Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frukost och vapentankar

Featured Replies

Publicerat

8x57JS brukar man kunna hitta billigt om du vill ha något med lite mer joule i viltet än 6,5x55. Lång låda, visst, men beprövad kaliber som duger till allt. En Husqvarna 640/648 är sällan dyr, och om man inte gillar den ålderdomliga stocken så lämna in den till Dansken här på forumet för att få nya kläder i form av en modern laminatstock. Kostar inte hela skjortan.

• Svar 76
  • Visningar 7,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Vargdebatten skapar heta känslor och kommer nog alltid att göra det, Visst, alla har rätt till en åsikt. Men att hellre ge älgarna till vargstammen för att vi jägare klarar oss endå.  När ja

• Ja och nej - studsare är en perversitet i mim värld, i synnerhet om de har magasin. Därtill ska man akta sig för att jaga för mycket klöv. Jag är helt övertygad om att man ganska snart kommer att hitt

• Tycker vi ska ha en livskraftig vargstam..... fast bara i Stockholm. Hänga in hela skiten så blir alla nöjda och glada! Stockholmarna får sina vargar....och vargarna har mat i överflöd, knähundar

Posted Images

Publicerat
15 minutes ago dragkhar sa:

Tack, kollar med detsamma

Dessutom får du, om du hittar lämplig bössa, även uppleva det efterföljande licenshelvetet!

En nog så viktig del som svensk jägare - borde nästan ingå som delmoment i examensutbildningen!

Publicerat
  • Författare

Hehe, jag är redan inne i det, iofs bara sedan igår då jag skickade in ansökan för min hagelbrakare

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset LGH, hittade en 8x57JS som verkar lovande. 

Inväntar svar från handlaren så får vi se hur jag går vidare.

Publicerat
  • Författare

Alltid lika kul att läsa dina kommentarer pmt :)
Med över 5000 inlägg håller nog de flesta samma klass som den här (i alla fall de jag läst), dvs. mycket läsvärda och förtäljer en berättelse om en person som är mycket vapenkunnig och som aldrig snålar på krutet för att få sin åsikt hörd.

Fast även om jag tror du mestadels har rätt i det du skriver, efter att ha skrapat bort den förgyllda ytan och kommit ner till det reella faktat i berättelsen, så är ju ändock vapen lite som smaken, ganska kluven.
Jag har svårt att tro att det bara finns en eller ett par rätt, snarare handlar det om vad som är rätt för dig som person.

Sen kan jag inte uttala mig om klövviltssjukan :)

Publicerat
21 hours ago dragkhar sa:

Alltid lika kul att läsa dina kommentarer pmt :)
Med över 5000 inlägg håller nog de flesta samma klass som den här (i alla fall de jag läst), dvs. mycket läsvärda och förtäljer en berättelse om en person som är mycket vapenkunnig och som aldrig snålar på krutet för att få sin åsikt hörd.

Ingen minns en fegis......

Fast även om jag tror du mestadels har rätt i det du skriver, efter att ha skrapat bort den förgyllda ytan och kommit ner till det reella faktat i berättelsen, så är ju ändock vapen lite som smaken, ganska kluven.
Jag har svårt att tro att det bara finns en eller ett par rätt, snarare handlar det om vad som är rätt för dig som person.

Som jag skrev längre upp - i din sits är kolven förmodligen det som DU ska fokusera på den HÄR gången. Helt enkelt för att du inte kan göra ett "konstruktivt långsiktigt val" i början, för det kan ingen. Vissa har mer tur än andra i första försöket - svårare än så är det inte....

Det viktigaste är hur som att du köper en bössa och sedan släpar dig till banan och börjar nöta skytte. Och då är det enklare om kolven passar mindre illa eller hur jag nu ska uttrycka mig. Om 10-15 år och så-så-där 5-10000 skott på skjutbanan så kan du förmodligen säga om ditt val var mer eller mindre bra, men perfekt kommer det garanterat inte att vara.

I min värld är det inget val - men det fattar du själv, så det behöver jag inte upprepa.

Vänta bara tills du kommer med i ett jaktlag och på nära håll studera dessa märkliga existenser..... Ett tidigt tecken på att smittan fått fäste är en grottesk uppfattning om egna frysars storlekar och hur mycket kött man kan behöva. Vår tid som den dominerande arten på planeten är på fullaste allvar hotad om vi inte finner ett botemedel.

/T

Publicerat

Grattis till examen och välkommen in i klubben :).

Jag har hunnit gjort en hel del bössbyten med allehanda motivationer sen jag fick första licensen för 7 år sedan. 

Har haft följande sen start:

- Weatherby Vanguard .30-06

- Husqvarna 1640 9,2x62

- Remington 700 SPS .222

- Sauer 200 STR 6,5x55

- SAKO L579 i .308 och en pipa i 6 BR

- Parker Hale 6,5x55

- Tikka M65 .30-06

Den sistnämnda är den jag har kvar och den kommer få vara kvar. Väldigt behaglig bössa med bra trycke, hyfsad vikt i kolven och en gedigen känsla i låda och vid repetering. 

