Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd Kulvapen klass I.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan ! 

Ny här på Jaktsidan och detta blir mitt första inlägg på forumet. Har för avsikt att söka licens för kulvapen lite längre fram i år, men jag tänkte satsa på ett begagnat kulvapen av flera anledningar och för att nämna ett par, så är det dels för att ett nytt kulvapen kostar en del, dessutom kommer det (sannolikt) inte att användas i så väldigt stor utsträckning, detta p gr av brist på tid. Ren kapitalförstöring att köpa ett nytt kulvapen, bara för att det skall samla damm i vapengarderoben, IMHO.

Nu till mina funderingar. Var bör man köpa ett begagnat kulvapen och vad bör man tänka på ? Kom också gärna med förslag på erkänt högkvalitativa bössor med (extremt) god precision i kaliber 30-06, alt. 308 Winchester (lite osäker om jag fått siffrorna rätt på den senare ;-)), gärna med m/96 låsning.

Avslutningsvis, jag är väldigt svag för vackra saker, (vapen inräknat) och jag vet att det påverkar priset menligt, men det gör inget att det är vackert för ögat också, under förutsättning att det hamnar inom rimliga prisnivåer i beg. utförande. Naturligtvis är precisionen av överordnande betydelse.

Med detta hoppas jag på att jag kan få lite hjälp av de som vet, här på forumet.

Mvh;

Mr T.

• Svar 210
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska förklara för dig varför det är så: Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra r

• Naturmupp som försöker 'prata' med en älgko (med kalv)...'Darwin at work'...  

• Dock är den stora skillnaden mellan drömbössan och skitbössan som aldrig träffar en såg, kanske en träbit extra, en fil, sandpapper och någon som vet vad de pysslar med. Kostar småpengar men kan trans

Posted Images

Publicerat

Mr T,

M96 såsom i Mauser modell 96 har inte tillverkats i särskilt många kalibrar i original, det har sentida på mycket tvivelaktiga sätt byggts om ett större antal sådana till andra kalibrar än den/de ursprungliga,

sök på stiga studsare och du skall finna, ingen i sitt rätta sinnelag kan påstå att dessa är vackra vapen, att de är erkänt hög kvalitativa med extrem precision, snarare tvärtom, särskilt när frågan om praktiskt precision omtalas och då blir det nog som så att du slutligen får inse en del av verkligheten och göra avbön på något av dina krav.

Förövrigt så är vapen i klass 4, det du har noterat ovan i rubriken sådana med helt annan kaliber/prestanda än de du har föreslagit i texten, en fråga och tveksamhet insmyger sig då, 

har du verkligen en jägarexamen, en utbildning om ens rudimentär avseende vapen/klasser/kalibrar och vad mer är, vad är det du frågar om egentligen?

Stiga studsaren:

En av få kulvapen med 30-06 i en M96 låda

059-d.jpg

Lite mer läsning från en tråd för länge sedan, för vissa. 

/C

Publicerat

Om man vill ha ett vapen som är vackert att titta på och har "extrem" precision så får man nog faktiskt vara beredd att lägga ut en del pengar. Var man ska köpa är ganska enkelt att svara på, antingen hos en vapenhandlare eller privat (blocket) då det är de 2 alternativen som finns. vad man skall köpa är lite svårare då det finns en uppsjö av vackra och välskjutande vapen som är till salu.
några få exempel på vanliga vapen som i regel har ok kvalite samt skjuter ok :
Blaser r93/r8
Mauser m03/m12
sako 85/75
Sauer 202
Merkel helix
carl gustaf 1900/2000/3000
tikka t3/m690/m65/m55

Lättast är nog att först bestämma hur mycket pengar man vill lägga, sen kolla runt lite hos vapenhandlare och blocket. kalibern är ganska oviktig för en som inte jagar så mycket. det viktigaste är att man köper ett gevär man trivs med och kan hantera.
Att det ska vara en vacker och välskjutande m96 kan du nog lägga ner. om du inte hittar en custombössa eller låter en smed specialbygga. men då brukar prislappen också bli en annan. 

Publicerat

Hmmm klass 4 vapen i kaliber 308 eller 30-06 blir svåra att hitta

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Christian N sa:

Mr T,

M96 såsom i Mauser modell 96 har inte tillverkats i särskilt många kalibrar i original, det har sentida på mycket tvivelaktiga sätt byggts om ett större antal sådana till andra kalibrar än den/de ursprungliga,

sök på stiga studsare och du skall finna, ingen i sitt rätta sinnelag kan påstå att dessa är vackra vapen, att de är erkänt hög kvalitativa med extrem precision, snarare tvärtom, särskilt när frågan om praktiskt precision omtalas och då blir det nog som så att du slutligen får inse en del av verkligheten och göra avbön på något av dina krav.

