Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd Kulvapen klass I.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Wizard sa:

Att det skulle vara säkrare att köpa nytt än begagnat är en myt som tyvärr inte håller i verkligheten. Det är då bättre att köpa begagnat och kontrollera vapnets skick innan man öppnar plånboken, och har man inte kunskaper själv att göra den bedömningen så tar man med sig någon som har det och så var den saken löst.

Jo, det skulle man kunna tycka, men då är förutsättningen precis den du nämner, att man känner någon som vet vad de sysslar med, och den kontakten har jag tyvärr inte i dagsläget. 

Det är ingen garanti för att inget händer, men generellt så får man vad man betalar för.

Så är det för det mesta, ja.

9 hours ago Wizard sa:

(Ok, köper man en handbyggd premiumbössa så tenderar nya vapen att vara rätt kuranta, men även nya Sako, Blaser, Tikka, Sauer osv kan jävlas - och det är en jobbig resa med reklamationer och reparationer. Det slipper man med en begagnad bössa som redan är testad!)

Ett argument gott som något, samt att man sparar en slant, som man säkert kan använda i något annat (jaktligt) sammanhang.

Är du på jakt efter ett kulvapen i en .30 kaliber (.308, 30.06 etc) så behöver du inte ha ett till vapen till rådjur ty det är menlöst då de flesta kalibrar mellan 6.5-7mm fungerar lika bra på en bock som på en älg - förutsatt att att den håller klass 1 då vid högvilt, men det är ju redan uppenbart.

Anledningen till varför jag funderar i banorna runt ett klass två vapen, är därför i min (tanke) värld är ett vapen som man använder för jakt av älg är allt för kraftfullt för jakt av rådjur, så tillvida att det är en avsevärt stor skillnad i storlek mellan dessa bägge. Jag tror (utan att veta) att köttförstörelsen blir så mycket större med ett överdimensionerat vapen för den jakt man avser utföra. Naturligtvis vet ni detta mycket bättre än mig, men detta är de banor jag funderar i.

Det optimala "startkitet" om det finns så är det en lättillgänglig kaliber i klass 1 (6.5x55/.308/30.06), en hagelbock kaliber 12 och som bonus en .22LR för träning - men kan man inte skjuta hemma på gården så försvinner fort vinsten av en slik pang.

Bra, då har jag något att tänka på. Utveckla gärna vad som är respektive kalibers förtjänst och varför man bör välja den ena före den andra (om du/ni orkar skriva så mycket, för jag kan tänka mig att det blir en ganska omfattande redogörelse).

En sak jag inte förstår är varför skulle det inte vara någon vinst att skjuta med .22:an om man inte har en egen skjutbana (vilket jag inte har), ammunitionen till en stor bössa borde rimligtvis kosta betydligt mer, än vad en .22:a kostar, som man kan köpa i bulk för ~50 öre/st.

Det går inte att komma ifrån att jakt och skytte är materialsporter/motsvarande för så är det bara, men man kommer långt med ett gevär för 4-5000 kr och en hagelbock för 12000 kr. (hagelvapen är dyrare och det finns inga genvägar här. Provat och bevisat).

Jaja, det är inte mer än att jag klarar av det.

Givetvis tillkommer optik på kulvapnet, men där finns det redan en uppsjö av inlägg här hur man väljer begagnad tysk optik kontra ny modern mellannivåoptik. 

Tror jag säkert :D ! Koncentrerar mig på bössa nu, och optik lite längre fram. 

När man till slut då står där med färska licenser och nya/begagnade vapen i vapenskåpet så gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften för nybörjare är man och där har vi alla varit. Jag försöker alltid lära mig nya kunskaper och ständigt förbättra mig i min roll som jägare och skytt för fullärd kommer jag aldrig att bli, och har man den inställningen så kommer man långt.

Absolut ! Har ingen lust att skämma ut mig i det svenska jägarkollektivet för all tid och evighet.

I framtiden när du börjat bli varm i kläderna och etablerade jaktmarker planeras på lång sikt, ja då kan man börja fundera på specifika vapen för olika vilt och jakttillfällen, men innan dess är det rätt menlöst att köpa på sig en klass 2 t ex eftersom ovan nämnda klass 1 kalibrar fungerar utmärkt även på bockpremiären ;) 

Jo, jag förstod att klass 1 vapen passar även till bockjakten, och det passar mig utmärkt. Ser ingen anledning till att ha fler vapen än vad jag hinner med att använda. Anledningen till varför jag tänker i banorna runt ett klass två vapen för bockjakt, är att i min föreställningsvärld blir det mer kvar av rådjuret.

Som jag redogjort för ovan tror jag att om en kaliber som lämpar sig för älg, används för att jaga rådjur, då torde det inte bli så mycket kvar av rådjuret att stoppa i grytan, om du förstår mig rätt. Det är ju inte en alldeles obetydlig storleksskillnad mellan älg och rådjur.

• Svar 210
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska förklara för dig varför det är så: Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra r

• Naturmupp som försöker 'prata' med en älgko (med kalv)...'Darwin at work'...  

• Dock är den stora skillnaden mellan drömbössan och skitbössan som aldrig träffar en såg, kanske en träbit extra, en fil, sandpapper och någon som vet vad de pysslar med. Kostar småpengar men kan trans

Posted Images

Publicerat

Kort svar: storleken på kulan har liten till ingen betydelse på köttförstöringen, tvärtom tenderar grövre och tyngre kulor ge avsevärt mindre köttförstöring eftersom de har lägre hastighet. Kulans hastighet och konstruktion är det som ger köttförstöring.

Således får du skära bort mer kött med en snabb klass 2 med blöt kula än om du skjuter t ex en 9.3x62 med 21.1g Oryx - ergo klass 1 med rätt kula är ett bättre val än många klass 2.

Detta är ingen magi men när man har skjutit rätt många djur av varierande storlek med allehanda kalibrar och kulor så lär man sig rätt snabbt vilka kombinationer som fungerar bäst, och skall man inte skjuta på extrema avstånd så har man ingen nytta av en klass 2 på bockjakten de 5-10 första åren.

Som anekdot kan jag berätta att det rådjur jag har fått kassera absolut mest på var när grannen sköt ett rådjur med sin .222 med blyspets... Där kan vi snacka om att stora delar av djuret blev kvar i skogen... Och det med en så kallad "rådjurskaliber"!

Publicerat
  • Författare
5 hours ago pmt sa:

Givet svenska jägares normala skjutskicklighet så är inte "extrem precision" det dyu efterfrågar - det är en snusdosa på 100m - och det är normalt sett fullt tillräcklig precision för 90% av all svensk jakt.

