Hoppa till innehåll

Begagnad kvalitetsoptik eller ny mellanklassoptik


Henrik

Recommended Posts

Tack Henrik! Är det den senaste Deltan med HD glaset? Jag tror jag kan hålla med dig om att den ger upp ca 10min före en Z victory, jag tyckte min Diavari höll ca 3 min längre än deltan men en victory med nya fräsha linser bör hålla längre (har ej jämfört de två ihop) Det som jag verkligen gillar med Deltan är att det inte blir "blurrigt" i skymning, det blir bara mörkare och mörkare med bibehållen konstrast.. precis som med tyskarna fast tyskarna håller några minuter till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu varierar såklart ljusförhållandena från den ena kvällen till den andra men häromdagen var det ca 10 min skillnad mellan Delta och Zeiss.

Jag gjorde det enkelt för mig och tog en bild på kartongen till kikaren [emoji6] 8a237081df3a19178a8dc056c764fed4.jpg

Det verkar i alla fall som vi får kanonväder ikväll[emoji106]

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se tornet du sitter och testar alla kikarsikten i! Ett torn med en 6-7 pipor åt alla håll. Det måste ju i det närmaste kunna liknas vid en fästning. Oavsett vilken riktning rådjuret kommer ifrån så pekar en bössa åt rätt håll. Med en kontorsstol är du ju oövervinnerlig!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget torn som regel, jag testar bara en kikare per kväll.

Idag är det Steinern som skall få bekänna färg.

Så här ser det i varje fall ut där jag sitter för närvarande.

e98b51bb68fe6121826d769abf8d6d2d.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite avundsjuk. Jag laddar för fyra ambulansdygn den här vecka. Det betyder absolut inte någon jakt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan i varje fall lugna dem som tvekar på om TTSX öppnar när motståndet är lite klent.

Det räcker fint med en rävbog för att den skall få fullt tillfredsställande expansion. [emoji6]

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan i varje fall lugna dem som tvekar på om TTSX öppnar när motståndet är lite klent.

Det räcker fint med en rävbog för att den skall få fullt tillfredsställande expansion. [emoji6]

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

HAHA, nu skrev vi samma sak samtidigt :wink:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man skall komma ihåg att Deltan kostar väldigt väldigt lite jämfört med dessa tuffa konkurrenter. Vad som kan va intressant är om man har en ansträngd budget och sätter taket kring vad Deltan kostar, ja då finns inga konkurrenter längre enl mig. Jag tycker den är avsevärt bättre än tex min meopta i samma prisklass. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu blev det en lucka mellan några undersökningar. Jag har precis gjort klar en två timmars ögonundersökning vilket jag numera gör var fjärde vecka. I väntan på skanningen av tumörerna efter lunch blev det nu en lucka att skriva lite i.

Mike, som du vet så beror naturligtvis ljuset på vädret, molntäcket och månen. Det blir därför svårt att hitta något riktigt bra sätt att få ett absolut värde på hur länge de olika kikarna funkar i relation till den legala skjuttiden. Jag valde då att istället jämföra dem med min victory eftersom det är en kikare som många kan relatera till och som håller bra klass även om t. ex. motsvarande HT är ännu ljusstarkare. Även om vi bortser från de yttre omständigheterna så varierar vår individuella syn och då inte minst mörkersynen en del. Det är inget snack om att min egen mörkersynen är sämre än vad den var för 15-20 år sedan, jag har dessutom förstadierna till grå starr ( på grund av bromsmedicinerna) men summa summarum har jag enligt ögonläkarna en bra syn för min ålder (47 år). Det är dock ett oomkullrunkeligt faktum att den genomsnittlige 25 åringen har en betydligt bättre mörkersyn än vad jag har, så när jag tycker att det är för mörkt för att skjuta på juniorerna lugnt sitta kvar 5-10 minuter till.

Konkret innebär det att om jag skulle säga att min Victory funkar att skjuta i under hela den legala skjuttiden så stämmer det bara för den kvällen med det ljuset som då råder. Om jag sedan säger att Minoxen gav upp 5 minuter tidigare så stämmer nog det för det mesta men med bättre mörkerseende så hade kanske en annan skytt kunnat skjuta under hela den legala tiden med Minoxen.

Efter att ha tittat i alla kikarna så skulle jag säga att det är inget snack om att rent optiskt och med avseende på skymningsjakt så får du mest för dina pengar om du kan hitta en kikare som motsvarar min Victory för 10".

Nu finns det några saker att ta hänsyn till när man fattar det beslutet. För det första så är gäller det nog att titta noggrant på skicket i ett begagnat 3-12x56 innan man slår till, jag hade aldrig köpt det på blocket men å andra sidan finns det en uppsjö av zeiss 3-12x56 hos Torsbo för den som är sugen.

Sedan handlar det om vilka egenskaper du söker hos siktet, för egen del så vill jag ha belyst icke medförstorande riktmedel och större förstoring än 12 ggr. Det innebär att för mig så är urvalet av begagnade "kvalitetsmodeller" begränsat. Spontant ligger nog en z6i 3-18x50 eller en Zeiss 4-16x50 rätt nära det jag helst vill ha men dessa hittar jag inte begagnade för priser inom min budget.

