Publicerat Februari 14, 20179 yr Författare Satt ute ett par timmar igår kväll. En räv som sprang och skällde 3-400 meter från mitt pass vid 21 tiden men annars lungt. Djävulskt bra ljus iallafall Kanske en sväng ikväll med, Men onsdag blir det helt säkert.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Lite oklart men tisdag natt ev parkerar jag i kojan.. spår på åteln igen
Publicerat Februari 26, 20179 yr Startat åtel lite sent eftersom jag inte haft tillgång att göra det när jag bott i Sverige. Hoppas det hittar någonting dit till mars och att snön ligger kvar, så kanske man hinner med iallafall en månskensnatt! Hur många rävar brukar era åtlar leverera per säsong? Jag tänker ju att man kan skjuta 10, men oftast för man höra hur åtlarna bara leverar räv på räv på räv. edit: och då är det en åtel på samma ställe nästan hela tiden
Publicerat Februari 26, 20179 yr 42 minutes ago Hipshot sa: Lite oklart men tisdag natt ev parkerar jag i kojan.. spår på åteln igen Så pissen har knatat vidare då kanske
Publicerat Februari 26, 20179 yr 32 minutes ago Tjörnbon sa: Så pissen har knatat vidare då kanske Inte en susning Fasanerna är väck och då lättar lotrycket på gården, finns inte så mycket som drar längre och rådjuren är typ väck så tja de har nog knatat vidare.
Publicerat Februari 26, 20179 yr 2 hours ago ÅlandsFilip sa: Startat åtel lite sent eftersom jag inte haft tillgång att göra det när jag bott i Sverige. Hoppas det hittar någonting dit till mars och att snön ligger kvar, så kanske man hinner med iallafall en månskensnatt! Hur många rävar brukar era åtlar leverera per säsong? Jag tänker ju att man kan skjuta 10, men oftast för man höra hur åtlarna bara leverar räv på räv på räv. edit: och då är det en åtel på samma ställe nästan hela tiden Omöjligt att svara på då alla parametrar är olika. Vart i Sverige? Och hur mkt man sitter.
Publicerat Mars 1, 20179 yr Detta är en populär post. Tik och hane i natt.. jävla trafik, hade nog varit en god idé att sitta hela natten men var tvungen att sova lite med.. Kul natt!!
Publicerat Mars 1, 20179 yr Otroligt att du har så mycket räv.. jag trodde faktiskt att alla rävfarmar var nedlagda men du måtte ju jaga på en sådan... eller är det östermalm kärringarnas rävboor du skjuter?
Publicerat Mars 1, 20179 yr 2 hours ago Hipshot sa: Tik och hane i natt.. jävla trafik, hade nog varit en god idé att sitta hela natten men var tvungen att sova lite med.. Kul natt!! Snyggt Grattis ! Här var det riktigt busväder så det var aldrig aktuellt att gå ut och sätta sig
Publicerat Mars 1, 20179 yr Jag fattar inte vart alla rävar kommer ifrån.. totalt obegripligt. Har en kvar runt 21 att skjuta sen brukar det vara hett sent på natten även, inte haft ork att sitta så länge nu på ett tag. Blir garanterat någon bättre sittning snart av ren nyfikenhet om inte annat.
Publicerat Mars 1, 20179 yr 2 hours ago vildmark sa: Otroligt att du har så mycket räv.. jag trodde faktiskt att alla rävfarmar var nedlagda men du måtte ju jaga på en sådan... eller är det östermalm kärringarnas rävboor du skjuter? 08:orna lämnar mycket skit efter sig som räcker till många rävars måltid!
Publicerat Mars 1, 20179 yr 4 hours ago Hipshot sa: Tik och hane i natt.. jävla trafik, hade nog varit en god idé att sitta hela natten men var tvungen att sova lite med.. Kul natt!! Grattis hippen!
