Publicerat November 21, 200619 yr ...det är ju bredden man bygger en ras inte toppexemplar inom en viss ras... Så sant som det var sagt!
Publicerat November 22, 200619 yr I Finland finns fler hundar och förmodligen är toppen bättre, men glöm inte att det finns flera sämre också. Nu pratar vi om harhundar och finsk stövare. Ja, du har nog rätt! Det är nog inte kostigare än så. Men man tycker ju att om vi endast har importerat toppexemplar så skulle de svenska finnstövarna generellt få en högre jaktlig kvalitetsnivå. Det var så jag tänkte.
Publicerat November 28, 200619 yr Oj va tyst det blev här grabbar....vi måste sätta igång igen.Jag har ju lite svårt att acceptera att det finns folk som tycker annorlunda än mig..och måste därför övertyga dem att de har fel.... ;D En grej som slog mig idag är det här med att vissa hävdar att rådjursrenhet har med lydnad att göra....är en hund som är född rådjursren automatiskt lydigare än en hund som driver rådjur ibland?
Publicerat November 28, 200619 yr Oj va tyst det blev här grabbar....vi måste sätta igång igen.Jag har ju lite svårt att acceptera att det finns folk som tycker annorlunda än mig..och måste därför övertyga dem att de har fel.... ;DEn grej som slog mig idag är det här med att vissa hävdar att rådjursrenhet har med lydnad att göra....är en hund som är född rådjursren automatiskt lydigare än en hund som driver rådjur ibland? Svar NEJ !! Kan inte i min vildaste fantasi kunna tänka mig dessa faktorer har det minsta lilla samband.
Publicerat November 29, 200619 yr Kettu, Du måste nog sticka ut lite mer än det där för att väcka en diskussion Fanatsilös ( och trött efter sömnlösa nätter med hostande småbarn) som man är kommer jag inte på något
Publicerat November 29, 200619 yr Oj va tyst det blev här grabbar....vi måste sätta igång igen.Jag har ju lite svårt att acceptera att det finns folk som tycker annorlunda än mig..och måste därför övertyga dem att de har fel.... ;DEn grej som slog mig idag är det här med att vissa hävdar att rådjursrenhet har med lydnad att göra....är en hund som är född rådjursren automatiskt lydigare än en hund som driver rådjur ibland? Lydnad och lydnad,om hunden är född rådjursren efter ett farmgångsrikt avelsarbete har detta inte med lydnad att göra, Sålunda kan man inte heller kalla denna hund för lydig bara för att den inte driver rådjur. Att sedan rr hundar skulle vara lydigare än andra håller inte för det har jag ett levande exempel på här hemma. Tror inte detta har med lydighet att göra om en hund driver rådjur eller ej,tror mer det handlar om statusen i rang,allså en ren maktposition där föraren direkt ställer kravet att den underlägse skall kuva sej och rätta sej efter de direktiv som ges. I viss mån kan det ha med lydnad att göra då hunden på ett tidigt stadium lärt sej kommandon som BRA och NEJ...Som en hundinstruktör en gång sa till mej...---en hund skall fara känslomässigt mellan himmel och helvete,ingenting där emellan....Vidare sa han att höjden av rang hos hunden i hemmet inte får överstiga höjden av fransarna på golvmattan.... Ojoj,vad jag börjar trassla in mej nu ;D...hur var frågan ? :D
Publicerat November 29, 200619 yr Kettu,Du måste nog sticka ut lite mer än det där för att väcka en diskussion Fanatsilös ( och trött efter sömnlösa nätter med hostande småbarn) som man är kommer jag inte på något Bra...du tog det hela på rätt sätt.... Jag hade mkt energi då jag skrev det där förut och hade gärna diskuterat mera..just då..men nu orkar jag inte heller riktigt...Men det är iaf kul att se att det finns fler som engagerar sig..hehe... // kettukiller...som ibland är lite småjävlig....