Förövrigt så är vapen i klass 4, det du har noterat ovan i rubriken sådana med helt annan kaliber/prestanda än de du har föreslagit i texten, en fråga och tveksamhet insmyger sig då, 

har du verkligen en jägarexamen, en utbildning om ens rudimentär avseende vapen/klasser/kalibrar och vad mer är, vad är det du frågar om egentligen?

Stiga studsaren:

En av få kulvapen med 30-06 i en M96 låda

059-d.jpg

Lite mer läsning från en tråd för länge sedan, för vissa. 

/C

Hej och tack för svar. Jodå, jag har en jägarexamen och ett vapenskåp, (men ännu ingen bössa).

Det var ett tag sedan jag tog min jägarexamen och har inte engagerat mig/intresserat mig för vapen och de olika kalibrarna så mycket sedan dess, därav felaktigheterna i mitt första inlägg.

F ö så är väl en 30-06 ett klass IIII vapen (eller har jag vänt på siffrorna, kanske det är ett klass I vapen, som är det rätta :P) !

För att förtydliga mig; jag vill ha en bössa som avser klass I, för framförallt älg- och grisjakt, (om jag nu någonsin kommer ut på älgjakt). Gris förefaller vara lättare, men rätta mig gärna om jag har fel.

Vad det gäller kalibrarna (igen) så vill jag dra mig till minnes att jag läste en artikel i en jakttidning, där man jämförde en 30-06 med W 308 eller om det var en Remington 332, (som sagt, det var ett tag sedan jag engagerade mig i dessa frågorna, så jag ber om ursäkt för ev. felaktigheter) och i denna artikel förordade man den lättare kalibern (för samma jakt, vilket det nu var) därför att det blir mindre att bära på, men effekten av kulan var jämförbar.

Det är ungefär vad jag kom ihåg av det som stod skrivet.

Det är som sagt 6 år sedan jag tog min examen, och har inte engagerat mig speciellt i vapenrelaterade frågor sedan dess, då annat kommit i vägen, men jag är övertygad om att jag kommer att bli upplyst om de faktiska förhållandena som råder, allt eftersom jag deltar i detta forum ^_^, hoppas på överseende med mina tillkortakommanden.

Edit: har ändrat i rubriksättningen.

Publicerat

Ed Lapour har gjort en del arbeten på M96:or,

http://edlapourgunsmithing.com/custom-rifles/1896-oberndorf-mauser/

Prislappen är runt 26-34 000 USD

FN_Wisner_PenHolder013.jpg

En Jim Wisner handbyggd M96 i 7x57, iofs är stocken och montaget på just denna pang skitfult rent ut sagt men arbetet som sådant är vackert, bra och med en kostnad runt 20 000 USD skall det ha gått på. /C

Publicerat
  • Författare
Just now Christian N sa:

Ed Lapour har gjort en del arbeten på M96:or,

http://edlapourgunsmithing.com/custom-rifles/1896-oberndorf-mauser/

Prislappen är runt 26-34 000 USD

FN_Wisner_PenHolder013.jpg

En Jim Wisner handbyggd M96 i 7x57, iofs är stocken och montaget på just denna pang skitfult rent ut sagt men arbetet som sådant är vackert, bra och med en kostnad runt 20 000 USD skall det ha gått på. /C

Oooouuuaaahhhh :o !!!

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Ompi sa:

Hmmm klass 4 vapen i kaliber 308 eller 30-06 blir svåra att hitta

Ber om ursäkt, det är naturligtvis klass I vapen jag avser, har vänt på begreppen:D:P !!

Publicerat

Kära mr T, vi har alla våra blinda fläckar på kunskapens karta,

det du eftersöker är ett klass 1 vapen, klass IV är jag ytterst osäker på vad det är men jag är nog lite rädd för en sådan sak.

Mitt ytterst handfasta tips är att du kontaktar en person på forat här, Dansken, han bits inte och är i övrigt en trevlig och sund man, han har beg vapen som passerar hans händer efterhand och under tid, han kan hitta något till dig för antingen rätt pris, av rätt kvalité och lite både och, kontentan är att han löser frågan för dig eller tillsammans med dig.

/C

Publicerat
  • Författare
38 minutes ago Christian N sa:

det du eftersöker är ett klass 1 vapen, klass IV är jag ytterst osäker på vad det är men jag är nog lite rädd för en sådan sak.

Mitt ytterst handfasta tips är att du kontaktar en person på forat här, Dansken, han bits inte och är i övrigt en trevlig och sund man, han har beg vapen som passerar hans händer efterhand och under tid, han kan hitta något till dig för antingen rätt pris, av rätt kvalité och lite både och, kontentan är att han löser frågan för dig eller tillsammans med dig.

