Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU planer att förbjuda fler vapentyper och magasin

Featured Replies

Publicerat

Är det retroaktiv lagstiftning som gäller så lär det bli intressant att se hur lång tid det tar för handläggarna att fixa 2 miljoner ansökningar vart 5'e år... Dom skulle nog aldrig hinna ikapp.

• Svar 205
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Politk är att vilja som en svensk politiker en gång sa. Det är därmed - notera - inte att kunna eller förstå. Man vill - alltså kan man. Och vill man då "väl" så - tja. då kan man ju göra som man

• Det gäller hela MP....... /T

• Jag orkar inte läsa ytterligare en artikel/insändare/intervju/whatever med någon "förståsigpåare" eller beslutsfattare som är lika insatt i vapenägandet som jag är i de extremare formerna av knyppling

Posted Images

Publicerat
På 18 januari 2017 at 14:21 mikebike sa:

När det gäller förnyelse av licens för enhandsvapen så räcker det med en ansökningsavgift per tillfälle. Alltså förnyade jag alla sex samtidigt senast.

Enligt den nya FAP:en måste man vara aktiv "med det aktuella vapnet" tiden innan förnyandet. I mitt fall måste jag alltså se till att jag använder samtliga vapen "tillräckligt" flitigt om ett par år. Förhoppningsvis har inte FAP:en skärpts ytterligare innan dess, men nästa gång räknar jag kallt med att det blir omöjligt att styrka behov för samtliga vapen. Tack Peter Thorsell.

Apropå halvauto....

Igår fick jag min nya studsare, en Tikka T3x Varmint. Stolt visade jag den för min fru som fick provrikta och repetera den. "Det här verkar krångligt, brukar inte de flesta bössor sköta det där själv?" :P

Hon såg mig skjuta IPSC-SM Shotgun med min Akdal halvauto och hon vet ju att jag har en bygelrepeter (eftersom hennes Pappa också hade det), men att cylinderrepeter är den vanligaste vapentypen har tydligen gått henne helt förbi.

Om jag minns rätt så gäller för att vara "aktiv" med enhandsvapen att man kan visa på dokumenterad aktivitet minst två gånger i månaden under det senaste halvåret. Kan ju bli lite knepigt under jaktsäsong när vardagskvällar går bort pga mörkret och helgerna går åt till jakt..:ermm:

Edit: Jäkla autospell! Text justerad...

Redigerad med Holz
Korr. Autospell...

Publicerat

mm ska dem 5års licenserna även börga gälla vanliga cylinder repeterstudsare? de har jag totalt missat :/  skulle iof kunna förklara mägnden vapen paket vi behandlat dem senaste månaderna gubbarna å gummorna runt om i landet passar på å köpa innan de slås igenom xp

Publicerat

och som nånskrev ska bli intresant att se hur våra licenshanterare kommer att klara styvt 2miljoner handlagningar vart 5e år,, antingen så måste dem rusta upp rejält eller så kommer hela maskineriet att havera. Hoppas på att nån sätter stopp för galenskaperna iaf :/

Publicerat
23 minutes ago lodjuret88 sa:

och som nånskrev ska bli intresant att se hur våra licenshanterare kommer att klara styvt 2miljoner handlagningar vart 5e år,, antingen så måste dem rusta upp rejält eller så kommer hela maskineriet att havera. Hoppas på att nån sätter stopp för galenskaperna iaf :/

Ett annat sätt att se det är att detmotsvarar xxxx timmars arbete/ år som ägnas åt vapen som statistiskt sett "aldrig" används till grov våldsbrottslighet. Tid som annars kunde användas till xx st heltidsekvivalenter inom tull eller riktade insatser mot org brottslighet, gängkriminalitet eller var man nu tror de skulle göra mest nytta...

Publicerat

Tror inte man ska oroa sig allt för jäkla mycket än iaf, kommer att ta ett tag innan det är färdigt och kan ju röstas ner. även om det går igenom lär det dröja innan allt är genomfört.

Sen kan man hoppas att Marine le pen blir president i frankrike och Gert de wilder tar över rodret i nederländerna, lämnar dom 2 länderna EU så lär skiten ha svårt att överleva.

Sen kommer en del andra länder att försöka stoppa dom nya lagarna, bla Tjeckien hotar med att införa ändringar i grundlagen, bla att alla vuxna medborgare blir reservister.

Publicerat
På Saturday, January 21, 2017 at 07:20 Holz sa:

Om jag minns rätt så gäller för att vara "aktiv" med enhandsvapen att man kan visa på dokumenterad aktivitet minst två gånger i månaden under det senaste halvåret. Kan ju bli lite knepigt under jaktsäsong när vardagskvällar går bort pga mörkret och helgerna går åt till jakt..:ermm:

Edit: Jäkla autospell! Text justerad...