Publicerat Mars 1, 20179 yr 35 minutes ago lsjonsson sa: 08:orna lämnar mycket skit efter sig som räcker till många rävars måltid! Kände instinktivt att jag måste protestera där.. men så slog det mej att jag inte har en susning om vilket riktnummer som gäller ute på gården..kollade.. usch! 08.. Det förklarar saken
Publicerat Mars 1, 20179 yr 1 hour ago Hipshot sa: Kände instinktivt att jag måste protestera där.. men så slog det mej att jag inte har en susning om vilket riktnummer som gäller ute på gården..kollade.. usch! 08.. Det förklarar saken Ja, det gör väl det!
Publicerat Mars 1, 20179 yr 3min på åteln och sedan hade jag bommat en räv Mina känslor löpte amok och jag slabbade iväg en bula. Jag såg mig själv i glansen av säsongens 20:de räv och försökte väl springa ut och plocka upp den samtidigt som jag tryckte av. Det är inte helt kört ännu men den lubbade iväg och ur sikt direkt efter skottet.
Publicerat Mars 1, 20179 yr Detta är en populär post. Bryt ihop och kom igen, det verkar vara ett jävla spring på dem nu så strax har du nog besök igen..
Publicerat Mars 2, 20179 yr När jag suttit klart för kvällen så gick jag ner till åteln och gjorde en skottplatsundersökning, inget annat än en fåra där bulan träffat marken.. Jag smiter dit efter jobbet och gör en ny koll i dagsljus men har inga förväntningar på att hitta något annat.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Jag sköt en riktigt stor rävhane på åteln för några veckor sedan. Men jag har i det närmast övergett åteljakten ty den är så långtråkig och jag somnar, får träsmak i arslet och nackspärr. Jag förstår inte hur ni klarar en hel natt. 2 timmar utan aktivitet så ger jag fanimej upp. Däremot testade jag rävlock för ett par tre veckor sedan. Utan större ambitioner att ens se räv så åkte jag runt och testade några ställen som kändes strategiskt bra både landskapsmäsaigt och med mycket rävspår. Tredje passet för kvällen jag satte mig på var en skogsväg och lockade ut i en 90graderskurva på en bred å. När jag lockat en liten stund, tappat förtroendet helt för mitt trumpetande, så reste jag mig och tänkte gå hem men beslutade mig för krysta ut några sista harskrik och tro på fan en stor räv kom springandes runt kurvan på ån. Den stannade på 80-90 meter och tittade på mig där jag stod och tutade iklädd snödräkt och mask. Jag vart så jävla överrumplad att jag satte mig ner med benstöden, fick för mig att det var lite långt håll så jag höll strax ovanför och sköt över. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit så arg på mig själv som då. Sedan dess har jag helt nördat in på lockjakten och övergett åteln, iaf för den här säsongen. Jag ska testa locka gryning och skymning både lördag och söndag på olika platser jag letat fram som känns möjliga.
