Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnad kvalitetsoptik eller ny mellanklassoptik

Featured Replies

Publicerat

Har en likadan Minox och är jättenöjd. Den är inte dagbelyst enligt specen och det verkar du ha upptäckt på egen hand ;)

• Svar 141
  • Visningar 30,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag hinner med en kort reflektion innan det är dags för familjebestyr följt av en sittning med dovjakt och ny utvärdering ikväll.   Idag har vi mätt den rent optiska förmågan hos respektive sikte ut

• Sådär, nu har jag skickat tillbaka siktena efter moget övervägande och lite vånda. Jag kan konstatera at jag blev positivt överraskad över hur långt mellanklasskikarna kommit och att de har blivit et

• Rapport från skjutbanan.   Som jag redan avslöjat så var jag och Felix iväg på skjutbanan igår för att jämföra kikarna.   En kort sammanställning och faktabakgrund får ni i denna bild:    

Posted Images

Publicerat

Jodå, exabit. Belysningen och diverse omdömen om siktet hade jag koll på även om jag inte tittat i det. Finns ju också en beskrivning av detta på netjakts hemsida i "testet" av 2-10x50. Bra att du är nöjd. Beträffande belysningen hade jag turen att kunna testa på högsta läget då ett par rådjur trippade förbi på 60 m i motljus. Ja, solen var faktiskt framme lite igår. Alla fall så funkade rödpunkten i den situationen med för mig ok ljusstyrka. Får se vad jag tycker i längden. Belyst i dagsljus är för mig en fördel i snabba situationer på nära håll annars inte direkt. Brukar ha belysningen relativt lågt ställd även då. Såg i manualen att man kunde ändra belysningskurva, men uppfattade att det var till en mörkare kurva. Dock måste man kontakta supporten för anvisning. Har du prövat, exabit?

Monterade idag. Inga problem. Bra eyebox, inget tubseende. Långt, bra ögonavstånd, 100 mm. Det föredrar jag framför gamla Swarovskins 80 mm. Monterade till en början på hundförarbössan för att kunna göra vettig jämförelse sida vid sida med båda siktena monterade. 

Om och när det slutar regna blir det inskjutning<_<.

Publicerat

Jag tror att du blir nöjd med ditt Minox. Jag köpte själv ett Minox ZE 5i 1-5x24 som jag är nöjd med. Har alltid varit trogen Swarovski innan men kände att prisskillnaden var för stor för att motivera ett köp av ett Swarovski till drevjakt då det är tänkt att användas på moderata avstånd under dagtid.

Hittils så är jag nöjd med mitt Minox.

Publicerat

Har ett Delta 1-5.8x24 FDHL (horisontell linje med punkt) och en uppsättning Rusanfästen liggande i kundkorgen på netjakt.se - får se när/om jag råkar slinta på knappen :blush::lol: 

Så sjukt nöjd med mitt 2.5-15x56- det kan inte sägas nog :P

Mvh Joacim 

Publicerat

Äntligen väder för inskjutning av Minoxen. Fältmässigt från skjutlave samt lite snabbskytteövningar på närhåll för att simulera hundföraranvändning och trånga pass. Jämförelseobjekt i form av gamla Swarovskin, en Z6i 1,7-10 samt ett tio år gammalt Trijicon 2.5-10x56. 

Justerrattarna är mycket distinkta och har otadlig följsamhet. Högsta betyg. De groteskt stora justerrattarna kommer till sin rätt i denna situation. Alla optiska egenskaper utan anmärkning. Skarpt över hela bilden. De båda Swarovskisiktena har ännu lite bättre skärpa, färgåtergivning och kontrast, särskilt är Z6:an mycket bra. Trijiconet också bra men små, små förvrängningar i bilden samt litet synfält. Trijiconets reglage är inget vidare heller i jämförelse.

Rödpunkten syntes som väntat inte så bra mot tavlan. Men riktmedlet är väl avvägt i tjocklek och funkar väl för mig, även vid snabbskytte med avstängd belysning. Bättre än Z6:ans tunna riktmedel, men med dess belysning på bli det förstås en annan sak.

Snabbskyttet  fungerade mycket bra, sitter som en smäck med bra synfält. Lätt att skjuta med båda ögonen öppna. Inne i skogen syns rödpunkten bra mot såväl ljusare som mörkare stubbar som fick vara skjutmål. Gick också utan problem med avstängd belysning. 

Linsskyddet hade jag i fickan. Gummisnoddarna tvinnar väldigt lätt ihop sig, hade väl inte kostat många kronor att skicka med något bättre. Får hitta en annan lösning. Justerrattarna inte till hinders vid hantering i grantätning.

Godkänt betyg så här långt. Nu blir det praktisk jakt.

Publicerat

Tillägg. Tiltfunktionen är långsam. På Z6:an jobbar den utan märkbar fördröjning. På Minoxen är det en klart märkbar reaktionstid. Får se vad jag gillar det i längden.