Ja, eller om man skall förnya på våren och man inte har tillgång till skjutbana inomhus, förutom för luftpistol...

Och numera är det alltså aktivitet med sökt vapen; d.v.s. sex stycken under samma period för mig.

Publicerat

Glöm inte att Landet Brunsås, a.k.a Sverige, har patent på att redan på förhand snabbt införa ändringsförslag från EU i syfte att framstå som "bäst i klassen". Margot Wallström har ju länge kört med hennes tämligen klent dolda agenda om vad hon vill åstadkomma oavsett pris eller vem det drabbar, och det är väldigt många med henne där nere på EU's högkvarter som ser det som en kassako som kan mjölkas för egen vinning... Det är ju bara att kolla på alla f.d politiker eller karriärsökare som i dag lever på att springa runt i deras korridorer och få komma med i allehanda diskussionsgrupper och utskott. Jag skulle inte förvåna mig om vi inom kort ser ett lagändringsförslag på just denna saken långt innan det blivit aktuellt. <_<

Publicerat
36 minutes ago mikebike sa:

Ja, eller om man skall förnya på våren och man inte har tillgång till skjutbana inomhus, förutom för luftpistol...

Och numera är det alltså aktivitet med sökt vapen; d.v.s. sex stycken under samma period för mig.

Tycker just reglerna kring enhandsvapen visar så väl att i sverige förbjuder vi inte vissa saker då de är folkligt förankrade, vi gör det istället bara så krångligt att ingen ids försöka. När tillräckligt många lägger ned så går de in med förbudet och ursäktar det med att "ingen sysslar ju med detta ändå".

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

Glöm inte att Landet Brunsås, a.k.a Sverige, har patent på att redan på förhand snabbt införa ändringsförslag från EU i syfte att framstå som "bäst i klassen". Margot Wallström har ju länge kört med hennes tämligen klent dolda agenda om vad hon vill åstadkomma oavsett pris eller vem det drabbar, och det är väldigt många med henne där nere på EU's högkvarter som ser det som en kassako som kan mjölkas för egen vinning... Det är ju bara att kolla på alla f.d politiker eller karriärsökare som i dag lever på att springa runt i deras korridorer och få komma med i allehanda diskussionsgrupper och utskott. Jag skulle inte förvåna mig om vi inom kort ser ett lagändringsförslag på just denna saken långt innan det blivit aktuellt. <_<

Det har väl redan skett avslag med hänvisning till detta EU-förslag om jag minns rätt, så vi kan nog vara tämligen säkra på att Sverige kommer välja den striktaste tolkningen av en ev. lagändring. :ermm:

Publicerat

IMCO omröstning idag. 

https://firearms-united.com/2017/01/25/imco-vote-26012017/

Dom är väl lite som plisen, om inte reglerna som man har att förhålla sig till passar så struntar helt enkelt i dom. Tänker då i första hand att man inte har gjort någon analys av vad beslutet kommer att leda till i praktiken. För kriminella har det ingen betydelse, däremot för sportskyttar, Försvaret, vapenhandlare, vapentillverkare, tillverkare av tillbehör och utrustning osv.

Publicerat

Man blir mörkrädd över att fantasistyrda freaks ska få styra våran vardag..

Publicerat

Även de förbud som inte kom med lär vi tveklöst få se införas här ändå av de politikerna som vill köpa sig ökat anseende hos de drivande inom EU, det kan vi nog vara rätt säkra på.

Självklart kan de inte stoppa vår jakt och sportutövning - och vissa kan nog vara lite väl överkritiska till detta, men min erfarenhet säger att när något legalt blir illegalt så är det i princip helt kört att ändra på det i framtiden och att allt arbete och pengar som lagts ner på detta hade kunnat prioriteras till att få bort illegala smuggelvapen i stället - och det gör mig riktigt förbannad!

De får gärna granska mig som vapeninnehavare för det tål jag. De har inget att hitta hos mig och det har de inte hos resten av vår legala jägare, och skyttekår, heller! Vi är inte ute och springer på stan med våra vapen!

Ändra lagen så att illegalt innehav av skjutvapen automagiskt blir anstiftan till mord eller något i den stilen så det blir ordentliga gripanden i stället med långa fängelsestraff som påföljd så har de ett litet steg på vägen till en lösning, men de måste angripa problemet - inte plocka löst hängande frukt (i grannens trädgård dessutom)...

Jag är optimistisk för min garderob har de inget att jävlas med - men jag är också pessimistisk eftersom vi har genomgått undersökning där vi bedömdes säkra att äga och hantera skjutvapen och tro mig, jag blir inte farlig bara för att jag har ett löstagbart magasin! suck...

