Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stövar SM

Featured Replies

Publicerat
Man kan ha kvar RR-proven...men ta bort kravet på RR vid tävlingarna.Det är ändå bara ett spel för galleriet...

Svar ja...vi ska släppa stövare som inte är dokumenterat klövviltrena.

Tycker man bör ändra gränsen för utslagning....10 minuter för hundar över 4 år och 20 minuter för hundar under 4 år.

Lite sunt förnuft måste man ändå ha tycker jag....

Tja,fast hur löser man då problemet när man kör tävlingar efter rådjursjaktens slut.?

Eller som nu när gris invationen kommit?

Eller alla förbannade hjortar?

Nä,jag tycker du har fel..ett måste,måste vara att hundar som deltar i ett mästerskap bör eller skall obörnhörligen vara klövrena,så ser jag på det. Jag anser på fullaste allvar att stövare som inte är rena inte skall platsa i gruppen landets bästa hundar ;D

• Svar 160
  • Visningar 27,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jaa...otroligt dåliga poäng....måste varit dåligt före där. :-

Ändast 2/12 hundar som orkade över 70 poäng (1 a pris) .... på två dagar.  :o

Var det bara finnar i startfältet eller? ;D

Publicerat
Tja,fast hur löser man då problemet när man kör tävlingar efter rådjursjaktens slut.?

Eller som nu när gris invationen kommit?

Eller alla förbannade hjortar?

Nä,jag tycker du har fel..ett måste,måste vara att hundar som deltar i ett mästerskap bör eller skall obörnhörligen vara klövrena,så ser jag på det. Jag anser på fullaste allvar att stövare som inte är rena inte skall platsa i gruppen landets bästa hundar ;D

Tävlingar som man har efter rådjursjaktens slut kan man ha dessa krav på...men de som pågår under hösten finns det ingen

bra anledning till att ha dessa krav på.Däremot kan man slå ut de hundar som drivit rådjur alltför länge...

Jag tycker inte att man kan kräva av en hund som tex jobbar frenetiskt på slag...närmar sig upptag...och då springer ett rådjur upp...ska den då bara lyfta på ögonbrynen, rynka på näsan och sedan fortsätta jobba på slaget?Tja..en önskedröm...men jag tycker inte man kan kräva det av en jakthund.Låt hunden stöta iväg rådjuret och sedan fortsätta jobba på slaget. Det är åt h-vete för lite sunt förnuft hos stövarjägare nu anser jag. Visst finns det hundar som agerar precis som du önskar...men de är få..och frågan är om dom är bättre jakthundar?

Jag anser på fullaste allvar att vi bör tävla med de hundar som är bäst i landet..inte de hundar som har det mest exemplariska uppträdandet.

Sen tror jag faktiskt att det är oerhört mkt svårare att få en rävhund helt ointresserad av annat vilt...det finns lite mer jävlaranamma och jaktlust hos dessa.Det är inte bara min egen uppfattning utan den delas av många andra.

Publicerat
Var det bara finnar i startfältet eller? ;D
Joo...det verkar inte som om andra stövarraser här i Finland kan konkurera med finnstövarna...så av alla tolv kvalificerade så var alla finnstövare. ;D
Publicerat

Bara finnar jo ! Det får bara delta finnstövare i Kilpa och dess uttagningar. Om resultat nivån, så vad jag läst på forum så har det varit ett besvärligt före med skare o fanskap. Därtill har tävlingarna gått i sydvästra Finland där förhållandena är helt andra än i de bästa delarna av "stövarfinland".

Det skulle jag villa säga angående RR, det är iofs mycket bra, men med erfarenhet av stövare som jagar hjortdjur så var jag aldrig 100 % säker trots att hon inte jagade klövdjur de 5 sista jaktåren. Det RR testet säger är att hunden just vid det tillfället varit ren från rådjur --> följande dag kan situationen vara helt en annan.

Om de hundar som deltar i SM är jag av den åsikten att de knappast är så mycket annorlunda/bättre än dom flesta. Men prestationen att ta sig till ett SM är fint !! Jo , man behöver tur utan det klarar man sig inte!

Publicerat
Tävlingar som man har efter rådjursjaktens slut kan man ha dessa krav på...men de som pågår under hösten finns det ingen

bra anledning till att ha dessa krav på.Däremot kan man slå ut de hundar som drivit rådjur alltför länge...

