Publicerat Augusti 24, 20169 yr Jag tar ur på skogen, och har aldrig blivit sjuk pga det. Sen så har jag med en dragsele. Tycker fästingar är så jävla äckliga, så bära går fet bort för mig.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Var ute på Jägareförbundets gård på Bogesund i helgen och där hängde man rådjuren oflådda. Känns som om det skulle bli fullt med fästingar i kylrummet!? Synpunkter?
Publicerat Augusti 24, 20169 yr De hänger dem oflådda pga att det kylrummet inte är helt optimalt. Utan det torkar ur köttet alldeledes för mycket så köttytan blir stenhård och torr. Nu var det ett par år sedan jag var verksam där ute och klev av cirkus Bogesund. Men förut var hela slakteriet ett kylrum och då var det lite bättre.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Hänger alltid rådjur med pälsen på. Så får man färsk yta på allt när man styckar och djurkroppen svalnar lite långsammare vilket jag tycker ger bättre kött. Men det är olika skolor i detta och var och en får göra på sitt sätt. Fästingarna brukar bli så slöa att dom gör inte ett skit. Några trillar av och hamnar på tidningspappret under men inte längre bort. Släpa ur skogen gör jag med en biltema viltdragare. Förbannat bra faktiskt
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 7 minutes ago TekDr sa: Släpa ur skogen gör jag med en biltema viltdragare. Förbannat bra faktiskt Har två st skitbra att låna ut till de yngre. Billiga är dom oxå. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Tillbehor/Viltdragare-2000032597/
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Jag tar alltid ur i skogen. Jag hänger vilt med pälsen på. Jag uppskattar att inte ha en lufttorkad skikt på hela slaktkroppen. Att fästingar sitter kvar, visst gör dom det, men kylan får dem att bli helt loj. När man väl flår djuret i samband med styckningen slängs huden med alla fästingar kvar så är det bra med det. Skulle en eller två fästingar smitit av, ser man det mot det vita i kylskåpet och de kan klämmas. Jag gillar bära ut rådjur under vinterhalvåret när de inte bär på fästingar men en premiärbock tar jag inte mer än nödvändigt i. Jag brukar dra ut dem med hjälp av ett retrieverkoppel.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 56 minutes ago faxe sa: Har två st skitbra att låna ut till de yngre. Billiga är dom oxå. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Tillbehor/Viltdragare-2000032597/ Precis. Ligger alltid i vänster benficka
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Har fått problem med hög luftfuktighet i mitt "kylrum" som är en kaklad och klinkad före detta jordkällare hos min mor. Den höga luftfuktigheten bildade sjukt med mögel på en av slaktkropparna från i år. Temperaturen ligger runt 12grader och djurkroppen hängde oflådd i ca 3 dygn. Kan man unvika detta problem genom att hänga med pälsen på eller är det avfuktare som gäller där inne - i så fall blir det till nästa år. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 8 minutes ago Joacim sa: Har fått problem med hög luftfuktighet i mitt "kylrum" som är en kaklad och klinkad före detta jordkällare hos min mor. Den höga luftfuktigheten bildade sjukt med mögel på en av slaktkropparna från i år. Temperaturen ligger runt 12grader och djurkroppen hängde oflådd i ca 3 dygn. Kan man unvika detta problem genom att hänga med pälsen på eller är det avfuktare som gäller där inne - i så fall blir det till nästa år. Mvh Joacim Sörj för god luftväxling, eventuellt även med hjälp av en fläkt så löser det nog problemet.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Instämmer med qvarnhill här. Det är viktigt att det blir torrhinna på slaktkroppen ganska fort, annars kan mögel få fäste och har man otur så får man kassera hela djuret samt sanera hela kylrummet... (vilket du borde göra ändå med klorin/ättika nu) Det blir väldigt fuktigt när man hänger kött eftersom hela poängen med att hänga är ju just att majoriteten av vattnet i köttet skall dunsta bort och har det då ingenstans att ta vägen så ställer det till med problem. En fläkt och ett fönster på glänt med adekvat myggnät så löser sig nog problemet. Jag använder alltid engångshandskar när jag hanterar slaktkroppar för det räcker med ett smutsigt finger så blir det mögel direkt. (minns en älgbog för många år sedan som hade en tydlig "handflata" som syntes dagen efter i slaktboden pga att någon hade satt handen på bogen utan att ha tvättat händerna först...
