Publicerat November 11, 200619 yr Hade inte tänkt att jag idag pga minuskonto hos frugan och rätt taskigt väder. Runt 1300 hörde jag dock ett ståndskall av en spetshund som jag bedömde var på våran mark. Då ingen jagar här idag blev jag lite fundersam och beslöt mig för att åka upp och titta. Grannlaget har en liten falang av unga jägare som har lite speciell attityd till det här med jakt. Generationsskiftet har kajkat ur totalt och ett par av grabbarna har gjort marken till deras egen representationsmark för sina jägmästarpolare mer eller mindre. Känner fäderna väl men dessa ungdomar i 20-25 års åldern vet jag väldigt lite om mer än vad jag hör av andra. Interna stridigheter säger att dom jagar mycket med sina (duktiga) hundar, och inte sällan utanför vetskapen hos jaktledaren. Misstänkte således dessa killar då fler än en gång deras hundar har skällt på vårat utan att vi brytt oss, jag menar sånt händer ju. Till historien hör också att vi delar en gammal igenväxt sjö på ca 150 ha där vi disponerar 2/3 av ytan. Svinen hamnar alltid där när man sätter fart på dem. En Å går sedan mitt igenom sjön som är ca 5-6 meter bred. Tog drillingen och Wachteln och åkte mot jakten och mycket riktigt stod hunden ca 500 meter in på våran mark och gafflade i en plantering. Jag smög upp mot ståndet och kom i håll och sköt ett årssvin. Jag lovar att det tog inte 30 sekunder innan jag hade sällskap av en yngling som kom från ingenstans. Min första reaktion var ursinne, vad i helvete han gjorde på min mark dessutom med en laddad bössa? Det är ju livsfarligt. Det syntes väl hur han kommit dit då han hade vatten linjen under armarna då han vadat över ån. Skitungen kontrade då omedelbart och menade att det var jag som utsatte honom för fara då jag gick upp och sköt för deras hund som dessutom menade han var en älghund som absolut inte fick skjutas gris för. Då dom hade skjutit klart med älg i det laget undrade jag då varför dom var ute jagade älg och om jaktledaren visste om detta. På det fick jag inget svar men han ställde frågan om min jaktledare visste att jag sköt för andras hundar. Den frågan var lättsvarad då jag är jaktledare. Plötsligt kom två jeppar till igenom skogen, båda med vapen och stängda slutstycken. Dom hade tagit bilen runt och gått igenom skogen mot ståndet, uppskattningsvis 5-600 meter över min mark. Jag var så arg så jag kokade över deras nonchalans, uppenbart var det inte första gången dom var inne och klampade här då dom tycktes hitta väldigt väl. Det sista dom sa inna dom klev in i bilen var du ska vara glad att vi inte anmäler dig för allmänfarligt beteende..... Hade planer på polisanmälan men min kloka fru menade att det skulle inte vara så bra för sämjan mellan byarna men va fan...... Vad hade ni gjort? Ok jag skulle väl givit fan i svinet men jag gör ju trots allt vad jag vill på min mark, eller?
Publicerat November 11, 200619 yr Snacka med fädernaoch säg att om det upprepas blir det polisanmälan! Helvete vad nonchalant med laddade vapen till råga på allt. En gång till och det blir polisanmälan!!!! > > > > MVH Roggman66
Publicerat November 11, 200619 yr Att dom drog in på er mark med vapen var fel Både lagmäsigt och etiskt Men jag anser att det är ett förbanat dåligt sät att sjuta för andras hundar Under alla omständighetter unantaget att djurett inte är skadat
Publicerat November 11, 200619 yr I princip skjuter jag aldig för andras hundar under normal jakt. Dock kan detta ej anses vara normala betingelser och ej normal jakt. Jag menar gå med laddade vapen på annans mark är helt oförsvarbart, om de hade gått in utan vapen för att koppla hunden är en annan sak. Mitt råd är att tala med deras jaktledare om händelsen. Ynglingarnas regelvidriga beteende är ej försvarbart. Ge dem schansen att förklara sig, de kanske har någon förklaring till händelsen. Om så inte sker så stöder jag ditt ställningstagande att polisanmäla händelsen. Om du inte stämmer i bäcken så kan det bli värre nästa år.