Jag tycker inte att man kan kräva av en hund som tex jobbar frenetiskt på slag...närmar sig upptag...och då springer ett rådjur upp...ska den då bara lyfta på ögonbrynen, rynka på näsan och sedan fortsätta jobba på slaget?Tja..en önskedröm...men jag tycker inte man kan kräva det av en jakthund.Låt hunden stöta iväg rådjuret och sedan fortsätta jobba på slaget. Det är åt h-vete för lite sunt förnuft hos stövarjägare nu anser jag. Visst finns det hundar som agerar precis som du önskar...men de är få..och frågan är om dom är bättre jakthundar?

Jag anser på fullaste allvar att vi bör tävla med de hundar som är bäst i landet..inte de hundar som har det mest exemplariska uppträdandet.

Sen tror jag faktiskt att det är oerhört mkt svårare att få en rävhund helt ointresserad av annat vilt...det finns lite mer jävlaranamma och jaktlust hos dessa.Det är inte bara min egen uppfattning utan den delas av många andra.

Haha,vi är ikväll fyllda av fulla allvar :D Att en hund skallar på ett klövilt och förföljer det ett hundratal meter är inte samma sak som att driva det,det tror jag vi båda är överens om.Vet inte hur du har det där du bor,men där jag bor ha vi problem med alla klövilt som knallar runt här,tja stövarjägare då i så fall,inte för jag tror att klöviltsjägare tycker samma som jag :D Sen att kalla klövilts ej rena hundar som det ej mest exemplariska uppträdandet hos stövarna,samt att låta detta passera anser jag vara att falla tillbaka till mer forna tiden då man verkligen hade problem i detta land (Sverige) med hundar som drev rådjuren sockenvis. Vill minnas att det till och med var uppe i Sveriges rikstad huruvida man skulle förbjuda stövare i detta land pga,att drom drev som dom gjorde. Att sedan Svenska stövare föreningen tog tag i detta och bla,annat bildade ett avelsråd för framdrivandet av rr rena hundar var ett jätte jobb som dom gjorde med den äran. Dom har som vi ser nu efteråt lyckats mycket bra i sitt jobb o strävan. Vi har i stort sett idag en stam av stövare som INTE driver klövilt, att som du acceptera att man låter avarter av dessa deltaga i mästerskap ser jag bara med ledsna ögon, Fick lixom för mej att du var stövardomare...

Sen det där med rävhundar kan jag inte,men sån stor skillnad kan det inte vara ändå. Skall vi snacka avel,dressyr o jaktlust kan vi gå över till fågelhundarna o dess regler vid prov. Nä,Kettu..lite bättre ordning i ledet tack,det dagen som man anser att stövare kan göra lite som dom vill på ett prov o acceptera detta vill inte jag vara med längre

Publicerat
Haha,vi är ikväll fyllda av fulla allvar :DAtt en hund skallar på ett klövilt och förföljer det ett hundratal meter är inte samma sak som att driva det,det tror jag vi båda är överens om.Vet inte hur du har det där du bor,men där jag bor ha vi problem med alla klövilt som knallar runt här,tja stövarjägare då i så fall,inte för jag tror att klöviltsjägare tycker samma som jag :D Sen att kalla klövilts ej rena hundar som det ej mest exemplariska uppträdandet hos stövarna,samt att låta detta passera anser jag vara att falla tillbaka till mer forna tiden då man verkligen hade problem i detta land (Sverige) med hundar som drev rådjuren sockenvis. Vill minnas att det till och med var uppe i Sveriges rikstad huruvida man skulle förbjuda stövare i detta land pga,att drom drev som dom gjorde. Att sedan Svenska stövare föreningen tog tag i detta och bla,annat bildade ett avelsråd för framdrivandet av rr rena hundar var ett jätte jobb som dom gjorde med den äran. Dom har som vi ser nu efteråt lyckats mycket bra i sitt jobb o strävan. Vi har i stort sett idag en stam av stövare som INTE driver klövilt, att som du acceptera att man låter avarter av dessa deltaga i mästerskap ser jag bara med ledsna ögon, Fick lixom för mej att du var stövardomare...

Sen det där med rävhundar kan jag inte,men sån stor skillnad kan det inte vara ändå. Skall vi snacka avel,dressyr o jaktlust kan vi gå över till fågelhundarna o dess regler vid prov. Nä,Kettu..lite bättre ordning i ledet tack,det dagen som man anser att stövare kan göra lite som dom vill på ett prov o acceptera detta vill inte jag vara med längre

Ja, jag är domare...men står ändå för mina åsikter..även om dom inte stämmer överens med regelboken.Däremot följer jag regelboken, jag är ju så illa tvungen.

