Publicerat Augusti 22, 20169 yr Hur är det med brusten på era marker reagerar det fortfarande på lock? På marken här (en del av Halland) lyfter en fin bock inte ens på huvudet av varken buttalo eller nordic roe.
Publicerat Augusti 22, 20169 yr 30 minutes ago Vestjakt sa: Hur är det med brusten på era marker reagerar det fortfarande på lock? På marken här (en del av Halland) lyfter en fin bock inte ens på huvudet av varken buttalo eller nordic roe. Det är nog väldigt individuellt- små bockar tror jag fortfarande kan komma på lock medans dom stora har gett upp sedan ett tag tillbaka. Observera att detta bara är vad jag tror. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 22, 20169 yr 3 hours ago Joacim sa: Det är nog väldigt individuellt- små bockar tror jag fortfarande kan komma på lock medans dom stora har gett upp sedan ett tag tillbaka. Observera att detta bara är vad jag tror. Mvh Joacim Jag lockade ju in ett smaldjur med min pipande noshörning så allt är väl möjligt (se tidigare inlägg)
Publicerat Augusti 22, 20169 yr Jagar i Östergötland på Vikbolandet. Här skiter de också i lockpipan. I fjol funkade det betydligt längre.
Publicerat Augusti 22, 20169 yr 3 minutes ago aasenheim sa: Jagar i Östergötland på Vikbolandet. Här skiter de också i lockpipan. I fjol funkade det betydligt längre. Min reflektion också, förra året lockade jag in bockar både 16:de och 17:de men i år har dom skitit i det från dag 1. Mvh
Publicerat Augusti 22, 20169 yr Detta är en populär post. Efter i stort sett dygnet runt i skogarna så fick jag skjuta en bock ikväll. Efterssom jag inte är bortskämd med skjuta bockar så kastar jag ut frågan här. Kan denna vara medalj möjligtvis ? Mhh / Robster
Publicerat Augusti 22, 20169 yr En amatörs gissning: Den ser inte ut att ha tillräckligt mycket massa, vilket är den viktigaste beståndsdelen i slutpoängen. En fin trofé likväl.
Publicerat Augusti 22, 20169 yr Detta är en populär post. Den här herrn landade i Lingonriset ikväll. Lite äkta purschjakt i sommarvärmen så svetten lackade och flugorna följde mig som om jag vore något som kossan lagt, ändå trivdes jag rätt bra. Efter skottet så släpade jag bocken goda 700m delvis över ett hygge, på skogsvägen som följde så såg det ut som ett litet urgrävt gryt som visade sig vara ett jordgetingbo så de närmsta 100m gick fortare än planerat. Det var en trevlig kväll helt enkelt 
Publicerat Augusti 23, 20169 yr 7 hours ago Robster sa: Efter i stort sett dygnet runt i skogarna så fick jag skjuta en bock ikväll. Efterssom jag inte är bortskämd med skjuta bockar så kastar jag ut frågan här. Kan denna vara medalj möjligtvis ? Mhh / Robster Grattis Robster till en fin bock! 6 hours ago Tjörnbon sa: Den här herrn landade i Lingonriset ikväll. Lite äkta purschjakt i sommarvärmen så svetten lackade och flugorna följde mig som om jag vore något som kossan lagt, ändå trivdes jag rätt bra. Efter skottet så släpade jag bocken goda 700m delvis över ett hygge, på skogsvägen som följde så såg det ut som ett litet urgrävt gryt som visade sig vara ett jordgetingbo så de närmsta 100m gick fortare än planerat. Det var en trevlig kväll helt enkelt  Grattis Tjörnbon!
Publicerat Augusti 23, 20169 yr 9 hours ago Robster sa: Efter i stort sett dygnet runt i skogarna så fick jag skjuta en bock ikväll. Efterssom jag inte är bortskämd med skjuta bockar så kastar jag ut frågan här. Kan denna vara medalj möjligtvis ? Mhh / Robster Grattis till en fin bock vill jag börja med att säga. Precis som "Trumpetarn" säger så krävs det massa för att nå upp till medalj. Massan är dock lurig - har sett bilder på bockar med i mitt tycke tämligen tunna horn som legat på gränsen till silver. Min gissning vad gäller ditt horn är också att det inte kommer att nå gränsen för medalj. Eller som i mitt fall förra året - trodde att jag hade bärgat min första medaljbockVerkligheten är dock att denna herren ligger 4-5p under medaljgränsen. Jag tror att det avgörs mycket på hur marken är där bocken är skjuten, bördigare mark ger tyngre horn - inte tvunget grövre men tyngre. Min bock ovan är skjuten på en mark med mycket skog och små insprängda åkrar - således inte bästa förutsättningarna för att få medaljdjur. Mina 5 ören.