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Fukt är en av köttets värsta fiender, fukt i kombo med bakterier och lämplig temp är katastrof. De flesta gamla jordkällare jag sett är klokt byggda med ordentlig evakuering av fukten, är det möjligen så att någon/några ventiler skippades när utrymmet kaklades? Köp du en fuktstyrd badrumsfläkt och montera vid en ventil så får du garanterat bättre klimat och håll köttet så långt borta som möjligt från plast, värme och bakterier. BTW, är lite avundsjuk på dig som har en riktig jordkällare, ett fantastiskt utrymme för alla med självhushållningsambitioner!
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Där finns en "skorsten"/pipa på taket till slaktrummet med ganska bra luftflöde in. Det finns också ett ventilationsgaller nere vid golvet så det som ni menar är att man skulle kunna sätta en fläkt nere i ventilationshålet t ex som drar ut den fuktiga luften? Har ju en hel del fläktar på jobbet när vi bygger våra kylaggerigat således borde det inte vara helt omöjligt att hitta något som passar hyfsat i hålet och ett finmaskigt galler på utsidan. Mvh
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 22 minutes ago Joacim sa: Där finns en "skorsten"/pipa på taket till slaktrummet med ganska bra luftflöde in. Det finns också ett ventilationsgaller nere vid golvet så det som ni menar är att man skulle kunna sätta en fläkt nere i ventilationshålet t ex som drar ut den fuktiga luften? Har ju en hel del fläktar på jobbet när vi bygger våra kylaggerigat således borde det inte vara helt omöjligt att hitta något som passar hyfsat i hålet och ett finmaskigt galler på utsidan. Mvh Hade satt fläkten i "skorstenspipan", den relativt varma och fuktiga luften från djurkroppen stiger ju uppåt så hjälp den bara på traven med en kanalfläkt eller nå't!
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 2 hours ago qvarnhill sa: Hade satt fläkten i "skorstenspipan", den relativt varma och fuktiga luften från djurkroppen stiger ju uppåt så hjälp den bara på traven med en kanalfläkt eller nå't! Smart! Tack för tipsen. Blir till att åka upp och mäta lite och se om jag hittar något lämpligt. Mvh
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Detta är en populär post. Sköt en liten trebent bock i förrgår kväll, den hoppade runt så sköt så fort jag fick chansen. Höger baklår hade tynat bort och benet såg inte trevligt ut, vore bra om folk kunde anmäla om de körde på ett rådjur även om de sprang vidare. Igår satt jag där igen men inget rådjur visade sig dock så såg jag ett exklusivt vilt för oss här på kusten, några kronvilt kom fram med en mindre hjort bland dem
Publicerat Augusti 31, 20169 yr Detta är en populär post. I kväll var han tillbaka. Dock med fel bössa. Story i dagbok
Publicerat September 3, 20169 yr På 2016-08-24 at 23:49 FISKARN nr.1 sa: Sköt en liten trebent bock i förrgår kväll, den hoppade runt så sköt så fort jag fick chansen. Höger baklår hade tynat bort och benet såg inte trevligt ut, vore bra om folk kunde anmäla om de körde på ett rådjur även om de sprang vidare. Igår satt jag där igen men inget rådjur visade sig dock så såg jag ett exklusivt vilt för oss här på kusten, några kronvilt kom fram med en mindre hjort bland dem Den trebenta lilla bocken som jag sköt hade en lite udda trofé. Har för mig att jag hört att en skada på ett ben på ena sidan påverkar hornet på motsatta sidan, stämmer det? Höger bakben var av och det var vänster horn som var vinklat.
