Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnad kvalitetsoptik eller ny mellanklassoptik

Featured Replies

• Svar 141
  • Visningar 30,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag hinner med en kort reflektion innan det är dags för familjebestyr följt av en sittning med dovjakt och ny utvärdering ikväll.   Idag har vi mätt den rent optiska förmågan hos respektive sikte ut

• Sådär, nu har jag skickat tillbaka siktena efter moget övervägande och lite vånda. Jag kan konstatera at jag blev positivt överraskad över hur långt mellanklasskikarna kommit och att de har blivit et

• Rapport från skjutbanan.   Som jag redan avslöjat så var jag och Felix iväg på skjutbanan igår för att jämföra kikarna.   En kort sammanställning och faktabakgrund får ni i denna bild:    

Posted Images

Publicerat

Tack för delrapporten, klart intressant resultat såhär långt!

Mvh

Joacim

Publicerat

På tiden tycker jag. Levererar inga absoluta sanningar beträffande "best bang for the buck, eller "good enough" Men att asiater på några få år skulle producera likvärdig optik som tyskarnas premium till 30% av kostnaden har jag haft oerhört svårt att svälja iaf.

Minoxen 3-15 känns dock oerhört prisvärd så här långt.

Publicerat

På tiden tycker jag. Levererar inga absoluta sanningar beträffande "best bang for the buck, eller "good enough" Men att asiater på några få år skulle producera likvärdig optik som tyskarnas premium till 30% av kostnaden har jag haft oerhört svårt att svälja iaf.

Minoxen 3-15 känns dock oerhört prisvärd så här långt.

Nja det är väl ingen som påstår att mellanklassarna är likvärdiga med tyskarna,frågeställningen rör snarare om en tysk som kostar dubbelt så mycket är dubbelt så bra eller en om en tysk som kostar två ggr så mycket är två gånger så bra.

Enligt mig så nej då jag inte får något som helst bättre resultat till en merkostnad av 10-20000:-

/Mike

Publicerat

Nu kanske du kände dig utpekad Mike, men jag var nog tänkt att vara mer generell än så. Det är helt rätt att tro på de val man gör och också förmedla erfarenheten.

Tycker frågeställningen är oerhört intressant och ligger i tiden och svarar kanske på detta forums mest frekvent ställda fråga till dels. Victorykikare har det gått viss inflation i, Henriks 3-12a på blocket genererar knappa 10' och är således via bra garantier fullt jämförbart köp med en ny minox exempelvis.

Publicerat

Nu kanske du kände dig utpekad Mike, men jag var nog tänkt att vara mer generell än så. Det är helt rätt att tro på de val man gör och också förmedla erfarenheten.

Tycker frågeställningen är oerhört intressant och ligger i tiden och svarar kanske på detta forums mest frekvent ställda fråga till dels. Victorykikare har det gått viss inflation i, Henriks 3-12a på blocket genererar knappa 10' och är således via bra garantier fullt jämförbart köp med en ny minox exempelvis.

Jo optisk så absolut men dom erbjuder inte samma tekniska valmöjligheter som moderna nya kikare gör, mao en beggad Victory fyller inte min kravspec :thumbsup:

/Mike

Publicerat

Jo optisk så absolut men dom erbjuder inte samma tekniska valmöjligheter som moderna nya kikare gör, mao en beggad Victory fyller inte min kravspec :thumbsup:

/Mike

Nej men kanske de flesta andras? :wink:

Publicerat

Nej men kanske de flesta andras? :wink:

Är du säker på det? :wink:  Jag tycker mig se en klar trend på skjutbanor och om nu beggade bra tyskar är så billiga och bra,varför är så många till salu?

/Mike

Publicerat

Kan hålla med om att Zeiss 3-12x56 primärt är ett jaktsikte och fortfarande ett av marknadens bästa, hur det ser ut bland skyttar på banor vet du bättre än mig.

Publicerat

Kan hålla med om att Zeiss 3-12x56 primärt är ett jaktsikte och fortfarande ett av marknadens bästa, hur det ser ut bland skyttar på banor vet du bättre än mig.

Jägare tränar ju också,men det vet du säkert redan :thumbsup:

/Mike

Publicerat

:happy:

Lutar mig tillbaka och låter trådskaparen myth buster utveckla sina objektiva studier vidare, beklagar ot.

Publicerat

Följer med spänning!

Säger som Joacim synd att du inte fick med Meoptan då den verkar intressant.

Precis de spannet jag av förstoring jag letar kikare om jag ska byta min Zeiss.

S.

Publicerat

En fråga infinner sig direkt, har ni jämfört kikarna på samma förstoring eller på respektive kikares maxförstoring? Jag tänker då främst på upplösning/skärpa förstås.

Delta borde vara handikappad av sitt max 10X jämfört med Swarrens 18X. Självklart är optikens kvalitet ännu viktigare än förstoringsgraden för detaljskärpa, särskilt vid sämre ljusförhållanden men det förhindrar inte att det riskerar bli en orättvis jämförelse.

På samma sätt kan de kikare utan möjlighet att justera parallax möjligen bli orättvist jämförda beroende på var den fasta parallaxen är optimerad.

Jag menar inte att ni ska göra om testet, det blir naturligtvis hur stort som helst om man verkligen försöker få med alla parametrar, men det vore intressant att höra hur ni reflekterat runt detta.

I övrigt 1000 tack för ett otroligt väl genomfört och intressant projekt så långt  ni hittlls kommit. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Synnerligen relevanta frågor Markus.

Alla kikare är testade på 10 går förstoring.

För de kikare som saknade parallaxinställning har vi justerat ockularet så att maximal synskada uppnåddes på 50m tavlorna, konsekvensen av detta blev såklart att riktmedlet blev oklart men det var av mindre intresse.

//Henrik

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Jag har personligen "upptäckt" japanska kikare och tycker personligen de faktiskt är likvärdiga. Dock kostar tex en bushnell elite ca 12k, alltså samma som en "billig" leica eller zeiss. Jag tycker den är mkt bättre än de. Sen kanske de inte spöar en swarre z6 g2, men frågan är om de verkligen är dubbelt så bra.

Publicerat

Tack för testerna än så länge och hoppas på mer!

Publicerat

Valet stog mellan Delta och Minox nu är står det istället mellan IOR och Minox

Publicerat

Valet stog mellan Delta och Minox nu är står det istället mellan IOR och Minox

efter att ha glott i Mikes delta så valde jag att beställa en Delta 2,5-15,5x56 den godingen kommer lätt att täcka mina jaktliga behov ;-)
Publicerat

Klockrent Henrik :) lutar mig tillbaka och väntar på mera reflektioner :)

Mvh.

Publicerat

Väldigt välbeskrivet om vakjakt på gris och jag håller allt med dig utan o tveka!

I övrigt så instämmer jag i kören av tacksamhet i testet till er två. Dels så är det inte på något sätt "betalt" test där man ser extra positivt till vissa märken. Samt där man faktiskt får en realistisk bild av siktet och inte bara att ena kikaren har 0.5% bättre ljusgenomsläpp. ( jäkligt ointressant om andra detaljer förstör för en! )

Publicerat

Intressanta och relevanta reflektioner, som vanligt välformulerade. Det ska bli spännande att höra vad du får för intryck av IOR, jag är imponerad av optiken i mitt, som jag bara helt kort jämfört med henzholdt där skillnaden var mindre än förväntat.

tapatalk på Xperia