Ska man gå efter regelboken så ska man även slå ut en hund som med skall förföljer rådjuret med skall...även om det bara är några hundra meter, även om det bara är 50 meter.Där har man passerat gränsen för sunt förnuft anser jag.Stöter hunden iväg djuret...driver en liten stund..men sedan självmant bryter och återkommer...då tycker jag att hunden gjort det jäkligt bra faktiskt.Men likafullt...är hunden över 4 år ska denna hund slås ut...obönhörligen.Var finns det sunda förnuftet??

Visst bör man jobba för att stövarna inte ska driva klövdjur..men det ska ändå finnas nån gräns för hur hård man ska vara tycker jag.

Publicerat
Ja, jag är domare...men står ändå för mina åsikter..även om dom inte stämmer överens med regelboken.Däremot följer jag regelboken, jag är ju så illa tvungen.

Ska man gå efter regelboken så ska man även slå ut en hund som med skall förföljer rådjuret med skall...även om det bara är några hundra meter, även om det bara är 50 meter.Där har man passerat gränsen för sunt förnuft anser jag.Stöter hunden iväg djuret...driver en liten stund..men sedan självmant bryter och återkommer...då tycker jag att hunden gjort det jäkligt bra faktiskt.Men likafullt...är hunden över 4 år ska denna hund slås ut...obönhörligen.Var finns det sunda förnuftet??

Visst bör man jobba för att stövarna inte ska driva klövdjur..men det ska ändå finnas nån gräns för hur hård man ska vara tycker jag.

Här håller jag med dej till fullo ;) Det att skalla på vilt en kort sekund eller två är inte samma sak som att driva det. Att som harhund se en vit bakdel av ett iväg hoppande rådjur i tron om att det är haren,kan man aldrig belasta hunden för :D

Publicerat
Här håller jag med dej till fullo ;) Det att skalla på vilt en kort sekund eller två är inte samma sak som att driva det. Att som harhund se en vit bakdel av ett iväg hoppande rådjur i tron om att det är haren,kan man aldrig belasta hunden för :D

Se där...då är vi nästan helt överens...om att jag haft rätt hela tiden ;)

Publicerat
Se där...då är vi nästan helt överens...om att jag haft rätt hela tiden ;)

Mja,bara det att på det SM då jag var med drev stövaren rådjur i över en timme första gången,sen drev den lite rådjur mer samma dag, tills jag med domare och hundförare visade på såtens bästa rådjurspass efter en kvart eller så,mycket riktigt där kom get o killing,sen snart efter en SM stövare! Detta var första dagen!

Dag två såg ungefär likadan ut..jävlar vad rådjur kan springa fort före en SM hund! Men det värsta var nog dag 1. Har för mej att drevet gick över..tja,där vi började släppa var marken på 1300 hr,min mark är 800 hr,grannens mark är nog 900 hr så det är bara att plussa på..                            

Summa.3000 hr

Kul det här med SM hundar och rådjur!!

Naturligtvis gick inte drevet fram och tillbaks på 3000 hr! Men det var detta som behövdes i arrenderad/eller ägd mark i vart fall >:(

Publicerat

Sen vill jag gärna skriva om mina hundar jag haft,den jag har nu är en jaktidiot,platsar inte alls i tävlingsammanhang dock driver hon hare mycket bra,frånsett då dessa alla jävla förspringningar hon gör. Däremot är hon supersäker på endast hare,har nu senast i höst med egna ögon vid ett tillfälle(har funnits många) sett henne helt sonika knalla in mitt i en rådjursflock bestående av säkert 4 eller flera djur (kommer inte ihåg) och söka efter nattens hartraj för att sedan ta upp den endast ett fåtal meter efter det...

Den förra var säkrare än ett kassaskåp,även om hon i början drev rådjuren som besatt. Efter den dag vi blev överens om att rådjur inte var bra att driva drev hon det aldrig mer :D Denna hund var inte vacker,hon fick bara en 2.a på utställning,gjorde även misstaget att ge henne p-sprutor mot löpningen  vilket resulterade i livmoder inflammation, så det var bara att operera bort den.Så hon var väl inget att satsa på så där :- Hon väckte också för mycket,i alla fall skulle domare tycka det,eller gjorde :'(

Denna hund var aldrig med i stora tävlingar,jag jagade bara med henne. Vet att man ibland vill favorisera sina gamla hundar,men denna hund jagade så pass bra att man ibland tyckte synd om haren. Man hoppades på att hon skulle tappa eller att nån skulle skjuta drevdjuret,för hon slutade nästan aldrig att driva!! Dreven kunde vara så pass långa att hon tillslut tog haren,det var ibland gränsen till djurplågeri anser jag. Jo,denna hund var speciell,går nog ett par hundra eller tusen hundar på som har dessa egenskaper som denna hund hade.