Publicerat November 29, 200619 yr Bra...du tog det hela på rätt sätt.... Jag hade mkt energi då jag skrev det där förut och hade gärna diskuterat mera..just då..men nu orkar jag inte heller riktigt...Men det är iaf kul att se att det finns fler som engagerar sig..hehe...// kettukiller...som ibland är lite småjävlig.... Tycker detta var ett exempel på svaghet,jag försökte i alla fall,du försökte skämta bort det.... Näru Kettu...kom igen nu,vad menade du egentligen ;D
Publicerat November 30, 200619 yr Jag vet inte om det är svarat på det men jag har väl den uppfattningen att i finland har man väl rena "rävlinjer" och alltså skiljer lite på räv och harlinjer. Och det är väl ingen av de svenska raserna som kommer i närheten vad gäller dena riktade avel...... Sen så är jag själv uppfödd med harstövare och efter ganska många år utan stövare med enbart terrier så kom jag till insikt....jag vill börja jaga, inte elda på en väg med klockan i högsta hugg därför så kom en rävstövare in i mitt hus....och det är bara min hustru som ångrar det. Mera tid i skogen, svettigare kläder, tuggade skor, trasiga blomkrukor(unghundfasoner som nu växt bort) det är ju bara så det är formel 1 inom jakten.
Publicerat November 30, 200619 yr Vet att många har jägare tittar på klockan,men ALLA gör faktist inte det. Personligen gillar jag att jaga och skjuta vilt,inte pyssla med hundsport,även om jag inte skjuter direkt efter upptaget. Lite skoj måste ju hunden få ha också ;D
Publicerat November 30, 200619 yr Tycker detta var ett exempel på svaghet,jag försökte i alla fall,du försökte skämta bort det....Näru Kettu...kom igen nu,vad menade du egentligen ;D Äh, fan att man aldrig kan hålla käft.....Jag ska fundera ett tag...återkommer.... ;D
Publicerat December 1, 200619 yr Lydnad och lydnad,om hunden är född rådjursren efter ett farmgångsrikt avelsarbete har detta inte med lydnad att göra, Sålunda kan man inte heller kalla denna hund för lydig bara för att den inte driver rådjur. Att sedan rr hundar skulle vara lydigare än andra håller inte för det har jag ett levande exempel på här hemma.Tror inte detta har med lydighet att göra om en hund driver rådjur eller ej,tror mer det handlar om statusen i rang,allså en ren maktposition där föraren direkt ställer kravet att den underlägse skall kuva sej och rätta sej efter de direktiv som ges. I viss mån kan det ha med lydnad att göra då hunden på ett tidigt stadium lärt sej kommandon som BRA och NEJ...Som en hundinstruktör en gång sa till mej...---en hund skall fara känslomässigt mellan himmel och helvete,ingenting där emellan....Vidare sa han att höjden av rang hos hunden i hemmet inte får överstiga höjden av fransarna på golvmattan.... Ojoj,vad jag börjar trassla in mej nu ;D...hur var frågan ? :D Så nu...efter många om och men så har det inte direkt med lydnad att göra..tolkar jag dig rätt? För i såna fall så har du väl ändrat uppfattning? Jag måste återigen prata om min äldre hund som jag anser rätt så lydig. 9 gånger av 10 så bryr han sig inte om rådjur...men den där sista gången..kanske då han inte hittat nåt slag att arbeta..och han springer ihop med ett rådjur...då kan han inte låta bli dem.Han kan driva dem 5-10 minuter men slutar sedan självmant.Eller så behöver han bara se mig så slutar han att driva....Lydnad?Han vet bevisligen att det är helt fel... Nej nej och åter nej....det är inte..kommer heller aldrig bli en lydnadsfråga det här med rådjursrenhet...inte generellt iaf.Klart att det finns hundägare som är lite för slappa med lydnad och inte orkar försöka genskjuta och ta fast hunden..men man kan inte komma ifrån en sämre kategori oavsett vad man håller på med. Kan faktiskt bjuda på en bild oxå...jag tog honom på bar gärning för många år sedan då han drev rådjur...jag tycker det syns på hans hållning hur hans rang är....inte mkt högre än mattfransarna.... Till slut måste jag säga att jag premierar och hyllar inte de hundar som driver rådjur ibland..men att säga att en hund som råkar driva rådjur nån enstaka gång inte har nåt att göra på tex SM...det tycker jag är fel. Det är deras jaktliga förmåga som ska avgöra detta...inget annat....
