Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frukost och vapentankar

Featured Replies

Publicerat

Vargen är ett ”kärt” trätoämne. Acceptansen för varg brukar ha en tendens att öka med kvadrat i och med att avståndet till problemen (läs vargrevir) ökar. Som så mycket annat så brukar det vara på det viset. Varg – gärna för mig men inte på de marker jag jagar (bor, har djur osv)... typ.

Som tur är bor jag i renbetesland så vi slipper någon fast etablering av varg.

Om man som mig med många andra har jakt med hund som absolut största intresse. -Ja då vill man inte ha varg på marken helt enkelt. Största problemet är att myndigheter inte vill ta tag i problemen utan man är ”försiktig” i överkant och vips så har man retat upp boende, jägare och bönder istället för att ta bort de vargar som åsamkar mest problem. När man väl får skjuta bort någon problemvarg så kommer det en liten högljudd grupp och sätter så mycket käppar i hjulet som möjligt.

Alla har rätt till en åsikt. Pratade med några bekanta för några år sedan om vargen. De bor lite söder om huvudstaden. Jag sa att när folk som bor i tätorter och inte är berörda av varg kommer med åsikter är det ungefär som om jag som bor i Västerbotten ska ha åsikter om det ska vara vägtullar eller inte i Stockholm. Min uppfattning är att de som brukar vara mest ”naturromantiker” så till vida att man tycker att man ska sluta jaga helt och låta naturen vara i ”balans” är de personer som de facto är nästan minst ute i det vilda själva. På sin höjd är de till fjällen någon gång och vandrar efter markerade leder. Problemet med det resonemanget är att det det är på så många andra sätt vi påverkat naturen. Jordbruk, skogsbruk, vägar osv. En på jobbet funderade varför jag sköt räv. -Det är väl bara för själva dödandet? Så jag fick förklara för honom att jag vill ha en varierande fauna och inte mest kråkfåglar och räv. Jag vill faktiskt kunna njuta av både rådjur, hare, skogshöns mfl.

OBS! Bara detta är min åsikt som jag inte vill pracka på någon.

Åter till ämnet.

Köp en studsare av något känt märke i en vanlig standardkaliber och som du känner att den tilltalar dig. Sen om det är en 6,5x55, 308win, 30-06, 8x57 eller något annat spelar inte så stor roll. Men välj en vanlig standardkaliber som det är lätt att få tag övningspatroner till.

Tikka brukar vara populära, frun har en m65 i 6,5x55, gillar den skarpt. Kunde fått ha en annan kolv men den skjuter väldigt bra och är inte kinkig med vad man stoppar i den. En studsare som är underskattad i Sverige är Winchester M70. Dessa kan man ibland hitta till lågt pris. Då får man en studsare som man kan plundra i säkrat läge, ett trycke som brukar gå justera riktigt bra. Fällbar magasin botten som jag personligen föredrar då man slipper glömma magasinet hemma. Om man passar om ofta skulle jag kunna tänka mig att det är smidigare med löstagbart magasin eller om man har drevjakter med mycket vilt men som så mycket annat är det mycket en smaksak. Det är Du som ska ha studsaren så gå in och kläm och känn så mycket du kan och välj någonting som Du tycker om.

• Svar 76
  • Visningar 7,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Vargdebatten skapar heta känslor och kommer nog alltid att göra det, Visst, alla har rätt till en åsikt. Men att hellre ge älgarna till vargstammen för att vi jägare klarar oss endå.  När ja

• Ja och nej - studsare är en perversitet i mim värld, i synnerhet om de har magasin. Därtill ska man akta sig för att jaga för mycket klöv. Jag är helt övertygad om att man ganska snart kommer att hitt

• Tycker vi ska ha en livskraftig vargstam..... fast bara i Stockholm. Hänga in hela skiten så blir alla nöjda och glada! Stockholmarna får sina vargar....och vargarna har mat i överflöd, knähundar

Posted Images

Publicerat

Där stöp den här tråden. Att dra upp vargfrågan i vilken tråd som helst borde vara ett perfekt sätt att rikta om diskussionen!

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar, jag håller med er alla, mer eller mindre iaf :) , och ja, såklart det sticker i ögonen när jag sa som jag gjorde, vilket jag redan visste att det skulle göra från början, speciellt eftersom jag är en 08'a.
Dock så har jag inte alltid varit det och jag vet hur vi såg på 08'or innan jag flyttade hit ...