Likväl tror jag att det finns flera av denna sort i Sverige,bara det att många gånger är det inte tävlingsmänniskor som har dessa hundar,utan det är jägare vida kända för sin hund som bara jagar med den och skiter i att tävla bara för dom inte har lust. Dom vill jaga o ha kul med hunden,sen kanske hunden väcker för mycket också ??? Vilken jävla idiotisk regel :-

Publicerat
  • Författare
Sen det där med att en Luzern vunnit har du nog bara drömt ;D

En granne i gården brevid har en,och han tänker skaffa en till :-X

Tråkar honom så ofta jag kan ;D..naturligtvis bara på ett vänskapligt sätt :-*

Intelligent granne, må jag säga... :)

Du borde lyssna på honom istället för att tråka honom  >:( ;D

Publicerat

Ännu till att driva / stöta rådjur etc. I Finland blir hunden avstängd om den driver över en halv timme klvödjur. Vi är inte alls lika långt kommna med stövare och klövdjur som ni i Svergie. Men tycker det är en aning rimligare med 30 min till avstängning än om hunden enbart stöter en kort sväng.

Publicerat
Ännu till att driva / stöta rådjur etc. I Finland blir hunden avstängd om den driver över en halv timme klvödjur. Vi är inte alls lika långt kommna med stövare och klövdjur som ni i Svergie. Men tycker det är en aning rimligare med 30 min till avstängning än om hunden enbart stöter en kort sväng.

Som du säkert redan misstänkt ;D håller jag naturligtvis inte med om detta. Ärligt talat hade jag faktist ingen aning om att Sverige kommit längre i detta om klövilt än Finland har gjort.

Här hemma hos med hade jag senast förra vintern en drös av rådjur varje morgon då jag fodrade med avrens pellets för att vintern blev så kall o hård för dessa. Oftast stod det 5-10 rådjur på tomten varje morgon då jag släppte ut stövaren på morgon kisset :D

Visst pep hon till ibland men stövare kan mycket väl lära sej vad man får eller inte får jaga. Att bara komma på tanken att stövare som är klövrena inte skulle vara fullt dugliga jakthundar så även för prov,är bara en ursäkt för det egna misslyckandet i form av dressyr ;D

Har snart hört det till leda att lydiga hundar skulle vara sämre jakthundar än de som får göra vad de vill.. Många tror till och med att man KAN förstöra jaktlusten hos hunden bara för att man kräver lite lydnad ???

I det aktuella ämnet kanske man kan acceptera att hunden följer efter o driver i max 15 sekunder,absolut inte mer. Gör den det har den inget i tävlingar att göra.

En sak slog mej,du och Kettu kanske inte har så mycket rådjur på era marker,inte heller hjortar eller grisar. Ni kanske inte behöver bry er om problemet lika mycket som här i syd eller mellan Sverige. Fast egentligen är det inget problem,man lär hundarna att klövdjur är pest och pina,svårare är det inte. Sen så klart har de svenska avelsråden gjort ett jättejobb :D Puss på dom :-*

Detta är högst mina egna funderingar,som inget som helst har med den svenska modellen att göra. Om jag fick som jag ville skulle jag bla.ta upp frågan om väckning :)

Sen bara för att retas lite...Gillar sånt :D Tror aldrig att en räv kan lura hunden som en hare kan göra,tror mer att räven lurar skytten ;D

Publicerat

Hade tänkt sluta den här diskussionen..men nä,det kan jag inte nu. När det gäller lydnad på stövare så måste jag säga att jag har i stort sett aldrig misslyckats att kalla in min äldre stövare på fullt drev, de gånger jag haft möjlighet(på prov) har jag fått full poäng.Jag behöver i stort sett aldrig ha honom i koppel...kan låta honom gå fot...även i skogen.Rådjursrenhet anser jag har oerhört lite med lydnad att göra egentligen.Jag anser defenitivt att jag har lydnad på min stövare....tvivlar du så kan jag ge dig referenser på detta.

Visst kanske du har mer rådjur än jag har på mina marker...men det är defentivt inte dåligt om dom, tvärtom.På våren kan man se 25-30st om man tar en sväng med bilen vid rätt tillfälle.

