Publicerat Oktober 12, 20223 yr Tick, tack, tick, tack... Är civilförsvaret något människor i våra städer kan förlita sig på? Dom flesta på landsbygden är väl skapligt redo för kaos nu.
Publicerat Oktober 12, 20223 yr 6 minutes ago Dahla sa: Tick, tack, tick, tack... Är civilförsvaret något människor i våra städer kan förlita sig på? Dom flesta på landsbygden är väl skapligt redo för kaos nu. Om du inte har sett det idag på rapport idag så kan du se det här i länken. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overbefalhavaren-allvarligt-sakerhetspolitiskt-lage
Publicerat Oktober 12, 20223 yr 35 minutes ago, lsjonsson said: Om du inte har sett det idag på rapport idag så kan du se det här i länken. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overbefalhavaren-allvarligt-sakerhetspolitiskt-lage Herrejösses!!! lsjonsson, nu är det bara att du bunkrar snabbkaffe och skithuspapper,,, för den första burkar kräva den andra!
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 7 hours ago lindgren sa: Herrejösses!!! lsjonsson, nu är det bara att du bunkrar snabbkaffe och skithuspapper,,, för den första burkar kräva den andra! Sant! Tror du att alla myndighetscheferna förstår allvaret eller går dom och dra fötterna efter sig?
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 2 hours ago, lsjonsson said: Sant! Tror du att alla myndighetscheferna förstår allvaret eller går dom och dra fötterna efter sig? Troligen.. men har dom fått ändrade förutsättningar? Nej budgeten är den samma...
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 53 minutes ago lindgren sa: Troligen.. men har dom fått ändrade förutsättningar? Nej budgeten är den samma... Vi får väl se vad regeringen gör om ÖB ryter till om det nu skulle vara till någon hjälp.
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 3 minutes ago, lsjonsson said: Vi får väl se vad regeringen gör om ÖB ryter till om det nu skulle vara till någon hjälp. Ehh... vilken? Och fråga två... vad tror du händer? Ska vi helt plötsligt bevaka saker, så kostar det pengar som FM inte har... så least effort. Och bevakar FM, så är det något annat som blir lidande. Några högt upp behöver prioritera och justera. Men förutsättningarna för att något vettigt ska hända är lite sisådär.
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 5 hours ago lindgren sa: Ehh... vilken? Och fråga två... vad tror du händer? Ska vi helt plötsligt bevaka saker, så kostar det pengar som FM inte har... så least effort. Och bevakar FM, så är det något annat som blir lidande. Några högt upp behöver prioritera och justera. Men förutsättningarna för att något vettigt ska hända är lite sisådär. Vilken kan man fråga sig? Vi får se vad Kristenssom presenterar imorgon. Jag vet inte! Vet du? Det blir inte billigt om man ska bunkra på sig en massa torrvaror, konserver, toapapper, m. m.
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 1 hour ago, lsjonsson said: Vilken kan man fråga sig? Vi får se vad Kristenssom presenterar imorgon. Jag vet inte! Vet du? Det blir inte billigt om man ska bunkra på sig en massa torrvaror, konserver, toapapper, m. m. Nä, men jag kan killgissa. För lite, utifall att det blir skarpt. Och har vi dessutom ett svagt styre. . Kommer det vara svårt att få något alls att hända. Är det någon som kan texten till We shall overcome?.... Eller måste jag googla innan dom klipper linan?
Publicerat Oktober 13, 20223 yr 3 hours ago lindgren sa: Nä, men jag kan killgissa. För lite, utifall att det blir skarpt. Och har vi dessutom ett svagt styre. . Kommer det vara svårt att få något alls att hända. Är det någon som kan texten till We shall overcome?.... Eller måste jag googla innan dom klipper linan? Det kommer att bli svagt för oavsett vilken regering som vi kommer att få. Jag tycker att det är mer handlingskraft i landsmodern än vad det var i svetsaren. Svetsaren hade sagt nej till NATO om han hade suttit kvar.
