Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd Kulvapen klass I.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
På 2016-06-16 at 15:20 Wizard sa:

En Tikka T3 i 6.5x55 med träkolv är en skitbra start!

Låter bra i mina öron, då får det väl bli en sådan, då :).

men har du möjligheten att bestämma exakt så hade nog även jag valt en 6.5x55 som första kaliber

Och den möjligheten har jag. Vad skulle sätta begränsningen (förutom polisen då, förstås) !?

OM inte du redan har jaktmark att tillgå och det primära jaktbara viltet är vildsvin, men nu är vi inne på semantik... ;) 

Nej, det har jag inte (men jag har sett att det finns en annan tråd här på forumet, som kanske kan vara en väg till lösning på den frågan ;). Kanske finns det någon vänlig själ där, (som kan ha förbarmande med mig :ph34r:). Sedan vill jag inte begränsa mig till vildsvin, utan jag vill nog ha rådjur och älg på menyn också. Men som jag förstått det, kan man använda denna bössan (kalibern) till allihopa.

För mig är inte det viktigaste att få skjuta (det kan man göra på skjutbanan) så speciellt triggerhappy är jag nog inte, utan det är helhetsupplevelsen i sig som lockar.

Sedan, om möjligheten skulle dyka upp, så skulle det naturligtvis inte göra saken sämre :D.

• Svar 210
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska förklara för dig varför det är så: Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra r

• Naturmupp som försöker 'prata' med en älgko (med kalv)...'Darwin at work'...  

• Dock är den stora skillnaden mellan drömbössan och skitbössan som aldrig träffar en såg, kanske en träbit extra, en fil, sandpapper och någon som vet vad de pysslar med. Kostar småpengar men kan trans

Posted Images

Publicerat
5 minutes ago MrT. sa:

Och den möjligheten har jag. Vad skulle sätta begränsningen (förutom polisen då, förstås) !?

Tillgången på begagnade vapen - om du inte köper nytt. 

Dock är en Tikka T3x så pass billig ny att det inte är en dum affär, men hittar du en begagnad så kan du spara några kronor här.

https://www.jakt.se/tikka/tikka-studsare-left/Tikka-T3-Hunter-left.html?d=24457

(Gamla modellen T3 har fått en smärre uppfräschning och kallas nu för T3x, men det är inget du behöver fundera på - bara så du vet.)

Publicerat
  • Författare
32 minutes ago rensvind sa:

Kunskap finns här mycket,

Onekligen är det så,

tyckande ännu mer.

:ph34r:.

Du har en diger uppgift framför dig att trassla dig igenom allt som skrivs och tycks.

Minst sagt.

Men en kaliber i det mindre segmentet pga billigare ammunition är nog vad du behöver.

Tror jag också, det är åtminstone i den slutsatsen jag (vi) har landat i. En T3 kaliber 6,5x55 med träkolv.

Gå och titta på bössor, vifta och kläm.

Det skall jag göra.

Gå hem och tänk, gå tillbaka igen.

Nja, det ställer jag mig tveksam till. Det är en bit att åka, tur och retur.

Man kan ha bestämt sig för en specifik sak och går till butiken för att köpa den men kommer ut med någonting helt annat.

Det är en möjlighet som inte är att utesluta förstås.

Du ska inte underskatta vad magen och hjärtat säger. oftast är deras åsikt tyngre vägande än hjärnans

Precis, därför är det av yttersta vikt att jag kommer till en handlare som är att lita på, och inte en bondfångare.

Lycka till

Tack !

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago Wizard sa:

Tillgången på begagnade vapen - om du inte köper nytt. 

Det var ju det där med inköp av begagnade vapen, om man saknar all erfarenhet av vapen öht. Vill dra mig till minnes att vi avhandlat det ämnet tidigare i tråden :D;).

17 minutes ago Wizard sa:

(Gamla modellen T3 har fått en smärre uppfräschning och kallas nu för T3x, men det är inget du behöver fundera på - bara så du vet.)

Tack för det, det är rörigt nog som det är :D:blink:. Dessutom finns det en uppsjö av Tikka 3X :huh::blink:.

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Wizard sa:

Bara ett exempel. Handlarna har ungefär samma priser...

