Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När ryssen kommer...är ni redo?

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago MagnusN sa:

Jag kan tänka mig att dra det så långt att rättigheter i samhället kopplas till att göra militär- eller civilförsvarstjänst. Dvs skyldigheter för att få rättigheter. Tror i allmänhet att det skulle bli en uppryckning i befolkning, nysvenskar eller svennebananer oaktat, genom tvingande tjänstgöring. Raka led!

Var bekant med en jämnårig som sommarjobbade som drillbefäl ett gäng år efter värnplikten. Han tyckte att det blev olidligt efter några år pga att beväringarna veknat och gnällde så fort det var lite jobbigt, hungrigt eller någon höjde rösten. Där krävs en rätt rejäl förändring om det ska bli någon ordning. Det ska vara hårt och professionellt för så klarar man sig i krig. Beväringarna måste förstå varför de är där.

Train hard, fight easy. And don't be a pussy.

• Svar 1k
  • Visningar 69,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

• För egen del är jag inte så orolig, gott om konserver, frysen full, hyfsat med diesel, en jaktbil som är utrustad för överlevnad en kortare tid i busken, eget spannmål, egna kritter, egen ved, gott om

• Jag sticker ut till min ö i skärgårn när jag ätit upp alla Veganer  som springer i stockholm och yrar i panik att dom inte kan köpa en latte på nätet längre..   / P 

Posted Images

Publicerat

Känns som om hela världen är i brant utförsbacke och inget kan vända det...

Billy blue ws Johnny Reb all over again....

civil-war-soldiers.jpg

Publicerat
På 2024-01-15 at 10:02 lindgren sa:

Personligen hade jag velat sätta alla från media i en ring, och läsa sagan om "Pojken som ropade varg"
Skicka hem dom, och låta dom få en vecka och fundera på vad den sagan skulle kunna innbära för media...

Så du menar att budskapet är överdrivet? Att vi lugnt kan luta oss tillbaka och tända cigarren?
Som jag tolkade budskapet: "Det KAN bli krig i Sverige".  Eller som försvarsberedningen uttryckt det ett flertal gånger:
"Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas. "

Utifrån Rysslands agerande (från 2014) och Putins tydliga uttalande så finns det IMHO anledning att vara förberedd.
Det är ju inte så att Finland gick med i Nato utan anledning. Det är inte utan anledning att S svängde 180 grader och inledde vår Nato ansökan. 

Tycker liknelsen "Släck ljusen när du går, annars kan det  börja brinna!" är närmare än "pojken som ropade varg".

Publicerat
Just now, detstorabla said:

Så du menar att budskapet är överdrivet? Att vi lugnt kan luta oss tillbaka och tända cigarren?
Som jag tolkade budskapet: "Det KAN bli krig i Sverige".  Eller som försvarsberedningen uttryckt det ett flertal gånger:
"Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas. "

Utifrån Rysslands agerande (från 2014) och Putins tydliga uttalande så finns det IMHO anledning att vara förberedd.
Det är ju inte så att Finland gick med i Nato utan anledning. Det är inte utan anledning att S svängde 180 grader och inledde vår Nato ansökan. 

Tycker liknelsen "Släck ljusen när du går, annars kan det  börja brinna!" är närmare än "pojken som ropade varg".

Menar absolut inte att det är överdrivet. Det är sanning som blivit allt mer sann.. fast vi har valt att blunda för det och titta åt ett annat håll, sen... typ 2014... hotet fanns innan, men det var inte lika konkret innan 2014, för vi pratar om ryssen. 2016 (trupp till gotland ossv). Inte ens då startade vi upp grunden till en mobilisering... 

så 

Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas.

Det utalandet stämmer helt klart... Sen 2014, men konkret, har vi inte gjort mkt för att förbättra utgångsläget sen dess.
Så vad är nytt idag, (förutom gråzons kriget, som startade innan 2014)...

Publicerat

Man kan gissa att försäljningen av AR blir fortsatt "hög" mot hur det annars skulle ha blivit om bara MÖParna köpt när de tilläts

Publicerat

Vårt kraftnät är bara så löjligt oskyddat och hur enkelt som helst att slå ut. Ge mig 338 LM eller en 50 så har södra Sverige ingen ström under ett par månader. Reparationerna är 6-12 månader bort då delarna enbart görs på beställning. Man har lagt ner alla flygledare och nästan allt styrs från Arlanda. En granat i tornet och vi är till stor del blinda. Därtill lite cryptosporidier i några färskvattenmagasin så har halva sverige magsjuka. Fruktarvatt vårt naiva land är hur lätt som helst att ta om man skulle vilja. 

