Publicerat November 14, 200619 yr Skriverierna har väl spårat iväg från rubriken, men måste säga det har varit rätt intressant läsning i alla fall. Tja,så brukar det vara när en tråd lever... Tycker som du,en intressant tråd var det Synd bara att det inte finns fler av oss som vill debattera våra stövare,dom flesta väljer att prata om vapen eller nåt annat trivialt i stället ;D
Publicerat November 15, 200619 yr Sen tycker jag att det är för lätt för stövare att få förstapris på räv jämfört med hare. 90 min rävdrev är i mina ögon inget speciellt jämfört med 120 minuters trixande fälthare.Hälsningar Håkan Joakim Det är nog så fel som fel bara kan vara... för att få första pris på räv är inte så lätt.För på rävprov så är det söket som ger poäng...så försök med en hund som är harhund så får du se hur lätt det är...då handlar det mera om tur i såfall om man lyckas få till en etta. ;D Ps.. har man jagat räv några gånger så ser man också att rävar trixar betydligt mer an dom flesta verkar tro. Så av det stövare jag ägt i mina dar så skulle jag haft mycket lättare att få en harchampion än räv...fast jag då försökt fyya dom så mycket jag orkat då dom jagat hare. Så alla som frågar mig vad som är lättare så är svaret självklart...harhund!! ;D Nu har jag första gången en tik som är undan rävlinjer så nu behöver jag inte fya så mycket...utan räv är nr 1. ;D Mvh Tore
Publicerat November 15, 200619 yr Tja,så brukar det vara när en tråd lever... Tycker som du,en intressant tråd var det Synd bara att det inte finns fler av oss som vill debattera våra stövare,dom flesta väljer att prata om vapen eller nåt annat trivialt i stället ;D Diskussioner är intressanta....även om de inte håller sig helt till ämnet... Men Telgetok..du undviker mina frågeställningar......
Publicerat November 16, 200619 yr Diskussioner är intressanta....även om de inte håller sig helt till ämnet...Men Telgetok..du undviker mina frågeställningar...... Närå..återkommer i morgon.. Jagat mycket idag,så jobbet blivit lidande som vanligt...klockan är nu över 1.00 när jag läser detta,lovar att åtekomma,såna hära skojiga debatter lämnar jag aldrig,sov gott du och alla andra stövarvänner,återkommer i morrn ;D
Publicerat November 16, 200619 yr Närå..återkommer i morgon.. Jagat mycket idag,så jobbet blivit lidande som vanligt...klockan är nu över 1.00 när jag läser detta,lovar att åtekomma,såna hära skojiga debatter lämnar jag aldrig,sov gott du och alla andra stövarvänner,återkommer i morrn ;D Det låter betryggande.Blev ju nästan orolig att nåt hade hänt......
Publicerat November 16, 200619 yr Vad är det för mästerskap du vill ha? Ska vi kora vilken hund som är bäst på att inte driva rådjur?Hur kvalificerar man sig dit?Flest RR tagna på ett år? Eller ska vi ha ett mästerskap där vi korar vilken hund som är bäst på att driva hare eller räv?Ska vi ändra på uttagningarna på nåt sätt så tycker jag att vi ska höja de jaktliga kraven.En harhund ska tex ha minst 1Ekl på barmark för att kvalificera sig till DM-uttagningarna. På många DM-uttagningar så går hundar med RR vidare till SM bara för att de har just detta RR...men det kan vara många andra hundar som jaktligt har klart bättre resultat. Stövarklubben och många dess medlemmar håller långsamt på att ta död på sig själva genom "icke jaktliga"(kanske fel ordval) bestämmelser... Nej ,jag vill naturligtvis inte ha ett mästerskap som går ut på att inte driva rådjur då jag anser att hundar på den nivån inte skall göra det överhuvud taget. Och visst höj gärna kraven på barmark,tror mej dock veta att det blir kanske svårt för alla i norra norrland då men det finns ju transportmedel ;D. För att skilja agnar från vete,skall naturligtvis elitprovs 1 ingå. Att låta RR fungera som en räkmacka är både dumt och dåligt,dock bör alla hundar erövrat rr-diplom.Utagningar till ett mästerskap skall efter DM utagningarna inte ske direkt utan låt detta ske vi annat tillfälle som ett SM utag av dubbelt så många hundar dvs.låt fler hundar från DM kvalificera sej till utagningen till mästerskapet. Utagningen till mästerskapet bör ske på både snö och barmark,allt efter bästa förmåga,bör också i nått tillfälle i samband med detta ske där det finns mycket rådjur.Tidpunkt för mästerskap kan disskuteras. I det stora hela bör fler hundar ges chansen att delta dvs.en större apparat,tror