Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
11 hours ago karelsk blandning sa:

Är auktion så du måste lägga bud på grejerna.

Be frun om hjälp så ordnar de sig nog, sett tidigare med ladd grejer till hagel där. 

Var bara att jag nyss hade läst om haglen i en påse på bild i en tråd så jag kom ihåg att länka dit. 

Det är troligen en samlare som vill ha dom då jag bjöd rätt friskt men det räckte inte. 

• 3 weeks later...
  • Svar 950
  • Visningar 130k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
På 2021-04-16 at 17:24 culot sa:

Dom där vill jag ha 😎 frugan är tradera kunnig så hon får buda sen

415kr gick den för, jag bjöd 200 frugan tyckte jag skulle undersöka hjärnan 🤣

• 1 month later...
Publicerat

Hej, Jag har funderat lite på hagel. Om man vill ha fina jämna träffbilder är det ju viktigt att ha hagel runda och fina och har jämn storlek, men eftersom många hagel deformeras lite i under deras färd i pipan är det då inte lika viktigt att ha hårda hagel som tål mer? 

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Hej, Jag har funderat lite på hagel. Om man vill ha fina jämna träffbilder är det ju viktigt att ha hagel runda och fina och har jämn storlek, men eftersom många hagel deformeras lite i under deras färd i pipan är det då inte lika viktigt att ha hårda hagel som tål mer? 

Mvh Jan-Erik

Det äger sin riktighet, optimalt är helt runda i jämn storlek samt hårda. 
Något Gamebore fulländat i sina Diamond shot , även deras standard shot skåpar ut det mesta jag sett från ital idag ( tyvärr) 

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag kan berätta att det välts grisar med 525 Diabol  sabot/slug så det står härliga till, och dessutom 

Med ett  " Normalt "  Vectan A0 recept som många har provat redan tror det ligger på 2,15 elr 2,20 gram med en 

Z2M-21 förladdare  59mm rullstukad med OTP  crimper (  orlatore tonda palla ) 

Publicerat
  • Författare
På 2021-06-17 at 07:50 Jan-Erik1 sa:

Mvh Jan-Erik

Broder WT  här på forat som är en beläst man  härdar sina standard chilled shot i ugn och får mkt fina prestanda 

och det med hagel som är lite si och så med rundheten.

Publicerat
23 hours ago culot sa:

Broder WT  här på forat som är en beläst man  härdar sina standard chilled shot i ugn och får mkt fina prestanda 

och det med hagel som är lite si och så med rundheten.

Det vore intressant om WT kunde beskriva  hur han gör, för det vore värt att testa.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Det vore intressant om WT kunde beskriva  hur han gör, för det vore värt att testa.

Mvh Jan-Erik

Tror det är 2 timmar i 250grader sen tippar man försiktigt ner dom i vatten 

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Tackar, det verkar inte vara så svårt , det klarar nog till och med jag.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Tackar, det verkar inte vara så svårt , det klarar nog till och med jag.

Mvh Jan-Erik

varför jag inte börjat beror på att jag vill ha en egen ugn till det, och helst utomhus .

Publicerat
  • Författare

Jag ska leverera  en ask diabol  525 slug/sabot  och lite Vectan A0  + förladdningar 

Så min kamrat den store grisdödaren kan fortsätta göra stora hål i grisar... 

Publicerat
2 hours ago culot sa:

varför jag inte börjat beror på att jag vill ha en egen ugn till det, och helst utomhus .

Jag det är nog ett måste om det skall ske i större skala. Ett mindre test kan man nog göra om man är ensam hemma.

Mvh Jan-Erik

• 1 month later...
Publicerat
På 2021-07-15 at 18:49 culot sa:

Jag testade i helgen men det blev fiasko, haglen smälte. Vet inte vad som var fel, om termostaten på spisen eller om haglen var legerade och inte tålde  250 grader. Smälte gjorde de i allafall. Ska göra ett nytt test när jag får tid.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Jan-Erik1 sa:

Jag testade i helgen men det blev fiasko, haglen smälte. Vet inte vad som var fel, om termostaten på spisen eller om haglen var legerade och inte tålde  250 grader. Smälte gjorde de i allafall. Ska göra ett nytt test när jag får tid.

Mvh Jan-Erik

skumt ? för smältpunkten är 328grader   

Publicerat
17 minutes ago culot sa:

skumt ? för smältpunkten är 328grader   

Ja, jag blev lite förvånad när jag skulle släppa ned dom i hinken och dom rann av plåten istället.

Jag skall skaffa en termometer så jag kan kolla om spisens termostat visar rätt. Jag har pratat med en som gjuter blykulor, han säger att ofta har dom blandat i tenn för att det släpper gjurformarna bättre. Det blir även mer härdat då, har man gjort det i haglen så kan ju smältpunkten bli lägre. Jag får prova och se, i år laddar jag med haglen som dom är.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Jan-Erik1 sa:

Ja, jag blev lite förvånad när jag skulle släppa ned dom i hinken och dom rann av plåten istället.

Jag skall skaffa en termometer så jag kan kolla om spisens termostat visar rätt. Jag har pratat med en som gjuter blykulor, han säger att ofta har dom blandat i tenn för att det släpper gjurformarna bättre. Det blir även mer härdat då, har man gjort det i haglen så kan ju smältpunkten bli lägre. Jag får prova och se, i år laddar jag med haglen som dom är.

