Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stövar SM

Featured Replies

Publicerat

men kan det kanske vara så att vi hadde bättre rävhunds material före skabbperioden än vi har idag, har förgyllt min tillvaro med att kolla rävproven från 40-50 talet och fått för mej att det är just så! intressant läsning för övrigt!

mvh: karlsson långt ifrån tråden!

• Svar 160
  • Visningar 27,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Men blir det lagt vekt på klovdyr renhet i avlen på revestøvere i Finnland ?
Jag ser inte klövdjur som något problem för dom finsk rävstövarna...visst driver dom ibland klövdjur ....inte alla ;) men det är inte något som man funderar på särskillt mycket då man väljer valp...utan man söker dom linjer som har det bästa rävintresset och får man det så är det räv som hunden driver först och bäst av allt. ;)

När man avlar på rävhundar så är det rävintresset som prioriteras... det är nog mera harintresset som är mera problem än klövdjur för finnstövarna...men har du en stövare med det rätta rävintresset så är det räv den jagar allra hellst.

Som ett färskt exempel från idag då min stövartiks kullbror väckte på rävnattspår... då hopade en hare upp framför honom och stövarn drev den i ca 1 minut innan den självmant avbröt drevet...det är så en stövare med dom rätta rävgenerna skall göra. ;D  och det samma gäller älg han kan skälla älg några skall för att sedan söka räv.  ;)

Publicerat
Men blir det lagt vekt på klovdyr renhet i avlen på revestøvere i Finnland ?

Skulle villa säga att nej och detta för stövaren generellt i Finland. Problemet eller kan vi kalla det lyckan är att områden som lider/får njuta av hjort/rådjurstammar är rätt begränsade. Dock så sprider sig klövdjuren år efter år så finnarna kommer att vara tvugna att ta tag i detta. Därtill så skulle jag säga att lydnaden på jakthundar i Finland är överlag ljusår efter er i Sverige där finns ocksåmycket att jobba med.

Nåjaa, tillbaka till debatten om klövdjursrenhet m.m.  Håller till fullo med Kettu att det är djur vi håller på med och kan därav aldrig garantera till 100% renhet. Vi kommer aldrig att kunna garantera det oberoende hur säkra vi är. Så du Telgetok, det är definitivt en omöjlighet enligt min mening att enbart kunna ha 100 % klövrena hundar i SM. Det kan aldrig garanteras, tyvärr.

Nu en fråga. Hur ser ni allmänt på stövare vs klövdjur i Sverige. Anser ni att det är ett dilemma eller inte ?? Kan tänka mig att ni haft klövdjur så länge att ni inte tar stress över dem !?!?

Kan lägga in en tankegång jag hört från denna sida bottenviken. Vi ordnade uttag till finska mästerskapet och i våra trakter förekommer rikligt av klövdjur. Vissa hundar kommer från trakter där det finns enbart älg i klöv-väg. Då gick tankegångarna att HUR I HELV.... ordnas det prov i dessa förhållanden !! (på denna nivå angående stövare o klövdjur ligger vi på många ställen ännu över här)

Publicerat
Skulle villa säga att nej och detta för stövaren generellt i Finland. Problemet eller kan vi kalla det lyckan är att områden som lider/får njuta av hjort/rådjurstammar är rätt begränsade. Dock så sprider sig klövdjuren år efter år så finnarna kommer att vara tvugna att ta tag i detta. Därtill så skulle jag säga att lydnaden på jakthundar i Finland är överlag ljusår efter er i Sverige där finns ocksåmycket att jobba med.

Nåjaa, tillbaka till debatten om klövdjursrenhet m.m.  Håller till fullo med Kettu att det är djur vi håller på med och kan därav aldrig garantera till 100% renhet. Vi kommer aldrig att kunna garantera det oberoende hur säkra vi är. Så du Telgetok, det är definitivt en omöjlighet enligt min mening att enbart kunna ha 100 % klövrena hundar i SM. Det kan aldrig garanteras, tyvärr.

Nu en fråga. Hur ser ni allmänt på stövare vs klövdjur i Sverige. Anser ni att det är ett dilemma eller inte ?? Kan tänka mig att ni haft klövdjur så länge att ni inte tar stress över dem !?!?