/C

Tackar för tipset ! Kommer hålla utkik efter den onämnde Dansken. Vem vet, kanske han dyker upp i tråden som gubben i lådan, rätt vad det är B).

Publicerat
  • Författare
2 hours ago 19Henke94 sa:

Om man vill ha ett vapen som är vackert att titta på och har "extrem" precision så får man nog faktiskt vara beredd att lägga ut en del pengar. Var man ska köpa är ganska enkelt att svara på, antingen hos en vapenhandlare eller privat (blocket) då det är de 2 alternativen som finns. vad man skall köpa är lite svårare då det finns en uppsjö av vackra och välskjutande vapen som är till salu.
några få exempel på vanliga vapen som i regel har ok kvalite samt skjuter ok :
Blaser r93/r8
Mauser m03/m12
sako 85/75
Sauer 202
Merkel helix
carl gustaf 1900/2000/3000
tikka t3/m690/m65/m55

Lättast är nog att först bestämma hur mycket pengar man vill lägga, sen kolla runt lite hos vapenhandlare och blocket. kalibern är ganska oviktig för en som inte jagar så mycket. det viktigaste är att man köper ett gevär man trivs med och kan hantera.
Att det ska vara en vacker och välskjutande m96 kan du nog lägga ner. om du inte hittar en custombössa eller låter en smed specialbygga. men då brukar prislappen också bli en annan. 

Tackar för det  ! Det bli till att ge sig ut på the WWW och forska lite,  vad det lider.

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Ber om ursäkt, det är naturligtvis klass I vapen jag avser, har vänt på begreppen:D:P !!

Jag misstänkte det hehe hoppas du hittar det vapnet du söker

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Ompi sa:

Jag misstänkte det hehe hoppas du hittar det vapnet du söker

Jo, det var ett tag se'n sist, som sagt. Den som söker skall finna, sägs det.

Tiden får utvisa om det stämmer :P. Sedan skall jag göra en rättelse till. Det är naturligtvis en m/98 låsmekanism jag eftersöker och ingenting annat.

Vill ju inte ha slutstycket i ansiktet när jag trycker av, det är illa nog som det är ;).

Publicerat

Ja, var att finna denna goda cigarr?

9 hours ago MrT. sa:

Nu till mina funderingar. Var bör man köpa ett begagnat kulvapen och vad bör man tänka på ? Kom också gärna med förslag på erkänt högkvalitativa bössor med (extremt) god precision i kaliber 30-06, alt. 308 Winchester (lite osäker om jag fått siffrorna rätt på den senare ;-)), gärna med m/96 låsning.

Avslutningsvis, jag är väldigt svag för vackra saker, (vapen inräknat) och jag vet att det påverkar priset menligt, men det gör inget att det är vackert för ögat också, under förutsättning att det hamnar inom rimliga prisnivåer i beg. utförande. Naturligtvis är precisionen av överordnande betydelse.

Nu vet jag inte vad du syftar på med "(extremt) god precision" men det och 308 Winchester i kombination med "m/98 låsmekanism" är lite av en tulipana ros. 98an var omodern och jävligt dyr att tillverka efter 1950, 308 kom 1954 så det är liksom helt fel kaliber i det låset statistiskt sett. Hittar du en är den snudd på garanterat ompipad - inget ont i det, men man ska syna sådana objekt extremt noga. Vilket gör att det kanske inte är nybörjarexemplet 1A direkt.

Med mina definitioner så sett så blir "(extremt) god precision" något som man normalt sett hittar hos tex Sauer 202 eller Blaser R93/R8, vissa modeller av Tikka T3 eller tex Tikka m/65 Continental och några till - givet att dessa hanterats av ngn som vet hur man sköter en kulpipa. Pipormar och älgbanor är i det sammanhanget ett jävla fördärv.....

Grejen med folk som kan det där med korrekt vapenvård är att de skjuter, vanligen en hel del. I synnerhet i 308.

Det är liksom bara att titta på priset på helmantel för att inse vad folk skjuter mycket med - 6,5x55 och 308. Beggade vapen i de kalibrarna ska man syna petigt noga, minsta lilla gråhet i pipan ställer man tillbaka dem. Du kan räkna med att en 6,5 eller en 308 normalt sett har en livslängd på runt 5000 skott om den ska skjuta bra, ska den skjuta extremt bra pratar vi hälften eller däromkring.

Högkvalitativ beggad 308, rätt skött, som skjuter extremt bra och som inte "är i slutet av sitt pipliv" är nog lite av en oskuld på bordellen - den vill alla ha.

Högkvalitativ beggad 30-06, rätt skött, som skjuter extremt bra och som inte "är i slutet av sitt pipliv" är förmodligen en aning mindre osannolik, men det är ganska få som vet om deras 30-06 skjuter extremt bra. Kalibern är lite overbore och det gör att de flesta skyttar ofta har problem med att plocka ut de sista mm i träffbilderna i praktiken även om precisionen nu skulle finnas i bössan.