Publicerat Mars 2, 20179 yr 1 hour ago 6.5x55SM sa: Jag sköt en riktigt stor rävhane på åteln för några veckor sedan. Men jag har i det närmast övergett åteljakten ty den är så långtråkig och jag somnar, får träsmak i arslet och nackspärr. Jag förstår inte hur ni klarar en hel natt. 2 timmar utan aktivitet så ger jag fanimej upp. Däremot testade jag rävlock för ett par tre veckor sedan. Utan större ambitioner att ens se räv så åkte jag runt och testade några ställen som kändes strategiskt bra både landskapsmäsaigt och med mycket rävspår. Tredje passet för kvällen jag satte mig på var en skogsväg och lockade ut i en 90graderskurva på en bred å. När jag lockat en liten stund, tappat förtroendet helt för mitt trumpetande, så reste jag mig och tänkte gå hem men beslutade mig för krysta ut några sista harskrik och tro på fan en stor räv kom springandes runt kurvan på ån. Den stannade på 80-90 meter och tittade på mig där jag stod och tutade iklädd snödräkt och mask. Jag vart så jävla överrumplad att jag satte mig ner med benstöden, fick för mig att det var lite långt håll så jag höll strax ovanför och sköt över. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit så arg på mig själv som då. Sedan dess har jag helt nördat in på lockjakten och övergett åteln, iaf för den här säsongen. Jag ska testa locka gryning och skymning både lördag och söndag på olika platser jag letat fram som känns möjliga. Nog får man nog av att sitta och vaka ibland! Men om man bara har skaplig koll på när räven besöker åteln så kan det vara riktigt spännande och med mycket räv på marken så tror jag att åteljakten är bästa alternativet för viltvården. man ska bara inte sitta innan man har bra förutsättningar. Sedan är det en vanesak som man blir bättre på med tiden. Lockjakten ska du akta dig för fastnar man så kan man lägga löjliga pengar på en liten plastbit som det går att blåsa ljud med , för att inte tala om allt annat j... man kan köpa också.. Men skoj som f..n är det
Publicerat Mars 2, 20179 yr Lockjakten har jag "lyckligtvis" inte tvärtorskat på, för uselt självförtroende med flöjtarna.. Däremot vakjakten, där är det passlim som gäller i kombination med rävtäta marker för resultat.. det är min melodi :-)
Publicerat Mars 2, 20179 yr Jag tycker det är skoj att pyssla med åtlar och försöka lista ut huruvida nåt besöker åteln innan det är dags att passa.. sen gillar jag adrenalinkicken man får när räven dyker upp på åteln.. flyter fram som en mörk skugga..man sitter och håller andan så den inte hör en.. jädrigt spännande.. Sen att man får sitta still i anläggning och frysa 6h i sträck på en träbänk det får man ta.. När räven ligger där så är det värt all möda..
Publicerat Mars 3, 20179 yr 12 hours ago Tjörnbon sa: Nog får man nog av att sitta och vaka ibland! Men om man bara har skaplig koll på när räven besöker åteln så kan det vara riktigt spännande och med mycket räv på marken så tror jag att åteljakten är bästa alternativet för viltvården. man ska bara inte sitta innan man har bra förutsättningar. Sedan är det en vanesak som man blir bättre på med tiden. Lockjakten ska du akta dig för fastnar man så kan man lägga löjliga pengar på en liten plastbit som det går att blåsa ljud med , för att inte tala om allt annat j... man kan köpa också.. Men skoj som f..n är det Eh, jao Köpt 4 tutor till efter jag lyckades få in den på pc5an
Publicerat Mars 3, 20179 yr 10 hours ago vildmark sa: Jag tycker det är skoj att pyssla med åtlar och försöka lista ut huruvida nåt besöker åteln innan det är dags att passa.. sen gillar jag adrenalinkicken man får när räven dyker upp på åteln.. flyter fram som en mörk skugga..man sitter och håller andan så den inte hör en.. jädrigt spännande.. Sen att man får sitta still i anläggning och frysa 6h i sträck på en träbänk det får man ta.. När räven ligger där så är det värt all möda.. Jag håller med dig helt. Jävligt kul att åtla och greja! Det är den oändliga väntan helt stillasittandes i mörkret jag inte klarar. De tre rävarna jag skjutit hittills har kommit rätt snabbt efter jag satt mig och då är det riktigt kul. Sista räven jag sköt gick förbi 5-6 meter utanför kojan 1 minut efter jag satt mig ner. Antar att det var samma räv som kom på andra sidan sjön och nr3 på väggen. Då var det adrenalin.
Publicerat Mars 3, 20179 yr 10 minutes ago 6.5x55SM sa: Eh, jao Köpt 4 tutor till efter jag lyckades få in den på pc5an Pc5:an är min nuvarande favorit
Publicerat Mars 4, 20179 yr Detta är en populär post. Fick skjuta en räv efter drygt 1,5h riktigt fint drev för stövaren idag.