Det är i min värld extremt hög precision

Det ökar utbudet, men det är fortfarande en relativt sett ovanlig kaliber i det systemet - däremot är 8x57 likvärdig 308 i snudd på alla mikroskopiska detaljer. Och det är vad det låset är gjort för......

Jag har inte något argument att sätta emot ;).

Det ökar utbudet, men det är fortfarande en relativt sett ovanlig kaliber i det systemet - däremot är 8x57 likvärdig 308 i snudd på alla mikroskopiska detaljer. Och det är vad det låset är gjort för......

Det vet du mycket bättre än mig. Detta är en veritable djungel.

Nja - då missförstod du en del....

Är det extrem precision du är efter (vilket du nu inte är i praktiken) så är begagnade bössor väldigt svåra. Och nu är jag snäll.

Är det normala jaktvapen vi ska titta efter så är det en helt annan sak - då är det som regel korkat att köpa nytt, jag har gjort det två gånger och kommer sannolikt inte att göra om det i detta jordelivet - av i runda tal ett 60-tal vapen som passerat min ägo.

Men att bedömma skick på pipor är inte speciellt lätt ens om man gjort det i 20-30 år - jag talar av erfarenhet i frågan. En pipa kan se ut som kom och hjälp mig - och skjuta fenomenalt bra, en pipa kan se perfekt ut och skjuta i fel kommun. Det är mer sannolikt att det är tvärt om - men det finns inga som helst garantier.

Sedan är det inte bara pipan som skjuter, det är stockning, bäddning, fäste och sikte med - så bara för att det tar i fel kommun behöver inte pipan vara slut. Det är mao kanske inte så enkelt alla gånger om man inte vet vad man gör..... Jag håller inte med trollkarlen om att det är säkrare med ett begagnatköp - men det är billigare och definitivt en ytterst lockande väg att vandra. OM man kan sina saker.

Då förstår du varför jag säger att det är bättre jag köper ett nytt vapen, det är nog det allra enklaste för mig :D

Nu är det ju kul med många bössor - men den dagen ett rå inte dör av en klass1 ska jag sluta jaga..... Så den bössan du jagar älg/gris med kan du skjuta rå med också. Så köp en 308 och kladda inte med mer för klövvilt.

Låter bra i mina öron, jag behöver inte fler bössor än vad jag har praktisk användning av. Vapen är ett verktyg, i mina ögon.

Beretta 686 är väl lite av hagelbösselikaren i Sverige, men den är ganska dyr ny (sett till vad du får) och fruktansvärt dyr begagnad (sett till vad du får). Om du istället tittar efter en Miroku så får du mer bössa för betydligt mindre pengar.

Jo, jag tror att Berettan ligger runt 20 000 ;- i nytt utförande.

BRNO 22or är prisvärda - men det är lite Volvo 240 om dem, fula som stryk och tämligen gammalmodiga. Lägg på lite och köp en Anschutz så får en 22 som liksom fyller upp kostymen. Även om de är en aning för "tyska" för min anglofierade smak så ser de som regel mycket trevligare ut.

Nu när du nämner det, så var det faktiskt en Anschutz som jag (tidigare) hade ställt in siktet (!) på. Blandar ihop med Brno.

Du har det mesta du kan hitta i handlarens kasun som kommer att fungera givet att skicket är hyfsat - det är förr så att du ska lista vad du ska undvika i så fall.

Precis, och där kommer jag till korta.

Klen och klen - det är nog förr så att desto klenare kaliber desto kräsnare får man vara med sitt kulval. Inte för att jag gillar 6,5x55 men "för klen" för älg - knappast, möjligen inte optimal för vare sig älg eller framförallt gris på drevjakt. Men sätter du en bra kula där den ska sitta finns det inget jaktbart vilt i Sverige som lär gå speciellt långt....

Inte mina ord...

Därtill är 6,5an synnerligen lättskjuten och därmed skjuter folk som regel bättre med en aning mindre rekyl.

Som sagt, jag har inte en susning, utan jag utgår från att den information jag får mig tillhanda, är korrekt. Problemet är bara att det inte sällan kommer olika uppfattningar/lösningar på en given problembild ;)

Däremot föredrar jag en aning mer marginaler på drevjakt efter gris eftersom grisar har en lustig förmåga och veta att man ska skjuta på dem och därmed springer som satan.

Jo, jag har förstått att dom är väldigt listiga och svåra att jaga, faktiskt. Spännande jakt, måste jag säga. Men att möta en vilt springande galt på ett par hundra kilo, i full galopp mot en själv, det är ett scenario där det gäller att hålla sina nerver i schack.

Själv tänker jag i banorna att använda slugger i hagelbrakaren, det borde stoppa en gris i full galopp, och då helst innan den kommer fram och börjar hugga en i benen, med sina betar, huuva. Jo, jag vet att det finns grisbyxor, men ändå.

Då är det bra mycket bättre med ett 10-12mm hål i levern som går rakt genom kroppen oavsett vinkel än ett 6,5 som kanske bara ger ett hål på ena sidan......

/T

Även om jag förstår vad du säger, så låter det otäckt. Hur lång tid tar det innan djuret dör av en sådan skada ?

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago Wizard sa:

Kort svar: storleken på kulan har liten till ingen betydelse på köttförstöringen, tvärtom tenderar grövre och tyngre kulor ge avsevärt mindre köttförstöring eftersom de har lägre hastighet. Kulans hastighet och konstruktion är det som ger köttförstöring.

Således får du skära bort mer kött med en snabb klass 2 med blöt kula än om du skjuter t ex en 9.3x62 med 21.1g Oryx - ergo klass 1 med rätt kula är ett bättre val än många klass 2.

Intressant, att en tyngre (och långsammare kula) ger lägre köttförstörelse, det hade jag sannolikt inte räknat ut själv. Att kulans konstruktion har en viss betydelse, det kan jag däremot förstå. Sedan undrar jag vad en "blöt" kula är för något.

Detta är ingen magi men när man har skjutit rätt många djur av varierande storlek med allehanda kalibrar och kulor så lär man sig rätt snabbt vilka kombinationer som fungerar bäst, och skall man inte skjuta på extrema avstånd så har man ingen nytta av en klass 2 på bockjakten de 5-10 första åren.

Jag argumenterar inte emot. Men några "första tio år", det vete tusan om jag har, fyller 52 till hösten ;). Sedan vill väl polismyndigheten ha en 5 år för att handlägga min kommande vapenlicens. Det går inte snabbt i dessa sammanhang här i Blöteborg, inte. 

Sedan undrar jag vad som avses med "extrema" avstånd i detta sammanhang.

Som anekdot kan jag berätta att det rådjur jag har fått kassera absolut mest på var när grannen sköt ett rådjur med sin .222 med blyspets... Där kan vi snacka om att stora delar av djuret blev kvar i skogen... Och det med en så kallad "rådjurskaliber"!

Det är erfarenheten som talar, så jag har som sagt inget att argumentera emot.

Publicerat

Slug eller brenneke i "hagelbrakaren" är inte ens lagligt på vanlig jakt ( eftersom det inte har nämnts halvautomat utan bock)...

Och grisar på ett par hundra kilo som springer rakt på dig lär du inte få uppleva på drevjakten såvida du inte börjar köra esök eller jaga med hund i tätingarna.. ( grisar +150 kg är inte speciellt vanligt, dom "stökigaste" brukar ligga på 90-130 kg;))

6,5x55, 308, 8x57 eller 30-06 är nog dom vettigaste klass 1 för dig

Publicerat
9 hours ago MrT. sa:

Det är i min värld extremt hög precision

Nu är ordens värde personliga, men det underlättar definitivt om man följer ska vi kalla det "majoritetens uppfattning"....

9 hours ago MrT. sa:

Det vet du mycket bättre än mig. Detta är en veritable djungel.

Nja - en djungel med lite struktur.

Det finns en relativt enkel genväg - köp Jaktvapenguiden, det är blaksa som kommer ut årligen med typ "hela marknadsutbudet" i en form som bara kan glädja kalenderbitare och tabellonanister. Men den har sina ljusa stunder (sina faktafel till trots) om man vill scanna marknaden - regel blir då enkel: kostar det mindre än en Tikka T3 - undvik.

Ovan gäller även på begagnatfronten.

9 hours ago MrT. sa:

Då förstår du varför jag säger att det är bättre jag köper ett nytt vapen, det är nog det allra enklaste för mig :D

Enklast ja - men även dyrast.

9 hours ago MrT. sa:

Låter bra i mina öron, jag behöver inte fler bössor än vad jag har praktisk användning av. Vapen är ett verktyg, i mina ögon.

Nej - vapen är kultur. Men i början behöver man inte så specialicerade saker. Visst är en rådjursräcer kul - men vänta med den tills du vet om du behöver den. Eller rättare tycker du behöver den.....

9 hours ago MrT. sa:

Jo, jag tror att Berettan ligger runt 20 000 ;- i nytt utförande.

Nja....

Browning B525 Hunter - 17900:-

Miroku Mk70 - 16900:-

Beretta 686 SPII Adjustable: 18900:-

Köper du den begagnad kostare Berettan minst 18000. B525an 15 och Mirokun förmodligen under 10.......

Just Mirokubockar och AyA No2 är sveriges tveklöst billigaste kvalitetsvapen......

9 hours ago MrT. sa:

Inte mina ord...

Som sagt, jag har inte en susning, utan jag utgår från att den information jag får mig tillhanda, är korrekt. Problemet är bara att det inte sällan kommer olika uppfattningar/lösningar på en given problembild ;)

Nu kommer detta att låta hårt - men sveriges jägare utalar sig ofta extremt kategoriskt om saker de har mycket dimmiga begrepp om. Det är lite så att desto mer kategoriskt - desto mindre kunskap. Det väldigt ofta "den är skitbra jag har en - världens bästa. Jag fick den av pappa i går".......

Ska jag vara ärlig är svenska jägare i genomsnitt vapentekniska idioter med väldigt små erfarenheter. De som påstår att 6,5x55 inte duger till älg har nu inte skjutit 100 älgar med kalibern i fråga - de har som regel aldrig ens ägt en......

En genomsnittslig jägare byter bössa tre gånger i sitt jordeliv, skjuter en älg varet tredje år, vet inget om vapenvård och skjuter under 50 skott om året på banan. Det gör dem knappast speciellt kompetenta att uttala sig om speciellt mycket utöver hur man grillar korv och kokar kaffe över öppen eld.

Så det där med "jag har jagat i 40 år" ger jag skit och ingenting för. Har du jagat och skjutit 20-30 klövvilt om året har du mer praktisk erfarenhet än vad genomsnittet får ihop under en livstid.

Det är lite som med hagelsktorlekar och choke på hare och rådjur - du kommer att få höra "stora sanningar" av folk som skjuter en eller två om året. Jag har skjutit bra över 1000 fältharar i min dag - med allt från US3 till US8, från full till cylinder. Och jag kör numera konsekvent US6 eller US5 och 1/4 till 1/2.

Så välj dina referenser och vem du lyssnar på med en smula urskiljning........ Det är skillnad på erfarenhet och erfarenhet.

9 hours ago MrT. sa:

Jo, jag har förstått att dom är väldigt listiga och svåra att jaga, faktiskt. Spännande jakt, måste jag säga. Men att möta en vilt springande galt på ett par hundra kilo, i full galopp mot en själv, det är ett scenario där det gäller att hålla sina nerver i schack.

Själv tänker jag i banorna att använda slugger i hagelbrakaren, det borde stoppa en gris i full galopp, och då helst innan den kommer fram och börjar hugga en i benen, med sina betar, huuva. Jo, jag vet att det finns grisbyxor, men ändå.

Nja - nu är galtar i den storleken ganska sällsynta, och de bryter som regel ut där man inte kommer åt dem - de blir liksom inte stora för att de är korkade. Så utan hund är det nog mindre sannolikt att du ens ser den. Och de är som regel inte direkt aggresiva heller.

Mellanstorleken kan däremot vara betydligt "stökigare" att ha med att göra. Men även där är personangreppen extremt sällsynta om du inte har en hund som drar grisen till dig.

Slugg på gris är inget jag rekommenderar - de ger som jag ser det inga fördelar, jag har provat och det var helt klart effektivare och betydligt mer förutsägbart med en bra klass1. Därtill får du inte skjuta slug i dubbelpipiga vapen.

9 hours ago MrT. sa:

Även om jag förstår vad du säger, så låter det otäckt. Hur lång tid tar det innan djuret dör av en sådan skada ?

5 minuter eller 3 dagar..... Det beror helt på hur träffen sitter, djurets kondition etc etc etc etc etc etc.... Att tro att om du sätter kulan rätt så stannar viltet på platsen så är det fel. Normalt kan en gris/hjort/älg gå uppemot 100-200m efter ett "perfekt skott". Att vissa då tappar nerverna och drar av hela magasinet hjälper då vanligen mycket lite - för att djuret är påskjutet och dess kropp då går på adrenalin, dels för att skotten som regel tar lite överallt där de inte gör speciellt mycket skada. Knall & fall får man bara om kula eller splitter tar i centrala nervsystemet. Och det är ganska små målytor...... Alltså skjuter man i "maskinrummet" aka brösthålan med hjärta/lungor. Stor yta, relativt liten köttförstöring och som ger garanterat resultat inom någon minút

Grejen är det att ALLA förr eller senare kommer att åka på ett dåligt skott och därmed följande eftersök. Skjuter man mer än enstaka djur under sitt jägareliv kommer skamskottet förr eller senare. Det är inte en fråga OM utan NÄR.

På normal älgjakt eller åteljakt på gris där skottet tas på hanterliga avstånd under ingen eller långsam rörelse är det mindre sannolikt att man gör fel - men gör man det ofta så kommer man att göra fel förr eller senare i alla fall. Det är mänskligt. Den som påstår motsatsen vet inte vad han talar om....

På drevjakt efter gris (eller hjort) där djuren kommer med lite fart och håller i den farten förbi skytten så kommer frågan i en helt annan dager - då ökar kravet på skyttet exponentiellt.

Och grejen är - den dagen man hamnat en bit "bak i grisen" blir eftersöket enklare desto mer blod/annat djuret läcker. Då är faktiskt stora hål att föredra. Problemet är att stroa hål vanligen ger stor rekyl innan de blir hål - och det fördärvar skyttet för ganska många. En klok man* har sagt: Om alla svenska älgjägare gick över till 6,5x55 skulle skadeskjutningarna minska med 75%.

Problemet är inte att han har fel, för han har helt rätt för sig (åk ut till en ålgbana i augusti/speptember så förstår du - folk som jagat i 20 år som inte kan sätta förstaskottet i träffområdet och som måste "samla" ihop serier till märket) - problemet är att han är optimist........

/T

* Håkan Spuhr

Publicerat

PMT: Jag vet inte om jag vill hålla med om att den genomsnittlige jägaren är speciellt kompentent när det gäller kaffe, korv och eld. Tro det eller ej. Men jag har t.o.m. sett jägare som har med sig frystorkat kaffe och varmvatten i termos... Det du säger om vapen, jakt och skytte kunskaper måste jag däremot tråkigt nog hålla med om.

Publicerat

Walther Bell skriver i hans böcker att i frågan om "stopping Power" är det helt irrelevant om kulan väger 10 eller 30 gram när det som rusar fram mot en väger 3,5 ton. Det enda som räknas är "shot placement"

Publicerat
  • Författare
3 hours ago hobbe sa:

Slug eller brenneke i "hagelbrakaren" är inte ens lagligt på vanlig jakt ( eftersom det inte har nämnts halvautomat utan bock)...

Där ser man. Jag hade uppfattningen att det förhöll sig precis tvärt om. Man lär så länge man lever.

grisar +150 kg är inte speciellt vanligt, dom "stökigaste" brukar ligga på 90-130 kg;).

Ok, jag överdrev kanske lite här, men jag hoppa att jag fick fram mitt budskap i alla fall. Dessutom lär en galopperande gris i 90-130 kilosklassen sätta respekt i mig i vart fall. Men det kommer sannolikt inte att inträffa, då jag inte äger någon hund (och ämnar inte införskaffa någon heller).

Dessutom, om det kommer att bli aktuellt med eftersök, det får tiden utvisa. Tänkte inleda med att införskaffa en bössa, och det har visat sig inte vara helt enkelt, om man skall uttrycka sig lite försiktigt;).

6,5x55, 308, 8x57 eller 30-06 är nog dom vettigaste klass 1 för dig.

Detta har påtalats tidigare, men jag har inte en susning vad det är för skillnad, egentligen. Det blir till att göra lite efterforskning i ämnet.

Publicerat
1 hour ago henke67 sa:

... Det du säger om vapen, jakt och skytte kunskaper måste jag däremot tråkigt nog hålla med om.

Jakt tycker jag nog att man generellt sett kan en hel del om. Där har onekligen jägarexamen gjort enorma framsteg på den delen.

Men om vapen och skytte i synnerhet blir det konskevent sämre, man närmar sig kompetensnivån om optik med stormsteg även sett till skyttet - vilket är djupt tragiskt. För där härskar tro, villfarelser och andeväsen.

/T

Publicerat

Vi är många här på forumet som har gedigna kunskaper i många områden baserade på erfarenheter vi har samlat på oss under våran livstid antingen genom jakt, skytte, arbete, hobby eller livsstil, och de flesta av oss är rätt ödmjuka och hjälpsamma - men vi är alla rätt överens om att det inte finns några genvägar. Tyvärr finns det rätt många som är övertygade om dessa genvägar... <_<

Så för att komma igång som jägare i Sverige - förutom förkraven samt intresset - så behöver man inte göra det så komplicerat. En klass 1 studsare med adekvat optik för jaktformen och en hagelbock kaliber 12. En .22LR för övningsskytte är en bra bonus men - som jag skrev innan - bäst om man kan träna skytte på gården hemma ty för är man på skjutbanan så är det alltid bäst träning att träna med vapnet man skall jaga med och det går t ex inte att träna rekylupptag eller andra skott med en klass 4 jämfört med klass 1. 

Sen skall man också vara medveten om att själva momentet när man kröker fingret på avtryckaren under jakt är en så extrem bråkdel av själva "jakten" att den nästan blir irrelevant, men då vi alla strävar efter det perfekta skottet (i min värld i alla fall) så är den bråkdelen av en sekund extremt viktig att den blir rätt. Mitt första skott mot vilt är fortfarande blankt i minnet pga adrenalinet - men det satt där det skulle sitta eftersom jag hade mekaniskt tränat för detta i måååånga år - men det tog ett tag innan man vande sig och jag har släppt avsevärt många mer djur jag haft i siktet än de jag har fällt, och det skott man aldrig avfyrar behöver man heller aldrig ångra. (även om jag ångrar att jag inte sköt ett par skott i mina dar, men det är en annan femma ;) )

Att pmt refererar till Håkan Spuhrs kommentar om att hade alla jägare använt 6.5x55 så hade vi haft 75% mindre skadeskjutningar har relevans - speciellt om dessa använde gamla Norma Alaska t ex. Visst fick man skära bort mycket kött - speciellt om skottet satt lite halvtaskigt, men det var effektfullt. Så började jag min karriär och när jag började lita på mig själv mer under själva skottögonblicket så började jag använda lite grövre kalibrar och mindre blöta bondade kulor som gav mindre köttförstöring - men detta kommer till kostnad av andra saker.

Du nämnde att "snusdosan på 100 meter var extremt precision i din värld" och så är det för många. Kruxet är att många träffområden är mindre än snusdosan om det skall vara en korrekt träff och då måste man antingen avstå skottet - eller anpassa sig efter situationen - och det är här som nu de speciella kalibrarna, vapnen, kulorna, laddningen och träningen kommer in i bilden för i min värld skall mina vapen prestera bättre än vad jag mäktar med att göra själv och snusdosan är för mig utbytt mot en 10x10 mm klisterlapp som skall träffas på det avstånd jag ämnar skjuta ifrån. Det kan låta extremt men vissa vitala delar har inte någon felmarginal och då är det den typen av precision som gäller. Ett fåtal här inne skjuter denna klisterlappen på 500 meter under rätt förutsättningar, jag gör det på 300 meter med rätt förutsättning, träning, vapen och ammuntion - men då pratar vi fortfarande om en klisterlapp på en tavla - inte ett djur. Men jag vet vad jag mäktar med att klara av och framförallt vet jag vad jag INTE klarar av med säkerhet - och det är en viktig detalj! Jag såg ett test där man lät en handfull jägare skjuta mot papptavlor av djur på okända längre håll och de som inte kände till sina egna - och utrustningens - begränsningar hade riktigt usla träffar, och de flesta var inte ens på tavlan...

Om jag nu går tillbaka till ruta ett och min rekommendation på en klass 1 bössa och en hagelbock kaliber 12 så gäller också följande att man redan från början sätter sina begränsningar för vad som är lämpligt. Fixar man inte att träffa rätt på älgbanans 80 meter (även om just själva älgbanan är rätt värdelös i mina ögon då den inte samstämmer med verkligheten) så kommer man inte att träffa i skogen heller på 80 meter. 80 meter är långt! Framförallt utan stöd... Har man här en 6.5x55, .308 eller 30.06 så har man ingen större dropp av kulbanan att fundera på och håller man sig inom 120 meter så kommer kulan att träffa vital del på en älg t ex förutsatt att man siktar rätt och håller i prylarna. På rådjur är det inte säkert att det håller med tanke på att träffområdet är mindre än på en älg och här är det träning, träning och träning som avgör vad som funkar eller ej. Varför jag tar upp dessa tre kalibrarna är för att de är de tre mest vanligen förekommande kalibrarna och det finns ammunition till dessa överallt och jaktmatch är billigt att köpa så man tränar.

Hagelbock och kaliber 12 då? Jag skriver hagelbock dels för säkerheten, men även för att det är bäst vapen att börja med och en bra hagelbock räcker livet ut - således finns det ingen ursäkt att inte inpassa den så den sitter och skjuter där man siktar! Sen är det bara att börja nöta lerduvor, och tro mig - roligare finns inte här i världen! :wub: I början så får man hålla sig inom 15-20 meter under jakt för hagelbössan är ett unikt vapen som i rätt händer kan användas med stor precision, medans det i många andras händer är största anledningen till varför vi har skadeskjutningar överhuvudtaget - och det törs jag som hagelfanatiker skriva under på! Hagelvapnet har också ett maxavstånd där det fungerar och du/ni får helt enkelt ge fan i att läsa mina inlägg där jag med extrem ammunition och användande skjuter på helt andra avstånd, men då har jag ett par hundra k smällar under bältet också, och det är jag inte ensam om. Har man vanliga svenska sunkplugg så är det 15-25 meter som max beroende på vilt.

Sen är det bara att ge sig ut på den livslånga resan mot kunskap och färdighet - men fullärd blir man aldrig!

TL;DR

Köp en .308 och en hagelbock i kaliber 12. Åk på skjutbanan. Ofta. Var ödmjuk och det skottet man aldrig skjuter behöver man inte ångra heller. ;) 

Publicerat
4 minutes ago Wizard sa:

Sen är det bara att ge sig ut på den livslånga resan mot kunskap och färdighet - men fullärd blir man aldrig!

Jag är fortfarande okunnig - i synnerhet om hagelvapen - men strävar efter att vara det på en aning högre nivå.....

Kunnig är jag bara om Brownings kulsprutor. Inte så illa kan tyckas, men jag har absolut noll och ingen som helst nytta av det numera. Och har inte haft ngn nytta av det de senaste 19 åren heller.

/T

Publicerat
  • Författare
3 hours ago pmt sa:

(...) men det underlättar definitivt om man följer ska vi kalla det "majoritetens uppfattning"....

Absolut ! men förstå mig rätt, att träffa en yta motsvarande en snusdosas storlek på 100 meter, det gör man inte med en ärtbössa i alla fall.

3 hours ago pmt sa:

Nja - en djungel med lite struktur.

Självklart ! men för en icke-initierad, är det en (minst sagt) rörig djungel.

3 hours ago pmt sa:

Det finns en relativt enkel genväg - köp Jaktvapenguiden, det är blaksa som kommer ut årligen med typ "hela marknadsutbudet" i en form som bara kan glädja kalenderbitare och tabellonanister.

Hahaha :D, du har onekligen ett målande sätt att uttrycka dig på. Nu tillhör jag vare sig den ena eller andra kategorin i ovan beskrivning, men jag skall sikta (!) in mig på ett ex. inför utgivningen detta år, (om det inte redan har kommit ut).

3 hours ago pmt sa:

Men den har sina ljusa stunder (sina faktafel till trots) om man vill scanna marknaden - regel blir då enkel: kostar det mindre än en Tikka T3 - undvik.

Ovan gäller även på begagnatfronten.

Än en gång, tack för tipset, jag tar till mig detta (och allt övrigt som kommer fram. Mycket blir det :blink:).

3 hours ago pmt sa:

Enklast ja - men även dyrast.

Med tanke på problembilden du målat upp vad det gäller begagnatköp, även för någon som har många års erfarenhet av att köpa och hantera vapen, så förefaller detta vara den bästa kompromissen för mig, även om det blir ett dyrare inköp. 

3 hours ago pmt sa:

Nej - vapen är kultur. Men i början behöver man inte så specialicerade saker. Visst är en rådjursräcer kul - men vänta med den tills du vet om du behöver den. Eller rättare tycker du behöver den.....

Visst, det är förvisso riktigt att vapen är kultur i så motto att det har funnits vapen ( i en eller annan form) vid sidan av människan sedan tidernas begynnelse, s a s. Men för mig är ett vapen ett verktyg så till motto att det skall användas till vad det är avsett för, inte att hängas på väggen. Fär det (senare) ändamålet kan man köpa tavlor, det är också kultur.

Nu skall jag vara ärlig och säga att jag är lite motsägelsefull här, då jag i min ägo har några knivar som är tillverkade av en knivmakare som var verksam i Kungshamn (och tillika jägare, numera avliden, tyvärr, men den vägen skall vi alla vandra), men i vilket fall som helst; Dessa knivar kommer aldrig att komma till praktisk användning under min levnad i vart fall, så man kan fråga sig varför jag köpte dom.

Svaret är enkelt; Av samma anledning som jag köpte de persiska mattorna jag har på golvet hemmavid, jag tycker att dom är vackra. Mattorna använder jag dock, på golvet ;).

3 hours ago pmt sa:

Nu kommer detta att låta hårt - men sveriges jägare utalar sig ofta extremt kategoriskt om saker de har mycket dimmiga begrepp om. Det är lite så att desto mer kategoriskt - desto mindre kunskap. Det väldigt ofta "den är skitbra jag har en - världens bästa. Jag fick den av pappa i går".......

Ska jag vara ärlig är svenska jägare i genomsnitt vapentekniska idioter med väldigt små erfarenheter. De som påstår att 6,5x55 inte duger till älg har nu inte skjutit 100 älgar med kalibern i fråga - de har som regel aldrig ens ägt en......

En genomsnittslig jägare byter bössa tre gånger i sitt jordeliv, skjuter en älg varet tredje år, vet inget om vapenvård och skjuter under 50 skott om året på banan. Det gör dem knappast speciellt kompetenta att uttala sig om speciellt mycket utöver hur man grillar korv och kokar kaffe över öppen eld.

Så det där med "jag har jagat i 40 år" ger jag skit och ingenting för. Har du jagat och skjutit 20-30 klövvilt om året har du mer praktisk erfarenhet än vad genomsnittet får ihop under en livstid.

Det är lite som med hagelsktorlekar och choke på hare och rådjur - du kommer att få höra "stora sanningar" av folk som skjuter en eller två om året. Jag har skjutit bra över 1000 fältharar i min dag - med allt från US3 till US8, från full till cylinder. Och jag kör numera konsekvent US6 eller US5 och 1/4 till 1/2.

Det var hårt. Jag kastar mig raklång på golvet, för att undkomma den salvan.

3 hours ago pmt sa:

Så välj dina referenser och vem du lyssnar på med en smula urskiljning........ Det är skillnad på erfarenhet och erfarenhet.

Absolut, men jag har inte så mycket att jämföra med i dagsläget. Däremot kan jag, utifrån din avatar, dra slutsatsen att du inte snackar bull-shit i alla fall ;).

3 hours ago pmt sa:

Nja - nu är galtar i den storleken ganska sällsynta, och de bryter som regel ut där man inte kommer åt dem.(...).

Jo, jag drog till med en siffra, utan att egentligen veta. men det finns (sällsynta) exemplar som når den vikten, så fullständigt ute i periferin är jag inte i alla fall. 

3 hours ago pmt sa:

de blir liksom inte stora för att de är korkade.

Precis den uppfattningen har jag också fått, dom är listiga :D !! Det gör ju att det blir ännu mer spännande att försöka få korn på dom. Ungefär som att försöka kroka en öring som varit på tidigare, dom kan vara ytterst misstänksamma :D.

3 hours ago pmt sa:

Och de är som regel inte direkt aggressiva heller.

Det var ju skönt att höra.

3 hours ago pmt sa:

Mellanstorleken kan däremot vara betydligt "stökigare" att ha med att göra. Men även där är personangreppen extremt sällsynta om du inte har en hund som drar grisen till dig.

Det har en forumist upplyst om i ett tidigare inlägg, och någon hund har jag inte.

3 hours ago pmt sa:

Därtill får du inte skjuta slug i dubbelpipiga vapen.

13 hours ago MrT. sa:

Det har jag också blivit informerad om tidigare, och det var en ny kunskap för mig, som sagt. Jag hade uppfattningen om det motsatta.

3 hours ago pmt sa:

Att tro att om du sätter kulan rätt så stannar viltet på platsen så är det fel.

Då trodde jag fel också.

3 hours ago pmt sa:

Att vissa då tappar nerverna och drar av hela magasinet hjälper då vanligen mycket lite - för att djuret är påskjutet och dess kropp då går på adrenalin, dels för att skotten som regel tar lite överallt där de inte gör speciellt mycket skada.

Kan konstatera att det man fick lära sig när man tog jägarexamen lämnar en del i övrigt att önska om man säger så. Nu var det ett tag sedan jag genomgick den "utbildningen" men jag kan inte dra mig till minnes att man tagit upp detta, eller så har det förpassats till glömskans vrår. I vart fall som helst så är det ytterst informativt att du nämner det, då vet jag (förhoppningsvis) hur jag inte skall agera i ett sådant tänkt scenario.

3 hours ago pmt sa:

Knall & fall får man bara om kula eller splitter tar i centrala nervsystemet. Och det är ganska små målytor...... Alltså skjuter man i "maskinrummet" aka brösthålan med hjärta/lungor. Stor yta, relativt liten köttförstöring och som ger garanterat resultat inom någon minút

Och det är detta som eftersträvas, vill jag dra mig till minnes, däremot. Jag minns att på älgbanan skulle man sikta på halsen/skäggtömmen (om det är en älgtjur vi talar om här), då tar skottet rätt (på en springande älg, i vart fall). Men teori och praktik är två skilda saker

Men jag lever i förvissningen om att jag kommer att bli tillrättavisad här, om jag far med osanning i detta påstående :ph34r:;).

3 hours ago pmt sa:

Grejen är det att ALLA förr eller senare kommer att åka på ett dåligt skott och därmed följande eftersök. Skjuter man mer än enstaka djur under sitt jägareliv kommer skamskottet förr eller senare. Det är inte en fråga OM utan NÄR.

Det var ju en tröst, iofs ;). Själv tycks jag göra fel i detta forum, mest hela tiden, men det går lite bättre än igår. Kanske finns det potential ;)?

3 hours ago pmt sa:

På normal älgjakt eller åteljakt på gris där skottet tas på hanterliga avstånd under ingen eller långsam rörelse är det mindre sannolikt att man gör fel - men gör man det ofta så kommer man att göra fel förr eller senare i alla fall. Det är mänskligt. Den som påstår motsatsen vet inte vad han talar om....

Säger inte emot (min självbevarelsedrift övertygar mig om att det är det bästa);).

3 hours ago pmt sa:

På drevjakt efter gris (eller hjort) där djuren kommer med lite fart och håller i den farten förbi skytten så kommer frågan i en helt annan dager - då ökar kravet på skyttet exponentiellt.

Det kan jag förstå, av egen kraft. Därav anledningen till varför jag skrev för ett antal inlägg tidigare; Det skott man aldrig avlossat, behöver man aldrig ångra. Sanning med modifikation, men i alla fall.

3 hours ago pmt sa:

Problemet är att stroa hål vanligen ger stor rekyl innan de blir hål - och det fördärvar skyttet för ganska många.

Förstod inte riktigt det här...

men för att återkomma lite till ursprungsfrågan (även om mycket av det som kommer fram i ovan inlägg är mycket informativa för mig) så är det två saker jag funderar på. För det förstas; Jag är vänsterskytt. Påverkar det utbudet av vapen menligt för mig, eller är det ett icke-problem ?

Sedan funderar jag lite på halvautomatiska vapen, hur ställer ni er till det ? Jag har (i brist på bättre vetande) tidigare nämnt m/98, men en halvautomat lär ju inte var utrustad med den typ av mekanism.

Varför jag funderar i banorna runt en halvautomat är därför jag upplever en fördel (inbillad eller riktig) i att man inte behöver göra någon mantelrörelse mellan skotten (om det skulle vara nödvändigt), utan man kan koncentrera sig på målet istället.

Vad har ni för funderingar kring det ?

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

6,5x55, 308, 8x57 eller 30-06 är nog dom vettigaste klass 1 för dig.

Detta har påtalats tidigare, men jag har inte en susning vad det är för skillnad, egentligen. Det blir till att göra lite efterforskning i ämnet.

Den egentliga skillnaden är lite snabbt och enkelt följande:

6,5x55, klarar kulvikter upp till 10,1 gram i ganska måttliga farter, har liksom 8x57 nedan möjlighet att skjuta långa tunga kulor med hög belastning vilka är kända för god djupverkan. Kulan är runt 6,70mm i diameter. Har i jämförelse med de övriga överlägsna långhållsegenskaper, men dessa har du jaktligt sett ingen som helst nytta av......

Ligger på gränsen för klass 1 och kan med lite olyckligt kulval få problem på stora älgar och grov gris, å andra sidan skjuter man mycket sällan kapitala djur på jakten. I synnerhet inte på grisjakten då stora galtar som regel blivit stora för att de är försiktiga och då stora suggor i princip alltid kan anses föra kultingar - ska man jaga gris och hålla lite på etiken så skjuter man inte större djur än 60-70 kg levandevikt. Och för det går 6,5

308 (7,62x51) klarar kulvikter upp emot 12-13g i ganska måttliga farter, har en ganska kort hylsa och kan kamras i ett vapen med kort låda. Kulan är runt .308" i diameter dvs 7,82mm cirka gurka. Alltså bra över 1mm större i diameter än 6,5.

8x57 (borde egentligen kallas 7,92x57 i metrisk beteckning) är som en 308 men klarar av att hantera tyngre kulor upp till 15,2 g, har en lite längre hylsa och kräver därmed en normal lådlängd. Kulan är runt .323" i diameter dvs cirka gurka 8,20mm. Alltså runt 1,5 mm större i diameter än 6,5.

Den som därmed påstår att det är enorm skillnad mellan en 308 och en 8x57 gör ska vi kalla det "ett intellektuellt självmål".

.30-06 (7,62x63) är ursprunget till 308 (som inom parantes är ett designmässigt misstag sett till sitt syfte) men har 12mm längre hylsa och är en "nästan magnumkaliber". Kan ges prestanda som ligger och flåsar 300WinchesterMagnum i hasorna om den får lite piplängd att jobba i, men ger med samma kula som 308 i samma fart mer rekyl än 308 - till ingen nytta men det är priset av den större hylsan. Nackdelen är som med snudd på alla andra .30 att de som regel inte fixar kulvikter över 12-13g.

Jag skulle säga - skit i 30-06, vilken av de andra du väljer spelar kvitta eftersom valet av kula är långt viktigare än kalibern. Prismässigt sett är 6,5 betydligt billigare att skjuta med, och skjuta ska du göra så mycket du kan, orkar och har råd med. För det har du tillbaka 10-falt i skogen.

/T

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Walther Bell skriver i hans böcker att i frågan om "stopping Power" är det helt irrelevant om kulan väger 10 eller 30 gram när det som rusar fram mot en väger 3,5 ton. Det enda som räknas är "shot placement"

Det kan säkert stämma, men i min värld är det svårt att se hur du skall fälla en elefant med en .22:a, även om du vet exakt var du skall sätta skottet (och faktiskt lyckas göra det). Nu väder iofs en kula i kal .22 inga tio gram, men ändå.

Lite överdrivet, men det är ju kontentan i påståendet.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago pmt sa:

Browning B525 Hunter - 17900:-

Miroku Mk70 - 16900:-

Beretta 686 SPII Adjustable: 18900:-

Köper du den begagnad kostare Berettan minst 18000.

Jo, men det är väl ganska nära prissegmentet 20 000:- ?

Publicerat
  • Författare
3 hours ago henke67 sa:

PMT: Jag vet inte om jag vill hålla med om att den genomsnittlige jägaren är speciellt kompentent när det gäller kaffe, korv och eld. Tro det eller ej. Men jag har t.o.m. sett jägare som har med sig frystorkat kaffe och varmvatten i termos... Det du säger om vapen, jakt och skytte kunskaper måste jag däremot tråkigt nog hålla med om.

Tur för mig att jag inte dricker kaffe öht. Då behöver jag inte avslöja mig på det området i alla fall :D;).

Publicerat
  • Författare
3 hours ago henke67 sa:

Dubbelbpost.

Publicerat
9 minutes ago MrT. sa:

Absolut ! men förstå mig rätt, att träffa en yta motsvarande en snusdosas storlek på 100 meter, det gör man inte med en ärtbössa i alla fall.

Kan du skjuta gör du det med snudd på alla klass1 bössor i vettigt skick som skjuter rakt...... En snusdosa är 70mm i diameter. Ska du under 25mm är det en hel annan sak. Då har du höjt kraven nästan 8000% set till precision (räkna på ytorna 3850 mot 490 kvadratmillimeters yta).

Extrem precision är verkligen extremt.......

9 minutes ago MrT. sa:

Hahaha:D, du har onekligen ett målande sätt att uttrycka dig på. Nu tillhör jag vare sig den ena eller andra kategorin i ovan beskrivning, men jag skall sikta (!) in mig på ett ex. inför utgivningen detta år,(om det inte redan har kommit ut).

Än en gång, tack för tipset, jag tar till mig detta (och allt övrigt som kommer fram. Mycket blir det :blink:).

Tja, köp den du hittar i tidningsstället - det sker ju inte lastmycket revolutioner på området sedan 1925.

9 minutes ago MrT. sa:

Med tanke på problembilden du målat upp vad det gäller begagnatköp, även för någon som har många års erfarenhet av att köpa och hantera vapen, så förefaller detta vara den bästa kompromissen för mig, även om det blir ett dyrare inköp. 

Dyrare, säkrare och enklare. Begagnat är långt billigare, kräver mer av köparen och man som regel långt större uppförsbacke om det är ngt som nu inte är som det ska med skrället man får tag i.

Jag är den grinige surgubben som står och rotar i skrotbunkarna, inte så att jag inte vill ha konkurens men det är fler där än som begriper vad de gör där kan jag säga. Med tiden kan man om man har lite fallenhet och intresse lära sig vad man behöver kunna - det är nu allt annat än rymdteknologi vi pratar om. Men första bössan om man inte kan få lite hjälp - nja, kanske inte direkt lämpligt.

9 minutes ago MrT. sa:

Det var hårt. Jag kastar mig raklång på golvet, för att undkomma den salvan.

Absolut, men jag har inte så mycket att jämföra med i dagsläget.Däremot kan jag, utifrån din avatar drar jag slutsatsen att du inte snackar bull-shit i alla fall ;).

Nja - jag är snäll. För det mesta.

Det är bara dumhet som retar upp mig en smula och då kan det hända att jag fräser till lite. Ibland...... Och för att vara tydlig - det finns verkligen inga dumma frågor, bara dumma svar.

9 minutes ago MrT. sa:

Då trodde jag fel också.

Kan konstatera att det man fick lära sig när man tog jägarexamen lämnar en del i övrigt att önska om man säger så. Nu var det ett tag sedan jag genomgick den "utbildningen" men jag kan inte dra mig till minnes att man tagit upp detta, eller så har det förpassats till glömskans vrår. I vart fall som helst så är det ytterst informativt att du nämner det, då vet jag (förhoppningsvis) hur jag inte skall agera i ett sådant tänkt scenario.

Ja, det finns ett par "vita fält" i utbildningspaketet för jägarexamen.......

9 minutes ago MrT. sa:

Och det är detta som eftersträvas, vill jag dra mig till minnes, däremot. Jag minns att på älgbanan skulle man sikta på halsen/skäggtömmen (om det är en älgtjur vi talar om här), då tar skottet rätt (på en springande älg, i vart fall). Men teori och praktik är två skilda saker

Men jag lever i förvissningen om att jag kommer att bli tillrättavisad här, om jag far med osanning i detta påstående :ph34r:;).

Hmm, tja, ja - sant är det ju under vissa omständigheter i alla fall. Men det är kanske inte just den skjuttekniken jag skulle lära ut..... Skott på rörligt vilt är lite av en konstart och vi kan väl nöja oss med att du ska ha en bössa för att kunna utforska denna konst innan vi tar den diskusionen.

9 minutes ago MrT. sa:

Förstod inte riktigt det här...

Rekyl i strikt fysisk mening beror på kulans vikt, krutladdningens vikt och hastigheten på dessa två vikter.

En tyngre kula är antingen längre eller har grövre diameter. Längd ger djupare penetration (lite som med frun - desto längre man har desto längre kommer man in). Till skillnad mot frun så är det som kommer på bortkastat...

Den kula som dönar rakt igenom och lägger 90% av sin energi i backen gör inte speciellt stor nytta...

Men stort hål kräver stor diameter - även om kulan expanderar så är det ofrånkomligen så att en större kula kan expandera till en större diameter.

Så en kort knubbig kula har för låg belastning och penetrerar inte så djupt - alltså måste man upp i både vikt och diameter.

Och med högre vikt kommer mer krut och tillsammans (om man ska ha lite fart) så kommer rekylen att öka. Och rekyl är det förmodligen största problemet för skyttet. Tillsammans med felaktiga kolvmått.

Förstod du nu?

9 minutes ago MrT. sa:

Sedan fundrar jag lite på halvautomatiska vapen, hur ställer ni er till det ? Jag har (i brist på bättre vetande) tidigare nämnt m/98., men en halvautomat lär ju inte var utrustad med den typ av mekanism. Varför jag funderar i banorna runt en halvautomat är därför jag upplever en fördel (inbillad eller riktig) i att man inte behöver göra någon mantelrörelse mellan skotten (om det skulle vara nödvändigt), utan man kan koncentrera sig på målet istället.

Vad har ni för funderingar kring det ?

Fula klydderövar som ofta kräver att man gillar vapenvård om jag ska vara kortfattad.

/T

Publicerat
  • Författare
4 hours ago henke67 sa:

Nu blev det fel igen, Fattar inte detta forums gränssnitt. hav tålamod och överseende, till slut knäcker jag den gordiska knuten.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago henke67 sa:

@Wisard.

Nu har jag försökt i ett par timmar att försöka svara på ditt långa och informativa inlägg, men efter det att mina kommentarer till det informativa och långa inlägg ovan, försvann och denna citering (henke67) inte tycks vilja försvinna hur jag än gör, så får jag svara på detta sätt istället. 

Som sagt, jag har tagit del av ditt inlägg och tyvärr kan jag inte svara på ett sätt som vore önskvärt för mig, men jag får säkert anledning att återkomma i ämnet.

Publicerat

PMT: Förlåt om jag verkar gnetig när jag kommenterar dina svar. Men jag har upplevt att man kan lära sig ett och annat den vägen...

Ovan så lägger du en halv doktorsavhandling (Ok jag överdriver men det brukar även du göra) på att prata om hur diameter, längd, vikt, krut osv påverkar rekylen. Och sedan vaskar du av kolvmått med en halv mening. Jag önskar nu att någon i begynnelsen av min jaktliga bana hade gjort tvärtom. Jag tänker dock inte försöka föreläsa om hur man förbättrar passformen på en kolv. Jag har lärt mig tillräckligt för att förstå att jag egentligen inte vet... Eller något sånt.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Den egentliga skillnaden är lite snabbt och enkelt följande;

Det var enkelt...:blink::wacko:;)

1 hour ago pmt sa:

Prismässigt sett är 6,5 betydligt billigare att skjuta med, och skjuta ska du göra så mycket du kan, orkar och har råd med. För det har du tillbaka 10-falt i skogen.

/T

Och det är argument som biter på mig. Men; Du säger 6,5x55, en annan säger .308W, jag säger:ph34r:. Ja, detta var ju klart som korvspad...:wacko::blink:.

Publicerat

Mr T, du komplicerar saker.

Publicerat
  • Författare
Just now strävhår sa:

Mr T, du komplicerar saker.

Säkerligen...Mig i ett nötskal:D.

En annan fråga. När man väl listat ut vilken kaliber man skall satsa på, hur går jag tillväga 

1 hour ago pmt sa:

Dyrare, säkrare och enklare. Begagnat är långt billigare, kräver mer av köparen och man som regel långt större uppförsbacke om det är ngt som nu inte är som det ska med skrället man får tag i.

Precis, och mina kunskaper av vapen framgår med all önskvärd tydlighet vid det här laget, kan jag tänka :D.

1 hour ago pmt sa:

Men första bössan om man inte kan få lite hjälp - nja, kanske inte direkt lämpligt.

Väldigt eniga. Och ~10 000:- skall jag väl klara av att krysta fram.

1 hour ago pmt sa:

det finns verkligen inga dumma frågor, bara dumma svar. Min kommentar; Det påstås det, men jag är inte så säker ;)