Publicerat November 11, 200619 yr På våra och grannmarkerna händer det varje år att det skjuts en el. flera älgar för grannlagets hundar om dom går in över gränsen och inte blir det något väsen för det. Jag har själv gjort på ett gångstånd som kom in på våran mark från ett av våra grannlag. Helt okej. En annan sak som är bra hos oss och grannsämjan är att om ett påskjutet djur går in på grannmarken och faller där så får Vi hämta det är eftersom Vi har skjutit på det först. Ta ett samtal med deras jaktlag och be att han samlar in ynglingarna för ett samtal. Upprepas det så blir det polisanmälan. >
Publicerat November 12, 200619 yr Författare Kan klargöra ett par saker som inte framgick i det första meddelandet. Jag hade ju kunnat försköna min egen roll i detta, men det gjorde jag inte. Vi har klara överenskommelser sedan 4 år med alla vara grannlag. - PREP, jag har viss förståelse för din reaktion, men vi har rätt att skjuta gris/älg/rådjur för varandras hundar om det gått över gränserna förutsatt att det kan göras på ett säkert sätt och utan risk för hund och medjägare. Det händer nästan varje år så det var inget nytt. Med tanke på att jag var själv ute igår och har relativt stor vana av att skjuta gris förelåg inga sådana risker om reglementet följts. Exempelvis har samma grannar flera gånger skjutit rådjur för min Wachtel. Dock vet jag att vissa hundförare inte anser att andra än dom själva duger att skjuta för sina hundar. - Vi har efter kontakt med jaktledare (för säkerheten) rätt att gå in och avliva påskjutet (skadeskjutet) djur på grannmarken, djuret tillfaller den som först sköt på djuret. Detta djur som jag sköt hade bara ett kulhål och dom hävdade inte heller att djuret var påskjutet. Jag har pratat med med jaktledaren på grannmarken igår kväll och han visste inte ens om att det jagades. Som jag sa är deras älgjakt avlyst så det var gris som jagades. En av killarna bar dessutom en slugbössa som jag träffade igår, således ljög dom mig rätt upp i ansiktet. Är rätt säker på att dom som kom iskogen trodde det var deras kompis som sköt. Mina känslor har svalnat och jag har inga planer på några fler repisalier. Har känslan att detta kommer att lösa sig själv då detta borde vara droppen som får bägaren att rinna över för det gamla gardet som värnar om god grannsämja.
Publicerat November 12, 200619 yr Var det inte en som blev fälld för jaktbrott då han satt och laddade bössan 100m från sitt pass inne på grannmarken, blev påkommen av jaktledaren som beslagtog bössan på plats och han blev fälld i rätten. Har en telefon som sparar ljud, perfekt som diktafon eller vad man nu vill ha den som : kom nu inte och säg att avlyssning är olagligt då det är helt lagligt att spela in sig själv för att kunna ha som minnesanteckning. Skulle jag kommit på några störiga tjuvjägare så hade jag plockat bössan och polisanmält på direkten, en sak att göra fel men sen ha attityd också då tar vi det den långa vägen, har aldrig haft problem med jaktgrannar än så länge.
Publicerat November 13, 200619 yr Författare Nej inte heller vi har haft några problem tidigare, tvärtom jagar vi räv ihop och träffas och lagtävlar i skytte, dialogen är såväl öppen som hjärtlig. Detta handlar om några ruttna äpplen som inte fattar bättre alt. inte bryr sig bara. :- Har fått något surt PM om mitt nedlåtande språk om yngre jägare. Det finns ingen sådan attityd generellt hos mig, tvärtom. Jag är 33 själv och således inte lastgammal. Men hjärnor delas ut vid olika ålder hos olika människor, liksom deras respekt för vad som är rätt och fel och vilka konsekvenser det kan få. Vissa människor är fullt ekiperade vid 15, andra blir det aldrig.... Grannlaget har i helgen infört ett helt nytt reglement för bjudjakt och 2 personer är aldrig mer välkomna dit på jakt. Det glädjer mig.