Och jag kan nog hålla med om att jag i viss mån delvis är en naturromantiker men inte till den grad att jag tycker att naturen ska få sköta sig själv, det funkar inte i dagens samhälle, men att förklara det för mina närmaste arbetskollegor är i det närmaste omöjligt.
PK folk har jag alltid haft svårt att tåla, i alla fall de som är extremt PK, som tex de flesta på Facebook (i alla fall om man ska tro på allt de skriver som de vill att andra ska se).

Personligen skulle jag absolut inte ha något emot att skjuta varg heller, stammen måste kontrolleras, och ja den största frågan är var i landet de ska få tillåtas vara, inget jag har svar på, eller någon annan heller misstänker jag och självfallen inser jag att ingen vill ha dem runt knuten så att de riskerar sina djur eller sin familj, skulle inte jag heller vilja.
Finns en vargfamilj i Målstaberg, inte så längt från Stockholm, och de river var å vartannat år ett gäng får som ägs av en gammal skolkamrat till mig så så många kvadratkilometer ifrån verkligheten är jag inte även om jag än så länge inte sett någon varg ränna runt på Söder :) 
Politikerna gör absolut alldeles för lite åt den frågan, som med så många andra frågor, och ju äldre jag blir desto mer tvivlar jag på deras kompetens i fler och fler frågor som direkt rör oss medmänniskor, antagligen kommer de köra hela landet in i kaklet.

Åter till ämnet.

Tack för alla tips om vapen kalibrar och annat.
Oavsett vad jag väljer så så kommer jag behöva tillbringa timmar på skjutbanan för att bli tillräckligt bra för att anse mig själv värdig att ta med det ut i skogen, kanske komemr jag då även fram till att jag borde valt en annan bössa, men men, om man inte provar får man aldrig veta så jag kommer försöka hitta något jag TROR passar mig och sen får vi se hur det blir i verkligheten.

Tycker vi avslutar ämnet här, har preliminärbokat en bössa och om jag köper den så kommer jag skapa en ny post för alla som är intresserade av att se.

Återigen, tack för all input och allas åsikter

/Magnus

Publicerat

Låter som en bra idé.  Grattis till beslutet om bössan.

Publicerat
2 hours ago faxe sa:

Tack för den Victor från Bollnäs i Dalarna:P.

Var det inte Borlänge i Hälsingland?;)

Publicerat
18 minutes ago Sun Flower sa:

Var det inte Borlänge i Hälsingland?;)

Same same but different:D

Publicerat

Det är ingen som vill utrota glupske gråben vi vill bara att vargen ska lära sig att akta sig för människor och våra hundar. Där jag jagar i värmland så är det ingen i laget som vågar släppa hund i skogen då det är stor chans att man får en blodpöl tillbaka. Ingen som köper annan hund än älghundar. Och iom det så har predatorerna lekstuga i skogen det betyder inga harar inga rådjur inga fåglar osv. Så vår jakt har isolerats till endast älgjakt.

Tycker vargen ska vara där den hör hemma, på skansen !!

Mvh ompi/ en unik 08:a i denna fråga.

Ps djungelboken är 100% bullcrap

Sen är det synd att du avstår älgjakt, finns inte mycket i livet som pumpar adrenalin som att se en oxe när man sitter på pass.

Publicerat

Du har rätt i allt där, förutom att älgjakten är adrenalin skapande. Zzzzzzzz då man somnarB).

Publicerat
  • Författare
14 hours ago Ompi sa:

Sen är det synd att du avstår älgjakt, finns inte mycket i livet som pumpar adrenalin som att se en oxe när man sitter på pass.

Om jag för mitt inre försöker visualisera olika typer av jakt på olika typer av vilt så känns det som att just älgjakten är minst intressant för mig.
MEN det säger jag med 0 erfarenhet, kanske skulle jag känna annorlunda eller kanske kommer jag att känna annorlunda om några år när jag fått mer erfarenhet av de olika jaktformerna och viltet.

Vad som lockar mig mest i dagsläget är pürschjakt, grisjakt och jakt med hagel.

Publicerat
4 minutes ago dragkhar sa:

Om jag för mitt inre försöker visualisera olika typer av jakt på olika typer av vilt så känns det som att just älgjakten är minst intressant för mig.
MEN det säger jag med 0 erfarenhet, kanske skulle jag känna annorlunda eller kanske kommer jag att känna annorlunda om några år när jag fått mer erfarenhet av de olika jaktformerna och viltet.

Vad som lockar mig mest i dagsläget är pürschjakt, grisjakt och jakt med hagel.

Smaken är som baken min vän. Världen skulle vara tråkig om alla tyckte lika. Det borde jag veta, jag gillar remington gevär :)

Publicerat
  • Författare

Hehe, ja, och jag har en soft spot för Husqvarna, mest pga nostalgi misstänker jag.