Aha, ok. Kan konstatera att Torsbo inte hade någon Tikka T3(X) på sin hemsida :huh:. Skall kolla med JG, dom ligger (nästan) nästgårds.

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

Att hitta ett vapen som passar perfekt från början är nästan omöjligt, och när man sen hänger på ett kikarsikte så ändras alla förutsättningar ändå, men det viktigaste är att kolven inte är för kort eller skränkt (böjd) fel så vapnet hamnar fel i sida. Höjdleden fixar man med justerbar, eller inpassad, kolvkam.

Njae, Om man börjar med en kolv som ser ut som en bandyklubba och sedan fixar dit en flera cm hög kolvkam så kommer rekylen definitivt få bössan att resa sig på ett helt annat sätt än om du även fixar så att anlägget mot axeln ligger närmare pipans linje. Kanske inte lika allvarligt om vi talar om beskedliga kalibrar och snusdosor på 100m. Men vill man ha precision så...

Sedan är ju skjutställning förhållandevis enkelt på banan. (Var det du eller PMT som nämnde skjutställningen) Lite värre i skogen. Och där påverkar kaliber/kolv ännu mer!

Publicerat
  • Författare

Inte lätt, det här.

Publicerat
10 minutes ago henke67 sa:

Njae, Om man börjar med en kolv som ser ut som en bandyklubba och sedan fixar dit en flera cm hög kolvkam så kommer rekylen definitivt få bössan att resa sig på ett helt annat sätt än om du även fixar så att anlägget mot axeln ligger närmare pipans linje. Kanske inte lika allvarligt om vi talar om beskedliga kalibrar och snusdosor på 100m. Men vill man ha precision så...

Sedan är ju skjutställning förhållandevis enkelt på banan. (Var det du eller PMT som nämnde skjutställningen) Lite värre i skogen. Och där påverkar kaliber/kolv ännu mer!

Jo men nu pratade vi om modernt stockade vapen och inte gamla 1640-bandyklubbor här inte! :P 

Publicerat
18 minutes ago MrT. sa:

Aha, ok. Kan konstatera att Torsbo inte hade någon Tikka T3(X) på sin hemsida :huh:. Skall kolla med JG, dom ligger (nästan) nästgårds.

Jorå, två stycken i 6.5x55, men inte i vänsterutförande.

Tikka T3(x) vänstervapen som finns i butik på Torsbo just nu är dessa tre

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/82522?filter=284

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/85021?filter=284

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/84230?filter=284

Kaliber har ju föga betydelse när man skall klämma liksom ;) 

Här har du en lista över alla vänstervapen de har hemma just nu.

https://www.torsbohandels.com/vapen/Kulgevär?filter=284

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Wizard sa:

Tikka T3(x) vänstervapen som finns i butik på Torsbo just nu är dessa tre

Va f**n ! 

Jag var ju inne och sökte på deras sida och fick bara upp en massa magasin:huh:.

Skall ni ta och bena ut det här också, för min räkning, ni som känner er hugade att lägga ner det engagemanget ?

Edit: Hittade filtersökning (tur för mig:P).

Publicerat

En T3x Hunter är en vettig modell som första vapen. Prisvärd dessutom!

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Wizard sa:

En T3x Hunter är en vettig modell som första vapen. Prisvärd dessutom!

Jo, jag har läst lite om den bössan på nätet. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en välskjutande bössa, även på väldigt långa avstånd, men den är väldigt enkel i sitt utförande.

Var inne och tittade på Sakos hemsida för att läsa på lite, men som alltid, så gäller det att lyfta fram det bästa, och konstigt vore det annars, dom vill sälja. I vart fall som helst så fanns det en sökfunktion där man kunde kryssa i önskvärda egenskaper, så som kaliber, vänsterutförande etc. När det var gjort, kom det upp ett antal olika bössor, men av samma modell. Förstår inte riktigt vad det är för skillnad på de olika modellerna (förutom de som hade ordet stainless med i modellbeteckningen, så det behöver ingen förklaring vad det betyder). 

Vore tacksamt (om någon som har kännedom) kunde förklara vad det är som skiljer och vad de olika modellernas beteckning betyder (på ett språk jag förstår).

Sedan har jag kollat efter jaktvapenguidensom för detta året kommer ut i augusti, så det blir till att inhandla ett ex, och gå igenom.

Edit: Såg inte att du hade skrivit explicit Hunter. Skall kolla på den bössan, särskilt. Å andra sidan förefaller det vara det vettigaste alternativet, med tanke på att det är tänkt att användas till jakt ;).

Publicerat
29 minutes ago MrT. sa:

Jo, jag har läst lite om den bössan på nätet. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en välskjutande bössa, även på väldigt långa avstånd, men den är väldigt enkel i sitt utförande.

Var inne och tittade på Sakos hemsida för att läsa på lite, men som alltid, så gäller det att lyfta fram det bästa, och konstigt vore det annars, dom vill sälja. I vart fall som helst så fanns det en sökfunktion där man kunde kryssa i önskvärda egenskaper, så som kaliber, vänsterutförande etc. När det var gjort, kom det upp ett antal olika bössor, men av samma modell. Förstår inte riktigt vad det är för skillnad på de olika modellerna (förutom de som hade ordet stainless med i modellbeteckningen, så det behöver ingen förklaring vad det betyder). 

Vore tacksamt (om någon som har kännedom) kunde förklara vad det är som skiljer och vad de olika modellernas beteckning betyder (på ett språk jag förstår).

Sedan har jag kollat efter jaktvapenguidensom för detta året kommer ut i augusti, så det blir till att inhandla ett ex, och gå igenom.

Edit: Såg inte att du hade skrivit explicit Hunter. Skall kolla på den bössan, särskilt. Å andra sidan förefaller det vara det vettigaste alternativet, med tanke på att det är tänkt att användas till jakt ;).

Skit i alla olika modeller för det är inte relevant för dig i din situation. Köp en T3x Hunter med vanlig sketen träkolv så har du exakt det du behöver sen och så slipper du fundera på vad alla extra pryttlarna är för någonting för vet du inte redan vad det är så behöver du dem inte! ;) 

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Wizard sa:

Skit i alla olika modeller för det är inte relevant för dig i din situation. Köp en T3x Hunter med vanlig sketen träkolv så har du exakt det du behöver sen och så slipper du fundera på vad alla extra pryttlarna är för någonting för vet du inte redan vad det är så behöver du dem inte! ;) 

Jo, en hunter ligger väl nära till hands, men skall den vara rostfri (känns vettigt, spontant) lättvikt, flutad, gängad längst fram, eller ej ? Fasta riktmedel ? På den sista frågan kan jag nog svara själv, och det är nej, eller :unsure:.

Publicerat
2 minutes ago MrT. sa:

Jo, en hunter ligger väl nära till hands, men skall den vara rostfri (känns vettigt, spontant) lättvikt, flutad, gängad längst fram, eller ej ? Fasta riktmedel ? På den sista frågan kan jag nog svara själv, och det är nej, eller :unsure:.

Du skall inte ha en rostfri. Jag kan utveckla det framöver någon gång men lita på mig, det är inte en egenskap du letar i dagsläget.

Samma sak med flutead pipa. Helt irrelevant för dig. Samma med lättvikt och allt annat mög.

Det du bör välja om det går är att få pipan gängad för dämpare redan från fabrik. Det kan du ha nytta av framöver men det är också det enda som är intressant. Resten skall bara vara standardmodellen Tikka T3x Hunter, 6.5x55, vänsterutförande. Varken mer eller mindre.

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago Wizard sa:

Det du bör välja om det går är att få pipan gängad för dämpare redan från fabrik. Det kan du ha nytta av framöver men det är också det enda som är intressant. Resten skall bara vara standardmodellen.

Varken mer eller mindre.

Tack för det, så får det bli. Vad det gäller gängor, fick jag uppfattningen att man kunde få det från fabrik.Fasta riktmedel skall väl också väljas bort, antar jag :unsure:. Här finns en presentationsfilm specifikt om denna bössan.

9 minutes ago Wizard sa:

Standardmodellen Tikka T3x Hunter, 6.5x55, vänsterutförande. Varken mer eller mindre.

Ja, det går ju inte att misstolka ;).

Publicerat

Köp inte jaktvapenguiden, hela guiden är fullsmockad med fel.

Jag tror inte att den kommer att hjälpa dig på något sätt. Är det någon spec man vill ha om någon ny bössa så kolla på fabrikatets hemsida:)

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Markus anderss sa:

Hmmm, märkligt. Den har ju funnits under ett ganska bra tag. Om de var behäftad med så mycket fel, borde den väl försvinna från tidningshyllorna ?

6 minutes ago Markus anderss sa:

Är det någon spec man vill ha om någon ny bössa så kolla på fabrikatets hemsida:)

Förvisso, men det lär väl knappast vara objektiva och opartiska intryck och uppgifter som kommer fram där;).

Publicerat

Jag plussettar Trollkarlens inlägg med undantag av fabriksgängan: dom flesta ljuddämpare blir oacceptabelt glappa på fabriksgängade pipor: Dom är gängade så ALLA dämpare SKA gå lätt på.

Gå till din smed och få pipan gängad efter den dämpare du väljer

Publicerat
34 minutes ago Markus anderss sa:

Ja den har man ingen större nytta av....

Publicerat
  • Författare
23 minutes ago Dansken sa:

Gå till din smed och få pipan gängad efter den dämpare du väljer

Tack för det. Det förefaller vara ett vettigt alternativ, utifrån det resonemang du för. Men det lär dröja, med tanke på de handläggningstider polisen har här i Blöteborg, när det gäller licens för skjutvapen. Då är det ingen brådska.

Däremot går det fort i motsatt riktning, då drar dom bössa och licens fortare än en löning, om man (mot förmodan) skulle göra något otillåtet.

17 minutes ago Dansken sa:

Ja den har man ingen större nytta av....

Ok, då hoppar jag det. Något tips på var man kan få objektiva utlåtanden om vapen, (förutom på jaktsidan, då förstås;)).

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Hmmm, märkligt. Den har ju funnits under ett ganska bra tag. Om de var behäftad med så mycket fel, borde den väl försvinna från tidningshyllorna ?

Det finns inget alternativ......

1 hour ago MrT. sa:

Förvisso, men det lär väl knappast vara objektiva och opartiska intryck och uppgifter som kommer fram där;).

Nu köper man inte guiderna för "objektiva" fakta.... För det är de helt befriade från.

Guiderna produceras av Clas Johansson & Roman Knoll och några till, räknar man baklänges utifrån pris och utgåva så inser man ganska snart att det omöjligen kan ligga speciellt mycket betald arbetstid bakom dem. Det är förr så att agenterna i branchen får ett excelark per mail som de sedan fyller i året innan årets guide går i tryck över vad de tänker sig sälja i Sverige kommande år - det är därför det blir så pass mycket fel i den som det blir. Sedan knölar man in excelarket cell för cell i en databas och med en formaterad utskrift så har du guiden klar.

Man köper guiden för att se vad som säljs i sverige och av vem - resten får man ta på hemsidorna. Det är njet tester eller fakta som inte kommer från de som har ett intresse av att sälja. Lite som med Teknikens Värld.....

Men den ger en bra bild över vem som säljer vad i Sverige. Och som sagt - det finns inget alterativ som ger vid handen vem som säljer vad.

Baksidan är att den, enligt ovan, är full med fel (eftersom den bygger på vad man tror man ska göra nästa år och inte vad man gör i år) och kommer i en form som bara kan glädja kalenderbitare och tabellonanister......

Vill man veta vem som säljer vänsterstockade vapen i Sverige så är den svårslagen. Eller studsare i prisklassen X till Y kronor. Eller vad det nu vara månde..... Så ges det som sagt inget alternativ.

/T

Publicerat
58 minutes ago MrT. sa:

Ok, då hoppar jag det. Något tips på var man kan få objektiva utlåtanden om vapen, (förutom på jaktsidan, då förstås;)).

Onekligen en väldigt god cigarr, men den kan du nog svårligen finna. Inte ens här eller på grannkanalen.... Jag har letat efter denna cigarr i si-så-där 30 år vid det här laget, jag har inte funnit den än.....

Skulle du hitta den får du gärna höra av dig, vi är ganska många som letar efter denna heliga graal.

/T