Publicerat Januari 12, 20242 yr 58 minutes ago Islänningen sa: Däremot är det dags att hämta hem några kubik skithuspapper. På tal om skithuspapper. Det var ju rätt intressant när Koronapaniken var som värst om folk var hysteriska så var det ju just skithuspapper som dom köpte av någon anledning, precis som om snoret skulle komma ut ur röva. 😁 Det visar tydligt hur lustigt människor med flockbeteende där man tappat förmågan att tänka klart kan bete sig.
Publicerat Januari 12, 20242 yr 2 minutes ago Järven sa: På tal om skithuspapper. Det var ju rätt intressant när Koronapaniken var som värst om folk var hysteriska så var det ju just skithuspapper som dom köpte av någon anledning, precis som om snoret skulle komma ut ur röva. 😁 Det visar tydligt hur lustigt människor med flockbeteende där man tappat förmågan att tänka klart kan bete sig. Visst. Och jag hade 12 st. 24 rullars balar hemma, då både Willys och Ica hade haft en drive några veckor tidigare med bra rabatterat pris. Hade kunnat tjäna en förmögenhet. Hörde att rullen gick på mellan 100 och 200 spänn på blocket.
Publicerat Januari 12, 20242 yr 51 minutes ago Järven sa: På tal om skithuspapper. Det var ju rätt intressant när Koronapaniken var som värst om folk var hysteriska så var det ju just skithuspapper som dom köpte av någon anledning, precis som om snoret skulle komma ut ur röva. 😁 Det visar tydligt hur lustigt människor med flockbeteende där man tappat förmågan att tänka klart kan bete sig. Problemet med skithuspapperet var som med alla andra varor under pandemin att när det började sina så köpte man det som fanns kvar. Vid ett tillfälle fanns bara en förpackning toapapper i hela Ica Maxi. Då köpte jag den trots att det inte var "akut". Precis så funkar allt annat som pasta etc. När man ser att det är 10% av normalt utbud så tenderar man att köpa på sig "ifall att".
Publicerat Januari 12, 20242 yr Mina föräldrar berättade om ransoneringen som var på många varor under kriget "hemma" i Danmark. Berättade om hur ransoneringskorten nästan var viktigare än pengarna. Och varenda gamla käring som aldrig hade tagit ett bloss skulle ha sin ranson tobak FÖR DET VAR HENNES RÄTT Hade alla köpt som vanligt hade tobacken räckt till- utan ransonering. Men nu vart det plötsligt "brist"
Publicerat Januari 13, 20242 yr 7 hours ago Dansken sa: Hade alla köpt som vanligt hade tobacken räckt till- utan ransonering. Men nu vart det plötsligt "brist" Och helt plötsligt hade det uppstått en ny marknad, man kunde köpa sin ranson och sälja vidare dyrt.
Publicerat Januari 13, 20242 yr 19 hours ago exabit sa: Problemet med skithuspapperet var som med alla andra varor under pandemin att när det började sina så köpte man det som fanns kvar. Vid ett tillfälle fanns bara en förpackning toapapper i hela Ica Maxi. Då köpte jag den trots att det inte var "akut". Precis så funkar allt annat som pasta etc. När man ser att det är 10% av normalt utbud så tenderar man att köpa på sig "ifall att". Så är det. Fast det lustiga var att det var ju ingen produktionsbrist på skithuspapper, det tog slut för att folk börjadehamstra. Varför just skithuspapper, hade det varit konserver eller pasta och pulvermos hade jag haft lättare att förstå att folk hamstrade i risk för kris ?
Publicerat Januari 13, 20242 yr Detta är en populär post. 32 minutes ago Järven sa: Så är det. Fast det lustiga var att det var ju ingen produktionsbrist på skithuspapper, det tog slut för att folk börjadehamstra. Varför just skithuspapper, hade det varit konserver eller pasta och pulvermos hade jag haft lättare att förstå att folk hamstrade i risk för kris ? Jag kan bara tolka det som att folk är mer skräckslagna över att inte kunna torka sig i röven än att inte ha något att äta..
Publicerat Januari 13, 20242 yr 3 minutes ago Mad Mike sa: Jag kan bara tolka det som att folk är mer skräckslagna över att inte kunna torka sig i röven än att inte ha något att äta.. Ja, vilket jävla I-lands problem. 😁
Publicerat Januari 13, 20242 yr 57 minutes ago Järven sa: Så är det. Fast det lustiga var att det var ju ingen produktionsbrist på skithuspapper, det tog slut för att folk börjadehamstra. Varför just skithuspapper, hade det varit konserver eller pasta och pulvermos hade jag haft lättare att förstå att folk hamstrade i risk för kris ? Pasta, matolja, jäst, mjöl etc var helt slut på ett gigantiskt Ica Maxi jag handlade på varje vecka. Men visst är det lustigt med toapapperet
Publicerat Januari 13, 20242 yr 2 hours ago Järven sa: Så är det. Fast det lustiga var att det var ju ingen produktionsbrist på skithuspapper, det tog slut för att folk börjadehamstra. Varför just skithuspapper, hade det varit konserver eller pasta och pulvermos hade jag haft lättare att förstå att folk hamstrade i risk för kris ? Hur fan kunde skithuspappret ta slut när jag bara köpte 2 balar på Granngården, Kalix???
Publicerat Januari 13, 20242 yr Författare Detta är en populär post. På 2024-01-08 at 21:35 detstorabla sa: Ryssen kommer rätt långt med hybrid krigföring. Slå ut elsystemet, bankväsendet, vattenförsörjning, terrorism mm. En sak man bör ta i beaktande är att Ryssland nu ställer om till en krigsekonomi. Det innebär att om Ukraina faller så återhämtar sig Ryssland på kort tid för nästa steg. Så i motsats till @MKJ tror jag att de närmaste 5 åren kommer vara farligare än någonsin. Ett av Rysslands kortsiktiga mål är med all sannolikhet att få tillbaka Trump och försvaga NATO. Säkert är det så, men tror många överskattar Putins cyberförmåga och förmågan att mobilsera trupp. Att slå ut forsmark och oskarshamn med härskande västlig vind är ju inte heller riskfritt som ryss. NATO är inte en maskin utan en massa stora och små maskiner som vid behov samarbetar. Ryssland är en nation med 140 miljoner människor, dvs som Frankrike och GB tillsammans. I Östersjö länderna finns Nato i form av tyskland, polen balter , danskar och finnar utöver Sverige, bara dessa utgör en större befolkning än hela ryssland, alla med bättre utrustning än 80% av vad Putin kan ställa på bordet. För att inte tala om ekonomi, tyskarna är världens 4e största medans rysslands är mindre än flera av amerikas delstater. Om tyskarna ställer om vet ni vad de kan av historien. Sverige ställer väl inte om till krigsekonomi, men likheter finns. FMV spenderar som no tomorrow. Har en god vän på Swecon maskin, Volvos gula linje går i princip i grönt just nu som ett exempel av många. Utöver det så kan jag utan att bli för precis säga att fortifikationen får precis vad de vill just nu, mark, anläggningar m.m. Problemet är folk, såväl fotfolk, utbildningsplatser som officerare. Dessa kan svårligen köpas utan måste odlas. Men redan idag finns USA på svensk mark och fler blir de för varje vecka. Ett angrepp på svenska baser är redan innan natointrädet ett angrepp på USA, så var det inte 2016. Luleå kommer bli det nya Ramstein, färmodligen också Visby. Trump var väl inte regelrätt NATO motståndare, han ställde dock ekonomiska krav på de som vill finnas med under paraplyet vilket de en gång lovat men inte levererat. Trump är i många avseenden en clown, men att USA nu kan vräka ut pengar till UKraina är knappast enbart BIden administrationens förtjänst, USA gick riktigt bra under Trump. Trumps kärnväljare är kristna, konservativa patrioter, ganska få kommunister. Han har redan blivit granskad för rysslandskopplingar, tror inte han är lättköpt. Jag är faktiskt mer rädd för det kalla krigets konsekvenser igen, fingrar på avtryckare etc. Jag hoppas att vi klarar hålla norden kärnvapenfritt, iaf landbaserade.
Publicerat Januari 15, 20242 yr Jag gillar inte riktigt hur media hanterar detta... Absolut, vi behöver stärka många hems förmåga.. Men, ropa ut att vi måste vara klara nyss, snart kommer kriget... har fan fått många både barn och vuxna att bli på riktigt rädda. Många kan inte sortera i nyhetsflödet, utan allt går rakt in. Att dra ner byxorna på sverige, hade man kunna göra mkt mer elegant... Men ropa kriget kommer... vettifan hur konstruktivt det blir i längden.
