roligt när dom ramlar ?
Publicerat September 13, 20205 yr Hej När du laddar 32g skulle väl 7:or fungera bra med , de bör också få en tät svärm? Jag har fått tag i ett parti med Winchester AA, när jag laddar om dom hylsorna ska jag minska krutladdningen mot om jag laddar europeiska hylsor? Mvh Jan-Erik
Publicerat September 14, 20205 yr Författare 7 hours ago Jan-Erik1 sa: Hej När du laddar 32g skulle väl 7:or fungera bra med , de bör också få en tät svärm? Jag har fått tag i ett parti med Winchester AA, när jag laddar om dom hylsorna ska jag minska krutladdningen mot om jag laddar europeiska hylsor? Mvh Jan-Erik 7:or lär funka rolex på duva, sen hade jag inte laddat om AA hylsorna hur fräna dom en månde vara och det för att jag idag har noll koll på hur dom funkar med de krut vi har tillgängliga i Sverige idag. Har du förresten amerikanska förladdningar ? de europeiska kommer inte ner ordentligt. Det finns TON och åter TON med superfina hylsor på våra skjutbanor, så om du har europeiska komponenter för övrigt så råder jag dig att köra europeiska hylsor, dock med undantag för S&B som är nåt junk för sig själv. / P
Publicerat September 14, 20205 yr Författare Jag har en skvätt AS krut som jag använde härom dan för att trycka upp en liten RC RV4 28g Copy då jag för ett antal år sedan fick några för test av ChristerN , vad jag vill minnas så var det cx2000 AS 1,48x28 LB24 7,5 i dom så min " copy" vart T4 688 AS 1,48x28 RS24 7,5 och den sköt jag på papp igår @ 35m mod choke, och det var en potent filur iaf för den cycklade min nya Auto 5:a m tung INV-pipa vilket mina 12/65 30g hade svårt med, men det blir lite labba med friktionsringarna en å annan droppe motorolja och skiftande av rekylfjädrar.
Publicerat September 14, 20205 yr 3 hours ago culot sa: 7:or lär funka rolex på duva, sen hade jag inte laddat om AA hylsorna hur fräna dom en månde vara och det för att jag idag har noll koll på hur dom funkar med de krut vi har tillgängliga i Sverige idag. Har du förresten amerikanska förladdningar ? de europeiska kommer inte ner ordentligt. Det finns TON och åter TON med superfina hylsor på våra skjutbanor, så om du har europeiska komponenter för övrigt så råder jag dig att köra europeiska hylsor, dock med undantag för S&B som är nåt junk för sig själv. / P Hej, nej jag har bara europeiska förladdningar. Jag tänkte inte på att dom var annorlunda inuti utan mest på de såg ut att vara av bra kvalitet. Jag gör som du säger och fortsätter att plocka hylsor på skjutbanan, där är det ju ingen brist direkt. Mvh Jan-Erik
Publicerat September 15, 20205 yr Författare Detta är en populär post. Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003 komponenter som Är exakt de som när Gyttorp var som vi alla vill minnas, Bofors legendariska JK6B krut ,cheddite T4 hylsa Med den bästa tändhatten av dem alla CX2000, Gualandi SuperG-17 förladdning , tyvärr har jag slut på nickel 5:orna från samma tid men mina Från italien special beställda trippelpläterade 5:or skäms inte för sig, receptet från loggboken i fabriken löd 1,78x36 och så vart det, ska man va nostalgisk så ska man ?
Publicerat Oktober 29, 20205 yr Författare Jag fick en GB/PE - 32g polett av MagnusN när jag var på duvjakt med honom i Augusti som skulle dissekeras. Det var inga som helst överraskningar Cheddite T2 hylsa cx2000 tdh Vectan A1 krut Dock GB:egen förladdning och kanonfina hagel och i det sistnämnda sitte nog mycket av " magin" Dvs inga som helst svårigheter för Norma att planka, men det "närmast" man hittar där är deras 32g Grouse där man av trolig kostnadsskäl använder sig av Vectan AS krut som normalt är ett 28g krut, sen har man balancerat/reducerat krutmängden till 32g för att inte trycket ska sticka iväg så 1,30g är vad dom har i och det verkar inte konsumenterna nöjda med i vart fall om man får tro dem här på forat.
Publicerat Oktober 29, 20205 yr Så Norma sysslar med samma sorts dumheter som vissa handladdare, laddar medvetet med marginellt kompatibla prylar. GB:s hagel är faktiskt sjukt fina, särskilt i PE. PE brukar väl vara 34 gram /C
Publicerat Oktober 29, 20205 yr Författare 23 minutes ago Christian N sa: Så Norma sysslar med samma sorts dumheter som vissa handladdare, laddar medvetet med marginellt kompatibla prylar. GB:s hagel är faktiskt sjukt fina, särskilt i PE. PE brukar väl vara 34 gram /C Jag TROR det var en 32g jag fick, men A1 hade täckt 34 åxå för den delen. 32 Grouse var faktiskt tillverkad när dom fortfarande hette gyttorp och var således Svarta. Men nå måste faktiskt erkännas att när min kamrat gjorde sitt bakom kolven så trillade duvorna mkt fint, men så sköt han 6:or åxå. jag såg nån lista på nätet att dom höll 370ms V1 vilket jag tycker låter lite fisigt då en ordinarie trap 28g 7.5 av ordinärt italmärke brukar hålla sig runt 385-400ms. 370ms då finns inga marginaler för köldknäpp och fuktighet...
