Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd Kulvapen klass I.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Rekyl i strikt fysisk mening beror på kulans vikt, krutladdningens vikt och hastigheten på dessa två vikter.

En tyngre kula är antingen längre eller har grövre diameter. Längd ger djupare penetration (lite som med frun - desto längre man har desto längre kommer man in). Till skillnad mot frun så är det som kommer på bortkastat...

Den kula som dönar rakt igenom och lägger 90% av sin energi i backen gör inte speciellt stor nytta...

Men stort hål kräver stor diameter - även om kulan expanderar så är det ofrånkomligen så att en större kula kan expandera till en större diameter.

Så en kort knubbig kula har för låg belastning och penetrerar inte så djupt - alltså måste man upp i både vikt och diameter.

Och med högre vikt kommer mer krut och tillsammans (om man ska ha lite fart) så kommer rekylen att öka. Och rekyl är det förmodligen största problemet för skyttet. Tillsammans med felaktiga kolvmått.

Förstod du nu?

Jodå, det var lite tydligare, men ändå väldigt teoretiskt. hur vet man vilken typ av kula man skall använda sig av vid respektive jakt ? Som jag tolkar det kan man använda olika tyngd (längd) på kulan i samma kaliber. Som sagt, inte är det enkelt det här.

En annan fråga. När man väl listat ut vilken kaliber man skall satsa på, hur går jag tillväga 

1 hour ago pmt sa:

Dyrare, säkrare och enklare. Begagnat är långt billigare, kräver mer av köparen och man som regel långt större uppförsbacke om det är ngt som nu inte är som det ska med skrället man får tag i.

Precis, och mina kunskaper av vapen framgår med all önskvärd tydlighet vid det här laget, kan jag tänka :D.

1 hour ago pmt sa:

Men första bössan om man inte kan få lite hjälp - nja, kanske inte direkt lämpligt.

Väldigt eniga. Och ~10 000:- skall jag väl klara av att krysta fram.

1 hour ago pmt sa:

det finns verkligen inga dumma frågor, bara dumma svar. Min kommentar; Det påstås det, men jag är inte så säker ;)

• Svar 210
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska förklara för dig varför det är så: Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra r

• Naturmupp som försöker 'prata' med en älgko (med kalv)...'Darwin at work'...  

• Dock är den stora skillnaden mellan drömbössan och skitbössan som aldrig träffar en såg, kanske en träbit extra, en fil, sandpapper och någon som vet vad de pysslar med. Kostar småpengar men kan trans

Posted Images

Publicerat
19 minutes ago henke67 sa:

PMT: Förlåt om jag verkar gnetig när jag kommenterar dina svar. Men jag har upplevt att man kan lära sig ett och annat den vägen...

Ovan så lägger du en halv doktorsavhandling (Ok jag överdriver men det brukar även du göra) på att prata om hur diameter, längd, vikt, krut osv påverkar rekylen. Och sedan vaskar du av kolvmått med en halv mening. Jag önskar nu att någon i begynnelsen av min jaktliga bana hade gjort tvärtom. Jag tänker dock inte försöka föreläsa om hur man förbättrar passformen på en kolv. Jag har lärt mig tillräckligt för att förstå att jag egentligen inte vet... Eller något sånt.

Kolvmått blir mer än en doktorsavhandling.... Men köp bössan först och kladda med det sedan.

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Ja, det finns ett par "vita fält" i utbildningspaketet för jägarexamen.......

Det är absolut ingen understatement :D:D:D !!!

1 hour ago pmt sa:

Fula klydderövar som ofta kräver att man gillar vapenvård om jag ska vara kortfattad.

/T

Inte varför jag vet vad Fula klydderövar betyder, men vapenvård är väl kanske inte det jag helst fyller min lediga tid med, om man säger så, även om det naturligtvis är nödvändigt.

Publicerat

För vanlig "bonnjakt" så behöver du inte en massa olika ammunition , 1 övnings ( typ jakt match) och 1 jakt ( lite beroende på vilken kaliber det blir till slut)..

Missat budgeten men ny bössa så är Tikka T3 rätt oslagbart pris/kvalitet och precision enligt mig..

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago hobbe sa:

Missat budgeten men ny bössa så är Tikka T3 rätt oslagbart pris/kvalitet och precision enligt mig..

Du har inte missat någonting, för jag har inte angett någon budget. Dessutom har jag förstått att just T3 är en välrenommerad bössa, så det blir kanske att jag stiftar bekantskap med en dyligt, när jag kommer till skott (!) s a s. Men, nu undrar jag också varför en kompositkolv framför en träkolv ? Är det senare betydligt tyngre att bära på/mindre stryktåligt/avsevärt dyrare i inköp, eller varför en kompositkolv istället för en träkolv ?