Om du justerar till "normalt sett bra precision" så blir liksom frågan långt mer möjlig att svara på, och urvalet ökar exponentiellt.

Sedan var det där med:

Avslutningsvis, jag är väldigt svag för vackra saker, (vapen inräknat) och jag vet att det påverkar priset menligt, men det gör inget att det är vackert för ögat också, under förutsättning att det hamnar inom rimliga prisnivåer i beg. utförande. Naturligtvis är precisionen av överordnande betydelse.

Man kan nu säga mycket om Sauer 202 eller Blaser R93/R8, vissa modeller av Tikka T3 eller Tikka m/65 Continental och några till - men vackert blir det aldrig, det här är vapendesignens motsvarighet till Volvo V70 - det var fult redan på ritbordet.

2 hours ago MrT. sa:

........ Det är naturligtvis en m/98 låsmekanism jag eftersöker och ingenting annat.

Visst - ska det vara snyggt så har jag en Rigby 98a i 275Rigby (aka 7x57). Mycket snyggare än så blir det liksom inte. Men det blir allt annat än billigt - å andra sidan kan du sälja den för minst samma pris om nått år förmodligen, nu när Rigby åter är i London.

Den skjuter riktigt bra, men nu pratar vi ganska mycket pengar.....

/T

Publicerat
  • Författare
19 hours ago Christian N sa:

/C

Tack för din förlåtande ton, lovar på bättring. För att förtydliga; IV eller IIII är 4 i romerska siffror. På samma sätt kan man skriva (VI,6) med romerska siffror. (V=5.) Om man vill skriva 4:a med romerska siffror, skriver man IV (5-1, dvs ettan bakom 5:an. Om man vill skriva siffran 6 med romerska siffror, sätter man ettan (I) framför 5:an (V), alltså VI.

Hoppas detta förtydligar något om vad klass IV betyder, så du inte behöver känna rädsla eller oro inför det;).

Slut OT.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago pmt sa:

Nu vet jag inte vad du syftar på med "(extremt) god precision" men det och 308 Winchester i kombination med "m/98 låsmekanism" är lite av en tulipana ros. 98an var omodern och jävligt dyr att tillverka efter 1950, 308 kom 1954 så det är liksom helt fel kaliber i det låset statistiskt sett. Hittar du en är den snudd på garanterat ompipad - inget ont i det, men man ska syna sådana objekt extremt noga. Vilket gör att det kanske inte är nybörjarexemplet 1A direkt.

Med mina definitioner så sett så blir "(extremt) god precision" något som man normalt sett hittar hos tex Sauer 202 eller Blaser R93/R8, vissa modeller av Tikka T3 eller tex Tikka m/65 Continental och några till - givet att dessa hanterats av ngn som vet hur man sköter en kulpipa. Pipormar och älgbanor är i det sammanhanget ett jävla fördärv.....

Grejen med folk som kan det där med korrekt vapenvård är att de skjuter, vanligen en hel del. I synnerhet i 308.

Det är liksom bara att titta på priset på helmantel för att inse vad folk skjuter mycket med - 6,5x55 och 308. Beggade vapen i de kalibrarna ska man syna petigt noga, minsta lilla gråhet i pipan ställer man tillbaka dem. Du kan räkna med att en 6,5 eller en 308 normalt sett har en livslängd på runt 5000 skott om den ska skjuta bra, ska den skjuta extremt bra pratar vi hälften eller däromkring.

Högkvalitativ beggad 308, rätt skött, som skjuter extremt bra och som inte "är i slutet av sitt pipliv" är nog lite av en oskuld på bordellen - den vill alla ha.

Högkvalitativ beggad 30-06, rätt skött, som skjuter extremt bra och som inte "är i slutet av sitt pipliv" är förmodligen en aning mindre osannolik, men det är ganska få som vet om deras 30-06 skjuter extremt bra. Kalibern är lite overbore och det gör att de flesta skyttar ofta har problem med att plocka ut de sista mm i träffbilderna i praktiken även om precisionen nu skulle finnas i bössan.

Om du justerar till "normalt sett bra precision" så blir liksom frågan långt mer möjlig att svara på, och urvalet ökar exponentiellt.

Sedan var det där med:

Man kan nu säga mycket om Sauer 202 eller Blaser R93/R8, vissa modeller av Tikka T3 eller Tikka m/65 Continental och några till - men vackert blir det aldrig, det här är vapendesignens motsvarighet till Volvo V70 - det var fult redan på ritbordet.