Publicerat September 3, 20169 yr 31 minutes ago FISKARN nr.1 sa: Den trebenta lilla bocken som jag sköt hade en lite udda trofé. Har för mig att jag hört att en skada på ett ben på ena sidan påverkar hornet på motsatta sidan, stämmer det? Höger bakben var av och det var vänster horn som var vinklat. Det var verkligen en udda trofé. Det har jag aldrig hört talats om. Kan vara så.
Publicerat September 3, 20169 yr På 2016-08-24 at 13:06 Joacim sa: Har fått problem med hög luftfuktighet i mitt "kylrum" som är en kaklad och klinkad före detta jordkällare hos min mor. Den höga luftfuktigheten bildade sjukt med mögel på en av slaktkropparna från i år. Temperaturen ligger runt 12grader och djurkroppen hängde oflådd i ca 3 dygn. Kan man unvika detta problem genom att hänga med pälsen på eller är det avfuktare som gäller där inne - i så fall blir det till nästa år. Mvh Joacim Vet inte hur du gör första dygnet men det brukar bli problem med fuktig luft om man inte låter kroppen svalna innan den hängs in i "kylt" utrymme. Ta ur och häng ute med viltsäck första dygnet och sen in i kylt utrymme.
Publicerat September 3, 20169 yr 16 minutes ago hobbe sa: Vet inte hur du gör första dygnet men det brukar bli problem med fuktig luft om man inte låter kroppen svalna innan den hängs in i "kylt" utrymme. Ta ur och häng ute med viltsäck första dygnet och sen in i kylt utrymme. Ah ok, det har jag aldrig gjort förut. Så ta ur, sota och på med viltsäck medans pälsen är kvar? Sedan flå och in med den i kylutrymmet efter 1 dygn? Räknar man sen 40 dygnsgrader ifrån nu eller räknar man av typ 20 grader eller vad det kan tänkas vara ute? Mvh Joacim
Publicerat September 3, 20169 yr Precis, en varm kropp i kylt utrymme är nästan 100% chans att få mögel. Jag hänger nästan allt vilt med päls i mitt kylrum, beror lite på hur skottet/skotten sitter. Har gjort så i mitt "hobby slakteri" som även grannar får använda mot en liten kostnad att det finns häng möjligheter utanför kylrummet där viltet skall hänga ett dygn innan det hängs in i kylrummet. Ännu viktigare när man har en kropp inne och en ny hängs in. Det man skall tänka på när man forcera ut luft ur ett utrymme är att lika mycket fylls på, så är det fuktigt ute så trycks det fuktig luft in... Nästan inga kommersiella kyl utrymmen har luft ventiler, den luft som behöver omsättas görs när man öppnar dörren
Publicerat September 3, 20169 yr En sak som oxå är viktig att tänka på, är att kroppen inte skall ner under +10 grader första dygnet.
Publicerat September 3, 20169 yr 13 minutes ago Joacim sa: Ah ok, det har jag aldrig gjort förut. Så ta ur, sota och på med viltsäck medans pälsen är kvar? Sedan flå och in med den i kylutrymmet efter 1 dygn? Räknar man sen 40 dygnsgrader ifrån nu eller räknar man av typ 20 grader eller vad det kan tänkas vara ute? Mvh Joacim Om jag gör det så är jag täckt med tokaggresiva fästingar efteråt. Skulle jag hänga i viltsäck så hade det blivit i avklätt skick och vad beträffar avkylningen i vädret som vi har nu så är den nog ganska långsam. Under jakten som varit nu så har vi flått och hängt in åtskilliga rådjur utan något mögel, detta i vanliga kylar med flugsäkra luftintag. dessa har stått utomhus i ett öppet maskingarage så tillströmmande luft har varit så kall som möjligt.
Publicerat September 3, 20169 yr 49 minutes ago hobbe sa: Vet inte hur du gör första dygnet men det brukar bli problem med fuktig luft om man inte låter kroppen svalna innan den hängs in i "kylt" utrymme. Ta ur och häng ute med viltsäck första dygnet och sen in i kylt utrymme. Vi låter alltid älgarna hänga ute i slaktrummet i ett dygn innan dom skickas in i kylrummet o då kör vi en fläkt också så att det kommer in frisk luft.