Publicerat November 13, 200619 yr Tjena MKJ! Det är skönt att höra att allt löst sig, det är en fråga om hyfs och vissa saknar den, det är inte åldersrelaterat men givetvis är det enklare att följa de ibland oskrivna jagreglerna om man har fått med dig dem i uppfostran. Iofs anser inte jag heller att det skall skjutas för annans hund men i detta fall var det nog motiverat och vidare med hänsyn till de unga männens agerade hade jag stilla satt mig ner upprättat anmälningarna till polisen, meddelat fäder/jaktledare och förklarat läget samt utgången av det hela vid ett rättsligt efterspel. Nästa sak är den att stilla komma överens om framtiden med dessa ynglingar och deras fäder. Jag har trots min egen relativt unga ålder svårt med andra ynlingar som har mer jaktlust än hjärna, de torde dresseras lite mer innan de får vandra på egen hand. /C Nej inte heller vi har haft några problem tidigare, tvärtom jagar vi räv ihop och träffas och lagtävlar i skytte, dialogen är såväl öppen som hjärtlig. Detta handlar om några ruttna äpplen som inte fattar bättre alt. inte bryr sig bara. :-Har fått något surt PM om mitt nedlåtande språk om yngre jägare. Det finns ingen sådan attityd generellt hos mig, tvärtom. Jag är 33 själv och således inte lastgammal. Men hjärnor delas ut vid olika ålder hos olika människor, liksom deras respekt för vad som är rätt och fel och vilka konsekvenser det kan få. Vissa människor är fullt ekiperade vid 15, andra blir det aldrig.... Grannlaget har i helgen infört ett helt nytt reglement för bjudjakt och 2 personer är aldrig mer välkomna dit på jakt. Det glädjer mig.
Publicerat November 13, 200619 yr Som jag ser det så är jakt inget man lär sig genom böcker, tidningar, filmer och ev nätsurfande, man lär sig i skogen av dom som kan jaga och har erfarenhet, så har det funkat för många men dessvärre på senare tid har dessa jaktwannabees blivit vanligare och vanligare, både unga och äldre.... Fel och annat som skadar oss jägare orsakade av "färskare" jägare skall rättas till direkt, det är jaktledarens roll alt helt vanlig kamratuppfostran! Tycker du gjorde helt rätt MKJ och beundrar ditt tålamod, vet ärligt inte hur jag själv skulle reagerat och samtidigt som man vill ha ordning och reda kanske man inte vill sabba sämjan över gränserna som Ni verkar ha byggt upp :...balansgång med fingertoppskänsla! Hoppas ungdomarna lärt sig en läxa och grannsämjan kvarstår /vänligen
Publicerat November 13, 200619 yr Jag tycker det låter som en klockren polisanmälan. När skall annars dessa huliganer lära sig? De åker väl bara nån annanstans och gör samma sak? Har deras föräldrar/jaktkamrater inte lärt dem rätt och fel ännu lär de inte klara av det framöver heller. Nä, se till att de blir av med bössorna!
Publicerat November 13, 200619 yr Författare Tack för er support, fingertoppskänsla sa Hylsan, ja kanske ??? Har av princip lärt mig av mitt jobb att aldrig agera förens jag tänkt igenom saker och inte svara på dumma mail etc förrens dagen efter. Det som tar år att bygga upp kan raseras av ett telefonsamtal eller av ett mail. Idetta fall tror jag att min fru mer än jag själv stod för det kloka då jag var helt rabiat av ilska när jag kom hem, mest av chocken hur nära jag var att skjuta mot en annan människa. Samtidigt känner jag mig lite feg, självklart skulle dom ha sig en kännbar näsbränna av detta. Men bevisbördan låg på mig och några opartiska vittnen fanns inte. Förmodligen bara en elak process med gap och skrik som följd. MVH
Publicerat November 13, 200619 yr Jag tycker att det känns som att du gjort rätt hittils. Bilder hade ju inte varit fel.... Tar ni ett samtal med lagen runt omkring och utverkar klara regler som ALLA förstår så finns det senare ingen ursäkt. Upprepning blir ovillkorligen en polisanmälan. Det som lämnar den beskaste smaken är ju det bemötande du fick. Oförståelse och respektlöshet. Ha det! //Roggman66