oxå att detta gör att statusen höjs bland vinnarna.Höga krav brukar ge resultat..just ja vet inte om jag skrev det förut..en hund då jag var med sökte inte ut spec. man såg svansen på den hela tiden då den inte drev rådjur. Jag frågade ägaren lite försiktigt om detta var vanligt hos hunden att den inte sökte ut,svaret jag fick var att på hemma marken sökte den ut bra ???När man var borta o jagade kunde det bli så här ??? What the fuck!!!!! Vi talar nu mästerskap..tycker nog att denna hund inte borde varit där ;D Väcknings problemet ja....... Bra hundar väcker,slopa denna löjliga regel,lägg mer krut på hundar som jagar och naturligtvis då inte förbjudet vilt Radikale Telgetok ;D
Publicerat November 16, 200619 yr Angående hundar som väcker vid prov så ska det också bedömmas om de väcker för mycket, vilket jag tycker är värre än om de inte väcker alls. Sen vet inte jag om man bedömmer väckning annorlunda vid SR men vid rävjakt tycker jag att det det är en viktig egenskap hos stövare. Hundar som väcker mycket tenderar ibland att ta sig an "för" kalla slag. Erik
Publicerat November 16, 200619 yr Nej ,jag vill naturligtvis inte ha ett mästerskap som går ut på att inte driva rådjur då jag anser att hundar på den nivån inte skall göra det överhuvud taget. Och visst höj gärna kraven på barmark,tror mej dock veta att det blir kanske svårt för alla i norra norrland då men det finns ju transportmedel ;D. För att skilja agnar från vete,skall naturligtvis elitprovs 1 ingå. Att låta RR fungera som en räkmacka är både dumt och dåligt,dock bör alla hundar erövrat rr-diplom.Utagningar till ett mästerskap skall efter DM utagningarna inte ske direkt utan låt detta ske vi annat tillfälle som ett SM utag av dubbelt så många hundar dvs.låt fler hundar från DM kvalificera sej till utagningen till mästerskapet. Utagningen till mästerskapet bör ske på både snö och barmark,allt efter bästa förmåga,bör också i nått tillfälle i samband med detta ske där det finns mycket rådjur.Tidpunkt för mästerskap kan disskuteras. I det stora hela bör fler hundar ges chansen att delta dvs.en större apparat,tror oxå att detta gör att statusen höjs bland vinnarna.Höga krav brukar ge resultat..just ja vet inte om jag skrev det förut..en hund då jag var med sökte inte ut spec. man såg svansen på den hela tiden då den inte drev rådjur. Jag frågade ägaren lite försiktigt om detta var vanligt hos hunden att den inte sökte ut,svaret jag fick var att på hemma marken sökte den ut bra ???När man var borta o jagade kunde det bli så här ??? What the fuck!!!!! Vi talar nu mästerskap..tycker nog att denna hund inte borde varit där ;DVäcknings problemet ja....... Bra hundar väcker,slopa denna löjliga regel,lägg mer krut på hundar som jagar och naturligtvis då inte förbjudet vilt Radikale Telgetok ;D Se där Telge..nu börjar vi komma nånstans tycker jag. Tror egentligen inte att det blir nåt större problem för norrlandshundarna med krav på barmarks 1:a.Tvärtom...det är oerhört många här som vill ha högre krav...och många som är förbannade över att man får gå prov i såpass djup snö som nu är tillåtet(35 cm). Om jag inte har helt fel så kom det en motion norrifrån som ville att gränsen skulle vara 30 cm..från tidigare 40cm(tror jag)...men vissa i Stövarklubbens styrelse..som jagar med en speciell ras...ville inte sänka gränsen såpass mkt...varför det blev nån slags kompromiss. Jag vet inte hur det är i alla län..men här uppe är det ialla fall bara de hundar som har de jaktliga meriterna för championatet som får starta på DM-uttagningarna.Tror inte heller att det finns någon begränsning i antal startande....däremot varierar det rätt mkt var i landet SM går...alla vill inte köra hur långt som helst ifall de går vidare och då står de ibland över det årets uttagningsprov.... Du slog faktiskt huvet på spiken...räkmacka...det är precis vad RR är när det gäller att kvalificera sig till SM.Kunde inte sagt det bättre själv...hehe... Bond...du skriver: "Hundar som väcker för mycket tenderar ibland att ta an "för" kalla slag".Vad menar du med det? Utveckla gärna. Nuvarande regler premierar de hundar som är knäpptysta på slagarbete..ifall du inte visste det.Likadant vid tapptarbete... Jag tycker att en hund ska väcka...naturligtvis lagom(vad är lagom?) på slag....men hellre några väckskall för mkt än för lite...tycker jag.
Publicerat November 16, 200619 yr Lite off...Nu skulle ni rävjägare varit hemma hos mej. såg för tio minuter sedan en kanonfin räv ståendes 20 meter från vägen när jag satt i bilen...Fan vad sugen jag är nu att smyga efter den!!! Men det spöregnar och jag måste jobba,,skit också 8)
Publicerat November 16, 200619 yr Underbar ;D härlig tråd ;D Infliker mina reflektioner på väckning. Hellre än hund som väcker för lite på harslag än en som går och gafflar 1,5 timme. Sen är det ju skillnad om man har en stövare som går rävslag där vill man ju av jaktliga skäl få ett lugnt upptag där drevdjuret hört hunden under en tid. Men... det finns ju alltid men, att ha en stövare som har normala sökturer och inte kommer tillbaka utan är på slag låt säga 45 min, då vill jag höra lite väckskall så man vet att det är något på gång. Har märkt på min egen hund, hennes sökturer har man kunnat ställa klockan efter alltid 15 min på barmark. I år har hon tack vare stor hartillgång bara "matat" på söket, hon vet ju att forsätter hon bara en bit till kommer hon på slag. Det senare är naturligvis bara en gissning från min sidan, men det verkar ialla fall så.
Publicerat November 16, 200619 yr Jag har inte mycket att tillföra denna tråd, bara säga att det är mycket intressant läsning! Tack!
Publicerat November 16, 200619 yr Jag vill tillföra litet för varje svar eller inlägg man ser är nytt,är det lite som julklapps öppning...mycket spännande ;D
Publicerat November 17, 200619 yr Jag trodde det var så att det vid SR skulle väckas på kalla slag. Men inte för mycket! Sen vid rent praktisk utövande av rävjakt så vill man att hunden ska sortera bort allt för kalla slag så man slipper gå och vänta hela dagen på ett upptag som kanske aldrig kommer. Jag har haft båda sorter. En som sorterade gå gränsen till för bra men som ändå lyckades resa mycket räv och en som tenderar att ta för kalla med ngt för mycket väckskall. Samtidgt vill man att rävhundar ska ta natt slag under hela dagen. Det är inte lite som begärs av våra rävhundar.
Publicerat November 17, 200619 yr Intressant läsning. Beträffande väckskall; Jag tycker att en hund skall väcka något, såsom att slå några skall för att markera att hartrajet är färskt. Då hör man ju också vart hunder befinner sig om de inte återkommit efter det vanliga sökintervallet. Det viktiga är att de är ärliga. Mycket hårda hundar som ej väcker tenderar ju också att sluta avge skall under drevet om de blir långt efter. Det är ju inte bra heller. Jag menar man är ju i skogen för att njuta till hundens skall och speciellt den varierande intensiteten beroende hur nära haren hunden är.
