Publicerat Augusti 10, 201510 yr Författare Vecka 28 var det imponerande mängder knott... Nu går det att jobba i kortbyxor Och jag kan faktiskt heller inget om att bygga Så det jag gjort och gör blir efter bästa förmåga... Min ekonomi tillåter inte att leja bort jobb...
Publicerat Augusti 10, 201510 yr Tar man det bara lugnt och tänker efter så brukar det bli fina resultat även om man inte är proffs. Jag gillar din tråd!
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare började fila lite på regel stommen. .. Eftersom jag totalt saknade kunskaper så byggde jag väggarna i sektioner. .. På en plats där det fanns de som visste bättre än mig. .. Sektionerna byggda av 2"4
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Väl tänkt om du tänker väl!! Kul tråd för övrigt , även jag följer den.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr På en plats där det fanns de som visste bättre än mig. .. Sektionerna byggda av 2"4 Byggdopning!
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Författare Kostade på med tryckat 2"6 i botten (på tjärpapp ) Blir lite mer hus när stommen rests
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Författare Bli inte allt för förskräckta av skarvarna... De kommer byggas in i en ram av 2"6 på både över och undersida... Tanken är att man då får övre och undre spik läkt satt direkt... eftersom stommen är 2"4 Samt att man efter monterad asfabord har kvar ca en tum som luft spalt mot panelen...
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Vilket litet skogsslott du bygger Risken blir väl att du flyttar dit permanent istället
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Bli inte allt för förskräckta av skarvarna... De kommer byggas in i en ram av 2"6 på både över och undersida... Tanken är att man då får övre och undre spik läkt satt direkt... eftersom stommen är 2"4 Samt att man efter monterad asfabord har kvar ca en tum som luft spalt mot panelen... och om bygge kunde inget nä.
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Författare Man lär av sina misstag På första bilden framgår då hur jag menar med 6" ovanpå 4" Sen har vi uppstarten på bjälklaget
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Författare Här ser vi ett påbörjat bjälklag... Och jag kan erkänna min tanke vurpa Så kanske nån annan slipper... bjälklaget bärs av sten varannan meter... och för att avlasta bjälkarna så vilar de mot stenen... Försök nu få 2000 att gå jämnt upp på 600... Alltså är två bjälkar satta med cc 600 och den tredje över stenen...
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Författare Och här vilar då stommen på en ram av 2"6 tryckat.... Sedan står sektionerna av 2"4 på sin ram av vanlig bonnsågad 2"6 och det passar ju ganska fint mot bjälklagets stående 2"6 på högkant... Om man ska vara kinkig så borde alla 2"6 i över och underkant vara stående... men detta känns ändå stabilt... Om nån undrar så är balkskorna dragna med ankarskruv...
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Tänk bara på att lägga tjärpapp mellan tryckt och otryckt virke. Man får inte blanda dom.
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Författare Det är dessvärre försent... men berätta gärna varför... Så kanske nån annan slipper den missen...
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Det tryckta virket suger åt sig fukt som en tvättsvamp vilket gör att det otryckta ruttnar. Hade varit bättre med otryckt syll som du impregnerat med cuprinol eller dyligt och lagt tjärpapp på grundstenarna.
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Författare Tjärpapp ligger ju såklart på grund stenarna men detta var nytt. .. De utsätts ju endast för ventilerad mark fukt... Men ska kolla med fukt mätare vid tillfälle
Publicerat Augusti 15, 201510 yr Författare God morgon Gårdagens Mätningar var positiva och gav vid hand att det på de flesta platser låg runt 6-8% med nån botten notering på 10 till 11...