Kan lägga in en tankegång jag hört från denna sida bottenviken. Vi ordnade uttag till finska mästerskapet och i våra trakter förekommer rikligt av klövdjur. Vissa hundar kommer från trakter där det finns enbart älg i klöv-väg. Då gick tankegångarna att HUR I HELV.... ordnas det prov i dessa förhållanden !! (på denna nivå angående stövare o klövdjur ligger vi på många ställen ännu över här)

Hejsan,först "garantera att hunden inte driver klöv till 100 %"..Om vi säjer så här då,min förra hund drev rådjur som en galning första året,sen aldrig mer. Nuvarande hund har drivit rådjur EN gång,i april blir hon sju år,vill nog påstå att möjligheterna att driva dessa har varit tusentals gånger,men dom har inte gjort det i alla fall.

Bekantas hundar har heller inga problem,med undantag några få,som mej veterligen inte får jaga så ofta..tror fan det att hunden blir galen av jakt lust om den endast kommer ut i skogen ett fåtal ggr.per år.

Om jag skulle mej våga på ett överslag på hur många stövare i Södertälje trakten som tänkas kan driva rådjur,blir det nog inte så många. Vet faktist inte riktigt hur många stövarjägare med omnejd jag känner i  trakten,men att säkert 90 % av dessa är rådjursrena efter åldern 2 år är jag tämligen säker på.

Egentligen ser jag inga problem med att släppa stövare i mina trakter,ju mer rådjur det finns desto bättre är det,det blir lixom bara en bekräftelse på att hunden verkligen är rådjursren. Sen finns det även här en baksida med klöv viltet,dessa heter Dovhjort...många är de stövare som är helt rena på rå som jagat dov utav bara hel-e. Varför det är så vet jag faktist inte,men detta är ett faktum. Kron,Älg,rå..helt rena men så kommer doven in..???? Vissa förståsejpåare talar gärna om för oss andra stövarjägare att dov luktar som hare ??? ??? Och och hur vet dom nu det !!????

På mina marker finns inte dov,men naturligtvis har jag jagat med mina hundar på marker där det kryllar av dom. Första gångerna är faktist lite nervösa,men nix, för mej och mina hundar har det alltid gått bra.

Sen det värsta som alla verkar vara lite nerviga för,det är alla dessa vildsvin som sprider sej som pesten :-. Mardrömmen är att stövaren skall möta en liten kulting som springer hem till mamma. Tyvärr vet jag faktist om några sådana fall :'(

Som svar på din fråga cool2.gif

är inte rådjuren nåt som helst problem här där jag bor,vi är mer bekymrade över grisarna

Publicerat
Hejsan,först "garantera att hunden inte driver klöv till 100 %"..Om vi säjer så här då,min förra hund drev rådjur som en galning första året,sen aldrig mer. Nuvarande hund har drivit rådjur EN gång,i april blir hon sju år,vill nog påstå att möjligheterna att driva dessa har varit tusentals gånger,men dom har inte gjort det i alla fall.

Bekantas hundar har heller inga problem,med undantag några få,som mej veterligen inte får jaga så ofta..tror fan det att hunden blir galen av jakt lust om den endast kommer ut i skogen ett fåtal ggr.per år.

Om jag skulle mej våga på ett överslag på hur många stövare i Södertälje trakten som tänkas kan driva rådjur,blir det nog inte så många. Vet faktist inte riktigt hur många stövarjägare med omnejd jag känner i  trakten,men att säkert 90 % av dessa är rådjursrena efter åldern 2 år är jag tämligen säker på.

Egentligen ser jag inga problem med att släppa stövare i mina trakter,ju mer rådjur det finns desto bättre är det,det blir lixom bara en bekräftelse på att hunden verkligen är rådjursren. Sen finns det även här en baksida med klöv viltet,dessa heter Dovhjort...många är de stövare som är helt rena på rå som jagat dov utav bara hel-e. Varför det är så vet jag faktist inte,men detta är ett faktum. Kron,Älg,rå..helt rena men så kommer doven in..???? Vissa förståsejpåare talar gärna om för oss andra stövarjägare att dov luktar som hare ??? ??? Och och hur vet dom nu det !!????