Publicerat December 1, 200619 yr Härligt vi har en debatt Kettu..nu skall jag dricka lite rött sen se på Idol,svarar med ett genialt drag senare..hepp!!!!
Publicerat December 1, 200619 yr Fan..du måste vara en tragisk stackare...dricka rödvin å vandra mellan Jaktsidan och Idol...oj oj...
Publicerat December 1, 200619 yr Fan..du måste vara en tragisk stackare...dricka rödvin å vandra mellan Jaktsidan och Idol...oj oj... Först och främst,en tragiskt stackare pga.att jag dricker rödvin och håller hustrun sällskap framför TV.n en fredag kväll har inte med min personlighet att göra..vet hut människa ;D Till saken,lydnaden som jag försökte mej svara på är inte alltid lätt att avgöra då det kommer till rr.renhet. Tror att vi kan vara helt överens om att utan lydnad så kommer hunden göra precis vad fan den vill. Har vi grundlydnaden på hunden har vi betydligt större chans att få den rr. Lydnaden har vi i det mesta,allt från det sociala livet inom familjen till skogen. I skogen betyder lydnad i detta fall att ge fan i rådjur eller grisar eller älgar eller what ever what. Lydnad betyder även inkallning från eller efter drev på tappt eller bara allmänt sök. Var sätter vi gränsen? Vissa vill nog sätta "total" lydnad hos hunden för att kalla den lydig,andra kanske mer ser lydnad som ett sett att styra hunden i både hem och skog. Tror att det är mycket få hundar som erhåller "total" lydnad i alla fall hos våra jakthundar som OBS nu,,jagar bra. Ditt fotografi av din stövare visar bara att du nått fram till hunden med dina signaler, inget annat... Vilket för övrigt är mycket bra,många hundägare jag känner kommer inte ens dit,där samspelet mellan hund o förare är det ovillkorliga kravet för framtida lydnad. Att som jakthund driva förbjudet vilt som du skriver 5-10 minuter och sedan självmant lägga av kan jag acceptera inom jakten. Dock ej i tävlingsammanhang där vi skall utse rikets bästa hund för avsett drevdjur. Vill man kora harhund som den bästa skall den fan inte driva rådjur i timmar som dom gjorde på det SM jag var med..Att det också hände med olika hundar i dagar 2 ser jag mer eller mindre som en katastrof. JAG skulle kunna acceptera att hunden förföljer rådjuret ett par hundra meter men that it!!!! Sen skall fan hunden lägga av !! Som ett exempel från det dagliga livet jag har som bor vid en hästgård för travare kan jag se hur pass nerviga dessa kusar är, Dom fan nästan skiter på sej och börjar kasta bara dom möter en människa på travslingan.. Visst dessa hästar är för sitt ändamål ena sjujävlar på att trava i sina tävlingar,men är dom sunda hästar?? Min fråga är nu när vi som har jakthundar och vill tävla med dom,skall vi ha racermaskiner eller skall vi ha jakt hundar? Kan vi i Sverige kräva total rådjurs renhet som aveln jobbat på nu i massor av år. Mitt svar är tveklöst ett rungande JA. Då skall vi väl inte släppa fram dessa hundar som inte uppfyller kraven i ett mästerskap.. over and out... edit...Jag anser att vi skall vara mycket tacksamma mot vad avelsråden gjort för stövarna i Sverige,utan dessa fantaster hade vi förmodligen inte jagat med stövare idag
Publicerat December 1, 200619 yr Vi kommer aldrig bli överens..iaf inte när det gäller detta med rådjursrenhet, det är jag övertygad om. Om det glädjer dig så kan jag ju avslöja att jag oxå såg Idol...dock utan rödvin och fru...men med ett par hundar,sms-kontakt med ett sjujäkla hustruämne och några glas multivitamindryck.... Hur gallrar vi då bort dessa hundar..om de tagit rr-intyg...inte drivit rådjur på nåt uttagningsprov tidigare under hösten?Det är tamejäkulen omöjligt...för vi har med djur att göra..man kan aldrig lämna nån garanti på vad hunden kommer göra när du är ute och jagar.Jag brukar säga att jag litar till 95% på att min hund inte driver rådjur....mer kan jag inte lova. Jag tror faktiskt inte att man till 100% kan säga att hunden inte kommer att driva rådjur nån fler gång...aldrig helt till 100%. Vad händer den dagen hunden går på slag...springer på ett rådjur som ligger skadeskjutet i