Av de kikarna jag har testat så ligger Minox 3-15x56 och IOR Hunting 4-16x50 närmast till hands. De ligger optiskt snäppet efter Victoryn men rent praktiskt och till min jakt fungerar de utan tvekan. IOR har visserligen medförstorande riktmedel men jag upplevde inte det som lika "störande" som riktmedlet på min Zeiss. Det kan tilläggas att årsungen jag sköt igår befann sig på 120-130m och det var på gränsen till att jag lät den löpa eftersom det kändes lite osäkert när jag tände riktmedlet på zeissen. Nu gick de bra men det hade utan tvekan varit en fördel för mig med lite högre förstoring och ett finare riktmedel.

IOR är optiskt bäst av de båda kandidaterna men saknar parallax och tappar en del i ljusstyrka ( samtidigt som jag inte prioriterar ljusstyrkan lika högt som en del andra jägare). Minoxen blir på något sätt lite mindre distinkt när ljuset blir svagare men den klarar av skymningsljus lite bättre än IOR å andra sidan är den optiskt steget efter IOR, å tredje sidan saknar IOR parallaxinställning vilket Minoxen har....

De båda andra kikarna faller på andra egenskaper, Steinern har ett belyst riktmedel som blöder såpass mycket att det rent praktiskt påverkar jakten. Det har också en höjdjusteringsratt som inte håller måttet för mig. Deltan har för låg förstoring och ligger ett snäpp efter de andra rent optiskt även om den rent praktiskt är ett väl fungerande alternativ som jag skulle kunna använda utan större problem.

Just nu känner jag att det är svårt att säga åt vilket håll jag själv skall gå, hade ytterligare ett 3-12x56 rymts inom min kravspecifikation hade jag nog köpt ett begagnat dylikt hos någon handlare där jag fått möjlighet att titta i kikaren innan jag slog till. Nu är jag ute efter en annan typ av kikare och då har jag svårt att bestämma mig för om jag skall behålla någon av de testade kikarna ( IOR eller Minox) eller om jag skall leta begagnat....

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min mörkersyn är sannerligen inte heller vad den en gång varit(49 år) så idag är jag helt beroende av att ha handkikare med mig ut vid skymningsjakt då jag annars skulle ha svårt att se många djur överhuvudtaget.

Visst kan man ligga och spana konstant genom kikarsiktet men det blir väldigt jobbigt efter några timmar.

 

Visst är det skillnad mellan förutsättningarna beroende på en massa parametrar så något gyllene grundvärde är svårt att utse.

I helgen med den månen som var så hade jag inte haft några problem att skjuta tiden ut med någon av kikarna i min garderob(deltan otestad praktiskt) men redan till nästa helg så kommer förutsättningarna vara helt annorlunda.

 

Som prognosen ser ut nu så kommer jag ha klart väder då med ingen måne och inga andra sekundära ljuskällor heller och det kommer sätta standarden för hur och när Deltan rent praktisk kommer fungera kontra tiden.

 

Liksom Stalkern tycker jag att mitt Delta så här långt ger mer för pengarna än meopta och utan att veta så kan jag nästan lova att det är bättre vid skymning :thumbsup:

Kan bli liverapportering torsdag kväll och tiden att förhålla sig mot är 19:22.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liksom Stalkern tycker jag att mitt Delta så här långt ger mer för pengarna än meopta och utan att veta så kan jag nästan lova att det är bättre vid skymning :thumbsup:

Kan bli liverapportering torsdag kväll och tiden att förhålla sig mot är 19:22.

 

/Mike

 

Insåg precis hur "bra" jag har det, vi har 18-minuter mer tid på oss här nere. Men det ska visst bli molnigt så då kvittar det egentligen. Slutminuterna är alltid mest intressanta oavsett klockslag... :biggrin:

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen hjort ikväll men en räv blev det och ett tillfälle för Felix att få träna unghund.

484032024ce8e3bb5fc23faab282a112.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Hör ju inte till denna tråd men ja måste fråga 

Apporterar han räv? min Wachtel vägrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju hitta beggad toppklass i samma prisspann som nya i medelklass.

Köpt en zeiss HT 3-12x56 med skena + Blaser sadelmontage i nyskick för 13600:- i butik(Jaktia, hade 20% rea på all optik, och iom att montaget låg i kikarsikteslådan följde det med efter lite snack). :)

Även en Helia 5 2.4-12x56 för 11500:- om jag kommer ihåg rätt, då utan montage men även den nyskick.

Gäller bara att våga ge skambud ibland, värsta som kan hända är att säljaren ber en dra dit pepparn växer.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni några förslag på ett sikte i mellanklassen med parallax o targetratt som är användbart till jakt i lite skymmning?

Svaren finns redan i tråden,du kan välja mellan Minox,Delta,Sightron bla eller ett antal till.

 

Din fråga är lite vagt ställd....ungefär som om du på ett bilforum skrivit "Hej jag vill ha en bil med automatlåda och ac för lite landsvägskörning,vad ska jag ha"  :thumbsup:

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svaren finns redan i tråden,du kan välja mellan Minox,Delta,Sightron bla eller ett antal till.

 

Din fråga är lite vagt ställd....ungefär som om du på ett bilforum skrivit "Hej jag vill ha en bil med automatlåda och ac för lite landsvägskörning,vad ska jag ha"  :thumbsup:

 

/Mike

Ja det är möjligt att frågan är vagt ställd men det jag söker är egentligen en kompromiss på renodlat sikte för långt håll och ett vaksikte.

Tittar man på vaksikten så är det oftast inte targetrattar utan dom kommer på sikten med högra förstoring och då åxo högre pris.

Så frågan var om det fanns det runt 3-16x56 med targetrattar o parallax i mellanklassen?

 

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...