Publicerat Augusti 18, 201510 yr Författare Fönstret är nu vänt upp och ner i karmen och blev rätt ok med olja och lim... egentligen gör man inte så... men nöden har ingen lag... vände det för att få det friska virket nedåt... Samt monterade det fast för att kunna rikta bågarna mot karmen.. innan jag satte i rutor... Tanken är att taket över trappa och dörr ska skydda det på sikt
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Författare Kan bara rekommendera tidigare länkad tråd! Om någon skulle missat http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/42547-restaurering-av-jaktkoja-som-blev-en-nybyggnation-ist%C3%A4llet/
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Kan bara rekommendera tidigare länkad tråd! Om någon skulle missat http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/42547-restaurering-av-jaktkoja-som-blev-en-nybyggnation-ist%C3%A4llet/ Tack!
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Författare Sen kom våren... Och jag fick för mig att panel på väggarna kunde va smart... Hade ett gäng 1"6 uppsågade Som av en händelse
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Kändes vettigt att lägga in ett golv... Så smög så sakteliga igång med blindbotten... Ovanpå Blindbotten Ligger Asfabord för att skydda isoleringen från mark fukt
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Sotaren och jag hade jätte olika idéer om hur man skulle utforma brandväggen... Jag trodde på gips... han på minerit och stålreglar... Det fanns det tyvärr inte pengar till... Så jag tog det drastiska beslutet att flytta ut spisen från väggen... Hoppas han godkänner det... Han ansåg att det behövdes fundament för spis och rör... och jag får ju anta att han vill mitt bästa
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Ska du ha en gjutjärns spis eller är det fråga om en kamin för värme endast?
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Är rädd om matlagnings funktionen och äger sedan förut en whamsler liknande skapelse... Med på tok för stor eldstad i tegel Själva spisen är gjord av plåt... Gissar grovt på att rör och spis landar på 300-350 kg
Publicerat Augusti 20, 201510 yr 300kg är väl helt ok att bygga fundament till. I en Whamsler ska väl alla kulinariska rätter kunna bli ett faktum , fick Googla dem lite för jag visste inte vad det var för något
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Min är ju lite äldre... men värmer länge... skönt för man slipper elda upp till 28*c innan man lägger sig Jo kändes vettigt med att lyssna på hans råd... Gissar att han kan sånt där
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Är rädd om matlagnings funktionen och äger sedan förut en whamsler liknande skapelse... Med på tok för stor eldstad i tegel Själva spisen är gjord av plåt... Gissar grovt på att rör och spis landar på 300-350 kg Jag har ju ytterligare en kamin som har varit i ett gammalt militärfort här uppe. Dom har ju rensat ut o bommat igen alla gamla fort här uppe. Den lyfter man själv o den håller värmen bra. Det blir då inget mer kojbygge för min del mer än färdigställa mitt pågående projekt. De här kaminerna var eftertraktade byten när dom stängde igen forten här uppe från Kalla kriget. Jag tror dom stängde igen runt 50-60 fort i varierande storlek på vårat vvo på 5089 ha. Kokmöjligheter finns ovanpå.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare En sån hade jag lätt lagt bud på om jag haft en pipa till Var nära att det blev två pipor i betong... Men denna skorsten fanns redan gratis
Publicerat Augusti 20, 201510 yr En sån hade jag lätt lagt bud på om jag haft en pipa till Var nära att det blev två pipor i betong... Men denna skorsten fanns redan gratis Ok! Har du en stor spis så bör det räcka. Jag hade tanken att sätta den i kojan först men kom fram till att den var för stor för kojan.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Den är nog på gränsen till för stor... den var enda värme källa i köket när jag bodde i torpet... där ska istället in en mer dekorativ klassisk variant... Annars håller jag med om att en vanlig vedspis måste matas väldigt ofta som värme källa... Vill minnas att denna höll värmen runt fyra timmar
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Hade turen att få tag på ett beg golv till kompis pris... Såpade det en första gång innan jag lade in det
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Författare Fast just det... Isolerade faktiskt först Och på utsatta ställen ligger det asfabord som fuktspärr även uppåt...
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Nu börjar det verkligen likna något. Den blir ju riktigt fin säkert när den är färdig.