Publicerat Januari 15, 20242 yr 6 minutes ago lindgren sa: Jag gillar inte riktigt hur media hanterar detta... Absolut, vi behöver stärka många hems förmåga.. Men, ropa ut att vi måste vara klara nyss, snart kommer kriget... har fan fått många både barn och vuxna att bli på riktigt rädda. Många kan inte sortera i nyhetsflödet, utan allt går rakt in. Att dra ner byxorna på sverige, hade man kunna göra mkt mer elegant... Men ropa kriget kommer... vettifan hur konstruktivt det blir i längden. Av med plåstret och sluta lalla Ingen som gnäller när klimathetsarna STÄNDIGT snackar om "kollektivt självmord" och att domedagen är nära. Thunbergskan får hålla låda och skrämma upp alla barn. Rädsla är bra. Den är ett naturligt delsteg mot att gå vidare och agera.
Publicerat Januari 15, 20242 yr 2 minutes ago, exabit said: Av med plåstret och sluta lalla Ingen som gnäller när klimathetsarna STÄNDIGT snackar om "kollektivt självmord" och att domedagen är nära. Thunbergskan får hålla låda och skrämma upp alla barn. Rädsla är bra. Den är ett naturligt delsteg mot att gå vidare och agera. Personligen hade jag velat sätta alla från media i en ring, och läsa sagan om "Pojken som ropade varg" Skicka hem dom, och låta dom få en vecka och fundera på vad den sagan skulle kunna innbära för media...
Publicerat Januari 15, 20242 yr Detta är en populär post. 1 minute ago lindgren sa: Personligen hade jag velat sätta alla från media i en ring, och läsa sagan om "Pojken som ropade varg" Skicka hem dom, och låta dom få en vecka och fundera på vad den sagan skulle kunna innbära för media... Läget är rejält messed up. När statsministern säger att det ingår i medborgarskapet att försvara landet så tolkas detta av Morgan Johansson och andra som "rasism". Herre Gud...
Publicerat Januari 15, 20242 yr Detta är en populär post. Just now, exabit said: Läget är rejält messed up. När statsministern säger att det ingår i medborgarskapet att försvara landet så tolkas detta av Morgan Johansson och andra som "rasism". Herre Gud... Min åsikt om Morgan är att han kan få gå om grundskolan, utan mobiltelefon...i valfritt utsatt område.
Publicerat Januari 15, 20242 yr Detta är en populär post. 15 minutes ago lindgren sa: Min åsikt om Morgan är att han kan få gå om grundskolan, utan mobiltelefon...i valfritt utsatt område. Han skulle inte klara sig en vecka, dukar under omgående. /Christian
Publicerat Januari 15, 20242 yr Detta är en populär post. Ser världen ut så här? Lr rättare sagt, så här ser världen ut: Vapentillverkarna ser till att världen håller sig i krig. Bankerna ser till att vi håller oss i skuld. Läkemedelsindustrin ser till att vi förblir sjuka. Media ser till att dölja sanning och syfte. Regeringen ser till att detta görs lagligt. När man inser att så här är det så förstår man varför det ser ut som det gör. /P ‘Hans Rosling’ Du kan inte utgå i från media om du vill förstå världen.
Publicerat Januari 15, 20242 yr 7 minutes ago, PAS said: Ser världen ut så här? Lr rättare sagt, så här ser världen ut: Vapentillverkarna ser till att världen håller sig i krig. Bankerna ser till att vi håller oss i skuld. Läkemedelsindustrin ser till att vi förblir sjuka. Media ser till att dölja sanning och syfte. Regeringen ser till att detta görs lagligt. När man inser att så här är det så förstår man varför det ser ut som det gör. /P ‘Hans Rosling’ Du kan inte utgå i från media om du vill förstå världen. Läste någonstanns, (ska kolla om jag hittar länken...) Att sen kvällstidningarna blev digitala.. har folk mått sämre.. förut fick du en dålig nyhet när du köpte tidningen.. Sen dom blev digitala, behöver man "nästan" bara trycka uppdatera, så får du en till dålig nyhet.. Vilket har genererat att folk helt enkelt upplever mer känslan av att allt är på g åt helvete.... Sen tror jag inte polariseringen emellan "vi som vet" och "dom andra" heller är bra.. Söndra och härska, verkar vara ett fungerande ledord... Har ingen lösning på det hela heller, eftersom att det skulle ta flera generationer att av "omskolning" för att få en mer gemensam grund... (lumpen är bra steg i rätt riktning!)
Publicerat Januari 15, 20242 yr 29 minutes ago PAS sa: Ser världen ut så här? Lr rättare sagt, så här ser världen ut: Vapentillverkarna ser till att världen håller sig i krig. Bankerna ser till att vi håller oss i skuld. Läkemedelsindustrin ser till att vi förblir sjuka. Media ser till att dölja sanning och syfte. Regeringen ser till att detta görs lagligt. När man inser att så här är det så förstår man varför det ser ut som det gör. /P ‘Hans Rosling’ Du kan inte utgå i från media om du vill förstå världen. Spot on enligt mig!
