Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjch under 1,5 år

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Och en sak ÄRLIGHET är bäst om du tänker starta upp en kennel det vinner man på i långa loppet

• Svar 142
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Det var till veterinären jag tänkte.Hon kan ju ha legat fel men det ser man när man far till öjebyn är det negativt där så då är det nog kört.

Nog kan du säga att det är omröntgen och att du vill vara säker på resultatet, berätta också att du inte tyckte att on låg bra  vid den första röntgen, det kan ju göra att hon hamnar lite mer noggrant rätt den här gången.

Fick du C på båda eller bara på ena sidan? inga benpålagringar? var det bra kvalite på bilden? vem var det som läste av på SKK?

Vet att det kan vara svårt att läsa av dåliga bilder.

Vad har du utfodrat med för foder under uppväxten?

Publicerat
Vad har du utfodrat med för foder under uppväxten?

Menar du att fodret kan påverka???????

Publicerat
Inte är det väl Leif som skall över igen?

Mvh

Ursäkta att jag inte hunnit svara tidigare. Jo det är Leif som ska dit. Tiken vann ju i Torneå 4/11 så hon är riktigt het nu.

Publicerat
  • Författare

På båda sidorna tyckte det var en hyfsad bild kanske lite suddig.Håkan Kasström (kass) ;D. Har gett best in show valp foder sen he racer tror det oxå är best in show i höstas bytte jag till high energy competition svenska hundfoder som jag tänkte ge året om.

Publicerat

JA fodrets sammansättning påverkar i högsta grad och även all form av övergödning, ett tag trodde man att det var proteinet som var boven i dramat men forsknngen kom fram till att det var kalcium och fosfor balansen som var skev ligger fosfor på 1% så ska kalcium vara 1,2% är det för mycket av ämnena så utvecklas skelettet onormalt, ger man för mycket foder så växer kroppen kroppen fortare och skelett och leder hänger inte med och det blir missbildningar typ höftledsdysplasi.

Så det gamla med valphull det kan ni hoppa över om ni är rädda om era hundar.

Publicerat
JA fodrets sammansättning påverkar i högsta grad och även all form av övergödning, ett tag trodde man att det var proteinet som var boven i dramat men forsknngen kom fram till att det var kalcium och fosfor balansen som var skev ligger fosfor på 1% så ska kalcium vara 1,2% är det för mycket av ämnena så utvecklas skelettet onormalt, ger man för mycket foder så växer kroppen kroppen fortare och skelett och leder hänger inte med och det blir missbildningar typ höftledsdysplasi.

Intressant, då har man fått lära sig något nytt.

Du verkar vara mycket påläst i detta ämne. Du kanske har något tips till mig. Min laika är fruktsnsvärt smal och det hjälper inte än hur mycket mat jag ger honom (han är avmaskad flera ggr). Använder ekanubas valpfoder. Han är hur pigg som helst.

Bör jag byta foder??

Eller är det något annat jag bör kolla/tänka på???

Ursäkta att jag hoppat lite ur tråden.

Mvh Kolja

Publicerat

Det var det värsta  :o om fodret har så stor betydelse så kan man ju skippa allt röntgen för då är det ju inte så ärftligt. :-  Varför då röntga överhuvudtaget lägga pengar på det.... ;)
Publicerat

Det finnsen stor ärftlighet bakom höftledsdysplasi så röntga bör man nog fortsätta med för att inte förstöra avelsmaterialet helt och hållet, men jag är ganska säker på att tänker man på utfodring och innehåll så gör man inte en friskhund till ett acceptabelt avelsdjur.

Tips på hundmat, jag läste om eukanuba när jag alde foder till valpen och såg inget direkt konstigt som jag inte gillade, en del foder är baserade på vete istället för ris vilket jag inte är någon större förespårkare för av egen erfarenhet, hunden har svårare att ta upp vetet, jag kör själv med Precept plus kostr lite men medlemskap i b.l.a jägareförbundet ger rabatt.

För att halka in på foder lite lätt så titta på avföringen, kommer det ut stora mängder eller är ljust så ringer det en klocka att något är fel, kycklingprotein är bra för hunden och lätt att ta upp, är det ljust så går det för fort genom kroppen.

Publicerat
Då är ju frågan ska man nämna om första röntgen eller vara tyst om den. Tänkte om dom blir skeptiska om man nämner om den.

Att det är en om plåtning ser både vetrinären och av läsaren, så vad du säjer spelar ingen roll

Publicerat
  • Författare

Jo vet att avläsaren ser det men vet veterinären om det oxå

Publicerat
Det finnsen stor ärftlighet bakom höftledsdysplasi så röntga bör man nog fortsätta med för att inte förstöra avelsmaterialet helt och hållet, men jag är ganska säker på att tänker man på utfodring och innehåll så gör man inte en friskhund till ett acceptabelt avelsdjur.

Tips på hundmat, jag läste om eukanuba när jag alde foder till valpen och såg inget direkt konstigt som jag inte gillade, en del foder är baserade på vete istället för ris vilket jag inte är någon större förespårkare för av egen erfarenhet, hunden har svårare att ta upp vetet, jag kör själv med Precept plus kostr lite men medlemskap i b.l.a jägareförbundet ger rabatt.

För att halka in på foder lite lätt så titta på avföringen, kommer det ut stora mängder eller är ljust så ringer det en klocka att något är fel, kycklingprotein är bra för hunden och lätt att ta upp, är det ljust så går det för fort genom kroppen.