Publicerat
45 minutes ago Namibia sa:

Tillägg. Tiltfunktionen är långsam. På Z6:an jobbar den utan märkbar fördröjning. På Minoxen är det en klart märkbar reaktionstid. Får se vad jag gillar det i längden.

Vad spelar det för roll om det nu är nattbelyst? Så jädra fort lämnar väl inte grisarna eller räven åteln? :D

Publicerat
13 hours ago exabit sa:

Vad spelar det för roll om det nu är nattbelyst? Så jädra fort lämnar väl inte grisarna eller räven åteln? :D

Hehe. Om du visste hur många rävar jag sett komma och försvinna inom tiondelar av en sekund;)

Allvarligt tror jag inte det är något problem i praktiken, en notering dock. På måndag kväll test i skarpt läge.

Publicerat
På 11/7/2017 at 10:31 alle sa:

sitter och lurar på nytt sikte då jag vill ha lite skarpare optik än i mitt trijicon.

Har ägt ett delta 2,5-10x50 HD som förutom vikten och det klumpiga formatet var riktigt trevligt. Står mellan ett nytt sådant och ett beg obelyst zeiss victory från 07 (i nyskick) för  strax under 6000 vilket ger mest optik för pengarna? 

Ny fundering: Köpa ny delta eller 20år gammal obelyst swarovski habicht 2,5-10x56?

Publicerat
3 hours ago alle sa:

Ny fundering: Köpa ny delta eller 20år gammal obelyst swarovski habicht 2,5-10x56?

Ny Delta, utan konkurrens enligt mig. Det enda som är till swarrens fördel är vikten. Deltasiktena är tunga as - samtidigt är det ju viss skillnad på förstoringsväxel och glas/linser väger.

Mvh Joacim 

• 1 month later...
Publicerat

En liten Minox-uppdatering.

Roat mig med ett par kvällstester på åtel. Snö, mulet samt snöglopp respektive disigt. Obelyst åtel respektive åtel med rörelsedetektor för ljuset. Kan bara konstatera att Minoxen fungerar alldeles utmärkt. Några lovliga villebråd uppenbarade sig inte men väl flera andra av allehanda storlek och färg. Jag hade kunnat skjuta dem alla utan problem, med eller utan tänd åtelbelysning.

Tidigare intryck består. Den är en riktigt bra vakkikare för mina förhållanden trots bara 45 mm objektiv. 

Nästa test blir vildsvinsjakt på åkrarna i samband med sådden. Ska bli spännande att se hur den presterar då och senare under årets ljusare halva.

Publicerat
1 hour ago Namibia sa:

En liten Minox-uppdatering.

Roat mig med ett par kvällstester på åtel. Snö, mulet samt snöglopp respektive disigt. Obelyst åtel respektive åtel med rörelsedetektor för ljuset. Kan bara konstatera att Minoxen fungerar alldeles utmärkt. Några lovliga villebråd uppenbarade sig inte men väl flera andra av allehanda storlek och färg. Jag hade kunnat skjuta dem alla utan problem, med eller utan tänd åtelbelysning.

Tidigare intryck består. Den är en riktigt bra vakkikare för mina förhållanden trots bara 45 mm objektiv. 

Nästa test blir vildsvinsjakt på åkrarna i samband med sådden. Ska bli spännande att se hur den presterar då och senare under årets ljusare halva.

Låter kanon - tack för uppdateringen :)

Mitt 2-10x45 ska monteras på Sako Hunter 6,5 som ska komma hem idag eller imorgon :yes:

• 2 months later...
Publicerat

Ny uppdatering. Testat Minoxen lite under försommarförhållanden. Åkrar och åtel. Jag kan konstatera att just nu går det bra att skjuta dygnet runt. Samma sak med gamla Swarovskin. Notering är att det är en något längre period av blurrighet i bilden på Minox när det är som mörkast. Fördel med belysning framför medförstorande obelyst om än mindre så jämfört med den mörkare årstiden. Färgåtergivningen i Minoxen är riktigt bra även nu.

• 3 months later...
Publicerat

Sommarnytt med Minoxen. Åkrar och åtel. Inget nytt egentligen, fungerar alldeles utmärkt även sista timmen och en stund därefter. Test på skjutbio och älgbana. Bra synfält, lätt att komma rätt i siktet. På skjutbion räcker styrkan på rödpunkten väl, lyser klart och distinkt. Nu återstår utvärdering under diverse jakter i höst. Väl godkänt så här långt.

• 2 months later...
Publicerat

Batteriet på Minoxen tog slut idag. 10 månaders livslängd. Vartabatteri så inte sämsta lågkvalitetsbatteri. Reservbatteri medföljde vid köpet. Lätt att byta med hjälp av swarovskiverktyget ?. Hög förbrukning av batteri kan alltså konstateras. Motsvarande användning av mina Z6i har inte resulterat i något batteribyte ännu efter två respektive fem år. Om ett par månader kommer slutrapport efter ett års användning, men fungerar fortsatt väl under alla förhållanden.

• 1 month later...