Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mellanklassoptik den nya toppklassen?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

För att återgå till trådämnet så är problemet (för mig) med mellanoptik att man vet att det är just mellan. Även om det är eoner mer prisvärt än toppoptik så har jag den gnagande otrevliga känslan av att inte ha det bästa. På bockjakten i fjol hade jag min Varipoint 2,5-10x50 och där fanns ju inget övrigt att önska. I år har jag använt en Vortex PA 6,5-20x50 med mildot och känslan har varit och är lätt olustig.

Sen vet jag inte om detta sikte kvalar in som mellanoptik eller ej.

Utan att lägga ut texten för mycket så är Vortex inget jag kommer köpa.

/Mike

• Svar 226
  • Visningar 64,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då jagar du och jag på olika sätt

• Funderingarna som denna tråd gav upphov till har i slutändan resulterat i att jag startar en ny tråd för att försöka att åtminstone för egen del hitta ett svar på frågan.   Begagnad kvalitetsoptik e

• Min Minox fick jobba ikväll,mer om det i dagboken i morgon. Konkreta nackdelar? Helt ärligt så nej då jag inte bryr mig nämnvärt om kromatisk aberation eller färgblödning eller ev tubseende på lägsta

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Känner du skillnaden på whiskey och whisky? ;-)

:thumbsup:

/Mike

Publicerat

Whiskey och whisky! Herre gud, menar du allvar!!!?

Publicerat

Utan att lägga ut texten för mycket så är Vortex inget jag kommer köpa.

Jaha, du rör dig i övre medelklassen :tongue:

Publicerat

Min uppfattning är nog att när det gäller mellanklassoptiken är skillnaderna mellan olika "kikarsiktesindivider" större än i de dyrare klasserna.

Jag kommer ofta att tänka på det kikarsiktestest vi gjorde på Remmene för ett antal år sedan, då blev det väldigt uppenbart att även "top of the line" kikare varierar rätt kraftigt mellan olika exemplar. Det fanns flera olika Zeiss 6-24x56 och likaså fanns det felar olika PMII 5-25x56. När testprotokollen summerades så blev det uppenbart att det fanns en betydande spridning även bland dessa kikare.

Ett annat tydligt exempel har Nightforceoptiken varit genom åren, vissa kikare har haft helt OK optiska egenskaper medan andra individer varit rent bedrövliga.

För ett antal år sedan hade jag en Conquest 6.5-20 som jag plockade ut bland sex likadana kikare och mitt ex var helt OK men samtidigt fanns det åtminstone ett riktigt bottennapp i den samlingen.

Jag kan såklart ha fel men min uppfattning är nog ändå att man behöver ha lite mer "tur" i valet av individ när man satsar på en mellanklasskikare men att rätt objekt kan vara riktigt skapligt.

Faktum är att jag för tillfället funderar på att prova en Minox ZE 3-15x56 som verkar vara helt rätt i pris contra prestanda men det vet jag såklart inte innan jag provat.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Jaha, du rör dig i övre medelklassen :tongue:

Jag trivs med ett antal fabrikat som ligger mellan 5000-12000:- :thumbsup:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Whiskey och whisky! Herre gud, menar du allvar!!!?

Det ena utesluter inte det andra men vid olika tillfällen :tongue:

/Mike

Publicerat

Mike, jag är ute efter ett jaktsikte med lite större förstoringsgrad 15-18 ggr eller liknande som är lätthanterbart, med vettig vikt och en prislapp på runt 10"

Vi pratar rådjur, hjort och om jag inte kan undvika det någon gris emellanåt.

Det vore kul att höra om du har något tips, just nu är jag som sagt lite nyfiken på Minoxen som känns rätt vettig.

//Henrik

Publicerat

Minox är mycket glugg för pengarna. Helt klart .

Tror inte någon har en helt annan åsikt .

Publicerat
  • Författare

Det där låter precis som min spec :wink:

Sen tillkommer frågan om belysning,cm klick,nollställbara rattar,riktmedelm,sf eller AO?

Bortsett från det så står jag fortfarande fast vid att för mig finns inget mer prisvärt kontra egenskaper än Minox eller Delta just nu,nya Steiner Ranger är riktigt intressant men jag har inte fått tillfälle att kolla genom någon än.