en lega men som sedan flyr? En liknande grej hände faktiskt mig när jag lånade en Sjch-tik med RR-diplom...hon sprang på ett rådjur som haltade...kunde inte låta bli.Hon hade aldrig drivit rådjur på flera flera år innan dess.... Så återigen...jag tror inte ens du Telgetok kan till 100% garantera att din nuvarande hund..eller dina kommande hundar aldrig kommer att driva rådjur...för...vi har med djur att göra... SÅ...till SM....vilka hundar ska då få tävla där?De som genom sin jaktliga förmåga kvalificerat sig dit...utan att driva rådjur under dessa uttagningsprov....eller de hundar som tidigare bevisat att de tidigare inte drivit rådjur vid ett tillfälle oavsett vad de presterar på uttagningsproven? Sen har jag en liten lustig berättelse att förtälja.Vet inte var det utspelade sig..men det var länge sedan på ett jaktprov.Hunden var enligt ägaren helt rådjursren...arbetade oxå på slag där det befann sig ett par rådjur..detta såg domaren.Hunden följde slaget bakom en stor sten...där sprang ett skadat rådjur upp...hunden högg rådjuren i halsen rent reflexmässigt...och så var saken över.Rådjuret dog direkt....hunden blev utslagen för rådjursdrev.Hunden skällde inte ett skall...hade visat tidigare att den inte drev rådjur..men rent instinktivt...av driften att dräpa så hugger hunden rådjuren i halsen. Rätt eller fel att slå ut hunden?
Publicerat December 1, 200619 yr Vi kommer aldrig bli överens..iaf inte när det gäller detta med rådjursrenhet, det är jag övertygad om.Om det glädjer dig så kan jag ju avslöja att jag oxå såg Idol...dock utan rödvin och fru...men med ett par hundar,sms-kontakt med ett sjujäkla hustruämne och några glas multivitamindryck.... Hur gallrar vi då bort dessa hundar..om de tagit rr-intyg...inte drivit rådjur på nåt uttagningsprov tidigare under hösten?Det är tamejäkulen omöjligt...för vi har med djur att göra..man kan aldrig lämna nån garanti på vad hunden kommer göra när du är ute och jagar.Jag brukar säga att jag litar till 95% på att min hund inte driver rådjur....mer kan jag inte lova. Jag tror faktiskt inte att man till 100% kan säga att hunden inte kommer att driva rådjur nån fler gång...aldrig helt till 100%. Vad händer den dagen hunden går på slag...springer på ett rådjur som ligger skadeskjutet i en lega men som sedan flyr? En liknande grej hände faktiskt mig när jag lånade en Sjch-tik med RR-diplom...hon sprang på ett rådjur som haltade...kunde inte låta bli.Hon hade aldrig drivit rådjur på flera flera år innan dess.... Så återigen...jag tror inte ens du Telgetok kan till 100% garantera att din nuvarande hund..eller dina kommande hundar aldrig kommer att driva rådjur...för...vi har med djur att göra... SÅ...till SM....vilka hundar ska då få tävla där?De som genom sin jaktliga förmåga kvalificerat sig dit...utan att driva rådjur under dessa uttagningsprov....eller de hundar som tidigare bevisat att de tidigare inte drivit rådjur vid ett tillfälle oavsett vad de presterar på uttagningsproven? Sen har jag en liten lustig berättelse att förtälja.Vet inte var det utspelade sig..men det var länge sedan på ett jaktprov.Hunden var enligt ägaren helt rådjursren...arbetade oxå på slag där det befann sig ett par rådjur..detta såg domaren.Hunden följde slaget bakom en stor sten...där sprang ett skadat rådjur upp...hunden högg rådjuren i halsen rent reflexmässigt...och så var saken över.Rådjuret dog direkt....hunden blev utslagen för rådjursdrev.Hunden skällde inte ett skall...hade visat tidigare att den inte drev rådjur..men rent instinktivt...av driften att dräpa så hugger hunden rådjuren i halsen. Rätt eller fel att slå ut hunden? Jora vi kommer visst att bli överens till slut,det hänger dock mest på mej att övertyga dej att jag har rätt och du har fel... Sen hoppar jag över lite mellan text,för det får jag ta sen.. Tycker att det var fel att hunden slogs ut,bara för att hunden hade skärpa skall den inte straffas,den drev ju bevisligen inte rådjuret...Nu börjar Idol..hörs