På mina marker finns inte dov,men naturligtvis har jag jagat med mina hundar på marker där det kryllar av dom. Första gångerna är faktist lite nervösa,men nix, för mej och mina hundar har det alltid gått bra.

Sen det värsta som alla verkar vara lite nerviga för,det är alla dessa vildsvin som sprider sej som pesten :-. Mardrömmen är att stövaren skall möta en liten kulting som springer hem till mamma. Tyvärr vet jag faktist om några sådana fall :'(

är inte rådjuren nåt som helst problem här där jag bor,vi är mer bekymrade över grisarna

Japp så är det Telgetok....det är ändast när stövare med riktikt bra jaktlust får vara ute för sällan som dom flesta klövviltsdreven sker och det gäller nästan uteslutande unghundar.

Sen när dom blir ca 2-3 år så är det ytterst sällan dom driver klövvilt.

Jag känner ett tiotal finnstövare här i kring...men ingen som har problem med klövvilt.

Min tik har aldrig drivit älg eller rådjur då jag släppt henne på rävnattspår...men har jag gått en sväng mitt på dagen utan spår så har hon drivit älg även rådjur(en gång) vid några tillfällen...men något problem är det ändå inte...fast jag ännu inte tagit i med hårdanskarna för det.

Men skulle det bli till en vana så då får man ju sätta stopp för det och det är nog inga bekymmer för min tik är fenomenalt lydig i skogen. ;D

Men man blir ju inte riktigt klok på desa hundar alltid :- min förra harstövare hade inte drivit älg på dom 4 första åren...men så en dag så hörde jag då stövarn drev en kort stund och sedan blev det ståndskall... ??? aha tänkte jag ;D....mårdhund  ;D Smög mig dit och till min stora förvåning så hade han en älgoxe ???  >:( så hur kunde det hända  >:( undrade jag...jag som kunde skriva under på att han aldrig driver älg.  :-

Publicerat

Det här med SM och RR

Tänkte det kunde det vara roligt för Er att höra om en anekdot från SM i Småland 2004 som jag besökte som åskådare.

Blaikens Mikki ( fadern till Kettus Tello) hade innan SM helt fantastiska poäng på jaktprov mellan 62-65 på elitproven. RR diplom hade han naturligtvis innan start.

Men, vad är det värt om man inte har kontunuerliga kontakter med rådjur under praktisk jakt. RR måste underhållas om det skall funka. En hund med stor jaktlust som söker ut hela dagen utan att få slag att jobba på, klart det är svårt för hundarna att bara låta bli rådjuren som luktar av bara den.

Min personliga åsikt att Blaikens Mikki gjorde större reklam för stövarrasen med sina enorma prestationer innan SM start än en hund med "normal" drevförmåga och ett "hårdfast RR"

Tack för mig

Publicerat

Då tycker jag vi gör om SM till SM...SödertäljeMästerskapen :D...då slipper vi den här diskussionen och vi kan leva i fred resten av livet...eller hur?

Publicerat
Det här med SM och RR

Tänkte det kunde det vara roligt för Er att höra om en anekdot från SM i Småland 2004 som jag besökte som åskådare.

Blaikens Mikki ( fadern till Kettus Tello) hade innan SM helt fantastiska poäng på jaktprov mellan 62-65 på elitproven. RR diplom hade han naturligtvis innan start.

Men, vad är det värt om man inte har kontunuerliga kontakter med rådjur under praktisk jakt. RR måste underhållas om det skall funka. En hund med stor jaktlust som söker ut hela dagen utan att få slag att jobba på, klart det är svårt för hundarna att bara låta bli rådjuren som luktar av bara den.

Min personliga åsikt att Blaikens Mikki gjorde större reklam för stövarrasen med sina enorma prestationer innan SM start än en hund med "normal" drevförmåga och ett "hårdfast RR"

Tack för mig

Mikki är ett utmärkt exempel faktiskt...det är utan tvekan en överjävlig hund på att jaga...det finns nog få...om ens någon hund som kan stoltsera med dessa provresultat. Det är såna här hundar som Telgetok inte vill ska få tävla på SM...