Publicerat

Ja, vårt samhälle är väldigt sårbart.

Ju mer automatisering och datorisering ju sårbarare, dessutom krångligare att laga vid ev sabotage.

Militära begrep under Kallakriget att hålla det simpelt så en vanlig bonddräng med avlagd Värnplikt kan sköta och i vissa fall även laga det mesta, det var nog ingen dum tanke om man vill ha ett Samhälle som fungerar någolunda i kris.

Publicerat

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat
2 hours ago Islänningen sa:

Hur mycket har ni preppat nu?  Laddat upp för fullt, eller somnat om?

Själv gjorde jag färdigt min konserv-preppomat, och monterade upp den.

Nu är det bara att fylla på.

20240211_154137.thumb.jpg.b6edb5e12d27df8fc84d6844c807774e.jpg

Glöm inte vatten!

Vi har mat och vatten för ca 2 veckor, kanske lite för lite vatten, har även ett gasolkök. Tyvärr bor vi i lägenhet så har inget för värme.. kanske man får köpa sig en liten gasolkamin.

Ammunition finns iallafall för flera år framåt😎

Publicerat
4 minutes ago HQA1640 sa:

Glöm inte vatten!

Vi har mat och vatten för ca 2 veckor, kanske lite för lite vatten, har även ett gasolkök. Tyvärr bor vi i lägenhet så har inget för värme.. kanske man får köpa sig en liten gasolkamin.

Ammunition finns iallafall för flera år framåt😎

Jag har tusen liter i badtunnan för att hantera toalett samt övrig hygien.  Går även att använda till matlagning om så behövs.  60 liter finns i 5L dunkar i frysen, som även agerar som frysklampar om strömmen går.

Publicerat
11 hours ago Islänningen sa:

Jag har tusen liter i badtunnan för att hantera toalett samt övrig hygien.  Går även att använda till matlagning om så behövs.  60 liter finns i 5L dunkar i frysen, som även agerar som frysklampar om strömmen går.

Men, om ryssen kommer och samhället slås ut, vem skall då pumpa bort avloppsvattnet du häller i toaletten?

Publicerat
12 hours ago kkjon sa:

Har i princip inte preppat alls.  Men jag vet att fotogenköket fungerar, så även stormlampan. Vatten kan jag hinka upp ur brunnen. Ammunition i överflöd finns,  likaså hjortar i skogen.  Står en vedspis i källaren som jag enkelt kan ansluta till vedpannans skorstensrör. Men viktigt av allt,  det är cykelavstånd till Dafgårds fabriksbutik😎

Sjukt praktiskt med Dafgårds😂

Publicerat
14 minutes ago MagnusN sa:

Sjukt praktiskt med Dafgårds😂

Och Dafgårds har öppet om ryssen kommer?

Publicerat
2 minutes ago Mr P sa:

Och Dafgårds har öppet om ryssen kommer?

Nej, det var därför jag satte den skrattande gubben efter.

Publicerat
1 hour ago Mr P sa:

Men, om ryssen kommer och samhället slås ut, vem skall då pumpa bort avloppsvattnet du häller i toaletten?

Finns ju nödsystem för sånna saker.

Publicerat
Just now Dansken sa:

I Sverige är det ingen fara: vi håller varandra i händerna och sjunger tillsammans "We shal overcome"

Om inte Ryssjävlarna ger sig då samlas vi på torget och håller en ljusmanifestation för fred. 

Svenska freds bjuder nog Ivan på Kaffe-Latte och mutta så han blir snäll. 👍

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Knepet är sätta en sopsäck i toastolen när du ska skita, när den börjar bli full så kastar man den i riktning mot Svenska freds.

💩

Publicerat
6 hours ago Järven sa:

Knepet är sätta en sopsäck i toastolen när du ska skita, när den börjar bli full så kastar man den i riktning mot Svenska freds.

Inte på ryssarna när dom kommer smygandes efter gatan runt och husknuten och släppa skiten rakt ner på dom???:whistling::lol: