Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat

Det är sjukt ändå att de hittar på definitioner hejvilt.

En bössa är inte laddad bara för att magasinet, ej i bössan, har patroner i sig. Det är helt enkelt inte sant, per definition, det är falskt.

• Svar 452
  • Visningar 61,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Intressant läsning om en medlem här på forat och om björnjakt i #9 -22 av Jaktmarker & Fiskevatten.

IMG_20220828_135850901_BURST001.thumb.jpg.c394e9023a7394d09afc5343e40466c4.jpg

Publicerat
  • Författare

Björnjakten slut i delomr. 1 som innefattar 4-kantenomr. Luleå-Boden, Piteå-Älvsbyn.

1. Område 1, i Boden, Luleå, Piteå och Älvsbyn kommuner får högst 15 björnar fällas.
  2. Område 2, i Arjeplog, Arvidsjaur och Jokkmokk kommuner får högst 20 björnar fällas.
  3. Område 3, i resterande kommuner får högst 20 björnar fällas.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är alla nallar skjutna. Alltså 622 st.

IMG_20221002_120744715.thumb.jpg.9a5a1cd76d6b19221061cc4be90703e0.jpg

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

36 björnar skjutna hitills på årets skyddsjakt på björnar i enbart i Norrbotten.:down:

Källa: P4 Radio Norrbotten.

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

36 björnar skjutna hitills på årets skyddsjakt på björnar i enbart i Norrbotten.:down:

Källa: P4 Radio Norrbotten.

Rätt väntat.

Konstigt nog bara att inte dom bättre vetande inte försöker åstadkomma nån förändring.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago karelsk blandning sa:

Rätt väntat.

Konstigt nog bara att inte dom bättre vetande inte försöker åstadkomma nån förändring.

Ja visst var det det! Jägarförbundet vill ha vårjakt eller högre tilldelning på hösten men LST BD är tveksamma om jag fattar rätt.

https://sverigesradio.se/artikel/jagare-kraver-utokad-licensjakt-pa-bjorn-lansstyrelsen-tveksam

Publicerat
34 minutes ago lsjonsson sa:

Ja visst var det det! Jägarförbundet vill ha vårjakt eller högre tilldelning på hösten men LST BD är tveksamma om jag fattar rätt.

https://sverigesradio.se/artikel/jagare-kraver-utokad-licensjakt-pa-bjorn-lansstyrelsen-tveksam

Det roliga med alla artiklar och sociala medier är att dom som klagar och gnäller mest är ändå såna som inte jagat björn ändå. Dom vill ha möjlighet skjuta en då dom sitter på älg passet eller liknande.

Ifall dom hade velat ha en lösning på problemet hade det första vart att man får jaga över jaktmarkernas gränser och just i dem områden det år på år skjuts björn på våren var en längre jakt. Då hade troligen inte den här typen av åtgärder behövts, eller iaf minskats.

Men jag förstår inte det årliga skrivande om det som händer, måste iaf vara bättre än om det hade pågått illegala jakter. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Det roliga med alla artiklar och sociala medier är att dom som klagar och gnäller mest är ändå såna som inte jagat björn ändå. Dom vill ha möjlighet skjuta en då dom sitter på älg passet eller liknande.

Ifall dom hade velat ha en lösning på problemet hade det första vart att man får jaga över jaktmarkernas gränser och just i dem områden det år på år skjuts björn på våren var en längre jakt. Då hade troligen inte den här typen av åtgärder behövts, eller iaf minskats.

Men jag förstår inte det årliga skrivande om det som händer, måste iaf vara bättre än om det hade pågått illegala jakter. 

Ja, det finns den kategorin o sedan finns det dom som har riktiga björnhundar och vill jaga björn med sina hundar.

Publicerat

Björnåtling?

Publicerat
  • Författare
5 hours ago robban.jagaren sa:

Björnåtling?

Inte nu när LST eller vem det nu är som är ute o skjuter björnar.

Det är bara till hösten som du får åtla och då ska du söka tillstånd.

Publicerat
13 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det finns den kategorin o sedan finns det dom som har riktiga björnhundar och vill jaga björn med sina hundar.

Visst är det så, men många klagar bara för klagandes skull också.

Har nu vart såhär i många år och hade dom högre anställda velat ha en bättre lösning hade det troligen vart något försök. Konstigt nog är det ofta dom här jakterna är i samma område år efter år.

Sen är väl den licensierade björnjakten inte mycket bättre på många ställen.

Jag bryr mig inte desto mer för jag är på bägge sidorna, både för och emot men just nu finns troligen ingen bättre lösning. 

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago karelsk blandning sa:

Visst är det så, men många klagar bara för klagandes skull också.

Har nu vart såhär i många år och hade dom högre anställda velat ha en bättre lösning hade det troligen vart något försök. Konstigt nog är det ofta dom här jakterna är i samma område år efter år.

Sen är väl den licensierade björnjakten inte mycket bättre på många ställen.

Jag bryr mig inte desto mer för jag är på bägge sidorna, både för och emot men just nu finns troligen ingen bättre lösning. 

Ja visst gör dom det, men jag förstår dom skaffar hundar för att präglas på björn. En valp kostar ju runt 18 000 kr idag. man kan ju ha roligare för dom pengarna annars. Sedan tillkommer foder, vet.besök, m. m. Visst var det rätt belopp för en valp?

Det finns nog en hel del som det skulle behövas ändras på för att alla ska bli nöjda med björnjakten.

Publicerat
34 minutes ago lsjonsson sa:

Ja visst gör dom det, men jag förstår dom skaffar hundar för att präglas på björn. En valp kostar ju runt 18 000 kr idag. man kan ju ha roligare för dom pengarna annars. Sedan tillkommer foder, vet.besök, m. m. Visst var det rätt belopp för en valp?

Det finns nog en hel del som det skulle behövas ändras på för att alla ska bli nöjda med björnjakten.

Det är ju lika valfritt skaffa hund som till all annan jakt med, priset är ju samma om jag sen jagar älg eller björn med hunden. Men visst i kust kommunerna finns ju mycket åtel björnar som dom matar varje vecka från dom stiger upp fram till jakten.

Hörde att det var en som hade haft en 4-5olika redan på åtlarna. Det är tydligen en som klagar men själv går det bra att göra som man tycker.

Är det jag menar med att dom som nu klagar ändå inte har allting i ordning för en licensierad jakt ändå.

Vem ska jag skylla på för att jag har dåliga hundar till älgarna och var tvungen investera i en ny? Att jag har dåliga marker eller att det är lite älg så jag får åka runt på hösten jaga. Inte fick jag köpa valpen till billigare pris ändå.

Visst jag förstår att det klagas och att jakten kan skötas på annat sätt. Men jag förstår inte att det är samma skrivande överallt varje vår om samma sak.

Publicerat

Var tvungen att köpa så jag ser vad som skrivs på Jaktjournalen. Håller varken med eller inte men skrivelserna som kommer är iaf inte i närheten av verkligheten från något håll.

Screenshot_20230512-144542.thumb.png.e0cac37b21dc59043274d7e1f61f1a36.pngScreenshot_20230512-155337.thumb.png.b73515008a5d45ad157df4544694a7cc.png

Artikeln här är endast för att klaga på länstyrelsen för att dom inte håller med honom. Han gillar tydligen publicitet efterssom det inte är första gången han klagar i tidningar. Finns bland annat en artikel från tidigare i år också med honom.

Publicerat

Få se vad som skrivs imorgon om antal och liknande.

Publicerat

Hur mycket är dom där renar "värda"?

Syns dom på bruttonationalprodukten?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

Hur mycket är dom där renar "värda"?

Syns dom på bruttonationalprodukten?

Det får någon svara på som kan det!:thumbsup:

Publicerat

Som väntar, kommer säkert mer skrivelser ännu. Alla är troligen helt överens att dom flesta borde skjutas på hösten istället men ingenting händer i det fallet.

Ett stor anledning att det blir så här i områdena här är att ingen nästan jagar björn och sen inte släpper in nån annan på "sina" marker. 

Laikan har iaf fått se en till av dom där björnarna. Hunden luktade lika mycket som den när han var klar.

• 1 month later...
Publicerat

Blev ändå tilldelning i Norrbotten men rätt så dålig indelning tycker jag allt. Men vad vet jag.

10björnar från Haparanda upp till norr om Pajala kommun och sen västerut, det är ändå ett relativt stort område.

Skulle folk fundera och kanske försöka samarbeta iaf vid björnjakten så skulle det nog inte ta så länge och skjuta det antalet djur.

Men nu när det är tilldelningen jaga så kan dom testa med sina älg hundar och se om det blir nånting.

Men med minskande älgar så kommer det troligen bli än svårare få till något samarbete vid annan jakt också. Tycker det klagas mycket redan.