Om du hittat en i .308 tycker jag du ska satsa på den. Har svårt att tro att du kommer ångra att du startade med den. 

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret Rydberget, och pmt såklart.

Jag har ett par järn i elden vad gäller bössa nu, får återkomma lite närmre med vad det blir när något av järnen är tillräckligt varmt :)

Tikka m65 i .308 är en av favoriterna men det finns ett par till som jag också bollar med i mitt huvud, den som lever får se som ngn vis man/kvinna sa ... undrar om han/hon levde för att se hens uttryck förvaltas ?

11 hours ago pmt sa:
På 2016-08-30 at 21:22 dragkhar sa:

Vänta bara tills du kommer med i ett jaktlag och på nära håll studera dessa märkliga existenser..... Ett tidigt tecken på att smittan fått fäste är en grottesk uppfattning om egna frysars storlekar och hur mycket kött man kan behöva. Vår tid som den dominerande arten på planeten är på fullaste allvar hotad om vi inte finner ett botemedel.

/T

Jag borde väl inte säga det här med risk för att bli kölhalad och utfryst ur jaktkretsar i all evinnerlighet men ... en av anledningarna till att jag inte är så intresserad av älgjakt är för att jag hellre låter dem gå som mat till vår vargstam än som mat till oss jägare, vi klarar oss nog ändå på vintern, kan ju helt enkelt åka ner till affären och fylla frysen med deras kött.
Eller så man man kanske jaga annat, eller fiska ...

Jag förstår dock att det är en djupt rotat tradition som många håller som en absolut höjdpunkt under jaktsäsongen fast för min egen del så ser jag mig helst om efter ett jaktlag som inte jagar älg.

PS. min frys består dessutom endast av ett frysfack i ett mellanstort kylskåp, inte många skånkor av modellen större som går in där inte :)

/Magnus

Publicerat
  • Författare

Du har absolut rätt i det och jag tänker inte gå in i ngn vargdebatt, någonsin, blir bara osämja.
Med det sagt har jag inte heller något emot att hålla vargstammen i strama tyglar, men jag anser att de defenitivt hör hemma i vårt land, precis som järv, lo och björn etc.

Min frys kan omöjligen bli större dock, så länge som jag envisas med att bo billigt mitt i vår kungliga hufvudstad ;)
Dock beror det nog snarare på att frugan varit arbetslös i några år snarare än att vi inte vill bo större .

Det löser sig i sinom tid.

/Magnus

Publicerat
1 hour ago dragkhar sa:

Du har absolut rätt i det och jag tänker inte gå in i ngn vargdebatt, någonsin, blir bara osämja.
Med det sagt har jag inte heller något emot att hålla vargstammen i strama tyglar, men jag anser att de defenitivt hör hemma i vårt land, precis som järv, lo och björn etc.

Min frys kan omöjligen bli större dock, så länge som jag envisas med att bo billigt mitt i vår kungliga hufvudstad ;)
Dock beror det nog snarare på att frugan varit arbetslös i några år snarare än att vi inte vill bo större .

Det löser sig i sinom tid.

/Magnus

Bo billigt och skaffa jakt som hobby?

Grattis! Ja då kan du räkna med att bo billigt en bra tid framöver, jakt är den dyraste "materialsport" jag någonsin sysslat med - och det blir bara dyrare ju längre du håller på!

Välkommen till det bottenlösa hålet! :-)

Publicerat
  • Författare
48 minutes ago BollnäsViktor sa:

Vargdebatten skapar heta känslor och kommer nog alltid att göra det,

Visst, alla har rätt till en åsikt.

Men att hellre ge älgarna till vargstammen för att vi jägare klarar oss endå.  När jag hör de så börjar mitt jägarhjärta att brusa upp en smula.

Då kan man börja fundera, ska du ge rådjuret till katten? Haren till räven?

Vad ska du jaga? 

När du tog din jägarexamen så hoppas jag ni pratade en del om viltkött och alla dessfördelar. I mitt hus är älgkött den mest använda ingrediensern, Att ge mina barn viltkött och inget medicinerat gris och nötkött i onödan är en självklarhet för mig.

Precis som när jag bodde med mor och far, och dom i sin tur med deras föräldrar osv osv, (jägare äter vilt)

Håller med dig, därför jag sa att man självklart skall hålla koll på vargstammen så att den inte blir för stor.
Däremot tycker jag det är synd att många vill utrota dem bara för att det ska bli mer att jaga när vi i dagens samhälle egentligen inte behöver det.
De är ju trots allt en del av vår fauna och vi människor är extremt bra på att exploatera alla resurser som finns.
Men visst, viltkött är och kommer alltid vara bättre än det som finns i affären, dock så är det ju omöjligt att alla människor i Sverige skulle kunna livnära sig på viltkött enbart.