Publicerat Oktober 29, 20205 yr 43 minutes ago tecno sa: Flåt att jag är petig ms = millisekund m/s = meter per sekund Det är inte så noga... bara det blir rätt! ?
Publicerat Oktober 29, 20205 yr 2 hours ago Christian N sa: GB:s hagel är faktiskt sjukt fina, särskilt i PE. PE brukar väl vara 34 gram /C Finns som både 32 & 34 gram om jag minns rätt. Ha de.
Publicerat Oktober 29, 20205 yr Författare 2 hours ago tecno sa: Flåt att jag är petig ms = millisekund m/s = meter per sekund Jo du e ju det ! Men du begrep eller hur ?
Publicerat Oktober 30, 20205 yr På 2020-10-29 at 13:49 culot sa: Jag TROR det var en 32g jag fick, men A1 hade täckt 34 åxå för den delen. 32 Grouse var faktiskt tillverkad när dom fortfarande hette gyttorp och var således Svarta. Men nå måste faktiskt erkännas att när min kamrat gjorde sitt bakom kolven så trillade duvorna mkt fint, men så sköt han 6:or åxå. jag såg nån lista på nätet att dom höll 370ms V1 vilket jag tycker låter lite fisigt då en ordinarie trap 28g 7.5 av ordinärt italmärke brukar hålla sig runt 385-400ms. 370ms då finns inga marginaler för köldknäpp och fuktighet... Nu måste jag fortsätta hålla grejerna i styr här! Grouse var i begynnelsen faktiskt rödbrun-ish färgade.. Eller.. var det Gafab? Hemma på söndag? Tänkte om jag skulle försöka mej på att leverera fisk.. jobbar och börjar 18 tror jag så isf innan dess?
Publicerat Oktober 30, 20205 yr På 2020-10-29 at 13:49 culot sa: Jag TROR det var en 32g jag fick, men A1 hade täckt 34 åxå för den delen. 32 Grouse var faktiskt tillverkad när dom fortfarande hette gyttorp och var således Svarta. Men nå måste faktiskt erkännas att när min kamrat gjorde sitt bakom kolven så trillade duvorna mkt fint, men så sköt han 6:or åxå. jag såg nån lista på nätet att dom höll 370ms V1 vilket jag tycker låter lite fisigt då en ordinarie trap 28g 7.5 av ordinärt italmärke brukar hålla sig runt 385-400ms. 370ms då finns inga marginaler för köldknäpp och fuktighet... Jo, det var 32
Publicerat Oktober 30, 20205 yr Författare 3 hours ago Hipshot sa: Nu måste jag fortsätta hålla grejerna i styr här! Grouse var i begynnelsen faktiskt rödbrun-ish färgade.. Eller.. var det Gafab? Hemma på söndag? Tänkte om jag skulle försöka mej på att leverera fisk.. jobbar och börjar 18 tror jag så isf innan dess? Söndag bör jag vara hemma ?
Publicerat Oktober 30, 20205 yr Författare 2 hours ago MagnusN sa: Jo, det var 32 Då mindes jag rätt ?
Publicerat Oktober 30, 20205 yr Författare Tror Gyttorp haft ett helvete med att försöka spara men ändå få fram nåt som ändå produceras billigare och bättre i tex England, England som verkar ha en helt annan tillgång av krut än Gyttorp ?
Publicerat November 10, 20205 yr Författare Detta är en populär post. Det ringde igår en kille ifrån västkusten som rotat fram en gammal säljes annons från Robsoft där jag sålde Hagelkomponenter, Den var ifrån 2007 Han fick dock lite tips på vart man handlar idag
Publicerat December 2, 20205 yr Författare Nån som känner igen den här patronen? Jag kom över dom hylsorna ca 2003 när jag böt lite grejor med Shullström som ägde Gyttorp då, det var en 5000 låda som det kanske var 3500 eller mer kvar i och det borde nog vart en patron dom gjort till nåt regemente ?? Toppenhylsa T4 cheddite med cx2000 tdh och jag laddar enl Gyttorps original recept från den tiden Eurenco Bofors JK6B krut 1,80x36 sg17 6 stukat 58mm
Publicerat December 2, 20205 yr Känner inte igen men jag vet att tex F16 när det fanns i Uppsala hade egen plugg med eget tryck för skyddjakten på banorna.
Publicerat December 2, 20205 yr Har en patron beställd till P6 Kristianstad som jag fick av en vaktchef när jag gjorde lumpen. Inte ovanligt att jaktklubbarna på regementena beställde egna patroner på den gamla goda tiden!
Publicerat December 2, 20205 yr Författare 1 minute ago Galne sa: Har en patron beställd till P6 Kristianstad som jag fick av en vaktchef när jag gjorde lumpen. Inte ovanligt att jaktklubbarna på regementena beställde egna patroner på den gamla goda tiden! Ja troligen var det överblivna hylsor från en sådan leverans
Publicerat December 4, 20205 yr Författare Jag har en god vän som vill sälja sin värsting laddare , en OMV Simply med tryckluft kit som medger stoooor produktion av högklassig hagelammunition.