Som alltid så slår jag även ett stort slag för Sightron som ger sinnesjukt mycket optik för pengarna.

Stora taktiska gluggar har jag vuxit ifrån,dom är just bara stora,tunga och klumpiga.....

/Mike

Publicerat

Då är vi av samma åsikt. Som sagd så är jag en Fan av Delta Optical och Minox. Sightron har jag inte ägd men flera av mina kompisar som håller på med Field Target med Luftvapen har såna och de Nissarna är skitkräsna vad gäller optik. I FT är avståndsbedömning med exakt parallax A & O och röret måste tracka perfekt. Inga stora marginaler när det gäller skytte med 16J 4.5mm  luftgevär på mål 55 meter borta.

Så jag misstänker starkt att Sightron är riktigt bra - vare sig Amerikanskt skit eller ej ;)

Publicerat

Mike,

Jag har inte läst något mellan april och början av augusti men nu tänker jag plöja den tråden ;-)

//Henrik

Publicerat

Ser att Vortex varit på tapeten och att de sågats. Jag har faktiskt länge gått i tankarna att inhandla ett Viper pst FFP för att få lite mer justeringsmån och ett annat riktmedel för längre håll. Ni som sågat Vortex, vad beror detta på? Optiksmässigt värdelöst i mellanprissortimentet?

Publicerat

Det finns flera alternativ med bättre optik i klassen. Jag har haft ett HST och ett PST men har såld båda. Vortex garanti slår alla men resten imponerade inte mig nämnvärt.

Publicerat
  • Författare

Mekaniskt verkar Vortex vara riktigt bra men resten.....dålig optik,dåliga motljusegenskaper,dålig belysning,plottrigt riktmedel,snävt synfält.

Inget för mig.

/Mike

Publicerat

Hmm, just nu känns det som att Minox Ze 3-15x56 eller Steiner Ranger 4-16x56 är det två hetaste kandidaterna för mig. Problemet är bara att jag inte kikat i något av dem.

Jag får åka ut på dovpasset och ta mig en funderare....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Ser att Vortex varit på tapeten och att de sågats. Jag har faktiskt länge gått i tankarna att inhandla ett Viper pst FFP för att få lite mer justeringsmån och ett annat riktmedel för längre håll. Ni som sågat Vortex, vad beror detta på? Optiksmässigt värdelöst i mellanprissortimentet?

Har inget att tillföra ang Vortex men.. Läste vad Henrik skrev, går man ned i budget så får man större variation mellan exemplaren av samma sikte. Kan det vara så att hittar man en + variant av Vortex så är det riktigt bra i förhållande till pengen?

Publicerat

Mycket möjligt faktiskt. Får man en av det högre segmentet av spektrumet är allt frid o fröjd. Men om det blir en av den lägre rangen you're kinda fucked ... :)

Publicerat

Mekaniskt verkar Vortex vara riktigt bra men resten.....dålig optik,dåliga motljusegenskaper,dålig belysning,plottrigt riktmedel,snävt synfält.

Inget för mig.

/Mike

Stämmer men i de sikten jag hadde fanns det en irriterande grej : ytskiktet i rattarna av plast : Mina delikata tjejfingrar fick nästan skinnet bortslitet efter en dags rattande på banan. Inte upplevt det med andra sikten.

Publicerat

Jag har tre st Vortex PST, det är enbart för mekaniken jag har dom då min ekonomi inte tillåter motsvarande mekanik med bättre optik (jo jag skulle kunna köpa Sightron med vill ha en bra zero stop). Jag jagar inte heller när det behövs grymma skymningsegenskaper. Gillar faktiskt riktmedlet men eyeboxen är dålig.

När det gäller Minox så har jag två ZE5i 2-10x50 och skillnaden mellan dessa två ex är märkbar. Det ena har en ring i synfältets ytterkant på lägsta förstoring samt är ej parallaxfritt på 100m, det andra är mycket bättre på de punkterna. Således är det tydligt att individuella skillnader är i högsta grad närvarande hos Minox. 3-15x56 har jag inte tittat i men ett bra exemplar har garanterat mycket optik för pengen, dock väger den nästan 800g.