Sedan undrar jag också, när jag väl står i butik och skall till att handla en bössa, hur ända in i aftonsången vet jag att den passar mig ? Provskjuta finns väl knappast på kartan, eller hur ?

Finns ju en del att välja på, inom nämnda modell ;).

http://www.pricerunner.se/sp/tikka-t3.html

Publicerat
Just now MrT. sa:

Du har inte missat någonting, för jag har inte angett någon budget. Dessutom har jag förstått att just T# är en välrenomerad bössa, så det blir kanske att jag stiftar bekantskap med en dyligt, när jag kommer till skott (!) s a s. Men, nu undrar jagockså varför en kompositkolv framför en träkolv ? är det senare betydligt tyngre att bära på/mindre stryktåligt/avsevärt dyrare i inköp ?

Sedan undrar jag också, när jag väl står i butik och skall till att handla en bössa, hur ända in i aftonsången vet jag att den passar mig ? provskjuta finns väl knappast på kartan, eller hur ?

En riktig träbit är styvare än majoriteten av de plastkolvar som säljs och är tveklöst mycket lättare att passa in efter skytten. (lättare att såga och limma trä än plast om man säger så...)

Att hitta ett vapen som passar perfekt från början är nästan omöjligt, och när man sen hänger på ett kikarsikte så ändras alla förutsättningar ändå, men det viktigaste är att kolven inte är för kort eller skränkt (böjd) fel så vapnet hamnar fel i sida. Höjdleden fixar man med justerbar, eller inpassad, kolvkam.

En adekvat vapenhandlare kan detta och skall hjälpa till så det inte blir helt galet. Annars får du slänga ut en blänkare här på forumet så får någon i närheten haka på och hjälpa till! 

Publicerat
4 minutes ago MrT. sa:

Jodå, det var lite tydligare, men ändå väldigt teoretiskt. hur vet man vilken typ av kula man skall använda sig av vid respektive jakt ? Som jag tolkar det kan man använda olika tyngd (längd) på kulan i samma kaliber. Som sagt, inte är det enkelt det här.

Inte teoretiskt - fysiskt.

Praktiskt sett är det enklare. Givet att man har sitt vapen - och det har vi inte, det är ju det vi tjafsar om - så kan man liksom fundera på vilka alternativ som finns och vilka som då är lämpligast. Det är ju nu inte så att man inte har ett val här.....

4 minutes ago MrT. sa:

En annan fråga. När man väl listat ut vilken kaliber man skall satsa på, hur går jag tillväga 

Man åker till sin handlare och kollar vad där finns - och sedan tar man nått passande.

Ex.vis. DU väljer 6,5x55. DU åker till lokala handlare som råkar vara mest välförsedd med Normapilar.

Älg/gris - Oryx (fantasilöst som f-n) men funkar bra.

Rådjur - kör på Oryx ovan eller väljer Nosler BST (mitt val - en skitbra kula även om det blir herrejisseslångtbort) eller Nosler Partition

4 minutes ago MrT. sa:

Precis, och mina kunskaper av vapen framgår med all önskvärd tydlighet vid det här laget, kan jag tänka :D.

Du råkar bara göra det onödigt komplicerat för dig eftersom du vill lösa alla problemen och valen NU! Bums! Helst i går!

Personligen har jag alltid kört med en helt annan filosofi - finner jag vapnet tilltalande? JA eller NEJ.

Om NEJ - ställ tillbaka skiten omedelbart

OM JA - vilken klass är kalibern i?

Behöver jag en klass X?

Om JA - köp.

Om NEJ - sucka tungt, svär lite över ogin polismyndighet och ställtillbaka bössan.

Klart!

Ammunition löser man när det blir dax. Den går att hitta, i vissa fall får man bara leta lite mer ihärdigt.

4 minutes ago MrT. sa:

Alla är vi barn i början - det är inte ditt problem.

Det är inte dina kunskaper som ställer till det för dig, det är din problemlösning. Gör inte problem om det inte är ett problem.

/T

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Wizard sa:

En adekvat vapenhandlare kan detta och skall hjälpa till så det inte blir helt galet.

Jo, men vågar man lita på dom som kränger bössor och allt därtill hörandes, så att dom inte bara lurar på en något ?

2 minutes ago Wizard sa:

Annars får du slänga ut en blänkare här på forumet så får någon i närheten haka på och hjälpa till! 

Det skall jag göra, tusen tack för all hjälp !  Tror att det blir aktuellt tidigast runtikring Augusti, som jag skall åka till (Torsbo) någon vapenhandlare och titta på bössa. Kollat lite på nätet och det finns en som heter Intropris, som har konkurrenskraftiga priser, någon som har erfarenhet av att handla där ?  Sedan har jag JG jakt nästan nästgårds iofs.