Att hunden sedan drev rådjur på tävlingen är bara att beklaga...men..shit happens...

Nä, jag säger det återigen. Låt de bästa hundarna tävla...slå ut hunden som driver rådjur på provet.Gör det inte krångligare än nödvändigt.Med sunt förnuft kommer man långt...Avskaffa RR-krav!!!!

Publicerat

Jag är nog nödgad att hålla med kettu i det här fallet.

Ursprunget till RR:et är ett rent biologiskt krav, nämligen att rådjuret inte tål att drivas av en snabbsprungen stövare (att det sedan finns långsamtdrivande stövrare som skulle vara mkt duktiga rådjursdrivare är en helt annan sak).

Kravet kom senare av mera "renläriga" inom stövarklubben att stövare även skulle slås ut när dom drev hjort (förmodligen grundat i den rikliga förekomsten av hjort i södra delarna av vårt land), dett har senare utökats till att även gälla älg och ren. Man har nu kommit lång från den ursprungliga biologiska orsaken till "klövdjursförbudet".

Att en hund i Norrlnad inland som blir utslagen för att den driver ren, sedan måste ta ett RR på rådjur, som inte ens förekommer där den hunden jagar och som är helt verkningslöst på en hund som driver ren, är helt barockt.

Min åsikt är, och kommer att förbli, att man ska avskaffa klövdjursförbudet på prov. Är någon hundägare så urbota dum, så att han startar hunden på ett prov, eller på en tävling där han vet att det finns rådjur ( eller ngt annat viltslag annat än hare eller räv) som kan störa hunden arbete utan att hunägaren vet om hunden bryr sig om det viltslaget eller ej, så är det helt upp till hundägaren.

Publicerat
Är någon hundägare så urbota dum, så att han startar hunden på ett prov, eller på en tävling där han vet att det finns rådjur ( eller ngt annat viltslag annat än hare eller räv) som kan störa hunden arbete utan att hunägaren vet om hunden bryr sig om det viltslaget eller ej, så är det helt upp till hundägaren.

Håller fullständigt med dig att RR kravet skall avskaffas, men i ärlighetens namn... Ponerar att du har en bra hund som du tävlar med på (i marker utan rådjur) zonprov, KM, DM och når fram till SM. Du är osäker på hur den klarar klövvilt, ibland går det bra ibland inte. Visst sjutton chansar du på ett SM, för är verkligen skammen högre vid eventuellt klövdrev större än vara med på ett SM med hunden du lagt ner så mycket tid på??

För mig är alla fall valet rätt så lätt

Publicerat
Håller fullständigt med dig att RR kravet skall avskaffas, men i ärlighetens namn... Ponerar att du har en bra hund som du tävlar med på (i marker utan rådjur) zonprov, KM, DM och når fram till SM. Du är osäker på hur den klarar klövvilt, ibland går det bra ibland inte. Visst sjutton chansar du på ett SM, för är verkligen skammen högre vid eventuellt klövdrev större än vara med på ett SM med hunden du lagt ner så mycket tid på??

Skulle utan tvekan chansa, för jag anser inte att det är skamligt att hunden blir utslagen för rådjursdrev.Det är synd..men ej skamligt.Värre vore ju om hunden inte jagade alls..eller om den drev husses bakspår i timmar ;)

Det finns egentligen värre saker vi borde oroa oss för än om hunden driver rådjur nån enstaka gång. Odugliga barmarksdrivare, urbota tråkigt skall(vilket är oerhört arvbart) för att bara nämna några saker....

Publicerat

Håller med, och går det bra, så går det bra, MEN!!! det är på hundägrens ansvar. Hunden kan lika gärna vara borta och driva ren eller rådjur, eller hjort, eller älg... i flera timmar och förstöra den provdagen.