Jag har massvis med gånger varit ute och sprungit med stövaren lös på våren...sett rådjur..sprungit ut på lägdan och sedan satt mig där...låtit hunden söka ut...å inte tusan blir det nåt rådjursdrev då...inte så länge hunden vet att jag är i närheten. Men jag kommer aldrig lita på honom till 100%...även om han nu oxå har RR.Men...jag ger ju heller inte ett dugg för detta RR-intyg.

Om du hade nån aning om hur många gånger jag tagit fast honom på rådjurdrev...hur många gånger hunden fått stryk...ja då skulle du nog kanske inse att vissa hundar inte går få 100% rådjursrena.

Sen måste jag ställa en rent hypotetisk fråga. Låt oss säga att du har en hund som du nästan litar helt på att den inte driver rådjur....det är bara undantagsfall då detta händer.Om du då skulle kvalificera dig till SM...skulle du då tacka nej till att vara med...med motiveringen att du inte litar till 100% på att hunden inte driver rådjur?Självklart har du sedan tidigare ett RR.

Frågan om vem som luras mer..haren eller räven förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra.Däremot så luras de nog på olika sätt...

När det gäller väckning så tror jag att vi har ungefär samma åsikt...men det verkar dock vara det enda vi är överens om.... ;)

Publicerat

Kettukiller; det här med "Rådjursrenhet anser jag har oerhört lite med lydnad att göra egentligen." får du nog ta och utveckla lite. Jag vet visserligen att vissa hundar är födda rådjursrena (har själv en), men de som inte är det måste man ju lära vad som gäller. Och om man klarat detta med sin hund så "lyder de" ditt förbud mot att jaga rådjur.

En annan sak som jag reagerar på är din metod som du beskriver för att få hunden rådjursren "hur många gånger hunden fått stryk". Jag anser att ge en hund stryk är helt förkastligt. Det stjälper alltid mer än det hjälper. Det handlar mer om att etablera en bra kontakt med hunden via dressyr etc så kommer den att lyda. Jag inser att olika hundar är svårare än andra men att ge hunden stryk ?????

Publicerat

En sak är jag säker på,tror jag i alla fall. Det är nog så att det är lättare att göra hunden klövren där det finns många av dessa i skogarna. Förr hette det och kanske stämmer det i viss mån idag också att de hundar som slogs ut  för klövdrev oftast kom från norrland. Låter man  unghunden  komma i kontakt med dessa så ofta som möjligt,och där tala om sitt missnöje om att driva dessa är det nog lättare att få dom rena. Jag brukar kunna ha både hund och skjutet rådjur i samma bil :D Inte driver hundarna rådjur för det.

Vid älgslakten eller när man drar av skinnet på en älg,har det hänt att hunden varit i bilen,har också hänt att stövaren kommer fram till platsen o snor åt sej en älgskånk som ligger på backen,men inte är dom intresserade av älg för detta.Här där jag bor är det nödvändigt att hundarna är klövrena,det skulle inte gå att jaga annars med stövare. Att hundar som inte har denna renhet skulle få delta i ett riksomtäckande mästerskap tycker jag suger.. Nu är det bevisligen så att detta förekommer,men var ligger då felet. Är det i uttagningarna då? Ja,kanske det..man skulle kanske se över dessa lite mer.och kanske ändra lite regler om hur hundar skall placera sej till ett mästerskap ;D

Men tebax till rådjuren så vill jag påstå att ju mer provokation på dessa ju säkrare hund. Sen såklart kanske det mesta ligger hos aveln :) Idioten jag har idag drev 7 minuter som unghund,fick tag i henne o tryckte ner henne  i löpan och talade om att jag skulle göra Kebab av henne om hon inte genast slutade med detta...det räckte ;D  Sen har jag andra problem med denna hund jag nu har.Men det är en annan sak

Publicerat

"Att hundar som inte har denna renhet skulle få delta i ett riksomtäckande mästerskap tycker jag suger.. Nu är det bevisligen så att detta förekommer,men var ligger då felet. Är det i uttagningarna då? Ja,kanske det..man skulle kanske se över dessa lite mer.och kanske ändra lite regler om hur hundar skall placera sej till ett mästerskap"

Felet ligger eventuellt hos hundarna, men framförallt hos ägarna. Att enbart hundar som inte ens säger ett HAU eller rentav följer klövdjur ett stycke skulle få delta i ett mästerskap är tyvärr en ren utopi !!! Det är ju inte det mästerskapet går ut på utan hur hunden söker/driver hare/räv , eller hur !?!?