Det faktum att jag är vänsterskytt, påverkar det i något avseende mina urvalsmöjligheter av vapen ?

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago pmt sa:

Inte teoretiskt - fysiskt

Självklart fysiskt, men resonemanget är väldigt teoretiskt.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago strävhår sa:

Du har en timme ifrån Blöthålan till Torsbohandel, känn och kläm. Det är som ett par byxor, du känner när bössan ligger som den skall.

Jo, det är sant. Det lät ju enkelt, känn och kläm, känns det bra, så är det rätt. Passar mig utmärkt :) (om det fungerar i praktiken) !

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago pmt sa:

Gör inte problem om det inte är ett problem.

Det är ju en väldigt smart sätt att angripa en frågeställning :D !!

Publicerat
1 minute ago MrT. sa:

Jo, det är sant. Det lät ju enkelt, känn och kläm, känns det bra, så är det rätt. Passar mig utmärkt :) (om det fungerar i praktiken) !

Det fungerar.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago pmt sa:

Du råkar bara göra det onödigt komplicerat för dig eftersom du vill lösa alla problemen och valen NU! Bums! Helst i går!

Uj, vilken människokännare du är, eller är det bara jag som är genomskinlig :ph34r: !?

Publicerat
9 minutes ago MrT. sa:

Jo, men vågar man lita på dom som kränger bössor och allt därtill hörandes, så att dom inte bara lurar på en något ?

Det skall jag göra, tusen tack för all hjälp !  Tror att det blir aktuellt tidigast runtikring Augusti, som jag skall åka till (Torsbo) någon vapenhandlare och titta på bössa. Kollat lite på nätet och det finns en som heter Intropris, som har konkurrenskraftiga priser, någon som har erfarenhet av att handla där ?  Sedan har jag JG jakt nästan nästgårds iofs.

Det faktum att jag är vänsterskytt, påverkar det i något avseende mina urvalsmöjligheter av vapen ?

Vapenhandlare som luras brukar inte lyckas så bra, men det är inte säkert de har tid just den dagen du är där och därför är det alltid bra att ha någon med sig som kan det hela. Det finns rätt många här som bor i närheten av Torsbo Handels så det lär nog lösa sig bara du frågar snällt ;)

Vänsterskytt - ja, det har tyvärr väldigt stor påverkan eftersom bara ett fåtal procent av kulvapnen är vänstervapen - och ännu värre blir det på hagelfronten tyvärr. Jag rekommenderar dig att söka en Browning B325-525 eftersom de är väldigt rakt stockade, men det är värt att lägga några slantar på att få just hagelbocken inpassad. Kulvapen finns det fler i vänsterutförande - men inte är det många och här måste du åka till de stora handlarna för de mindre har kanske i bästa fall bara en, två eller tre vapen hemma - eller inget alls, och det är ingen höjdare som vänsterskytt med högervapen...

Sök efter vänstervapen på Torsbo Handels så får du se hur utbudet ser ut.

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago pmt sa:

Personligen har jag alltid kört med en helt annan filosofi - finner jag vapnet tilltalande? JA eller NEJ.

Om jag skulle gå tillväga på det sättet och svaret är JA, då har jag nog inte råd att köpa någon bössa;).

Publicerat
33 minutes ago MrT. sa:

Det var enkelt...:blink::wacko:;)

Ja - faktiskt är det ungefär så enkelt det kan beskrivas om man inte ska blanda in andeväsen, tomtar, troll och villfarelser. Sedan kan man göra det vädligt mycket mer komplicerat om man nu vill det.....

33 minutes ago MrT. sa:

Och det är argument som biter på mig. Men; Du säger 6,5x55, en annan säger .308W, jag säger:ph34r:. Ja, detta var ju klart som korvspad...:wacko::blink:.

Nja - 6,5 ÄR billigare än 308 givet att du jämför päron med päron och äpplen med äpplen. För kulan är mindre och därmed billigare.

Sedan kostar ammunition enligt samma marknadsmässiga regler som allt annat - du får vad du betalar för. Så premiumpilar i 6,5 är väldigt mycket dyrare än skitammunition till en 308. Och omvänt.....

Jaktmatch 6,5: 390 kr asken

Jaktmatch 308: 530 kr asken

Alltså samma sort, kvalitet och prestanda.

Källa: Jakt.se

50 skott per ask. Sett på en uppskattad livslängd på pipan på 5000 skott: 39 000 kr mot 53 000 kronor. Mao 6,5'an betalar sig själv relativt en 308.

Skjut ut en 6,5-pipa, sedan kan vi börja diskutera kalibrar och dess olika egenskaper, fördelar och nackdelar.

/T

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Wizard sa:

Det finns rätt många här som bor i närheten av Torsbo Handels så det lär nog lösa sig bara du frågar snällt ;)

Jag lovar, jag skall fråga jättesnällt :D:D:D !!