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Detta är en populär post. 11 hours ago Robster sa: Efter i stort sett dygnet runt i skogarna så fick jag skjuta en bock ikväll. Efterssom jag inte är bortskämd med skjuta bockar så kastar jag ut frågan här. Kan denna vara medalj möjligtvis ? Mhh / Robster håller med föregående talare, rejält klurigt det där. mätsystemet för bockar är enligt mig rätt tveksamt då massa förespråkas. jag har två medaljbockar som med vanligt ögonmått kvalar in som nr 3 och 7 storleksmässigt bland mina bockar. faktum är att båda dessa, trots sina glittriga plaketter, hänger bland mängdbockarna och inte fick hamna i finrummet. gällande hel- eller halvskalle råder delade meningar men en del menar på att underdelen av huvudet väger mer än de 90 gram (har för mig att avdraget är 90 gram) för helskalle. om du kokar den som helskalle slipper du även risken att någon skär fel så du tappar gram på det viset - oavsett medalj eller ej, grattis till en superfin bock!
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Vill du helgardera så kokar du helskalle. S. Dessa två väger nästan lika mycket. Ingen av dem håller medalj. Hade den övre inte varit sågat hade de varit strykare på brons kanske? De behövs massa. Men vill du va säker så ta hel skalle.
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Detta är en populär post. 19 hours ago Joacim sa: Min reflektion också, förra året lockade jag in bockar både 16:de och 17:de men i år har dom skitit i det från dag 1. Mvh För info så sköt Iran-Henrik denna på lock (Buttolo) i söndags morse i Nitta, så helt omöjligt verkar det inte vara
Publicerat Augusti 23, 20169 yr 1 hour ago exabit sa: För info så sköt Iran-Henrik denna på lock (Buttolo) i söndags morse i Nitta, så helt omöjligt verkar det inte vara Nejdå, det kan säkert skilja en del från individ till individ - liksom från område till område. Jag lyckades dock att locka fram bockar både på Hyltan och Visslebo förra året - medan i år har jag inte fått fram en enda på lock. Är det den marken där du brukade sitta förr? Mvh
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Detta är en populär post. Jag hade turen att smyga in på denna lilla skogsbock för en stund sen. Nu sitter jag och försöker få luften tillbaka för att dra sista halvan av vägen hem.. Jag har fin utsikt över en nylagd åtel så kanske det kommer en grävling eller räv.. Det är en fantastisk kväll oavsett och jag har fått sitta och titta lite på en liten älgtjur en stund så hemlängtan är inte så stark
Publicerat Augusti 23, 20169 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Grattis Tjörnbon! Tackar! Nyduschad och nedbäddad nu, jag är nog lika mör som köttet förhoppningsvis ska bli nu
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 5 hours ago Tjörnbon sa: Tackar! Nyduschad och nedbäddad nu, jag är nog lika mör som köttet förhoppningsvis ska bli nu Härligt!
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 10 hours ago Tjörnbon sa: Jag hade turen att smyga in på denna lilla skogsbock för en stund sen. Nu sitter jag och försöker få luften tillbaka för att dra sista halvan av vägen hem.. Jag har fin utsikt över en nylagd åtel så kanske det kommer en grävling eller räv.. Det är en fantastisk kväll oavsett och jag har fått sitta och titta lite på en liten älgtjur en stund så hemlängtan är inte så stark Personligen tycker jag det är lättare att göra axelväska av dem om det blir långt, känns bättre oxå.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 26 minutes ago strävhår sa: Personligen tycker jag det är lättare att göra axelväska av dem om det blir långt, känns bättre oxå. Hur brukar du göra då lite mer i detalj?
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Snör ihop benen med det obligatoriska kopplet. Sen när du kommer hem så kör du en fästing sanering.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 6 minutes ago faxe sa: Snör ihop benen med det obligatoriska kopplet. Sen när du kommer hem så kör du en fästing sanering. Hua, de där krypen är inte kul! Nån i laget tipsade om att ha en viltsäck i bilen så man slipper få hela bilen full med fästingar om man behöver köra ett rådjur i skuffen. Såg någon på film som snittade vid "hälsenan" och trädde in ena benet i det andra på något sätt. Kanske finns andra fiffiga trix.
Publicerat Augusti 24, 20169 yr 6 minutes ago redtop sa: Hua, de där krypen är inte kul! Nån i laget tipsade om att ha en viltsäck i bilen så man slipper få hela bilen full med fästingar om man behöver köra ett rådjur i skuffen. Såg någon på film som snittade vid "hälsenan" och trädde in ena benet i det andra på något sätt. Kanske finns andra fiffiga trix. Så gör jag. Snittar i senan i bak. Sen trär jag genom frambenen genom bakbenens sena. Sen snittar jag i senan även på frambenen. Där trär jag i en pinne så inte frambenen glider ur. Funkar klockrent. Bara att hänga över axeln. Med vänlig hälsning John
Publicerat Augusti 24, 20169 yr Just på grund av fästingarna men även på grund av en dålig rygg så släpar jag hellre, snedbelastningen hade blivit väl tuff tyvärr! Igår började jag med att hålla i ett av hornen pga jag skulle köra lite bergklättring med bocken på släp, efter det så lossade jag vapenremmen och fäste runt hornen och släpade efter mig (funkar bra). Vid tiden för mitt inlägg så var jag vid vår jaktkoja och där ordnade jag med en förlängnig som blev till en dragsele (funkar bättre)! Men rätt omständigt allt som allt. Väl hemma hos föräldrarna tog jag ur och flådde och sedan fickjag sanera bort närmare 30 fästingar (riktigt små) varav något 10 tal redan hade satt sig Älglus kanske 10 stycken ..