Vill poängtera att jag föredrar definitivt stövare som ger fan i klövdjur och det är alltid mitt mål. Att en stövare igen stöter eller skjutsar iväg ett klövdjur men lämnar snabbt och självmant är inget större fel det heller, kanske dock lite störande.

Och jo det stämmer helt och hållet som du säger Telgetok att för att få en hund klövdjursren så är det bättre och lättare där det finns gott av dem.Ju fler upprepningar om det förbjudna desto snabbare torde det bära frukt. Det problemet lider inte jag av på de marker vi rör oss på.

Publicerat

Hejsan :D Om man läser igenom mina inlägg så kan man även där se att jag tycker det är OK att stövaren förföljer förbjudet vilt en kort sträcka. Jag talar om att stövaren inte skall tillåtas få DRIVA....En stövare som driver,som nu året då jag var med som "indian" kan eller får inte sopas under mattan. Såna hundar skall gallras ut innan mästerskapet.....

Publicerat
Kettukiller; det här med "Rådjursrenhet anser jag har oerhört lite med lydnad att göra egentligen." får du nog ta och utveckla lite. Jag vet visserligen att vissa hundar är födda rådjursrena (har själv en), men de som inte är det måste man ju lära vad som gäller. Och om man klarat detta med sin hund så "lyder de" ditt förbud mot att jaga rådjur.

En annan sak som jag reagerar på är din metod som du beskriver för att få hunden rådjursren "hur många gånger hunden fått stryk". Jag anser att ge en hund stryk är helt förkastligt. Det stjälper alltid mer än det hjälper. Det handlar mer om att etablera en bra kontakt med hunden via dressyr etc så kommer den att lyda. Jag inser att olika hundar är svårare än andra men att ge hunden stryk ?????

Med stryk menar jag absolut inte spöstraff och slag..uttryckte mig kanske fel där.Men jag tex gömmer mig bakom en buske när rådjuret kommer förbi....överraskar hunden och tar ihop honom rejält(tex trycka ner honom i blåbärsriset) och samtidigt tydligt visar mitt missnöje med rösten.Skulle gissa att min röst ekar ganska långt dessa gånger....

Det jag menar med att det inte har så mkt med vanlig lydnad att göra står jag för...men ska försöka utveckla det. Jag har som sagt var en stövare som jag anser är lydig(var iaf det innan han blev gammal och tjurig), jag kunde tex på kommando få honom att stå, sitta och ligga när hunden var 20-30 meter bort....detta med både röstkommando och enbart tecken. Har alltid haft väldigt lätt att kalla in honom på fullt drev.Han kan gå fot utan koppel osv...Han har alltså varit en väldigt lydig stövare anser jag, betydligt lydigare än genomsnittet skulle jag tro.Och nej...det är inte med hjälp av "stryk" han blivit lydig.

När det gäller tex rådjur så vet han mkt väl vad som är fel...som jag sa förut så kan jag under löprundor släppa honom där rådjur stått och betat för några minuter sedan utan att han bryr sig om dessa.Men under jakt...vid ett fåtal tillfällen så kan han ej låta bli dessa...är det bristande lydnad?

För flera år sedan var jag till Vetlanda på inoff.Räv-SM..och rådjursstammen är förmodligen ännu större där än här.Han hade där 6-8 upptag...han drev endast några minuter varje gång.Domaren såg aldrig drevdjuret...däremot såg jag ett rådjur en gång...men domaren måste ju själv se rådjuret för att kunna slå ut hunden(jag är helt övertygad om att det var rådjur alla andra gånger oxå).Hursomhelst...hunden hade ett katastrofalt sök den dagen...det var rådjur överallt...och han vet att det är fel att driva dessa...därför gissar jag att han blev osäker om han fick jaga överhuvudtaget...men likafullt kunde han inte låta bli dessa helt...men han drev dem ändå bara några minuter. Beror detta på bristande lydnad?

Vissa hundar är födda rådjursrena...det vet jag och det accepterar jag.Men vissa är inte det...och kommer aldrig bli helt rådjursrena...oavsett om det är självaste mr Hundinstruktör själv som äger hunden.

Sen hävdar jag bestämt att hundar med starkt rävintresse oxå har större intresse för klövvilt..undantag finns dock.

Jag skulle oxå tro att många av de hundar som är födda rådjursrena inte alls driver räv.....