Publicerat November 17, 200619 yr Intressant läsning. Beträffande väckskall;Jag tycker att en hund skall väcka något, såsom att slå några skall för att markera att hartrajet är färskt. Då hör man ju också vart hunder befinner sig om de inte återkommit efter det vanliga sökintervallet. Det viktiga är att de är ärliga. Mycket hårda hundar som ej väcker tenderar ju också att sluta avge skall under drevet om de blir långt efter. Det är ju inte bra heller. Jag menar man är ju i skogen för att njuta till hundens skall och speciellt den varierande intensiteten beroende hur nära haren hunden är. Du skriver precis som jag tänker och känner,brukar kallas för att slå hammarn på spiken
Publicerat November 17, 200619 yr Jaha, åter till jaktsidan efter en jakt/arbetsvecka. Fox killer: Det där med premiering av söket; det är väl bara en av flera egenskaper som bedöms. Hunden skall väl ändå klara att driva sina minuter och det anser jag vara enklare att göra efter en räv. Väckning: Bland det skönaste att höra är ett riktigt haraupptag efter det att stövaren varit tyst (tycer jag i allafall). Jag kan acceptera väckning men det finns en del hundar som väcker där det är alldeles omöjligt att höra när drevet är i gång. En bra rävhud, skall som skrivits här, väcka lite lagom så att räven vet vad som väntar och inte blir för skraj och genast kryper in. Två andra egenskaper som är viktiga för drivande rävhundar är drevhastigheten. Den bäste rävhunden jag jagat med springer bara med tre ben. Det går lite lagom fort och räven buktar timmatal. Sen är det skallet. Det bör inte vara för hetsigt utan måste vara lite lagom monotomt utan "tjutande" attacker. Kompisen har en Finnstövartik som ligger på som en galning med ett hetsigt ylande. Där brukar det handla om 20-30 mintersdrev. Hur kul är det ? mvh Håkan Joakim
Publicerat November 17, 200619 yr Jaha, åter till jaktsidan efter en jakt/arbetsvecka. Fox killer: Det där med premiering av söket; det är väl bara en av flera egenskaper som bedöms. Hunden skall väl ändå klara att driva sina minuter och det anser jag vara enklare att göra efter en räv. Väckning: Bland det skönaste att höra är ett riktigt haraupptag efter det att stövaren varit tyst (tycer jag i allafall). Jag kan acceptera väckning men det finns en del hundar som väcker där det är alldeles omöjligt att höra när drevet är i gång. En bra rävhud, skall som skrivits här, väcka lite lagom så att räven vet vad som väntar och inte blir för skraj och genast kryper in. Två andra egenskaper som är viktiga för drivande rävhundar är drevhastigheten. Den bäste rävhunden jag jagat med springer bara med tre ben. Det går lite lagom fort och räven buktar timmatal. Sen är det skallet. Det bör inte vara för hetsigt utan måste vara lite lagom monotomt utan "tjutande" attacker. Kompisen har en Finnstövartik som ligger på som en galning med ett hetsigt ylande. Där brukar det handla om 20-30 mintersdrev. Hur kul är det ? mvh Håkan Joakim Jag känner inte till rävprovsreglerna i Sverige...men i Finland så är det söket som ger poäng...drevet ger inte särskillt höga poäng...därför är söket så viktigt på en rävhund....om man vill nå höga poäng.Och vill man tävla om dom riktigt höga poängen så krävs det att du gör ett tilllägs sök...dvs att efter fullgjort arbete med den första räven så skall du släppa på en ny och då brukar agnarna sorteras från vetet!