Publicerat November 28, 20223 yr Turkiet öppnar för att diskutera Sveriges och Finlands Natoansökningar under Natomötet i Bukarest. Turkiets utrikesminister Mevlüt Cavusoglu uppgav på måndagen att han kommer att träffa sin svenska respektive finländska motsvarighet för att diskutera de två ländernas ansökningar om att gå med i Nato, skriver AFP. Mötet kommer att ske under försvarsalliansens möte i Bukarest i Rumänien på tisdagen. – Vi kommer att träffa Sveriges och Finlands utrikesministrar i morgon i Bukarest i ett trilateralt format, citeras Cavusoglu av den turkiska tv-kanalen NTV Television. Inga förhoppningar Sveriges utrikesminister Tobias Billström (M) uppgav tidigare på måndagen för TT att han inte har några förhoppningar om genombrott angående Sveriges ansökan på Natomötet. – Jag tror inte det. Det här är ett avstämningsmöte. Det viktiga är att vi är där och utnyttjar möjligheten som särskilt inbjudna och lyssnar på vad kollegorna säger i Natofamiljen. Viktigast nu är att vi arbetar vidare med projekten vi har inom ramen för det trilatera avtalet med Turkiet och Finland, sade han. Billström ska inom kort åka till Turkiet som ett led i det arbetet, uppger han. Natos utrikesministrar möts för ett tvådagarsmöte i Bukarest tisdag och onsdag. Som blivande medlemmar, så kallade invitees, är även Sverige och Finland inbjudna. Inför mötet har alliansens generalsekreterare Jens Stoltenberg pressat på för att Sveriges och Finlands Natoansökan ska ratificeras. Stoltenberg: Skynda I fredags uppmanade Stoltenberg tydligt Ungern och Turkiet att så snart som möjligt godkänna de två nordiska länderna. – Det är dags att slutföra anslutningsprocessen och välkomna (Sverige och Finland) som fullvärdiga medlemmar i vår allians. Detta kommer att göra dem säkrare, Nato starkare och det euroatlantiska området säkrare, sade Stoltenberg på en pressträff. Hittills har 28 av 30 allierade ratificerat Sveriges och Finlands anslutningsprotokoll. Endast Ungern och Turkiet kvarstår. Budapest meddelade meddelade nyligen att man planerar att ge Sverige och Finland tummen upp i februari. Men samtalen mellan Sverige och Turkiet har bedömts fortsätta långt in på 2023. Anja Haglund/TT, Owe Nilsson/TT Källa: https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/r5o9odwl/nk-bf_3m3kr_e
Publicerat November 28, 20223 yr På 2022-10-12 at 21:14 Dahla sa: Tick, tack, tick, tack... Är civilförsvaret något människor i våra städer kan förlita sig på? Dom flesta på landsbygden är väl skapligt redo för kaos nu. Tragiskt att säga, men lyssnar man på magkänslan skulle det inte behövas så mycket för att lamslå den urbaniserade Svenskan. Utan el, värme och vatten mitt i vintern tror jag det handlar om någon vecka så skull nog tyvärr många bryta i hop. Hur många i våra städer har exempelvis ett stormkök med sprit för att kunna laga mat en månad eller mer hemma ? Eller filtar och sovsäckar om värmen försvinner ? Torrfoder och konserver för några veckor ? Det stora problemet för eget hushåll är nog inte att något av ovanstående saknas, utan att det troligen rätt snart skulle knackas på dörren där grannar, vänner och bekanta som inte har någon beredskapsplan alls skulle vilja ha del av kakan. 😬 Lustigt att många inte ens orkat tänka tanken, trots att vi vet att våra energiförsörjande system mm sedan länge kartlagts av "Främmande makt"
Publicerat November 28, 20223 yr 45 minutes ago Järven sa: Tragiskt att säga, men lyssnar man på magkänslan skulle det inte behövas så mycket för att lamslå den urbaniserade Svenskan. Utan el, värme och vatten mitt i vintern tror jag det handlar om någon vecka så skull nog tyvärr många bryta i hop. Hur många i våra städer har exempelvis ett stormkök med sprit för att kunna laga mat en månad eller mer hemma ? Eller filtar och sovsäckar om värmen försvinner ? Torrfoder och konserver för några veckor ? Det stora problemet för eget hushåll är nog inte att något av ovanstående saknas, utan att det troligen rätt snart skulle knackas på dörren där grannar, vänner och bekanta som inte har någon beredskapsplan alls skulle vilja ha del av kakan. 😬 Lustigt att många inte ens orkat tänka tanken, trots att vi vet att våra energiförsörjande system mm sedan länge kartlagts av "Främmande makt" Beroende på tidpunkt, så kan det gå fort eller länge. Ett av dom stora problem som befolkningen kan råka utför, är direkta och indirekta skador på hus och hem. Väldigt många har fjärrvärme eller vattenburen värme i sina hus. Blir det strömlöst under en längre tid mitt i vintern, finns det risk att radiatorer och ledningar fryser sönder. Det är en sak att samlas alla i ett mindre rum och hålla värmen med hjälp av filtar, spritkök och värmeljus, annat att frostsäkra kåken.