Visst - ska det vara snyggt så har jag en Rigby 98a i 275Rigby (aka 7x57). Mycket snyggare än så blir det liksom inte. Men det blir allt annat än billigt - å andra sidan kan du sälja den för minst samma pris om nått år förmodligen, nu när Rigby åter är i London.

/T

Publicerat
  • Författare
12 hours ago pmt sa:

Sedan var det där med:

/T

Ja, det var frågan jag ställde, var hittar man denna goda cigarr ? Inte vet jag, men jag hade hoppats på att få vägledning till denna heliga graal, eller kanske är det en omöjlig uppgift för någon med begränsat med pengar ?

Nu vet jag inte vad du syftar på med "(extremt) god precision" men det och 308 Winchester i kombination med "m/98 låsmekanism" är lite av en tulipana ros.

Skall försöka förtydliga mig; Med begreppet extremt god precision, avser jag att bössan är kapabel att sätta kulan där kornet är, även på långa avstånd, och där en ev. miss enkom beror på handhavandefel. Vill inte missa målet, om man bara ges ett tillfälle att träffa rätt, s a s.

Sedan skall m/98 läsas i sammanhanget 30-06 och ingenting annat.

1 hour ago MrT. sa:

Tyvärr blir det fel här och jag vet inte hur jag skall rätta till det, så jag låter det vara och fortsätter svara på inlägget.

De av dig föreslagna bössorna har kommit upp tidigare i tråden, jag har ännu inte haft möjlighet att forska i dessa, men jag kommer att göra det, när jag har tid, tackar för förslagen. Eftersom jag inte lyckas hantera forumets funktioner, kan jag inte citera valda delar av ditt svar, utan jag blir tvungen att skriva utan citat, hoppas det ändå framgår vad jag vill få fram.

Efter att ha läst vad du skriver om begagnade vapen, drar jag slutsatsen att det är säkrast att köpa nytt, det är vad jag var inne på tidigare, men eftersom tre, fyra bössor drar iväg i pris, så tänkte jag begagnat, men eftersom jag inte har någon som helst kunskap om vapen i allmänhet och begagnade vapen i synnerhet, är det lika bra att köpa nytt, så man slipper några otrevliga överraskningar.

Mina tankar går i banorna enligt följande; Ett kulvapen för (framförallt) älg och i viss mån gris. En hagelbrakare (var inne på att införskaffa en Beretta silver pigeon 686), samt en .22:a (Brno har visst bra och prisvärda bössor i detta segmentet, för att öva med, har svårt att se hur man skall kunna skjuta sig fattig på 50 öre knallen). Sedan vill jag ha en kulbössa för bockjakt, vill inte skjuta med hagel på rådjur (även om det är tillåtet). Det blir fyra bössor (till att börja med;)).

Om vi går till föreslagna "normalt sett bra precision", vad föreslår ni då ? Jag vill här kort inflika att jag är inte någon förmögen person, och med tanke på att det skall kompletteras med kikare och allt annat (vad det nu kan vara), så ser jag gärna att vi håller oss på en nivå, lämplig för konsumenter, (även om jag är lite av en finsmakare, men smakar det så kostar det, och med det är cirkeln sluten, s a s;)).

Naturligtvis tar jag tacksamt emot förslag på prisvärda bössor som är välskjutande och där skönheten kanske inte är av den största betydelse, eller för att citera; (...) som Volvo V70, den var ful redan på ritbordet (och där är jag benägen att hålla med, ful som stryk är V70).

Var tidigt inne på 6,5X55, men fick veta att det är lite klen kaliber för älgjakt, (även om det är tillåtet), därav den kraftigare 30-06. Med tanke på att vi skjuter på levande och kännande varelser, vill jag i möjligaste mån undvika att skadeskjuta, utan det skall vara en knall och ett fall, punkt.

Jag avstår hellre att trycka av, om jag känner mig osäker på att jag träffar rätt, än att riskera skadeskjutning. Ett icke-avlossat skott behöver man aldrig ångra och ändå lär pulsen och adrenalinet öka på, så det är inte det största problemet IMHO. Spänningen behöver inte vara mindre, bara för att man inte trycker av. Dessutom skall man ta hand om det man skjuter, och det är som bekant en hel del jobb.

Publicerat

"Skall försöka förtydliga mig; Med begreppet extremt god precision, avser jag att bössan är kapabel att sätta kulan där kornet är, även på långa avstånd, och där en ev. miss enkom beror på handhavandefel. Vill inte missa målet, om man bara ges ett tillfälle att träffa rätt, s a s.

Sedan skall m/98 läsas i sammanhanget 30-06 och ingenting annat."