Publicerat November 17, 200619 yr Intressant läsning. Beträffande väckskall;Jag tycker att en hund skall väcka något, såsom att slå några skall för att markera att hartrajet är färskt. Då hör man ju också vart hunder befinner sig om de inte återkommit efter det vanliga sökintervallet. Det viktiga är att de är ärliga. Mycket hårda hundar som ej väcker tenderar ju också att sluta avge skall under drevet om de blir långt efter. Det är ju inte bra heller. Jag menar man är ju i skogen för att njuta till hundens skall och speciellt den varierande intensiteten beroende hur nära haren hunden är. Amen... Det flesta verkar tro att om en hund väcker på nattspår är han för lös...jag tycker att om en hund annars är ärlig i själva drevarbetet så skall dom inte straffas för att dom väcker på nattslag. :-
Publicerat November 17, 200619 yr Joakim skrev......[En bra rävhud, skall som skrivits här, väcka lite lagom så att räven vet vad som väntar och inte blir för skraj och genast kryper in. Två andra egenskaper som är viktiga för drivande rävhundar är drevhastigheten. Den bäste rävhunden jag jagat med springer bara med tre ben. Det går lite lagom fort och räven buktar timmatal. Sen är det skallet. Det bör inte vara för hetsigt utan måste vara lite lagom monotomt utan "tjutande" attacker. Kompisen har en Finnstövartik som ligger på som en galning med ett hetsigt ylande. Där brukar det handla om 20-30 mintersdrev. Hur kul är det ? mvh Håkan Joakim Hej Joakim,nu är du inne på mina förut skrivna frågor. Jag finner detta resomenang högst intressant,kan du vidareutveckla litet
Publicerat November 17, 200619 yr Jag känner inte till rävprovsreglerna i Sverige...men i Finland så är det söket som ger poäng...drevet ger inte särskillt höga poäng...därför är söket så viktigt på en rävhund....om man vill nå höga poäng.Och vill man tävla om dom riktigt höga poängen så krävs det att du gör ett tilllägs sök...dvs att efter fullgjort arbete med den första räven så skall du släppa på en ny och då brukar agnarna sorteras från vetet! Hej Foxkiller,vad är ett bra sök hos en rävhund? Är det samma som hos en harhund?
Publicerat November 18, 200619 yr Hej Foxkiller,vad är ett bra sök hos en rävhund? Är det samma som hos en harhund?Det är väl i stort sätt samma...men en räv springer mycket mera under en natt och dessutom längre sträckor vilket försvårar söket.Ett bra sök av en rävhund betyder att...hunden skall ta sig an alla nattspår( inte stå och vela)...följa det med snabb fart (avansera)...väcka(är en stor fördel) Det som jag tycker är en viktig sak är att oberoende om det är morron,middag eller eftermiddag så skall hunden ta sig an nattspår...vilket brukar sortera bort dom mindre bra hundarna från dom bästa. ;D Jag har jagat med flera hundar som driver fulltid(utan problem) och inget att klaga på med själva drevet eller drevets fart...men dom saknar totalt söket...vilket betyder att ägaren måste gå upp räven eller se räven för att det skall lyckas. Och när klockan närmar sig 10 på förmiddagen så kan dom inte längre släppa på nattspår för hunden vägrar följa. > Sådana (Bra ;D) rävhundar tror hundägarna att dom har...dom höjjer dom till skyarna fast egentligen dom är bara medelmåttor. :- ps... för drevtiden kan en rävhund få ändast 30 poäng Sök: - Söksäkerhet och effektevitet 1-10 poäng - Sökfart och avancering 1-10 poäng - Jaktlust och uthållighet på sök 1-10 poäng - Allmänt intryck av sökarbetet 1-10 poäng Drev: - Drevets flyt och fart 1-10 poäng -Jaktlust och drevets allmänna intryck 1-10 poäng Skall: - Skall 1-10 poäng Detta är rävprovs regler i stort....
Publicerat November 18, 200619 yr Jaha, åter till jaktsidan efter en jakt/arbetsvecka. Fox killer: Det där med premiering av söket; det är väl bara en av flera egenskaper som bedöms. Hunden skall väl ändå klara att driva sina minuter och det anser jag vara enklare att göra efter en räv. Väckning: Bland det skönaste att höra är ett riktigt haraupptag efter det att stövaren varit tyst (tycer jag i allafall). Jag kan acceptera väckning men det finns en del hundar som väcker där det är alldeles omöjligt att höra när drevet är i gång. En bra rävhud, skall som skrivits här, väcka lite lagom så att räven vet vad som väntar och inte blir för skraj och genast kryper in. Två andra egenskaper som är viktiga för drivande rävhundar är drevhastigheten. Den bäste rävhunden jag jagat med springer bara med tre ben. Det går lite lagom fort och räven buktar timmatal. Sen är det skallet. Det bör inte vara för hetsigt utan måste vara lite lagom monotomt utan "tjutande" attacker. Kompisen har en Finnstövartik som ligger på som en galning med ett hetsigt ylande. Där brukar det handla om 20-30 mintersdrev. Hur kul är det ? mvh Håkan Joakim He , he vel.......det er vel en revhund med nesten motsatt egenskaper jeg er ute etter ;D Jeg har aldri gått på en jaktprøve , heller ikke jaget med premierte støvere. MEN jeg har jaget med litt forskellige hunder , sannsynligvis ikke så mange som Foxkiller eller Kettukiller. Men de 2 sistnemte har heller ikke jaget i mine terreng. En slik hund som dere beskriver her ville ikke vært en optimal hund for meg , i de terrengene jeg jager i. Den støveren som fungerer best i de terrengene jeg jager i er en som ikke har altfor stort søk ( 10-15min ) , når det gjelder veckning så vil jeg ikke ha for mye av det , jager raskt og markerer gryt ;D Det er den mest effektive hund her hos meg.