Brukar titta på några av de nu så populära programmen från Alaska där familjerna mer eller mindre är beroende av att fälla en älg per år för att klara vintern.
Om alla skulle leva så i Sverige skulle det bli svårt oavsett om vi har eller inte har varg.

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/alg/alg-population/

Den avgjort vanligaste dödsorsaken bland de vuxna älgarna är jakt. Mellan 72 och 93 procent av älgarna som dör, dör av jakt. (kor 72-81%, tjurar 75-93%). Andra orsaker till dödsfall bland älgarna är trafikolyckor, både med bil och tåg, rovdjur samt okända, naturliga orsaker.

Med det sagt så har jag absolut ingenting emot älgjakten och uppskattar och vill bevara den traditionen dock så har jag personligen inte så stort intresse av att jaga just älg, även om jag garanterat skulle uppskatta att vara med på en älgjakt någon gång.

/Magnus

PS: min åsikt är ju bara min, inget jag försöker pracka på andra, alla får tycka vad de vill och det respekterar jag.
Så jag ber om ursäkt om jag trampat några på tårna och håller mig ifrån denna debatt from. nu.

Publicerat

Jag tycker att en debatt är bra förutsatt att man gör två saker.

1. Sätter sig in i andras tankar och liv med allt det innebär och därmed är öppen för andras tankar.

2. Inte går till personangrepp. 

Publicerat
44 minutes ago dragkhar sa:

Däremot tycker jag det är synd att många vill utrota dem bara för att det ska bli mer att jaga när vi i dagens samhälle egentligen inte behöver det.

Definiera gärna många.

Publicerat

Synd att utrota, ja det kanske det är.

Men frågan är ju hos vem den livskraftiga vargstammen ska vara? 

Forumgrabbarna åker till Pajala i helgen för att jaga älg, så där vill dom nog inte ha några. Kollegorna som bredvid mig sitter och längtar till jaktstarten på måndag I Härjedalen och dom vill inte ha nån där. 

Jag vill inte ha nån på dom markerna jag jagar på i Hälsingland,

strävhår och MKJ vill nog inte ha någon nät dom släpper sina hundar i Uppland, 

Lindgren vill inte ha nån hos sig i Sörmland och jag tror inte Kkjon vill Ha någon på kinnekulle,

Att säga att man är för livskraftiga stammar är alltså att önska någon här inne eller någon annan jägare ont. Så ser jag det.. Sen att det alltid kommer springa varg på skogarna så kommer det nog alltid vara.

Publicerat

Att viltköttet inte räcker till alla, det stämmer säkert.

Men man pratar om att ett vargpar tar mellan 100-120 älgar per år.

Hur många vargpar har vi? Det är det ingen som vet, men vi säger 200 bara för att ta ett exempel.

200varg x 120älg=24000 älgar x snittvikt på älg = in i helvete massa kött som gått till spillo bara för att (fördom) folk i Stockholm tycker att vi ska ha varg..

Obs!! Detta är jävligt snabbt räknat, sen blir det inte bättre när det är jag som räknar heller :lol:

Publicerat

Jag tycker egentligen inte att vi människor bör utrota några djurarter. Det bor nog en liten naturromantiker i mig som är rädd för vad framtida generationer går miste om ifall fler och fler arter försvinner. Därmed kan jag tvinga mig till att acceptera ett visst mått av olägenhet som flera av de hotade arterna för med sig. Jag kan nog t.o.m. acceptera en viss vargstam om storleken på den stammen planeras med hänsyn till hotbild och grad av olägenhet. Och jag har tyvärr väldigt svårt att tro att det finns några dylika hänsynstaganden idag. Åtminstone inte när man ser till fördelningen av resurser mellan förvaltning av Varg och andra hotade arter. Vad kostar vargen egentligen samhället jämfört med vilka resurser som läggs på andra hotade arter? Fjällräv, Flodpärlmussla, Ögonkorall, Humlepälsbin osv. Jag kan biologin för dåligt för att bedöma hur viktig vargen är jämfört med en rad bin och mollusker. Men när vi nu har flera hundra, (och det tog väl bortåt 50år innan man kunde konstatera inavelsproblem i en population som hållit sig kring 20-30vargar på Isle Royal), så känns det som överkurs att höja stammens storlek ytterligare. Det medför ju en viss olägenhet för flera verksamheter som bedrivs i de tätast populerade områdena. Milt uttryckt... 

Publicerat

Håller med i allt det du skriver Henke!

Och självklart vill inte jag heller total utrota nån art. Möjligen fästingen :P

Jag känner inget hat imot vargen men den vargpolitik som råder, ja de kan man kalla hat. 

Men det känns bara så j@v*a politiskkorrekt att säga att man är för livskraftiga stammar men man vet inte vart, 

Publicerat
36 minutes ago BollnäsViktor sa:

in i helvete massa kött som gått till spillo bara för att (fördom) folk i Stockholm tycker att vi ska ha varg..

Tack för den Victor från Bollnäs i Dalarna:P.