Fast så länge ens vapen, och tillika skicklighet med sagda vapen, gör vad det är tänkt att göra så spelar nog modell och fabrikat mindre roll.

Har en svs m51 i nyskick på väg från Staffans vapen och ska kika på en 648 (m98) i nyskick idag.
Pirrar i kroppen :)

Publicerat

Lycka till hoppas den passar.

Publicerat

En husqvarna passar ALLTID! Men alltid bättre med synliga hanar! Eller hur PMT?!;) 

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har också fått det intrycket att just pmt inte håller Husqvarna som favoriter i vapenfjungeln :) 

Synliga hanar är ju riktigt ballt, kommer nog skaffa en till Husky vid tillfälle, funtar på en 310 i så fall, såg att Walter Borg kommer ha med en på nästa auktion, får se vad som händer då :)

Publicerat
På 30 augusti 2016 at 09:26 dragkhar sa:

Tack för din omtanke Steinbok och jag är säker på att du har helt rätt, i längden, men ..
#1 Alla uppstartskostnader drar iväg så att spara lite till för en Blaser kommer ta lång tid
#2 Jag har ingenstans att jaga, vilket kan tala för att vänta men vill gärna vara bestyckad för att kunna komma ut om tillfälle ges eller om man kör ngn "pay for prey" helg :)
#3 Eftersom jag inte vet hur min framtida jakt kommer se ut så känns det också dumt att köpa en för dyr bössa, kanske blir den bara använd en gång per år, för jakt. Känns lite bortkastat

Man kan säkert argumentera ner alla mina resonemang men som förstabössa kommer jag inte vilja köpa ngt för mer än 5000 och just m65'an har det talats så himla varmt om lite var stans, även HVA/CG 1900, därav min initiala fråga :)

/M

Förstår absolut att den initiala kostnaden kan bli för hög och att du behöver vänta ett tag, föreslår att du lånar en bössa under tiden. Exempelvis av mig då vi båda verkar bo i Stockholm. 

Ska försöka förklara vad jag menar med mitt förra inlägg. Många verkar tro att argumentet att köpa blaser är snabbt andraskott, jag vill påstå att den lilla fördelen är försumbar. 

Fördelarna med blaser är snarare följande

1. Den behåller sitt värde eftersom alla vill ha en. Du kan sälja bössan efter fem år för i stort sett samma pengar eller mer än du gav för den. Det är nästan som att ha pengarna på banken alltså.

2. Du kan byta pipa, montera isär, ta av/på kikare osv och den kommer ändå träffa på exakt samma ställe när du skjuter nästa gång. 

3. Den skjuter bra och har en hyfsad ergonomi så den funkar att skjuta bra med för de flesta. 

4. Blaser är inte bäst på något egentligen utan bara sammantaget den bästa kombinationen av egenskaper för den vanlige jägaren. 

Köper du en 1900 exempelvis så kommer det frekvent gå en massa ammo på skjutbanan för att en stockskruv satt löst, kikarfästet klämde, plötsligt började bössan sprida för att den hade förträngning i loppet som var ojämnt som en puckelpist invändigt efter att någon på 70-talet låtit bössan stå i ett uthus orengjord efter höstens blöta älgjakter, stocken sprack eller slog sig beroende på väder osv osv. En ask ammunition kostar 700kr ungefär, pengarna rullar snabbt iväg medan man sitter där på skjutbänken och inte riktigt vet vad som är fel, sedan tar men med den känslan ut på jakten och det är inte heller så kul.

Jag tycker absolut det är charmigt med äldre vapen som faktiskt kan fungera alldeles utmärkt men då ska man ha kunskap och tid för att kunna njuta av det, jag skriver bara ovanstående för att jag själv gjort precis den där dyra och energikrävande resan själv. 

Jag började själv hänga på jaktforum strax innan millenieskiftet, det är alltså cirka 18 år sedan. Vid den tiden rekommenderades samma vapen som nu av samma personer som då, det finns alltså en liten liten klick väldigt aktiva personer på jakt/vapenforum som med sin högst personliga uppfattning påverkat nästan alla som loggat in under 18 år. Självklart har dessa personer mycket kunskap och bra idéer men man får inte glömma att det oftast är uråldriga åsikter som gång på gång luftas. Jag köpte deras snack då och agerade utifrån det men nu lyssnar jag hellre på mer uppdaterade personer, det är som sagt 2016. 

Publicerat
58 minutes ago Locorod sa:

En husqvarna passar ALLTID! Men alltid bättre med synliga hanar! Eller hur PMT?!;) 

En HVA passar alltid. De gjorde utmärkta avloppsrör..... Och spisar. Och motorsågar.