Publicerat Januari 15, 20242 yr Jag har en obehaglig känsla att lumpen inte riktigt är som det var förr. Jag skulle kunna tänka mig att försvaret använder någon milliard eller två av sina anslag för att bygga bönerum åt muslimerna och toaletter åt dom som har för sig att dom inte tillhör dom två könen som finns. Blir man dessutom förolämpad eller kollektivt bestraffad för att någon i plutonen har klantat sig får man räkna med att det blir kö utanför HR vilket man säkert har idag. Blir en övning förlagd till ett område som saknar mobiltäckning får man nog räkna att beväringarna gör uppror och åker hem på egen hand. Att våra nysvenskar som knappt kan uttrycka sig i varken språk eller skrift där lojaliteten ligger i gänget, klanen eller orten dom bor i inte är intresserade att lyda någon svenne i uniform som dom föraktar är kanske inte så förvånade. Då dom inte känner någon samhörighet med samhället som i många fall står för både deras utbildning och uppehälle är det kanske lite för mycket att kräva att dom ställer upp för landet dom bor i även om dom har skaffat sig en resehandling i form av ett svenskt pass.
Publicerat Januari 15, 20242 yr Saker å ting är inte alltid som man tror / det ges sken av. Kan va bra med en annan ’take’ när MSM å Public Service journalister ej gör sin uppgift. Rekommenderar denna. Man får lyssna å fundera lite. Ger kanske fler perspektiv. Frågan är vad VET vi egentligen? Och framför allt hur SKRÄMDA är vi? /P
Publicerat Januari 16, 20242 yr Detta är en populär post. 18 hours ago Luger6 sa: Jag har en obehaglig känsla att lumpen inte riktigt är som det var förr. Jag skulle kunna tänka mig att försvaret använder någon milliard eller två av sina anslag för att bygga bönerum åt muslimerna och toaletter åt dom som har för sig att dom inte tillhör dom två könen som finns. Blir man dessutom förolämpad eller kollektivt bestraffad för att någon i plutonen har klantat sig får man räkna med att det blir kö utanför HR vilket man säkert har idag. Blir en övning förlagd till ett område som saknar mobiltäckning får man nog räkna att beväringarna gör uppror och åker hem på egen hand. Att våra nysvenskar som knappt kan uttrycka sig i varken språk eller skrift där lojaliteten ligger i gänget, klanen eller orten dom bor i inte är intresserade att lyda någon svenne i uniform som dom föraktar är kanske inte så förvånade. Då dom inte känner någon samhörighet med samhället som i många fall står för både deras utbildning och uppehälle är det kanske lite för mycket att kräva att dom ställer upp för landet dom bor i även om dom har skaffat sig en resehandling i form av ett svenskt pass. Jag kan tänka mig att dra det så långt att rättigheter i samhället kopplas till att göra militär- eller civilförsvarstjänst. Dvs skyldigheter för att få rättigheter. Tror i allmänhet att det skulle bli en uppryckning i befolkning, nysvenskar eller svennebananer oaktat, genom tvingande tjänstgöring. Raka led! Var bekant med en jämnårig som sommarjobbade som drillbefäl ett gäng år efter värnplikten. Han tyckte att det blev olidligt efter några år pga att beväringarna veknat och gnällde så fort det var lite jobbigt, hungrigt eller någon höjde rösten. Där krävs en rätt rejäl förändring om det ska bli någon ordning. Det ska vara hårt och professionellt för så klarar man sig i krig. Beväringarna måste förstå varför de är där.
Publicerat Januari 16, 20242 yr Detta är en populär post. 19 minutes ago, MagnusN said: Jag kan tänka mig att dra det så långt att rättigheter i samhället kopplas till att göra militär- eller civilförsvarstjänst. Dvs skyldigheter för att få rättigheter. Tror i allmänhet att det skulle bli en uppryckning i befolkning, nysvenskar eller svennebananer oaktat, genom tvingande tjänstgöring. Raka led! Var bekant med en jämnårig som sommarjobbade som drillbefäl ett gäng år efter värnplikten. Han tyckte att det blev olidligt efter några år pga att beväringarna veknat och gnällde så fort det var lite jobbigt, hungrigt eller någon höjde rösten. Där krävs en rätt rejäl förändring om det ska bli någon ordning. Det ska vara hårt och professionellt för så klarar man sig i krig. Beväringarna måste förstå varför de är där. "Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times." Och vi verkar ha passerat good times... So buckle up!