Förslagsvis iom att du varken har erfarenhet, förmåga, vilja eller medel för det så släpper du de lite lätt serietidningsfärgade beskrivningarna av precision och förhåller dig till ett vapen som skjuter under 40 mm/5 skott@ 100 meter, det är extremt mycket mer precision än vad du kan förvänta dig att kunna åstadkomma utan handhavandefel,

jag äger en rigg som är kapabel att skjuta, var kapabel att en gång skjuta skall jag skriva en träffbild, där jag siktade på 600 meter om 45 mm med 4 skott, vidare har jag en annan där jag har skjutit 5 skott på 300 meter och haft hålen att vara under 25 mm från varandra, 

priset för dessa gevär med optik, inte under 60 000 kr, inräknad allt från inköp av låda, stock, trycke, underbeslag, kolv, fästen, optik, laddverktyg, kostnad för smedens arbete osv, osv. 

Med andra ord, precision kommer inte gratis eller ens enkelt, praktiskt precision är en färsk vara som ständig måste underhållas med en viss volym av kvalitativt skytte.

Långhållsskytte och jakt kräver än mer än så, i frågan om kompetens och material. /C

Publicerat
12 hours ago pmt sa:

Jag har en Voere m98 i 308 win med en trevlig kolvhalssäkring. Vet dock ej om den är ompipad. Det står dock Voere på pipan.

/Må

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Christian N sa:

"Skall försöka förtydliga mig; Med begreppet extremt god precision, avser jag att bössan är kapabel att sätta kulan där kornet är, även på långa avstånd, och där en ev. miss enkom beror på handhavandefel. Vill inte missa målet, om man bara ges ett tillfälle att träffa rätt, s a s.

Sedan skall m/98 läsas i sammanhanget 30-06 och ingenting annat."

Förslagsvis iom att du varken har erfarenhet, förmåga, vilja eller medel för det så släpper du de lite lätt serietidningsfärgade beskrivningarna av precision och förhåller dig till ett vapen som skjuter under 40 mm/5 skott@ 100 meter, det är extremt mycket mer precision än vad du kan förvänta dig att kunna åstadkomma utan handhavandefel,

jag äger en rigg som är kapabel att skjuta, var kapabel att en gång skjuta skall jag skriva en träffbild, där jag siktade på 600 meter om 45 mm med 4 skott, vidare har jag en annan där jag har skjutit 5 skott på 300 meter och haft hålen att vara under 25 mm från varandra, 

priset för dessa gevär med optik, inte under 60 000 kr, inräknad allt från inköp av låda, stock, trycke, underbeslag, kolv, fästen, optik, laddverktyg, kostnad för smedens arbete osv, osv. 

Med andra ord, precision kommer inte gratis eller ens enkelt, praktiskt precision är en färsk vara som ständig måste underhållas med en viss volym av kvalitativt skytte.

Långhållsskytte och jakt kräver än mer än så, i frågan om kompetens och material. /C

Hej igen och tack för svar.

Håller med i det mesta, men jag reserverar mig för "vilja";).

Ja, det är onödiga pengar att lägga, för mig.

För att citera Kineserna "en resa på 1000 mil, börjar med ett steg". Jag är väl på väg att ta det där första steget s a s ;)

Publicerat

Att det skulle vara säkrare att köpa nytt än begagnat är en myt som tyvärr inte håller i verkligheten. Det är då bättre att köpa begagnat och kontrollera vapnets skick innan man öppnar plånboken, och har man inte kunskaper själv att göra den bedömningen så tar man med sig någon som har det och så var den saken löst. Det är ingen garanti för att inget händer, men generellt så får man vad man betalar för. (Ok, köper man en handbyggd premiumbössa så tenderar nya vapen att vara rätt kuranta, men även nya Sako, Blaser, Tikka, Sauer osv kan jävlas - och det är en jobbig resa med reklamationer och reparationer. Det slipper man med en begagnad bössa som redan är testad!)

Är du på jakt efter ett kulvapen i en .30 kaliber (.308, 30.06 etc) så behöver du inte ha ett till vapen till rådjur ty det är menlöst då de flesta kalibrar mellan 6.5-7mm fungerar lika bra på en bock som på en älg - förutsatt att att den håller klass 1 då vid högvilt, men det är ju redan uppenbart.

Det optimala "startkitet" om det finns så är det en lättillgänglig kaliber i klass 1 (6.5x55/.308/30.06), en hagelbock kaliber 12 och som bonus en .22LR för träning - men kan man inte skjuta hemma på gården så försvinner fort vinsten av en slik pang.

Det går inte att komma ifrån att jakt och skytte är materialsporter/motsvarande för så är det bara, men man kommer långt med ett gevär för 4-5000 kr och en hagelbock för 12000 kr. (hagelvapen är dyrare och det finns inga genvägar här. Provat och bevisat.) Givetvis tillkommer optik på kulvapnet, men där finns det redan en uppsjö av inlägg här hur man väljer begagnad tysk optik kontra ny modern mellannivåoptik. 