Publicerat December 1, 200619 yr Vi kommer aldrig bli överens..iaf inte när det gäller detta med rådjursrenhet, det är jag övertygad om.Om det glädjer dig så kan jag ju avslöja att jag oxå såg Idol...dock utan rödvin och fru...men med ett par hundar,sms-kontakt med ett sjujäkla hustruämne och några glas multivitamindryck.... Hur gallrar vi då bort dessa hundar..om de tagit rr-intyg...inte drivit rådjur på nåt uttagningsprov tidigare under hösten?Det är tamejäkulen omöjligt...för vi har med djur att göra..man kan aldrig lämna nån garanti på vad hunden kommer göra när du är ute och jagar.Jag brukar säga att jag litar till 95% på att min hund inte driver rådjur....mer kan jag inte lova. Jag tror faktiskt inte att man till 100% kan säga att hunden inte kommer att driva rådjur nån fler gång...aldrig helt till 100%. Vad händer den dagen hunden går på slag...springer på ett rådjur som ligger skadeskjutet i en lega men som sedan flyr? En liknande grej hände faktiskt mig när jag lånade en Sjch-tik med RR-diplom...hon sprang på ett rådjur som haltade...kunde inte låta bli.Hon hade aldrig drivit rådjur på flera flera år innan dess.... Så återigen...jag tror inte ens du Telgetok kan till 100% garantera att din nuvarande hund..eller dina kommande hundar aldrig kommer att driva rådjur...för...vi har med djur att göra... SÅ...till SM....vilka hundar ska då få tävla där?De som genom sin jaktliga förmåga kvalificerat sig dit...utan att driva rådjur under dessa uttagningsprov....eller de hundar som tidigare bevisat att de tidigare inte drivit rådjur vid ett tillfälle oavsett vad de presterar på uttagningsproven? Sen har jag en liten lustig berättelse att förtälja.Vet inte var det utspelade sig..men det var länge sedan på ett jaktprov.Hunden var enligt ägaren helt rådjursren...arbetade oxå på slag där det befann sig ett par rådjur..detta såg domaren.Hunden följde slaget bakom en stor sten...där sprang ett skadat rådjur upp...hunden högg rådjuren i halsen rent reflexmässigt...och så var saken över.Rådjuret dog direkt....hunden blev utslagen för rådjursdrev.Hunden skällde inte ett skall...hade visat tidigare att den inte drev rådjur..men rent instinktivt...av driften att dräpa så hugger hunden rådjuren i halsen. Rätt eller fel att slå ut hunden? Hör och häpna,här håller jag med dej. Visst har vi med djur att göra. Tyvärr har det genom åren även visat sej att man inte ens kan lita på människor,det är både tragiskt och tråkigt,ändå säjer dom att hunden är människans bästa vän Sen det här med utagningarna till mästerskapet...om du läser mina tidigare inlägg så kan du se vad jag svarat där...
Publicerat December 1, 200619 yr Sen till nått helt annat, Jag har läst i nån jakt tidning kommer inte ihåg vilken,att det fanns eller finns en eller flera hamilton som är trippelchampion. Championaten är drev,utställning och hör och häpna "eftersök" . Man kunde tydligen bara man satt på ett spårsele på stövaren spåra både rådjur och älg,,ja och så en massa annat vilt då förstås. Hunden visste att nu var det eftersök som gällde,inte att driva dessa,så ditt exempel på stövaren som bet ihjäl rådjuret utan att driva det,tyder bara på att stövardomarna i detta land bör förkovra sej i vad jakten innebär och att dessa domare inte är bra domare,som inte bör döma stövare. Sen att selen inte var på vid detta tillfälle..so what? Hunden drev ju inte !! En sak skall du ha credit för Kettu,vi talar nu om saker på detta forum som man normalt inte kan tala med vanliga jägare om,för dom har inte varit med i skogen,dom mest bara tror eller har läst till sej saker om stövarjakten. Jag kan inte rävjakten,det är därför jag frågar så mycket,jag blir glad för vartenda svar jag får. Dock har jag mycket bestämda åsikter om har- stövare som du märker.. Visst finns det dom som kan detta mycket bättre än jag,tex.hur man på bäst sett får hunden lydig,ja,som i detta fall då man bevisligen kan få en stövare så fort man sätter på denna ett spårsele både spåra o knipa ett under drev förbjudet vilt !! Nåväl,vi har mycket intressanta diskussioner,hoppas fler hakar på........