Mvh Jan-Erik

WT : som är härd maestro  ska få ge mig siffrorna ,    hur länge körde du ?

Publicerat
4 hours ago culot sa:

WT : som är härd maestro  ska få ge mig siffrorna ,    hur länge körde du ?

Jag körde det strax under 2 timmar.

Publicerat
  • Författare
23 hours ago Jan-Erik1 sa:

Mvh Jan-Erik

inte om det är kommersiella hagel då är det oftast  3% antimon   och är det italienska Locatelli hagel så är det garanterat max 3% antimon , om du inte köpte de med 5%  som inte alla säljer.

Publicerat
  • Författare
På 2021-08-18 at 15:13 Jan-Erik1 sa:

Jag körde det strax under 2 timmar.

då var det nog lite varmt 

Publicerat
12 hours ago culot sa:

inte om det är kommersiella hagel då är det oftast  3% antimon   och är det italienska Locatelli hagel så är det garanterat max 3% antimon , om du inte köpte de med 5%  som inte alla säljer.

Dom haglen jag skulle härda var 6:or köpta från Siarm, dom kom i omärkta plastdunkar. Dom jag har nu är köpta från Ameria dó Monaco och på plastpåsarna står det

"Pallini-Extra-Per-Caccia-E-Tiro"

sen en bild av en rovfågel och under står det

"In-Lega-Stabile    "Indutriti-E-Callibrati 

6 

"Numrazione Maliana"

4 hours ago culot sa:

då var det nog lite varmt 

Ja det kan vara så, för nåt fel blev det.

Mvh Jan-Erik

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kär återförening på hemmabanan i Haninge då toppengrabbarna under Mykolas ledning har byggt och roddat och återupplivat ” lilla sportingbanan / compacten ”   Fina duvor och dessutom körde vi mixat att var det nån som ville köra j-trap tryckte funkisen ut en trapduva och det funka fan rolex utan gnäll och knorr och alla hade kul , de gamla trapbancheferna som aldrig i helvete kunde acceptera en compact på deras j-travbana fick respass och tack för denna tiden baj baj 👍👍👍👍 

Publicerat

Jag fick problem med att jag knäckte en del hylsor (omladdade Rio), som fick kasseras ca 20% och många stukningar blev kass. Jag laddar med min OMV Smart. Det jag hade ändrat på var att jag bytte förladdningar från NS GT 21 till Z2M 21, Z2M är ju lite mjukare om det kan ha någon betydelse?

Men när jag först stukade dom med min Lee Load All och sedan körde dom i OMV:n så att längden och stukningen blev bra, fungerade allt bra och skotten blev riktigt fina.

Kan detta bero på bytet av förladdning, eller har jag strulat till det på något annat sätt?

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Jag fick problem med att jag knäckte en del hylsor (omladdade Rio), som fick kasseras ca 20% och många stukningar blev kass. Jag laddar med min OMV Smart. Det jag hade ändrat på var att jag bytte förladdningar från NS GT 21 till Z2M 21, Z2M är ju lite mjukare om det kan ha någon betydelse?

Men när jag först stukade dom med min Lee Load All och sedan körde dom i OMV:n så att längden och stukningen blev bra, fungerade allt bra och skotten blev riktigt fina.

Kan detta bero på bytet av förladdning, eller har jag strulat till det på något annat sätt?

Mvh Jan-Erik

Satte du förl men Lee ?  det kan ha betydelse att du bytte förladdning, hur går du tillväga ?  för du har väl ingen förladdningsättare ?   kan du fota en knäckt  hylsa ,  fick du gamla stukningen att synka med förstukaren i pressen ? 

Publicerat
34 minutes ago culot sa:

Satte du förl men Lee ?  det kan ha betydelse att du bytte förladdning, hur går du tillväga ?  för du har väl ingen förladdningsättare ?   kan du fota en knäckt  hylsa ,  fick du gamla stukningen att synka med förstukaren i pressen ? 

Ja jag sätter förladdningarna Lee när det är omladdade hylsor, när det är nya hylsor använder jag pinnen som sitter på OMV:s  krut o hagel doserare.

Nej jag har ingen föladdningssättare.

Jag tycker att jag får det  bra med förstukaren på på OMV pressen, det är rätt så lätt när man lärt sig använda markeringen på förstukaren.

Skall försöka få in lite bilder i kväll.

Förut när jag använt av NS GT har det fungerar bra, de fel som blivit då kan härledas till dåliga hylsor och handhavandefel. Nu blev det alldeles för mycket kasseringar så det måste vara något annat också som strular.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Jan-Erik1 sa:

Ja jag sätter förladdningarna Lee när det är omladdade hylsor, när det är nya hylsor använder jag pinnen som sitter på OMV:s  krut o hagel doserare.

Nej jag har ingen föladdningssättare.

Jag tycker att jag får det  bra med förstukaren på på OMV pressen, det är rätt så lätt när man lärt sig använda markeringen på förstukaren.

Skall försöka få in lite bilder i kväll.

Förut när jag använt av NS GT har det fungerar bra, de fel som blivit då kan härledas till dåliga hylsor och handhavandefel. Nu blev det alldeles för mycket kasseringar så det måste vara något annat också som strular.

Mvh Jan-Erik

okay !   du har både smart och DVR doserare  :thumbsup:      vi ska titta på dina bilder och se om jag kommer på vart som strular 

inget annat som du ändrat ?