Publicerat November 28, 20223 yr 13 minutes ago Islänningen sa: Väldigt många har fjärrvärme eller vattenburen värme i sina hus. Blir det strömlöst under en längre tid mitt i vintern, finns det risk att radiatorer och ledningar fryser sönder. Lättast är väl att tappa ur vattnet ur värmesystemet för att försöka förhindra att det fryser sönder om innetemperaturen börjar krypa under nollan, det finns ju avtappning. Bryter man huvudkranen på inkommande och har övriga kranar fullt öppna brukar ofta ledningarna klara sig, gå ju även att öppna efter huvudkran så vattnet rinner ut bakvägen. I toan får man tömma tanken och slå i glykol eller sprit i kröken.
Publicerat November 28, 20223 yr 12 minutes ago Järven sa: Lättast är väl att tappa ur vattnet ur värmesystemet för att försöka förhindra att det fryser sönder om innetemperaturen börjar krypa under nollan, det finns ju avtappning. Bryter man huvudkranen på inkommande och har övriga kranar fullt öppna brukar ofta ledningarna klara sig, gå ju även att öppna efter huvudkran så vattnet rinner ut bakvägen. I toan får man tömma tanken och slå i glykol eller sprit i kröken. Finns ingen avtappning tillräckligt långt nere i min kåk. Kan tömma pannan och radiatorerna, men alla rör är under golv, och där finns ingen avtappning. Hade kunnat suga ur vatten med industridammsugare, men det kräver ju ström. Tur att jag har ett elverk....
Publicerat November 30, 20223 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2022/11/30/den-som-inte-lar-av-historien-ar-domd-att-upprepa-dess-misstag/ En lärdom man kan dra är att man aldrig kan ha för mycket ammunition..
Publicerat Januari 8, 20242 yr Känns tyvärr som det är läge att steppa upp sin förmåga att överleva en "skymningssituation" enligt devicen "prepare for the worst, hope for the best". ÖB: Måste förbereda oss på krigstider | SVT Nyheter Anförande av minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin vid Folk och Försvars Rikskonferens 2024 - Regeringen.se Som snart 57 årig jägare som gärna spenderar mycket tid så har man rätt bra med friluftsutrustning men inser att jag måste komplettera lite. Idag åker jag och ser till att jag har ett par fyllda dunkar bensin till mitt bensinkök samt en vevradio. Vattenfilter använder jag aldrig annars (i fjällen) men det känns som "bra att ha" om man som jag lever i mellansverige och ska snarast införskaffas. Ska utöka vattenförrådet med ett gäng vattendunkar till och börja bygga ett förråd av helkonserver med lång hållbarhet. Har ganska bra med 3006 men måste nog komplettera med lite .308. Hagel finns ganska gott om. Ska se över så att jag har justa vintersovsäckar och ryggsäckar till mina vuxna grabbar. I ett skymningsläge är förstahandsvalet att stanna i huset även om det blir elavbrott (med det inget vatten heller). 2:a handsvalet blir tältet med kamin. Ska försöka reka några alternativa platser relativt nära hemmet. Räknar med att alla stora vägar ut från Stockholmsområdet kommer att vara blockerade (köer).