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Dags igen! :wub:

Startar idag 08:00

Kilbackens Raju-Sari S32454/2003 driver hare 08:26

Sunneröns Piska S30286/2001 upptag 08:24 drevdjur ännu okänt

Publicerat
Dags igen! :wub:

Startar idag 08:00

Kilbackens Raju-Sari S32454/2003 driver hare 08:26

Sunneröns Piska S30286/2001 upptag 08:24 drevdjur ännu okänt

'

Har du ngn startlista? Tror fn att jag har en jag känner som är med.. igen.. :lol:

Publicerat
'

Har du ngn startlista? Tror fn att jag har en jag känner som är med.. igen.. :wub:

Hittade det och japp, han är med.. :lol:

Publicerat
  • Författare

vem? :wub:

Publicerat
  • Författare

Startlista

King S28566/2003

Pang S29364/2001

Wilma S24176/2000

Ulfkällas Zeb S36734/2004

Lundholmens Pimu S35515/2000

Kilbackens Raju-Sari S32454/2003

Ebbarps Eero S44811/2003

Sunneröns Piska S30286/2001

Nämndemans Ronja S22445/2005

Ira S49476/2005

Publicerat
  • Författare

Pimu Upptag 08.42. Drevdjuret okänt.

Wilma Avbröt 08.40 och bytte område eftersom man misstänkte att Wilma gick på räv. Nytt släpp och Wilma går åter på slag.

Publicerat
Pimu Upptag 08.42. Drevdjuret okänt.

Wilma Avbröt 08.40 och bytte område eftersom man misstänkte att Wilma gick på räv. Nytt släpp och Wilma går åter på slag.

Pimu, är det. Vet i tusan om det inte var Pimu som blev påkörd i aug förra året.. Var en av hans hundar iaf. Såg rätt läskigt ut, men hunden jagade igen efter ett par månader.

Rätt kul med den hunden då ägaren har ruskig kontroll på hunden. Blåser av henne på fullt drev utan problem. Ngt jag aldrig lyckats med på en stövare.. :wub:

Publicerat

Rapportera gärna mera! :wub: Är ju inte JJ prenumerant så jag kan ju inte se det.. :lol:

Publicerat
  • Författare

King: 09:31:06 - Upptag 09.09 och driver för fullt. Inget drevdjur konstaterat.

10:02:50 - Tappt för tillfället.

Pang: 09:10:35 - Slag 08.45 och upptag på okänd drevdjur 09.03

09:34:44 - Pang driver fortfarande och man har sett haren som suttit och "tvättat" sig i närheten av provgruppen.

10:05:37 - Pang driver fortfarande och det är bra fart på drevet.

Wilma: 09:27:45 - Upptag på räv 09.02. Provgruppen har sett drevdjuret med hunden strax efter.

09:53:17 - Driver räv som man sett tre gånger. Har drivit cirka 40 minuter. Wilma ligger 1-2 minuter efter räven. Provgruppen har delat på sig för att bättre kunna följa drevet.

Zeb: 09:10:16 - Ännu inga slag

Pimu: 09:21:30 - Pimu driver för fullt. Provgruppen har sett haren. Dimma och nollgradigt i provområdet.

09:59:07 - Driver för fullt.

Raju-Sari: 08:59:50 - Har tappt på väg för tillfället.

10:14:51 - Svårt att få flyt i drevet, gles skallgivning.

Eero: 10:02:21 - Provgruppen har gjort en förflyttning och Ero går fortfarande på slag.

Piska: 09:24:55 - Piska har drivit i 60 minuter och provgruppen har sett haren fyra gånger. Drevet fortsätter.

10:16:50 - Piska har drivit i hundra minuter. Provgruppen har sett haren sex gånger.

Ronja: 10:03:35 - Upptag och drev 09.42. Gruppen har sett haren en gång med tiken cirka en och en halv minut efter.

Ira: 09:34:00 - Upptag 09.22 provgruppen har inte sett drevdjuret.

09:58:11 - Driver hare som gruppen sett vid två tillfällen.

Publicerat
Pimu: 09:21:30 - Pimu driver för fullt. Provgruppen har sett haren. Dimma och nollgradigt i provområdet.

09:59:07 - Driver för fullt.

Kanonbra!

Heja Pimu! :D

Publicerat

Mer uppdatering Hampe! :huh:

Publicerat
  • Författare

haha! Måste ju jobba å luncha å såna saker oxå :huh:

Publicerat
haha! Måste ju jobba å luncha å såna saker oxå :o

Sånt oviktigt..? :huh: