Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt 2016

Featured Replies

Publicerat

Självklart så går det att bara hänga in, men en varm kropp i kylt utrymme skapar ovillkorligen fukt...Och finns det bakterier så kommer möglet, speciellt om man tidigare har haft det problemet.

Jag gör egen salami och då vill man först att temperaturen skall vara relativt hög (+25-32 grader), även luft fuktigheten ( RH 85-95%)och efter det kyla ner när mjölksyre bakterierna har fått växa till under drygt ett dygn. 

Det svåra är just att få bort fuktigheten långsamt, för snabbt så torkar ytan och vatten inuti kan inte komma ut, för långsamt så bildas det mögel och "slem". Det viktiga då är att stegvis sänka tempen och torka ut i samma takt ner till 10-12 grader och RH 70-75%

Att häng möra kött är ungefär samma sak^_^

Att fukta av ett kylt utrymme är rätt så komplicerat..

En jordkällare har ofta en större volym än kylskåp, så att "vädra/fukta ur" ett större utrymme är svårare än ett litet.

• Svar 189
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu var de färdig lurat. Har jagat dig ett tag. Tack för många spännande timmar. S

• Som jag skrev tidigare i tråden har jag egentligen fått min bock men nu när jag fick FF (fru fritt) passade jag på att att mig ut ändå och försöka mig på en räv. Utrustad till tänderna med lockpipor f

• 06.40 17/8 stupade denne granne bock för en välriktad RWS TIG ur min 7X65R Sauer & Sohn drilling..

Posted Images

Publicerat

Kondensen sätter sig på bakstycket i kylskåpet (där det är som kallast). Jag har aldrig upplevt problem med mögel på kött som hängmörats i kylskåp. 

• 1 month later...
Publicerat

Blev en fin 6:a i går :)

Bild kommer :D

Publicerat

Blev en liten nemesis ikväll, sett honom sen i somras men igår kväll efter 500m ålandes över en stubbåker och ytterligare 30min letande efter läge så ramla han till slut..

Publicerat

Grattis hubler!:)

Publicerat
  • Författare

Fin bock! Grattis! B)

Publicerat

Grattis Hubler!  Fin bock 

• 2 weeks later...
Publicerat
5 minutes ago otterdalen sa:

Sköt mitt livs viktigaste bock på kvällen den sextonde augusti i år!

Min fyraårige son Nils var nämligen med!

Vi hade bocken inom synhåll ca 30 minuter innan det gavs tillfälle att skjuta, helt otroligt att han var tyst men efter skottet sprutade orden ur honom. Dagispersonalen säger att han fortfarande pratar om bocken han och pappa sköt...

Hornet har fått hedersplatsen på väggen i hallen så alla som kommer in kan beskåda detta under till bock och få höra historien av Nils själv! 

En jägare född, sanna mina ord! 

DSC_4183.JPG

Gratulerar!

Funkar det att ha med 4-åring alltså? Jag hade ju med 2-åringen på drevjakten i helgen - men han va inne å mer med på lunchen/middagen. Problemet är ju att man utsätter det stackars barnet för skumma element under jakten....

I form av hundförare då (tex Hobbe).

Men han va väldigt intresserad av 150kg galt som låg på släpet å pekade å sa "mat". 

Men väntar nog några år till - men inga problem för din grabb?

Publicerat
55 minutes ago donking121 sa:

Gratulerar!

Funkar det att ha med 4-åring alltså? Jag hade ju med 2-åringen på drevjakten i helgen - men han va inne å mer med på lunchen/middagen. Problemet är ju att man utsätter det stackars barnet för skumma element under jakten....

I form av hundförare då (tex Hobbe).

Men han va väldigt intresserad av 150kg galt som låg på släpet å pekade å sa "mat". 

Men väntar nog några år till - men inga problem för din grabb?

Inga problem med mina pojkar var och en, tillsammans däremot... 

Gjorde misstaget att ta med Nils 4 år och Vilgot 6 år på ett släpp med jämthunden, vilket kackel! 

Döv älg gjorde att vi iaf fick skymta den när den sprang till tystare marker via ett litet hygge. 

Har en tvååring vid namn August på injagning nu så det är fullt upp...

Om några år är jag nog degraderad till i bästa fall älgdragarchaffis! 

Publicerat

Grattis D! :)

Fin bock!:thumbsup: Kul att du har lyckats skola in sönerna i jaktens bana.:) Kan tänka mig att det var ett jäkla kackel på dom när bägge var med.:lol:

• 4 weeks later...
Publicerat

Snart dags för mätning, även om valören är klar och min första guld redan är ett faktum så ska det bli spännande att se vad den landar på :)

Den till vänster är 16 augusti bör landa på över 160p, den i mitten avlivade jag när den hade benbrott efter trafikolycka i mars, den torkade tyvärr över 220gram men bör klara guld ändå men runt 130p, den till höger sköt jag 19 augusti på min egen skogsfastighet och ska inte bedömas.

IMG_1754.JPG

Publicerat
19 minutes ago Skaunepaug sa:

Snart dags för mätning, även om valören är klar och min första guld redan är ett faktum så ska det bli spännande att se vad den landar på :)

Den till vänster är 16 augusti bör landa på över 160p, den i mitten avlivade jag när den hade benbrott efter trafikolycka i mars, den torkade tyvärr över 220gram men bör klara guld ändå men runt 130p, den till höger sköt jag 19 augusti på min egen skogsfastighet och ska inte bedömas.

IMG_1754.JPG

Nu blir jag lite intresserad... Vad är det gör att du tror på typ 30 poäng över guldgränsen?

Publicerat
1 minute ago qvarnhill sa:

Nu blir jag lite intresserad... Vad är det gör att du tror på typ 30 poäng över guldgränsen?

Vikten är runt 685-690gram, 31-32cm långa horn :) Lite svårt att få en bra bild, men den är hyfsat grov ;)

IMG_1575.jpg

Publicerat
38 minutes ago Skaunepaug sa:

Vikten är runt 685-690gram, 31-32cm långa horn :) Lite svårt att få en bra bild, men den är hyfsat grov ;)

IMG_1575.jpg

Oh shit, ja nu ser man bättre hur grov den är!

Publicerat

Fina bockar :)

Publicerat

Fina bockar o horn!:)

Publicerat

Lite sen på denna tråd verkar det som, men tänkte att jag skulle dela med mig från årets resultat.

Först och främst stort grattis til bockarna! Inte minst otterdalen!

Premiären kom väldigt passande för mig i år då jag lyckades vara ledig samma vecka som premiären inföll (kan hända att detta var planerat). Detta då jag aldrig tidigare fällt en bock och därmed hade ett stort intresse av att få överlista en.

Den 16e var vi då på plats vid vår stora jaktmark (jagar på två marker, 800 resp. 150 HA) i Sörmland och satt och vakade från ca 4:00. Reglerna på stora marken var att endast bockar under 6 taggar fick fällas vid premiären för att försöka öka antalet kapitalbockar på marken framöver.
Vid ca 9:00 sitter jag som ett riktigt pucko med telefonen i hand (då inget hänt på ett bra tag) och tror ni inte att en perfekt 4-taggare ställer sig redo ca 20 meter från tornet? Hinner inte upp med bössan innan han lungt skuttar in backom ett buskage och jag får snällt titta på när han vandrar undan i skogen... Gissa om gubbarna i laget skrattade gott åt detta sen!
Skit samma, tänkte jag då vi ändå skulle sitta under kvällen på den mindre marken. Där sätts jag på ett av de mer lovande passen och ungefär 15 min innan vi måste bryta så kryper det fram en liten ungräv på ca 75 meter avstånd, vilken avslutas med ett "knallfall"!
Bild
Detta är då min första räv och man kan lungt säga att jag är något stolt när jag smsar jaktlaget för att informera :wink:

Till helgen fortsätter jakten på den stora marken och jag har då med mig min svåger som aldrig tidigare medverkat vid jakt. Han har egentligen inga förväntningar, men jag är tydlig med att det finns en stor risk att vi kanske inte ens får se någonting under helgen. Han svarar bara med att det ändå är trevligt att sitta och snusa i torn och jag kan inte annat än att hålla med honom.
Vi sätter oss i ett torn som ligger på en åker intill en tät såt som vi vet generellt brukar leverera rådjur och bockar under vakjakt.
Vi kommer fram till tornet och hinner inte sitta mer än 5 min innan en hare och sedan 10 min senare en råget kommer ut på ca 150 meter. Pulsen börjar stiga, men jag säger att geten får vi inte skjuta nu och jag ger honom istället bössan för att få en känsla över hur det är att sikta på ett vilt. Han sitter några minuter med rågeten i kikaren och tror ni inte att i samma stund så kommer en bockjävel ut från skogen ca 50 meter till höger om geten?!
Jag tar sakta bössan och säger åt honom att jag bara måste dubbelkolla så att detta inte är en 6-taggare. Jag har nu hög puls med ser till att hålla lugnet för att kunna räkna taggarna, och tro fan, det är ju en ojämn 4a!
"Jag tar skottet" säger jag tyst till honom och sekunden senare skuttar bocken 2 meter upp i luften med ett lågt bogskott i sig. Han springer ca 60 m och faller precis innanför skogen.
Bild
Första bocken är fälld och gissa om jag är nöjd!

Planen var att vi skulle sitta fredag kväll och lördag morgon + kväll.
Vi bestämmer oss (då varje medlem blivit tilldelad endast en bock på premiären) att vi endast sitter lördag kväll och hoppas på at vi kanske kan klämma någon gris eller räv.
Vi spenderar därmed dagen på skjutbanan och min svåger får öva på att skjuta med min 222a så att han kanske kan få skjuta en räv på kvällen.
Vi tar oss vid 18-tiden ut till tornet som vi valt för att inte vara i vägen för de som fortfarande vill vaka på bock. Vi sitter i norraste delen av marken (där ingen tror att det ska finnas rådjur) och börjar gå sakta över vetesåkern.
På väg till tornet ser vi totalt 5 rådjur, 2 kid och 3 getter.... Jag börjar nu fundera på om min svåger är något av en rådjursviskare.
Vi sätter oss i närheten av tornet, men på marken, då vi tänker att vi skall överraska några vildsvin som kan tänkas komma tillbaka till de områden där vi sett att de gillar att beta.
Efter ett tag och 2 getter senare så säger jag till svågerna att vi kanske skall sätta oss i tornet ändå då vi ser att de brukar passar ca 10 meter till höger om tornet.
Vi smyger runt udden och stannar tvärt till. Där står ju för fan en 6-taggare!
Jag säger åt svågerna att vi får smyga fram till tornet genom skogen och vi lyckas med denna bravad utan att skrämma bort bocken. Vi sitter sedan i tornet och ser bocken under ca 1,5 timme stå och beta (som tidigare sagt så fick vi inte skjuta 6-taggare och min kvot var fylld). Under tiden passerar totalt ytterligare 6 getter och 2 kid.
Vi avslutar kvällen med att få in bocken på ca 15 meter från tornet och underhåller oss med att vissla på honom för att se hur mycket han reagerar. Vad vi lärde oss var att en vanlig vissling, som många verkar använda för att stoppa upp djur som drivs, inte fungerar lika bra som att använda sig av en något "falsk" vissling i stil med en hundvisselpipa. Svårt att beskriva just detta ljud, men man ska helt enkelt inte vissla en klar ton utan gärna lite rosslig ljus ton.
Bild

Allt som allt observerade vi denna helg 2 bockar, 10 getter och 4 kid.

Publicerat
På ‎2016‎-‎11‎-‎13 at 19:23 Skaunepaug sa:

IMG_1575.jpg

Jävlar i min lilla låda. Den var fin!

Med vänlig hälsning John

• 2 weeks later...
Publicerat

När fan fäller bockarna hornen? Så jävla fundersam nu för jag har alltid trott att de gjort de i december när mörkret på dagarna är som kortast osv men nu har jag sett en ungbock med hornen kvar och två gamla satar jag tänkt skjuta bort som redan tappat?

Publicerat

Sköt en liten bock den 20 december med hornen kvar för några år sen . De mindre tappar väl senast har jag hört?  Om det är så vet jag inte :P

Publicerat
6 hours ago hubler sa:

När fan fäller bockarna hornen? Så jävla fundersam nu för jag har alltid trott att de gjort de i december när mörkret på dagarna är som kortast osv men nu har jag sett en ungbock med hornen kvar och två gamla satar jag tänkt skjuta bort som redan tappat?

Det varierar lite över landet men från oktober till december är väl svaret målat med den breda penseln... 

Skjutit hornlösa småbockar i början av oktober några gånger samtidigt som en guldbock stöp bra mycket senare, med hornen då...:huh:

13/12 är det senaste jag skjutit hornbärande, de föll dock av i fallet.

Publicerat

Sköts en rätt ordentlig 6taggare i helgen på en drevjakt i södraste halland. Såg en bastbock med 10cm horn första helgen i oktober när jag var hemma så det skiftar rätt kraftigt!