Steiner har jag nämnt i positiva ordalag tidigare och jag gillar det jag sett hos Ranger-serien. 4-16x56 är högintressant för det ändamål Henrik nämner och vikten ligger något mer attraktivt på 720g.

Jag är ingen optikexpert utan försöker se på det hela från mitt användarperspektiv.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Publicerat

Köpte en helt nya swarre handkikare idag, slc nånting heter den. Ser ingen skillnad mot min minox HD 8x44 bl :/

Publicerat

Köper man en enklare steiner som felar o man önskar den utbytt är det troligen en smalare sak att göra mot en minox.

Publicerat

Har några "medelklass" budget sikten och några som anses vara i toppklass.

Swarovski Z3 3-9x36 = är nog svår att slå om man kollar vikt mot prestanda.

Vortex Viper PST 6-24x50 = Får mycket för pengarna.

Meopta Meostar R2 1.7-10x42 = Ligger på posten så har inte hunnit testa än.

Schmidt & Bender Vari "M" 4-12x42 = Tillverkad -91 och var nog en toppmodell då, hänger faktiskt med ganska bra än idag, förtjänar definitivt en plats bland medelklassen.

Swarovski Z6i Gen2 3-18x50 = Underbart sikte, extremt fin optik.

Kahles k624i Gen2 = Det långhålls sikte jag har varit mest nöjd med, även om den inte är bäst på nått.

Hensoldt ZF 6-24x72 = ett jäkla monster, grym optik och förhoppningsvist ett bra sikte för vak(inte hunnit testa det ordentligt än). enda minuset som jag ser det är att den är förbannat svår att montera bra på blaserjävlet...

Dom billigare siktena fyller sitt syfte och man blir inte missnöjd direkt när man använder dom, men nog är det något speciellt med det som räknas som toppoptik.

Enda som jag tycker är irriterande är när dom billigare siktena näst intill alltid har bättre garantier än dom som kostar en månadslön +...

/Baner

Publicerat

Har inget att tillföra ang Vortex men.. Läste vad Henrik skrev, går man ned i budget så får man större variation mellan exemplaren av samma sikte. Kan det vara så att hittar man en + variant av Vortex så är det riktigt bra i förhållande till pengen?

Hippen,

jag tror att jag skrivit det förut men det tål att upprepas.

När vi körde testen på Remmene för ett antal år sedan var det drygt 20 skyttar som testade ca 20 olika kikare (Mike, Christian, Maddog och HerrBerg var väl bland annat med om jag inte missminner mig). Alla skyttar fyllde i ett protokoll för varje sikte de testade och bortsett från att detta innebar att jag fick in nästan 400 testprotokoll så blev två saker uppenbara.

1. Olika individer har helt olika uppfattning om de kikare de testar, det gällde till och med sådana saker som upplösning som man borde tycka skulle vara lättare att bedöma objektivt.

2. Även med hänsyn taget till subjektiva preferenser hos skyttarna var det uppenbart att skillnaden mellan olika individer av samma kikare var påtagliga.

Jag klistrar in en bild på hur resultatet blev med avseende på textupplösning nedan för att belysa det jag menar.

post-376-0-76830500-1442045578_thumb.jpg

Tavlan som användes för att bedöma upplösningen ser du nedan:

post-376-0-77876600-1442045640_thumb.jpg

Som ni ser pratar vi om det så åtminstone vid denna tid ansågs vara "top of the line" sikten.

Utan att ha ett lika gediget underlag när det gäller "mellanklassoptik" så är det utan tvekan så att min erfarenhet varit att variationen mellan bra och dåliga exemplar varit ännu större bland dessa kikare.

Jag hoppas få snar möjlighet att titta i både Minox 3-15x56 och Steiner Ranger 4-16x56 för att skapa mig en tydligare bild, jag får väl också passa på att låta ytterligare några optiknördar titta i dem när vi ändå skall decimera dovstammen så får vi se vad vi kommer fram till.

På pappret känns nog Steiner som det allra intressantaste alternativet dels på grund av den något lägre vikten men kanske framför allt eftersom jag ser det som en stor fördel att den "bara" har 4ggr växel jämfört med Minoxens 5 ggr växel. Detta ger plats för lite mer justermån men framför allt så blir det per automatik färre linser för ljuset att passera genom.

//Henrik