Publicerat

Kettu skrev.

Jag skulle oxå tro att många av de hundar som är födda rådjursrena inte alls driver räv....."

Kan mycket väl ligga nåt i det,för ingen av mina stövare har varit intresserad av räv,min bästa hund i livet drev dock räv ett par gånger vill jag minnas,dock sköt jag inte fast jag hade rävar i gott hagelhåll,det var på den tiden då det var mycket ont om räv efter skabbens härjningar. Allt eftersom avtog räv intresset......

Publicerat
En sak är jag säker på,tror jag i alla fall. Det är nog så att det är lättare att göra hunden klövren där det finns många av dessa i skogarna. Förr hette det och kanske stämmer det i viss mån idag också att de hundar som slogs ut  för klövdrev oftast kom från norrland. Låter man  unghunden  komma i kontakt med dessa så ofta som möjligt,och där tala om sitt missnöje om att driva dessa är det nog lättare att få dom rena. Jag brukar kunna ha både hund och skjutet rådjur i samma bil :D Inte driver hundarna rådjur för det.

Vid älgslakten eller när man drar av skinnet på en älg,har det hänt att hunden varit i bilen,har också hänt att stövaren kommer fram till platsen o snor åt sej en älgskånk som ligger på backen,men inte är dom intresserade av älg för detta.Här där jag bor är det nödvändigt att hundarna är klövrena,det skulle inte gå att jaga annars med stövare. Att hundar som inte har denna renhet skulle få delta i ett riksomtäckande mästerskap tycker jag suger.. Nu är det bevisligen så att detta förekommer,men var ligger då felet. Är det i uttagningarna då? Ja,kanske det..man skulle kanske se över dessa lite mer.och kanske ändra lite regler om hur hundar skall placera sej till ett mästerskap ;D

Men tebax till rådjuren så vill jag påstå att ju mer provokation på dessa ju säkrare hund. Sen såklart kanske det mesta ligger hos aveln :) Idioten jag har idag drev 7 minuter som unghund,fick tag i henne o tryckte ner henne  i löpan och talade om att jag skulle göra Kebab av henne om hon inte genast slutade med detta...det räckte ;D  Sen har jag andra problem med denna hund jag nu har.Men det är en annan sak

Vad är det för mästerskap du vill ha? Ska vi kora vilken hund som är bäst på att inte driva rådjur?Hur kvalificerar man sig dit?Flest RR tagna på ett år? Eller ska vi ha ett mästerskap där vi korar vilken hund som är bäst på att driva hare eller räv?

Ska vi ändra på uttagningarna på nåt sätt så tycker jag att vi ska höja de jaktliga kraven.En harhund ska tex ha minst 1Ekl på barmark för att kvalificera sig till DM-uttagningarna.

På många DM-uttagningar så går hundar med RR vidare till SM bara för att de har just detta RR...men det kan vara många andra hundar som jaktligt har klart bättre resultat.

Stövarklubben och många dess medlemmar håller långsamt på att ta död på sig själva genom "icke jaktliga"(kanske fel ordval) bestämmelser...

Publicerat

Kettukiller; skönt att höra att du inte pryglar jycken, du sjönk lite på skalan där men nu är du uppe igen efter ditt klargörande.

Rådjursrenhet: Som i de flesta verksamheter måste man ha ramar/regler för hur verksamheten skall bedrivas, så också i stövarjakt med tillhörande provverksamhet. Dessa regler måste utformas så enkelt och tydligt som möjligt. Inte minst viktigt för de som är domare.  Resonemang som att låta hunden driva  i 1, 2 eller 3 minuter håller alltså inte. Antingen driver hunden rådjur eller inte, inga mellanting. Det tar lång tid för erfarna hundförare att skapa rådjursrenhet hos stövare med stark jaktlust. Dessa stövare finns naturligtvis inte bara i norra Sverige utan även i söder där det finns gott om rådjur och en hel del duktiga stövare som verkligen är rådjursrena.

Vi skall heller inte glömma att se tillbaka på historien. Det är inte så längesedan som till och med riksdagen debatterade om att förbjuda stövare på grund av deras "hetsjakt" på rådjur. Sen dess har stövarfolket verkligen visat att man kan åstadkomma en rådjursren stövarjakt via regler, avel, dressyr etc. Att backa på detta vore att ta ett stort steg tillbaka.

Är helt enig med er som påstår att klöviltintresse och rävintresse hänger ihop. Jag vet många fall där detta stämmer.