Publicerat

Ja vad skall man säga - det blir inte enklare eller liberalare reglering av någonting, vi går stenhårt mot ett strikt reglerat samhälle där inte ens de folkvalda kan påverka i slutänden.

Snart lagtvång på flytväst, Jofa-hjälm och hjärtstartare vid toalettbesök i detta söndercurlade samhälle!

Publicerat

Håller med, jag är inte ett dugg orolig för att bli granskad men är lite mer orolig över min garderob som sportskytt.

Tycker det är så sjukt oansvarigt av dessa politiker och tjänstemän att försöka införa nya krav och regler som inte kommer förbättra säkerheten i samhället för fem öre samtidigt som det kommer kräva resurser som istället hade kunna användas för att bekämpa det verkliga problemet, dvs. Illegala vapen!

Var kommer denna totala oförmåga att ta till sig fakta och sakkunskap, vilket tycks vara den nya politiska normen, ifrån??

Publicerat
24 minutes ago Holz sa:

Var kommer denna totala oförmåga att ta till sig fakta och sakkunskap, vilket tycks vara den nya politiska normen, ifrån??

Från de med skygglapparna på som bara rör sig inom finare områden och bara med individer inom samma ekonomiska sfär. Du vet dem som fortfarande inte kan förstå att det finns problem med dagens flyktingpolitik eftersom de aldrig har mött dessa grupperna när de är på finpromenad i parken, eller sett de kriminella gängen då de inte finns i närheten där dessa bor... Du vet, de som sade att vi skulle "öppna våra hjärtan" när de själva satte stopp för boende för flyktingar i deras stadsdelar och kommuner... Samma individer som inte har en aning om att vi fortfarande är väldigt många som vägrar äta industrikött och i stället valt att jaga för att sätta mat på bordet! Jag kan fortsätta ett bra tag till... ;) 

I slutändan handlar det mest om att inget av dessa besluten kommer att påverka dessa personerna negativt och i stället bara ge politiska poäng (tror de) i Bryssel och liknande. Glöm inte att det var samma personer som krävde att det prompt var tvunget att det skulle finnas en modern, korrekt, kassaapparat i det fik ägaren hade på en fäbodvall långt uti vidderna där det varken fanns elektricitet, telefoni eller internet!!! Hon slapp till slut men det tog flera år att förklara för dessa individer med skygglappar.

En kassaapparat är ofantligt mycket enklare att förklara än skillnaden på en kriminell med illegalt vapen mot en licensierad jägare, eller skytt, med legala vapen. Därav varför det inte finns någon realism alls inför detta problemet.

Publicerat
4 minutes ago pmt sa:

I synnerhet om de som nu mot all förmodan drabbas bara är vita medelålders svenska män. Den grupp som from nu enbart ska betala för alla vita mäns synder de seanste 10 000 åren.

Välkommen till det pissliberala helvetet!

/T

Så jävla klockrent. :D

Applåder.

Publicerat

EU-planen för att stoppa terrorister:

Skärp vapenlagarna 

Meddela befolkningen att terrorism inte har med islam att göra

Belysa byggnader och monument i nationalfärger

Inrätta fler stödtelefoner mot våldsbejakande extremism

Meddela befolkningen att hålla minst en lastbilslängds avstånd

Tillåta fortsatt okontrollerad massinvandring till Europa

Meddela befolkningen att terrorism inte har med islam att göra

Vid nästa attentat: Börja med steg ett igen

Stulet från ett annat forum i utlandet, visar lite att det inte bara är svenska vapenägare som ifrågasätter EU.

Innerhåller ju dessutom ett uns av sanning då man försöker lösa ett uppenbart problem på helt fel sätt. 

Publicerat

Jag har hört att den Svenska delegationen försöker förbättra åtgärderna med hjälp av ett nydanande koncept baserat på en viss typ av armband...

Publicerat

kanske förbunden kan skicka ut fråga till de politiska partierna hur de ser på detta med vapenlagstiftningen.

- men frågan kanske skickas till alla partier utom ett, så sker ju ibland

Publicerat

Så länge Thorsell, Härinnger och andra lagvrängande tjänstemän driver sin egen agenda spelar partifärgen vid makten för tillfället ingen roll. Donalds rådgivare kunde lära sig ett och annat om alternativa fakta av dessa herrar.

Publicerat
11 minutes ago Luger6 sa:

Så länge Thorsell, Härinnger och andra lagvrängande tjänstemän driver sin egen agenda spelar partifärgen vid makten för tillfället ingen roll. Donalds rådgivare kunde lära sig ett och annat om alternativa fakta av dessa herrar.

ha ha, vad vet vi, kanske där de gått sin utbildning ?

Om en vanlig svensson betedde sig som Thorsell och Co vad gäller vad som är verklighet eller ej skulle svensson psykutredas och få lite piller med sin diagnos.