Joo...visst har det säkert en betydelse i aveln...men om fodret och vissa andra egenskaper har så stort inflytande i resultatet och om man röntgar om så får man andra resultat än det första så kan man inte dra för hårda slutsatser på HD...tex dömma ut vissa hanar eller tikar som gett "si eller så"
Publicerat

När jag plåtade om i gammelstan (djursjukhuset) såg vetrinären det direkt och frågade mej om det stämde.

Det blinkar väl rött på datan tror jag, vet ej :o

Publicerat
  • Författare

Vars ska man åka gammelstan eller öjebyn vissa som jag pratat med säger att det finns 2 olika sömnmedel att den gamla är bättre. ???

Publicerat
Vars ska man åka gammelstan eller öjebyn vissa som jag pratat med säger att det finns 2 olika sömnmedel att den gamla är bättre. ???

Öjebyn är väl den bättre av dom. :D

Publicerat
Joo...visst har det säkert en betydelse i aveln...men om fodret och vissa andra egenskaper har så stort inflytande i resultatet och om man röntgar om så får man andra resultat än det första så kan man inte dra för hårda slutsatser på HD...tex dömma ut vissa hanar eller tikar som gett "si eller så"

Det är inte en slump att en del linjer lämnar sämre efter sig, sen kan man utfodra hundarna idealiskt och ändå få fel på grund av ärftligheten, de jag var ute efter är att man kan ge hundarna en bra förutsättning genom att utfodra rätt.

Publicerat

Öjebyn röntgar helst på en blandning avTorbagesic och dormatol (stavning???), det ger en mer sederad hund och enligt mig en mer rättvisande röntgen.

I gammelstad kan du få hunden röntgad mer eller mindre utan sedering verkar det som och dom röntgar på Plegacil som ger mindre avslappning.

ang. fodrets inverkan så ska det nog till ganska mycket över/undernäring för att påverka resultatet.

så gott som alla foder idag är korrekta, ffa. sk. "märkesfoder"

Enlig vad jag har hittat i statistiken så visst kan en hund vara felavläst, felröntgad, men om man tar ut dom omröntgade hundarna och kollar deras avkommor så ligger dom väldigt mycket sämre till i statistieken, dvs. markant mer ledfel.

Publicerat
Det är inte en slump att en del linjer lämnar sämre efter sig, sen kan man utfodra hundarna idealiskt och ändå få fel på grund av ärftligheten, de jag var ute efter är att man kan ge hundarna en bra förutsättning genom att utfodra rätt.
Joo ,,,jag vet ;D men hur många hundägare vet egentligen ??? och jag som trodde att man får röntga endast en gång :- hur många ggr får man egentligen röntga innan man fastställer det ena eller det andra ???

Och hur många hundägare vet vart dom röntgar bäst  ??? ...så det är ändå ett visst dilemma det här med godkänd HD eller inte godkänd :-... otur då för dom som får C/C eller sämre ;) och som inte förtår eller vill göra om det. :-

Publicerat
  • Författare

Jo det är nog så att även dom kan göra fel men det är tragiskt för hunden och ägaren om det är så. Just därför testar jag igen sen så är det så jävla irriterande när veterinären står och kollar med mig på plåtarna och säger att det här se bra ut ska inte vara nå problem men men.

Publicerat
Jo det är nog så att även dom kan göra fel men det är tragiskt för hunden och ägaren om det är så. Just därför testar jag igen sen så är det så jävla irriterande när veterinären står och kollar med mig på plåtarna och säger att det här se bra ut ska inte vara nå problem men men.
Joo jag förstår att du inte känner dig nöjd över detta ...hoppas då på bättre tur nästa gång.

Men hur gör du om det inte blir bättre då...försöker du en till tredje gång...har också hört att man skall röntga då hunden är i toppform konditionsmässigt tex efter avslutad jaktsäsong...vet inte om det stämmer ::)

Publicerat

som sagt, gör om det, det hade jag gjort.

men en sak har jag lärt mig genom åren då jag röntgat mina hundar, jag lyssnar ALDRIG på vad det. tror, dom har nämligen inte haft rätt en enda gång på någon av dom 7 st. som jag röntgat och mina kompisar har inte heller så bra erfarenheter av vad dom tror.

Det är på SKK plåten skall läsas.

jag har en bra artikel om sedering som är gjord bla. av Audell, ska bara leta fram den så lägge jag in den.

Publicerat
  • Författare

Jo du kan ju lägga ut den, nä man testar nog en gång till stämmer det inte då så då är det nog tungt men ska köra sten hårt med henne i ca 1 mån sen och röntga igen för man vill ju testa när det har börjat så bra.

Publicerat

Om hunden är vältränad så bör man slippa röntga om slappa leder för att hunden är dåligt tränad, sen kan den få slappa leder iall fall men då för att leden är slapp, går att ringa och prata med avläsande veterinär om man undrar, har ni möjlighet så gå på någon föreläsning av Kasström, dock ska jag inte säga att han gör så många längre men han har forskat internationellt på detta område och haft möjlighet att få fram grundande fakta.

Publicerat

avTorbagesic och dormatol (stavning???), det ger en mer sederad hund och enligt mig en mer rättvisande röntgen.

Varför då ??? Utan sederad hund vore väl mest naturligt ::)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

GUD SÅ SKÖNT OM RÖNTGEN GAV A HÖFTER PÅ BÅDA SIDORNA  ;D ;D ;D VETERINÄREN HADE RÄTT ;D ;D