Förstapris elitklass barmark som krav på DM uttagning: Ja, varför inte. Här nere i sydvästra Sverige har vi inte några egentliga snövintrar så många (de flesta), prov avgörs på barmark. Det vore intressant att kolla lite på andelen förstapris på "snöprov" kontra barmarksprov. Det kanske är fler på snö.

Sen tycker jag att det är för lätt för stövare att få förstapris på räv jämfört med hare. 90 min rävdrev är i mina ögon inget speciellt jämfört med 120 minuters trixande fälthare.

Hälsningar Håkan Joakim

Publicerat
Kettukiller; skönt att höra att du inte pryglar jycken, du sjönk lite på skalan där men nu är du uppe igen efter ditt klargörande.

Rådjursrenhet: Som i de flesta verksamheter måste man ha ramar/regler för hur verksamheten skall bedrivas, så också i stövarjakt med tillhörande provverksamhet. Dessa regler måste utformas så enkelt och tydligt som möjligt. Inte minst viktigt för de som är domare.  Resonemang som att låta hunden driva  i 1, 2 eller 3 minuter håller alltså inte. Antingen driver hunden rådjur eller inte, inga mellanting. Det tar lång tid för erfarna hundförare att skapa rådjursrenhet hos stövare med stark jaktlust. Dessa stövare finns naturligtvis inte bara i norra Sverige utan även i söder där det finns gott om rådjur och en hel del duktiga stövare som verkligen är rådjursrena.

Vi skall heller inte glömma att se tillbaka på historien. Det är inte så längesedan som till och med riksdagen debatterade om att förbjuda stövare på grund av deras "hetsjakt" på rådjur. Sen dess har stövarfolket verkligen visat att man kan åstadkomma en rådjursren stövarjakt via regler, avel, dressyr etc. Att backa på detta vore att ta ett stort steg tillbaka.

Är helt enig med er som påstår att klöviltintresse och rävintresse hänger ihop. Jag vet många fall där detta stämmer.

Förstapris elitklass barmark som krav på DM uttagning: Ja, varför inte. Här nere i sydvästra Sverige har vi inte några egentliga snövintrar så många (de flesta), prov avgörs på barmark. Det vore intressant att kolla lite på andelen förstapris på "snöprov" kontra barmarksprov. Det kanske är fler på snö.

Sen tycker jag att det är för lätt för stövare att få förstapris på räv jämfört med hare. 90 min rävdrev är i mina ögon inget speciellt jämfört med 120 minuters trixande fälthare.

Hälsningar Håkan Joakim

Okej, så då ligger jag på topp igen?!  :D

Jag är väl medveten om problematiken vid prov...det är enklare med tydliga regler...och reglerna ska oxå vara tydliga.Men jag tycker egentligen att man kan göra såhär: Vanliga DM-uttagningar och för att kvalificera sig dit ska de ha minst 1ekl på barmark, ingen RR-krav..men...precis som reglerna säger...driver hunden rådjur så slås den ut direkt.Enkelt och tydligt.Varför sålla bort massa duktiga hundar med RR-krav?

Även häruppe går de flesta elitproven på barmark..iaf normala år.Jag tror att det är ganska stor skillnad i antal 1:a pris på snö kontra barmark...och det är nog oxå ganska rasbetingat skulle jag tro.Har inga siffror här just nu..men jag vet att det finns.

Kan väl hålla med om att det är betydligt lättare att driva en räv i 90 minuter än en hare i 120...men egentligen så tycker jag att drevtiden på rävprovet är ganska oväsentligt...det är upptagsarbetet som är viktigt här. Problemet kan vara att hålla en räv ovan jord i 90 minuter.Min stövare tog upp 2 rävar på ett jaktprov...fick ihop ca 30 minuter sammanlagt...båda rävarna gick i gryt.Han jobbade även på slag på en 3:e räv men den hade gått ut på plogad väg och försvann....Känner till en annan hund som drev 3-4 rävar..alla gick i gryt..fick ihop 78 drevminuter. Så i mina ögon är drevtiden inte alls så viktig....

Sen så kan jag väl tycka att man stirrar väldigt blint på drevtiden på både hare/rävprov...en hund som driver förjäkla bra i 110 minuter kan vara mkt trevligare att jaga med än en som hackar ihop 120 minuter.Det ska vara ett nöje att jaga med en hund...inte en långsam plåga.Prioritera poängen mer....

Publicerat

Skriverierna har väl spårat iväg från rubriken, men måste säga det har varit rätt intressant läsning i alla fall.