När man till slut då står där med färska licenser och nya/begagnade vapen i vapenskåpet så gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften för nybörjare är man och där har vi alla varit. Jag försöker alltid lära mig nya kunskaper och ständigt förbättra mig i min roll som jägare och skytt för fullärd kommer jag aldrig att bli, och har man den inställningen så kommer man långt.

I framtiden när du börjat bli varm i kläderna och etablerade jaktmarker planeras på lång sikt, ja då kan man börja fundera på specifika vapen för olika vilt och jakttillfällen, men innan dess är det rätt menlöst att köpa på sig en klass 2 t ex eftersom ovan nämnda klass 1 kalibrar fungerar utmärkt även på bockpremiären ;) 

Publicerat

För all del, du tror att du har viljan att vandra vägen till långhåll, på den vägen så har man ett antal vapen/pipor som man skjuter slut på innan man når fram till en punkt där man har kapacitet och förmåga att vet vad man vill ha,

i dagsläget är det bästa valet, ur ett precisions och pris perspektiv att köpa en T3 varmint i 308 Win och sedan skjuta slut på den pipan under bra träning, det är en pang för 7-9000 kr,

optiken som sagt lika mycket till och sedan är det bara att panga på. /C

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

Skall försöka förtydliga mig; Med begreppet extremt god precision, avser jag att bössan är kapabel att sätta kulan där kornet är, även på långa avstånd, och där en ev. miss enkom beror på handhavandefel. Vill inte missa målet, om man bara ges ett tillfälle att träffa rätt, s a s.

Givet svenska jägares normala skjutskicklighet så är inte "extrem precision" det dyu efterfrågar - det är en snusdosa på 100m - och det är normalt sett fullt tillräcklig precision för 90% av all svensk jakt.

5 hours ago MrT. sa:

Sedan skall m/98 läsas i sammanhanget 30-06 och ingenting annat.

Det ökar utbudet, men det är fortfarande en relativt sett ovanlig kaliber i det systemet - däremot är 8x57 likvärdig 308 i snudd på alla mikroskopiska detaljer. Och det är vad det låset är gjort för......

5 hours ago MrT. sa:

Efter att ha läst vad du skriver om begagnade vapen, drar jag slutsatsen att det är säkrast att köpa nytt, det är vad jag var inne på tidigare, men eftersom tre, fyra bössor drar iväg i pris, så tänkte jag begagnat, men eftersom jag inte har någon som helst kunskap om vapen i allmänhet och begagnade vapen i synnerhet, är det lika bra att köpa nytt, så man slipper några otrevliga överraskningar.

Nja - då missförstod du en del....

Är det extrem precision du är efter (vilket du nu inte är i praktiken) så är begagnade bössor väldigt svåra. Och nu är jag snäll.

Är det normala jaktvapen vi ska titta efter så är det en helt annan sak - då är det som regel korkat att köpa nytt, jag har gjort det två gånger och kommer sannolikt inte att göra om det i detta jordelivet - av i runda tal ett 60-tal vapen som passerat min ägo.

Men att bedömma skick på pipor är inte speciellt lätt ens om man gjort det i 20-30 år - jag talar av erfarenhet i frågan. En pipa kan se ut som kom och hjälp mig - och skjuta fenomenalt bra, en pipa kan se perfekt ut och skjuta i fel kommun. Det är mer sannolikt att det är tvärt om - men det finns inga som helst garantier.

Sedan är det inte bara pipan som skjuter, det är stockning, bäddning, fäste och sikte med - så bara för att det tar i fel kommun behöver inte pipan vara slut. Det är mao kanske inte så enkelt alla gånger om man inte vet vad man gör..... Jag håller inte med trollkarlen om att det är säkrare med ett begagnatköp - men det är billigare och definitivt en ytterst lockande väg att vandra. OM man kan sina saker.

5 hours ago MrT. sa:

Mina tankar går i banorna enligt följande; Ett kulvapen för (framförallt) älg och i viss mån gris. En hagelbrakare (var inne på att införskaffa en Beretta silver pigeon 686), samt en .22:a (Brno har visst bra och prisvärda bössor i detta segmentet, för att öva med, har svårt att se hur man skall kunna skjuta sig fattig på 50 öre knallen). Sedan vill jag ha en kulbössa för bockjakt, vill inte skjuta med hagel på rådjur (även om det är tillåtet). Det blir fyra bössor (till att börja med;)).

Nu är det ju kul med många bössor - men den dagen ett rå inte dör av en klass1 ska jag sluta jaga..... Så den bössan du jagar älg/gris med kan du skjuta rå med också. Så köp en 308 och kladda inte med mer för klövvilt.

