Publicerat Mars 7, 20179 yr Nån som ska på't ikväll? Inte så blåsigt idag.. Hade en ny rävlöpa vid tornet där jag sköt igår..och på bondgården hade räven gått framför kojan efter att jag gick hem igår. Dumpade av en hög gäss vid tornet och kattmat vid kojan. Ska testa min gamla skogsåtel ikväll.. slängde ut en bärkasse gott i förrgår så den lär dra ikväll med..
Publicerat Mars 7, 20179 yr På 2017-03-06 at 10:14 Hipshot sa: Vet inte om du sett gruppen på facebook om rävjakt, åtel/vakjakt på räv.. Det är en galen jägare som heter Maja där som mulat ..tror det var 42 rävar denna säsong. Jag har lite granna tänkt försöka nå hennes resultat.. men det är nog kört är jag rädd. Börjar jobbsnurra nu och gör 4 nätter i rad. Kommande helg är det kråkjakt som gäller, ska iväg med 300 fåglar om tre veckor.. Så jag tror inte det blir så värst många fler rävar skjutna för mej. Men någon sväng hoppas jag kunna sitta iaf! Har du skjutit 39 räv själv! Respekt! S
Publicerat Mars 7, 20179 yr 13 minutes ago hs_merkel sa: Har du skjutit 39 räv själv! Respekt! S Jo det ska nog stämma.. räknar kallt med att nå 40, ska sitta en natt till och det blir sista och det lär bli en helnatt
Publicerat Mars 7, 20179 yr 44 minutes ago vildmark sa: Nån som ska på't ikväll? Inte så blåsigt idag.. Hade en ny rävlöpa vid tornet där jag sköt igår..och på bondgården hade räven gått framför kojan efter att jag gick hem igår. Dumpade av en hög gäss vid tornet och kattmat vid kojan. Ska testa min gamla skogsåtel ikväll.. slängde ut en bärkasse gott i förrgår så den lär dra ikväll med.. Jo det är min plan att sitta en stund!
Publicerat Mars 7, 20179 yr Detta är en populär post. Den här räven förtjänade jag nog inte Jag visste att det fanns en tidig räv på åteln för jag har sett den runt 20:30 så jag åkte dit vid 17 och placerade en gås på åteln. Efter det så stack jag hem och käkade middag. Vid 19 tiden återvände jag och gåsen är borta nä du tänkte jag och tog ficklampan och gick ikapp de 100m och tog tillbaka gåsen egentligen är ju åteln körd då men jag satte mig ändå och väntade in lite bättre ljus för att kunna locka . 30 min senare så står den på åteln och vill hämta gåsen igen smart räv tänkte jag och sköt den.
Publicerat Mars 7, 20179 yr Detta är en populär post. Orkade inte åka till skogsåteln så jag åkte till bondgården istället.. var på plats 2000.. hörde 2 olika rävar skälla några hundra meter bort. Från grannhuset hördes röster..2130 hördes en hund skälla.. 2135 rörde sig något på åteln.. en nervös liten rackare.. fick in den i kikaren och visst var det en räv...PANG!! Jag satt kvar en halvtimme till.. vid kontroll så visade sig räven vara en skabbis.. jag gick till bonden och berättade..han vill ju helst ha rävar kvar..men jag har försökt tala om hur skabben sprids när det blir för mycket räv..nu fick han se det själv. Räven stoppades i dubbla sopsäckar och nu får sopförbränningen ta hand om den.
Publicerat Mars 8, 20179 yr 5 hours ago Tjörnbon sa: Den här räven förtjänade jag nog inte Jag visste att det fanns en tidig räv på åteln för jag har sett den runt 20:30 så jag åkte dit vid 17 och placerade en gås på åteln. Efter det så stack jag hem och käkade middag. Vid 19 tiden återvände jag och gåsen är borta nä du tänkte jag och tog ficklampan och gick ikapp de 100m och tog tillbaka gåsen egentligen är ju åteln körd då men jag satte mig ändå och väntade in lite bättre ljus för att kunna locka . 30 min senare så står den på åteln och vill hämta gåsen igen smart räv tänkte jag och sköt den. Haha! Gödsel i byxfickorna el. lite flax? Grattis iaf!
Publicerat Mars 8, 20179 yr 4 hours ago vildmark sa: Orkade inte åka till skogsåteln så jag åkte till bondgården istället.. var på plats 2000.. hörde 2 olika rävar skälla några hundra meter bort. Från grannhuset hördes röster..2130 hördes en hund skälla.. 2135 rörde sig något på åteln.. en nervös liten rackare.. fick in den i kikaren och visst var det en räv...PANG!! Jag satt kvar en halvtimme till.. vid kontroll så visade sig räven vara en skabbis.. jag gick till bonden och berättade..han vill ju helst ha rävar kvar..men jag har försökt tala om hur skabben sprids när det blir för mycket räv..nu fick han se det själv. Räven stoppades i dubbla sopsäckar och nu får sopförbränningen ta hand om den. Bra där Vildmark! Grattis!