Publicerat November 17, 200619 yr Författare Jaha, festligt...polisanmälan blev nog av nu ändå. Men den som är polisanmäld är jag ??? Blev kontaktad nu på morgonen att en utredning är igång huruvida jag begått jaktbrott i samband med att jag sköt en gris på min egen mark. Några lätt bittra människor har tydligen supit till och tänkt att vi har nog en chans att jävlas med den där ändå. Jag läser innantill. X sköt på grisen (som ej var en grishund tidigare) som lämnade platsen och gick in på grannmarken. (detta är nytt) X konstaterade att djuret var allvarligt träffat (lögn, djuret hade inte en skråma bortsett från en direkt dödande kula i skallbasen, vittnen och foton finns)Trots ett antal försök att kontakta grannlagets jaktledare (som hade både 155mhz och mobil i fickan) utan framgång beslöt sig X att gå in att försöka avfånga påskjutet vilt (varför inte kontakta egen jaktledare först?, alt någon av mina två vice alt polisen?) Då X närmade sig ståndskallet ca 100 meter in på grannmarken (lögn, minst 500 meter, räntan ligger nog kvar) smäller flera skott i en följd (jag hade drilling och sköt således 1 skott) X hörde rikoshetterna (plural) vina runt huvudet och kände fruktan för både sitt och sin mycket meriterade hund. (X kom fram bakom ryggen på mig och bar inga signalfärger överhuvudtaget) Jaktledaren uppträdde sedan mycket aggresivt (stämmer till en del) och hotfullt (jag var den ände med brutet vapen, döm själva) X upplevde stämningen som mycket pressande och avvek under hot omedelbart från marken (Inte ett ord om hans kompisar) Sedan följer ca 10 meningar om personen i fråga om vilken supermänniska han är och vilken samhällstjänst han och hans hund gjort för polis och vägverk på eftersök genom åren. Killen är 22 år i Dec. Hans far är tydligen någon komunpolitisk höjdare i Örebro. Känner mig nu manad att svara på dessa idiotier och lögner, kommer tillsammans med grannlagets jaktledare att besöka polisen på måndag för motanmälan om tjuvjakt, grov trolöshet mot huvudman samt allmänfarligt beteende. Jag ville inte detta, men mitt case är vattentätt och nu jävlar kommer jag se till att han får för detta. Har dessutom full support från grannarna, till och med av fadern till sonen som blev avstängd. Att jag dessutom får ställa in en affärsresa på Måndag gör inte saken bättre heller. Hur tänker människor......?????? To be continued....
Publicerat November 17, 200619 yr Visst är det en tragiskt tråd,men samtidigt mycket spännande. Många av oss läsare/jaktledare har nog en hel del att lära här i denna tråd och dess fortsättning......
Publicerat November 17, 200619 yr Hur är folk funtade ??? ??? ??? Jag vet inte om det finns ord för deras betende och uppträdande i samband med tjuvjakt på granmarken. Ge igen med samma mynt och ränta på det. Den beska medicinen smakar. > > > > >
Publicerat November 17, 200619 yr Författare Blev precis uppringd av polisen igen som frågade om dom fick lämna ut mitt telefon nummer...Det var visst en lite orolig politker i 019 som ville ha kontakt... Jag sa åt polisen att det är väl bara för honom att fråga sin son som borde ha mitt mobilnummer då han enligt sin anmälan ringt den flera gånger, polisen garvade och sa att jag nog inte hade så mycket att frukta av denna anmälan.
Publicerat November 17, 200619 yr Blev precis uppringd av polisen igen som frågade om dom fick lämna ut mitt telefon nummer...Det var visst en lite orolig politker i 019 som ville ha kontakt...Jag sa åt polisen att det är väl bara för honom att fråga sin son som borde ha mitt mobilnummer då han enligt sin anmälan ringt den flera gånger, polisen garvade och sa att jag nog inte hade så mycket att frukta av denna anmälan. Jag hoppas verkligen att det går vägen för Dig och att dom står för denna anmälan verkligen på sina vapen beslagtagna för en lång tid framöver. MKJ! Om Du nu tänker efter så skulle Du nästan ha gjort polisanmälan meddetsamma när Du tog dom på bar gärning inne på Din mark och dom har polisanmält Dig för div. saker och ting i smaband med den skjutna grisen. Jag hoppas att det verkligen kommer att svida i skinnet på gossarna och att dom lär sig en läxa för alltid. > > > > >
Publicerat November 17, 200619 yr Blev precis uppringd av polisen igen som frågade om dom fick lämna ut mitt telefon nummer...Det var visst en lite orolig politker i 019 som ville ha kontakt...Jag sa åt polisen att det är väl bara för honom att fråga sin son som borde ha mitt mobilnummer då han enligt sin anmälan ringt den flera gånger, polisen garvade och sa att jag nog inte hade så mycket att frukta av denna anmälan. jag skulle nog ha anmält tillbaka.
Publicerat November 17, 200619 yr Kanske låter lite konstigt..men jag kan inte låta bli att skratta åt den här anmälningen.Kul med lite humor såhär på fredagen... ??? Fast å andra sidan är det aldrig kul att få en anmälan emot sig...men de verkar ju inte vara nån större fara ändå.Hoppas de går vägen!