Publicerat Januari 8, 20242 yr 40 minutes ago detstorabla sa: Känns tyvärr som det är läge att steppa upp sin förmåga att överleva en "skymningssituation" enligt devicen "prepare for the worst, hope for the best". ÖB: Måste förbereda oss på krigstider | SVT Nyheter Anförande av minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin vid Folk och Försvars Rikskonferens 2024 - Regeringen.se Som snart 57 årig jägare som gärna spenderar mycket tid så har man rätt bra med friluftsutrustning men inser att jag måste komplettera lite. Idag åker jag och ser till att jag har ett par fyllda dunkar bensin till mitt bensinkök samt en vevradio. Vattenfilter använder jag aldrig annars (i fjällen) men det känns som "bra att ha" om man som jag lever i mellansverige och ska snarast införskaffas. Ska utöka vattenförrådet med ett gäng vattendunkar till och börja bygga ett förråd av helkonserver med lång hållbarhet. Har ganska bra med 3006 men måste nog komplettera med lite .308. Hagel finns ganska gott om. Ska se över så att jag har justa vintersovsäckar och ryggsäckar till mina vuxna grabbar. I ett skymningsläge är förstahandsvalet att stanna i huset även om det blir elavbrott (med det inget vatten heller). 2:a handsvalet blir tältet med kamin. Ska försöka reka några alternativa platser relativt nära hemmet. Räknar med att alla stora vägar ut från Stockholmsområdet kommer att vara blockerade (köer). Ett bra tips är att skaffa en extra frys, om man får plats. Sedan fylla upp 5L dunkar med vatten, (tänk på att vatten expanderar när det fryser) och ställa i frysen. Vattnet behövs inte bytas ut om det är fruset, och de frusna dunkarna håller övrig matvara frusen ganska länge vid strömavbrott.
Publicerat Januari 8, 20242 yr Ett annat tips. Har precis köpt ett 8kW elverk. Finns några stycken kvar till jävligt bra pris på bygghemma. https://www.bygghemma.se/outlet/utforsaljning/utforsaljning-hus-och-bygg/elverk-champion-generators-cpg9000e2-8kw-1-fas-bensin-med-fjarrstart-outlet/p-1813215 Lite overkill kanske, men hade ändå tänkt att köpa ett elverk på runt 3.5kW, för att kunna köra vedklyven uppe vid jaktstugan. Mitt 2.3kW klarar inte av den. Och Champion är ju väldigt bra grejer som har funnits länge. Så det var bara att slå till för det priset.
Publicerat Januari 8, 20242 yr 42 minutes ago Islänningen sa: Ett annat tips. Har precis köpt ett 8kW elverk. Finns några stycken kvar till jävligt bra pris på bygghemma. https://www.bygghemma.se/outlet/utforsaljning/utforsaljning-hus-och-bygg/elverk-champion-generators-cpg9000e2-8kw-1-fas-bensin-med-fjarrstart-outlet/p-1813215 Lite overkill kanske, men hade ändå tänkt att köpa ett elverk på runt 3.5kW, för att kunna köra vedklyven uppe vid jaktstugan. Mitt 2.3kW klarar inte av den. Och Champion är ju väldigt bra grejer som har funnits länge. Så det var bara att slå till för det priset. Kanontips, köpte precis en jag också! 😁
Publicerat Januari 8, 20242 yr 41 minutes ago qvarnhill sa: Kanontips, köpte precis en jag också! 😁 Kul. Kommer att klara av det mesta jag behöver köra uppe vid stugan. Även min stora kompressor och pinnsvets. Ska ställa det i en backe nedanför stugan, och bygga ett skjul över. Både som väderskydd och ljuddämpande. Om fler är sugna, så fråga efter William som försäljare och hälsa från "Georg" (Nej, det ger mig ingen ytterligare rabatt 🤣)
Publicerat Januari 8, 20242 yr Ja, vad säger man ? För den som inte stormkök med bränsle, torrvaror och konserver för en månad överlevnad, sovsäckar, varma kläder, tält, fiskeutrustning gärna mjärde och eller nät, gott om ammunition om man äger bössa, stearinljus, vattendunkar mm så kommer det bli lite halvjobbigt vi ev skymningsläge. Undrar hur många procent av Svenska befolkningen som har det mesta av detta hemma i dagsläget ? 10-15% ?
Publicerat Januari 8, 20242 yr Författare Detta är en populär post. Bohlin är ett ljus i politikermörkret, har följt honom på linkedin rätt länge och tycker han snackar ur skägget och får saker gjort. Att få svensken att tänka och agera lite själv är väl på tiden. Ur mitt perspektiv var hotet från ryssen större när tråden startades än just nu. Tror inte Putin dreglar över en två-trefrontare med Nato för stunden. Resurser har han säkerligen kvar men nog är maskinen lite åderlåten och krigstrött, utöver har han världens längsta gräns själv att försvara.