Publicerat November 18, 200619 yr Om man betänker att det finns mycket stor variation med avseende på jaktmarkernas förutsättningar och möjligheter. Jag tänker då på sådana parametrar som; -terrängen, för att inte tala om markernas skiftande ägoförhållande med geografiska spridning variation i norden är stor och a
Publicerat November 18, 200619 yr ... faan nu kom jag åt fel knapp igen.. den där tabb knappen skall man låta bli. Jag återkommer med ett mer komplett inslag...
Publicerat November 18, 200619 yr Det finns många förklaringar till olika jägares skiftande krav på sin jakthunds egenskaper. Det är ju så att de enskilda jägarnas jaktmarker har olika förutsättningar. De varierar med avseende på breddgrad, altitud, klimat, struktur, metrologi, snö, geologi, växtlighet, skogsskötsel, ägareförhållanden samt viltstammarnas täthet. • Breddgrad och altitud, marker som finns längre norrut eller på högre höjd tenderar att få tidigare höst samt längre vintrar med mer snö samt lägre temperaturer. • Makro- och microklimat. Det verkar ju som att klimatförändring kommer att förändra förutsättningarna för jakten. Mickroklimaten kan även förändras beroende på skogarnas lokala skötsel. • Terrängens struktur kan ge olika jaktliga förutsättningar. Marker som har stora lokala nivåskillnader skiljer sig gentemot slättlandskap. • Metrologiska förhållanden, hög eller låg luftfuktighet, hög eller låg lufttemperatur, vindförhållanden, frusen eller ofrusen mark. • Olika snöförhållanden kan ge mycket skiftande förutsättningar. Kall nysnö, blötsnö, snödjup, konsistens, skare, upplega i tät skog. • Skiftande geologi kan ge mycket olika förutsättningar. Rena hällmarker, hällmarker med tunna jordlager, ås- och hedmarker, fuktigare moränmarker, moss- och myrmarker, kärr- och våtmarker. • Växtlighet, skogarnas varierande växtlighet ger olika förutsättningar. Detta gäller med avseende på trädslag, undervegetation och markskikt. • Skogarnas skötsel. Trädens ålder och täthet, undervegetationens täthet, kalhyggen, planterade monokulturer eller naturskogar. • Ägareförhållanden. Markernas ägare har framförallt betydelse på skötsel, jakttryck, avskjutningspolicy, jaktvårdsområden eller ej samt jaktområdenas storlek. • Viltförhållanden. Jaktbara arter intressanta för drivande hundar kan vara hjort, rådjur, räv, fälthare och skogshare. • Populationstäthet. Predatorer, sjukdomar samt avskjutning påverkar viltstammarnas täthet. Jag har räknat upp några fasta förutsättningar som skiljer sig efter var i landet vi jagar. Därtill kommer sådant som trafikleder, järnvägar samt hundens funktion som familjehund. Förutom detta (eller kanske på grund av detta) har det utvecklats olika jaktkulturer för samma jakt. Jag tror att det är därför vi har olika krav på våra hundar. Detta medför att vi premierar olika egenskaper. Dock är det ju så att våra vanliga stövares genbanker är så bred att alla innehar de egenskaper vi vill ha (de innehåller äver egenskaper vi inte vill ha), men frekvensen egenskaperna förekommer varierar. Därför är det viktigt med jaktprov för att selektera och se till att de egenskaper vi vill ha i våra framtida jakthundar verkligen förs vidare.