Publicerat November 17, 200619 yr Författare Hmm, ja visst kan det låta som humor för den utomstående, jag förstår detta. Men för mig är det ett alvarligt hot mot min livsstil, men också min heder som jägare/jaktledare/styrelseledamot i kretsen etc. Här på sidan är det inte många som känner mig men runt omkring snackas det en hel del tyvärr. Anser det vara väldigt viktigt nu att tvätta allt byk och dra upp det till ytan, annars kan sånt här följa en person väldigt länge. Nu är jag dessutom arg och stridlysten och kommmer inte ge mig för jag får full upprättelse..överallt. Oavsett om det innebär att en ung jägare blir av med sina licenser eller inte. Nu är det han mot mig och jag kommer inte ge mig. Det som stör mig lite är granngrabben som kommer bli indragen om det blir process, tycker lite synd om honom då han förmodligen inte har lyckats att styra sina kompisar. Han är redan straffad med 2 år utanför sitt eget jaktlag, tycker det räcker så. Har också kontaktat ett juridiskt ombud som är väl insatt i jaktfrågor, han lyssnade bara och frågade till slut om hur mycket jag ville skada grabben. Vad svarar man på det, konstig fråga, jag har inga självändamål men det var han som började. Väntar med spänning på politkerns utlägg. Rätt skönt att snacka av sig bland folk som är normala dock, tack. Mvh
Publicerat November 17, 200619 yr jag vet självklart inte säkert men hans anmälan mot dig var nog avsedd att skada dig så mycket det gick. om anmälan varit för hans egna upprättelse så hade han hållt sig till sanningen i anmälan( jag väljer att se det från din vinkel).
Publicerat November 17, 200619 yr Författare jag vet självklart inte säkert men hans anmälan mot dig var nog avsedd att skada dig så mycket det gick. om anmälan varit för hans egna upprättelse så hade han hållt sig till sanningen i anmälan( jag väljer att se det från din vinkel). Det knepiga är att han även i sin egen anmälan erkänner jaktbrott, dvs han gick 100 meter in på grannmarken i stället för 500, men det spelar ju ingen roll. Han kan aldrig bevisa att grisen var träffad då jag har slaktkroppen på foton + hela mitt jaktlag som vittne att den inte var träffad. Men han hävdar inte att han pratat med någon som gett honom lov att kliva över gränsen, bara försökt men det finns inga medelanden på mitt mobilsvar, inga missade samtal etc. Med det erkänner han att han skitit i gällande bestämmelser mellan jaktlag och också gällande jaktlagspraxis. Då han uppger i anmälan att han varit själv finns ju heller inga vittnen från några kompisar som kan gälla. Så det idioten gjort till polisen är att erkänna tjuvjakt, något som jag skulle få svårt att bevisa annars. Gräver man en grop åt andra.... Mvh
Publicerat November 17, 200619 yr Hmm, ja visst kan det låta som humor för den utomstående, jag förstår detta. Men för mig är det ett alvarligt hot mot min livsstil, men också min heder som jägare/jaktledare/styrelseledamot i kretsen etc. Här på sidan är det inte många som känner mig men runt omkring snackas det en hel del tyvärr. Anser det vara väldigt viktigt nu att tvätta allt byk och dra upp det till ytan, annars kan sånt här följa en person väldigt länge. Nu är jag dessutom arg och stridlysten och kommmer inte ge mig för jag får full upprättelse..överallt. Oavsett om det innebär att en ung jägare blir av med sina licenser eller inte. Nu är det han mot mig och jag kommer inte ge mig. Det som stör mig lite är granngrabben som kommer bli indragen om det blir process, tycker lite synd om honom då han förmodligen inte har lyckats att styra sina kompisar. Han är redan straffad med 2 år utanför sitt eget jaktlag, tycker det räcker så. Har också kontaktat ett juridiskt ombud som är väl insatt i jaktfrågor, han lyssnade bara och frågade till slut om hur mycket jag ville skada grabben. Vad svarar man på det, konstig fråga, jag har inga självändamål men det var han som började. Väntar med spänning på politkerns utlägg. Rätt skönt att snacka av sig bland folk som är normala dock, tack. Mvh Se till att det kommer att svida åta bara f*n så att han lär sig en läxa en gång för alltid. Jag har själv blivit drabbad en gång, men det var inom sportfisket och anklagad för fusk, men den som gjorde det fick krypa till korset och dementera allt han hade spridit ut om mig. Lycka till!
Publicerat November 17, 200619 yr Annmäl honom så att det svider flera år frammåt. För det han ville göra mot dig är inte trevligt. :- Polisen kan kontrollera alla ringda samtal från mobiltelefoner genom operatörerna troligtviss loggas även samtal som inte kommer fram. Detta är ett effektivt sätt att bevisa lögner. Tycker även att granngrabben behöver få sig en rejäl skopa för sitt beteende. //Svinhagen