Publicerat December 2, 200619 yr Jeg har aldri deltatt på en jaktprøve med støver , vi har heller ikke rådyr her jeg bor. Men jeg tror ikke vi kan komme bort fra at mye styres av avlen. Som eksempel så kan vi jo bare se over til UK og avlen av Foxhounds. Her går all buskapen ute hele året samt rådyr , hjort osv. Disse hundene jager i pack , det vil si en plass mellom 25 og 40 stykker sammen. Og det er svært sjelden disse bryr seg om annet enn det de skal jage........nemlig rev. Hvordan har Engelskmennene klart dette ? Jo pga måten de avler på. Om en hund viser seg ikke ha de egenskapene de er ute etter så blir den ikke brukt i avlen. Her i Skandinavia så avles det jo både i øst og vest på endel hunder som aldri skulle vært brukt i avlen , hunder som besitter en del egenskaper som rådyr interesse , dette vil man slite med i avlen i generasjoner. Mye kommer nok av at vi har andre tradisjoner og andre måter å tenke på. I UK så har de jo på en og samme kennel muligheten å se 80-100 hunder for sammenligning , mens her så tror man at man har verdens beste hund når man sammenligner med naboen ;D Det nærmeste man kommer her hjemme er avlen av revehunder i Finnland. Jeg kjenner ikke så veldig godt til det , men det virker som om Finnene er inne på noe her.
Publicerat December 2, 200619 yr Visst har du rätt Foxhound,avelsarbetet betyder enormt mycket,förmodligen mest av allt då det gäller stövare och klöv vilt. Det här med avelsarbetet i Finland och dess rävlinjer hur ser det ut idag i Sverige ,Kettu ? Fanns det rävskabb på samma sätt i Finland som det fanns i Sverige ? Om inte kan det vara förklaringen till att Finland satsat stenhårt på rävstövare för att dom faktist haft räv att jaga. I Sverige var det väl så här att alla rävhundar försvann när skabben kom,och alla ville satsa på harhundar istället,visserligen har rävarna kommit tillbaks numer,men med tanke på olika arealer på markerna runt om i landet och då speciellt i södra Sverige så undrar jag om rävlinjerna kommer tillbaks i större skala. Tror harhunds aveln med klövrena hundar fotfarande kommer vara det primära. I mångt och mycket gillar jag inte själv tävlingar även om dessa har varit en förutsättning för den standard vi har på våra hundar idag. Tävlingar är viktiga och kommer vara viktiga i framtiden,men alla behöver för den skull inte delta i dom.Först får dom ändra sina regler litet..... Men det skall säjas till dom som iidiellt jobbar med tävlingar och avel,ni har min fulla respekt och heder åt er
Publicerat December 2, 200619 yr Kunne være interessant å høre Foxkillers mening om avlen av revelinjer i Finnland. Blir det lagt vekt på å få klovdyrreine hunder i avlen der borte ?
Publicerat December 2, 200619 yr Fanns det rävskabb på samma sätt i Finland som det fanns i Sverige ? Om inte kan det vara förklaringen till att Finland satsat stenhårt på rävstövare för att dom faktist haft räv att jaga.Joo...vi hade nog också rävskabben > och har den fortfarande. >
Publicerat December 2, 200619 yr Nähä,då höll inte det argumentet heller,jag som trodde jag hittat svaret varför man hade rävlinjer i Finland men inte i Sverige,eller nått sånt
Publicerat December 2, 200619 yr Joo...vi hade nog också rävskabben > och har den fortfarande. > Men blir det lagt vekt på klovdyr renhet i avlen på revestøvere i Finnland ?