Utanpåliggande hanar är sexigt.

Men HVA hagelbössor är osexiga, rent ut av avtändande....

/T

Publicerat

:lol::lol:

Publicerat
1 hour ago Steinbok sa:

Förstår absolut att den initiala kostnaden kan bli för hög och att du behöver vänta ett tag, föreslår att du lånar en bössa under tiden. Exempelvis av mig då vi båda verkar bo i Stockholm. 

Ska försöka förklara vad jag menar med mitt förra inlägg. Många verkar tro att argumentet att köpa blaser är snabbt andraskott, jag vill påstå att den lilla fördelen är försumbar. 

Fördelarna med blaser är snarare följande

1. Den behåller sitt värde eftersom alla vill ha en. Du kan sälja bössan efter fem år för i stort sett samma pengar eller mer än du gav för den. Det är nästan som att ha pengarna på banken alltså.

2. Du kan byta pipa, montera isär, ta av/på kikare osv och den kommer ändå träffa på exakt samma ställe när du skjuter nästa gång. 

3. Den skjuter bra och har en hyfsad ergonomi så den funkar att skjuta bra med för de flesta. 

4. Blaser är inte bäst på något egentligen utan bara sammantaget den bästa kombinationen av egenskaper för den vanlige jägaren. 

Köper du en 1900 exempelvis så kommer det frekvent gå en massa ammo på skjutbanan för att en stockskruv satt löst, kikarfästet klämde, plötsligt började bössan sprida för att den hade förträngning i loppet som var ojämnt som en puckelpist invändigt efter att någon på 70-talet låtit bössan stå i ett uthus orengjord efter höstens blöta älgjakter, stocken sprack eller slog sig beroende på väder osv osv. En ask ammunition kostar 700kr ungefär, pengarna rullar snabbt iväg medan man sitter där på skjutbänken och inte riktigt vet vad som är fel, sedan tar men med den känslan ut på jakten och det är inte heller så kul.

Jag tycker absolut det är charmigt med äldre vapen som faktiskt kan fungera alldeles utmärkt men då ska man ha kunskap och tid för att kunna njuta av det, jag skriver bara ovanstående för att jag själv gjort precis den där dyra och energikrävande resan själv. 

Jag började själv hänga på jaktforum strax innan millenieskiftet, det är alltså cirka 18 år sedan. Vid den tiden rekommenderades samma vapen som nu av samma personer som då, det finns alltså en liten liten klick väldigt aktiva personer på jakt/vapenforum som med sin högst personliga uppfattning påverkat nästan alla som loggat in under 18 år. Självklart har dessa personer mycket kunskap och bra idéer men man får inte glömma att det oftast är uråldriga åsikter som gång på gång luftas. Jag köpte deras snack då och agerade utifrån det men nu lyssnar jag hellre på mer uppdaterade personer, det är som sagt 2016. 

Jag håller med dig om att många är samma personer med samma åsikter. Men många har också provat många andra vägar och upptäckt att dessa vägar inte passat dem. Jag tror inte att många personer som diskuterar vapen har hållit I samma bössa hela tiden utan att ha provat andra vägar. Mitt förstavapen var en ärvd 1640. Jag räknade ut att i runda slängar 50 licenser och vapen har passerar.  Allt utom bygel och dubbelstudsare. Bygel väntas för övrigt in snart.... Hamnar dock alltid tillbaka till trä och blånerat. Alltid tillbaka till 8x57js och 16 hagel. Alltid tillbaka till min 1640 och tyska handrilling. Allt annat har snurrat in och ut ur skåpet. Nu ska där in en bygel i 30 30 och en cz brno 455 på jakt. Från se hur länge de stannar....

Publicerat
  • Författare

Haha, bra åsikter ni har och alla har sin poäng :)

Publicerat

Det bästa med blaser är att man får lite extra skoj när man ska söka licens och sen ta hand om dom, inte en bössa en licens utan en bössa och 50 licenser, det är ju skitkul ! speciellt om man tycker det är svårt att fylla i licenspapper och söka 

Publicerat

50 st licenser, satan i gatan:o. Då fattas det 49 st för mig:D. Men vad fan, jag kör inte en Duett eller V4 hellerB).

Publicerat

Duett var Volvos bästa bil genom tiderna! Dra inte in den i en blaser-diskussion!

Publicerat
1 hour ago Locorod sa:

Duett var Volvos bästa bil genom tiderna! Dra inte in den i en blaser-diskussion!

Vem fan kör en duett i dag?:wacko: Möjligtvis en MiljöpartistB).

Publicerat

Nej det är inte många nog att köra. Vart hittar man en sådan?