3 minutes ago Wizard sa:

Vänsterskytt - ja, det har tyvärr väldigt stor påverkan eftersom bara ett fåtal procent av kulvapnen är vänstervapen - och ännu värre blir det på hagelfronten tyvärr

Jag följer rådet jag fick ovan att inte göra ett ickeproblem till ett problem (eller hur det nu var han formulerade det :blink:). För mitt vidkommande upplever jag det till en fördel, för då blir urvalet genast mycket mindre och dessutom får det konsekvensen att det blir betydligt lättare för mig att bestämma mig. Har jag nämnt att jag har en släng av lätt beslutsångest :huh:;) ?

Publicerat
9 minutes ago MrT. sa:

Självklart fysiskt, men resonemanget är väldigt teoretiskt.

Nej - det är väldigt exakt överensstämmande med verkligheten. Jag har nämligen provat att mäta.....

Den andra aspekten är hur det nu blir i verkliga livet och även där visar verkligheten på att det faktiskt lirar - det är långt båttre att träffa rätt med klent än skamma med grovt. Men om man skammar så är govt alltid att föredra.

Rekylens inverkan på skyttet behöver man bara åka till en älgbana för att se att det stämmer extremt bra.

Sedan hur just DU - specifikt DU alltså - sedan hanterar rekyl är en annan femma som i sig rymmer väldigt många parametrar. Å andra sidan - skjutställning och kolvmått kan man förändra med ganska små medel......

/T

Publicerat
  • Författare

Onekligen finns det en djup källa av kunskap att ösa ur på det här forumet som, Wizard (tror jag det var), skrev.

Nåväl, om vi skall koka ner hela resonemanget till någon sorts slutsats, så är det en T3 i kaliber 6.5x55 med träkolv, jag skall sikta (!) in mig på, vad det gäller ett kulvapen i klass  1 ? Har jag då förstått det hela rätt ?

(Känner på mig att jag kommer att få olika svar på detta).

Publicerat
38 minutes ago MrT. sa:

Inte varför jag vet vad Fula klydderövar betyder, men vapenvård är väl kanske inte det jag helst fyller min lediga tid med, om man säger så, även om det naturligtvis är nödvändigt.

Ful tror jag vi kan vara överens om vad det betyder.

En klydderöv är samma sak som en strulpelle - alltså något som man inte kan lita på att det fungerar som de ska alla gånger.

En halvis kan fungera helt felfritt, så byter man kula eller rättare formen på kulan och medevips så får den svårt att ladda om....

/T

Publicerat
1 minute ago MrT. sa:

Onekligen finns det en djup källa av kunskap att ösa ur på det här forumet som, Wizard (tror jag det var), skrev.

Nåväl, om vi skall koka ner hela resonemanget till någon sorts slutsats, så är det en T3 i kaliber 6.5x55 med träkolv, jag skall sikta (!) in mig på, vad det gäller ett kulvapen i klass  1 ? Har jag då förstått det hela rätt ?

(Känner på mig att jag kommer att få olika svar på detta).

En Tikka T3 i 6.5x55 med träkolv är en skitbra start! Finns det ingen sådan men en i .308 i stället när du väl tittar på vapen så är det heller inga problem, men har du möjligheten att bestämma exakt så hade nog även jag valt en 6.5x55 som första kaliber - OM inte du redan har jaktmark att tillgå och det primära jaktbara viltet är vildsvin, men nu är vi inne på semantik... ;) 

Publicerat
  • Författare
Just now pmt sa:

Ful tror jag vi kan vara överens om vad det betyder.

Jo, det behöver väl inget förtydligande, s a s.

1 minute ago pmt sa:

En klydderöv är samma sak som en strulpelle - alltså något som man inte kan lita på att det fungerar som de ska alla gånger.

Ok, då är jag med. Måste vara något dialektalt uttryck.

1 minute ago pmt sa:

En halvis kan fungera helt felfritt, så byter man kula eller rättare formen på kulan och medevips så får den svårt att ladda om....

/T

Förstår. Keep it simple, stupid, som någon uttryckte det i ett annat forum, (och i ett annat sammanhang).

Publicerat

Kunskap finns här mycket, tyckande ännu mer. Du har en diger uppgift framför dig att trassla dig igenom allt som skrivs och tycks. Men en kaliber i det mindre segmentet pga billigare ammunition är nog vad du behöver. Gå och titta på bössor, vifta och kläm. Gå hem och tänk, gå tillbaka igen. Man kan ha bestämt sig för en specifik sak och går till butiken för att köpa den men kommer ut med någonting helt annat.

Du ska inte underskatta vad magen och hjärtat säger. oftast är deras åsikt tyngre vägande än hjärnans. Lycka till.