Beretta 686 är väl lite av hagelbösselikaren i Sverige, men den är ganska dyr ny (sett till vad du får) och fruktansvärt dyr begagnad (sett till vad du får). Om du istället tittar efter en Miroku så får du mer bössa för betydligt mindre pengar.

BRNO 22or är prisvärda - men det är lite Volvo 240 om dem, fula som stryk och tämligen gammalmodiga. Lägg på lite och köp en Anschutz så får en 22 som liksom fyller upp kostymen. Även om de är en aning för "tyska" för min anglofierade smak så ser de som regel mycket trevligare ut.

5 hours ago MrT. sa:

Om vi går till föreslagna "normalt sett bra precision", vad föreslår ni då ? Jag vill här kort inflika att jag är inte någon förmögen person, och med tanke på att det skall kompletteras med kikare och allt annat (vad det nu kan vara), så ser jag gärna att vi håller oss på en nivå, lämplig för konsumenter, (även om jag är lite av en finsmakare, men smakar det så kostar det, och med det är cirkeln sluten, s a s;)).

Naturligtvis tar jag tacksamt emot förslag på prisvärda bössor som är välskjutande och där skönheten kanske inte är av den största betydelse, eller för att citera; (...) som Volvo V70, den var ful redan på ritbordet (och där är jag benägen att hålla med, ful som stryk är V70).

Du har det mesta du kan hitta ihandlarens kasun som kommer att fungera givet att skicket är hyfsat - det är förr så att du ska lista vad du ska undvika i så fall.

5 hours ago MrT. sa:

Var tidigt inne på 6,5X55, men fick veta att det är lite klen kaliber för älgjakt, (även om det är tillåtet), därav den kraftigare 30-06. Med tanke på att vi skjuter på levande och kännande varelser, vill jag i möjligaste mån undvika att skadeskjuta, utan det skall vara en knall och ett fall, punkt.

Jag avstår hellre att trycka av, om jag känner mig osäker på att jag träffar rätt, än att riskera skadeskjutning. Ett icke-avlossat skott behöver man aldrig ångra och ändå lär pulsen och adrenalinet öka på, så det är inte det största problemet IMHO. Spänningen behöver inte vara mindre, bara för att man inte trycker av. Dessutom skall man ta hand om det man skjuter, och det är som bekant en hel del jobb.

Klen och klen - det är nog förr så att desto klenare kaliber desto kräsnare får man vara med sitt kulval. Inte för att jag gillar 6,5x55 men "för klen" för älg - knappast, möjligen inte optimal för vare sig älg eller framförallt gris på drevjakt. Men sätter du en bra kula där den ska sitta finns det inget jaktbart vilt i Sverige som lär gå speciellt långt.... Därtill är 6,5an synnerligen lättskjuten och därmed skjuter folk som regel bättre med en aning mindre rekyl.

Däremot föredrar jag en aning mer marginaler på drevjakt efter gris eftersom grisar har en lustig förmåga och veta att man ska skjuta på dem och därmed springer som satan. Då är det bra mycket bättre med ett 10-12mm hål i levern som går rakt genom kroppen oavsett vinkel än ett 6,5 som kanske bara ger ett hål på ena sidan......

/T

Publicerat
6 hours ago BigJim sa:

Jag har en Voere m98 i 308 win med en trevlig kolvhalssäkring. Vet dock ej om den är ompipad. Det står dock Voere på pipan.

/Må

Det är en av nära nog oändligt många militära 98or av extremt varierande ursprung från perioden 1920-1944 som Voere "bandade" av alla stämplar på med ett "Wrooooom" i bandslipen, pillade på lite gizmos i en del fall och sedan pöttade in en ny pipa och släppte ner härligheten i en bit trä. 

Klart.

Är det sedan gjort i fel Voere så är det ovanpåallt dåligt gjort........

/T

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Christian N sa:

För all del, du tror att du har viljan att vandra vägen till långhåll, på den vägen så har man ett antal vapen/pipor som man skjuter slut på innan man når fram till en punkt där man har kapacitet och förmåga att vet vad man vill ha,

i dagsläget är det bästa valet, ur ett precisions och pris perspektiv att köpa en T3 varmint i 308 Win och sedan skjuta slut på den pipan under bra träning, det är en pang för 7-9000 kr,

För all del, du tror att du har viljan att vandra vägen till långhåll, på den vägen så har man ett antal vapen/pipor som man skjuter slut på innan man når fram till en punkt där man har kapacitet och förmåga att vet vad man vill ha

Tja, tror inte jag har tid att slita ut ett antal pipor, för att nå ett avlägset mål som ligger långt bortom horisonten. Resan är målet sägs det. Hur långt jag kommer, det får tiden utvisa.

Detta var ett matnyttigt tips, jag får anledning att forska lite närmare i nämnda bössa, för att försöka bilda mig en uppfattning. Ingen brådska här, inte.