Publicerat Mars 8, 20179 yr Tack! Den räven kan inte ha haft det så skoj i vinter..måtte frösit häcken av sig.. äckelfaktorn är hög och man vill helst inte gå nära..utifall att skabben hoppar..man vet ju aldrig..blää Har en skabbräv till på gården om den inte dött än.. och en skabbräv på en annan mark också kring husen.
Publicerat Mars 8, 20179 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Haha! Gödsel i byxfickorna el. lite flax? Grattis iaf! Tackar!
Publicerat Mars 8, 20179 yr Vakade 4h mellan 8 och 12 nu ikväll på skogsåteln.. blåsten och duggregnet bidrog nog till att räven höll sig borta..
Publicerat Mars 10, 20179 yr 12 minutes ago lsjonsson sa: Rävvaksväder i norr o -10,7. Månen like snö like men kölden fifan! S
Publicerat Mars 10, 20179 yr 38 minutes ago lsjonsson sa: Rävvaksväder i norr o -10,7. Å ändå sitter du och häckar framför mellon.
Publicerat Mars 10, 20179 yr 35 minutes ago strävhår sa: Å ändå sitter du och häckar framför mellon. Nej, det gör jag inte! Du ska inte lyssna på vad faxe skriver. Bara 1 % det han skriver om mig är sanning på sin höjd.
Publicerat Mars 10, 20179 yr Det enda som stämmer att jag är en kaffedrickare av RANG! +10 koppar/dag men det skriver han aldrig eftersom han själv dricker kaffe.
Publicerat Mars 11, 20179 yr Var iväg och lockade en sväng igår. Satt högt och hade koll på ett hygge nedanför mig. Tyvärr såg jag inte när räven kom mot mig först så helt plötsligt dök den upp bara 10 meter fram för mig . Hade en bergkant där den troligtvis hade kommit. Full fart in i skogen igen
Publicerat Mars 11, 20179 yr 12 hours ago lsjonsson sa: Nej, det gör jag inte! Du ska inte lyssna på vad faxe skriver. Bara 1 % det han skriver om mig är sanning på sin höjd. Nu var du riktigt snäll!
Publicerat Mars 11, 20179 yr 19 minutes ago hs_merkel sa: Nu var du riktigt snäll! Ja visst var jag det!
Publicerat Mars 12, 20179 yr 8 hours ago Husqvarna30-06 sa: En hane i fällan idag. Grattis till räven och bara så du vet ! Det där är en snygg fälla
Publicerat Mars 12, 20179 yr Detta är en populär post. En liten summering av gårdagens rävjakt! Jag fick besök av 2 bekanta som ville vaka räv vid min åtel och själv tänkte jag visa hur det ska gå till genom att skjuta räv på andra åtlar Jag tog med dem till min skogsåtel och såg till att de hade det mysigt och ombonat, åteln var het , det visste jag sedan snön låg för det hade varit mycket spring där och jag hade undvikit att sitta där sedan dess för att inte förstöra jakten för dem. Jag gick själv ut på ett utomhus vak på ett ställe med tidiga rävar samma ställe som jag fällde min senaste räv. efter att ha lagt ut lite rester från årets första grill så smet jag upp i ett berg ovanför ett Torp och satte mig med bra överblick,,, om det inte vore för att det hade drivit in kraftig dimma under eftermiddagen Jag satt där från 19:30 och det dröjde inte länge innan det började låta massor i träden på andra sidan av en äng. Där brukar stå en del rådjur där och leta Ekollon så jag var klar över vad det var från början, några minuter senare så springer något på lätta tassar/klövar nedanför berget jag sitter i! Det fortsätter uppför berget bakom min rygg och stannar inne bland några buskar , sedan är det knäpptyst en stund innan det prasslar vidare, lite försiktigare nu. Spännande i varje fall! lite senare så ser jag en svart skugga som mycket väl kan vara en räv och den är på väg mot grillresterna. Det visar sig vara en get som snart får sällskap av bocken och de står länge och nosar på resterna innan de strosar vidare , vackert att se även om sikten inte är den bästa. Jag bestämmer mig för att bryta passet vid 23:00 ungefär och bryter loss den frusna baken från berget. Jag åker tillbaka till stället där kamraternas bil står och hör den första smällen när jag lämnar bilen en räv nere står det snart i ett sms , jag smiter ner och sätter mig i den andra kojan bredvid en tidigare tänd kamin och blir genast dåsig i värmen jag ser snart en räv på väg mot min åtel men den väljer att avvika när grannen börjar föra oväsen och någon gång innan 00:00 smäller det igen men det hör inte jag utan får se ett nytt sms att killarna är nöjda med var sin räv och beger sig hemåt.. Någon timme senare ger även jag upp och går hem, dock utan egen räv..