Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.

Featured Replies

Publicerat

Collins tränar kamouflage inför morgondagens äventyr bland änder och gäss. Stadgetränade på kanin i trädgården också - varför, varför husse undrade han.:huh:

IMG_2572.thumb.JPG.3ea3046ad7d7dfb8855a4c1ec9292e1b.JPG

• Svar 564
  • Visningar 91,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

En fråga, hur gör ni med hundens ständiga vilja att bära runt på allt den får tag i hemma? Så är det såklart med en apporterande hund och jag vet att man inte ska banna den för det, men man måste ju begränsa det på något vis. Nu när jag tröttnar på allt bärande och ibland gnagande på saker och när jag inte kan hålla 100% koll på honom så avgränsar jag honom till hallen och tar bort allt utom sånt som han får bära/gnaga på. Försöker när jag kan alltid byta ut de förbjudna sakerna mot en tillåten leksak, men det blir ju ett jäkla bytande hela tiden och det är ju inte alltid man har en tillåten sak i närheten. Hur gör ni, lär ni hunden vad som är förbjudet att bära på och vad som är tillåtet?

Publicerat

Ja, det kanske ger sig... som sagt, extrem bärvilja. Väldigt sällan som man ser honom utan något i munnen, och bär han inte på något för tillfället så är han alltid på jakt efter något lämpligt...

Fin bild, de verkar vara bra polare :wub: 

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Namibia sa:

Tålamod, tålamod. Efter ett tag förstår de nog att husses obeskrivliga lycka att få en nyskjuten fågel levererad i handen smäller högst av allt. Visst är det charmigt när de överlyckliga kommer med en svettig socka, viftande och svängande med hela sin lekamen.:)

Jag har dock icke tidigare haft någon hund som uppvisat sådan extrem bärvilja. Som synes på bilden kan den lille ibland lägga ifrån sig bytet. Även om det gäller att hålla sig väldigt nära:rolleyes:.

IMG_2577.JPG

Du får döpa om honom till Caddy:D.

Publicerat

Nähädu, en riktig jägare spelar INTE golf:D.

Publicerat

Skitig hund är lycklig hund

Publicerat
  • Författare
23 minutes ago thjona sa:

Skitig hund är lycklig hund

Japp.

Publicerat

Faxe, har du koll på vad du får för räckvidd på ditt T5 mini? Jämfört med t ex DC40? Tycker min gamla DC40 blir lite väl klumpigt på en sådan liten hund, funderar på att ev byta. Trött på omodern funktion på 220:n också. 

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Namibia sa:

Faxe, har du koll på vad du får för räckvidd på ditt T5 mini? Jämfört med t ex DC40? Tycker min gamla DC40 blir lite väl klumpigt på en sådan liten hund, funderar på att ev byta. Trött på omodern funktion på 220:n också. 

Jag tar och hänger ut den på staketet och tar en sväng med bilen så får vi se. Återkommer snart:yes:.

Publicerat
  • Författare

Tillbaka från snabbtestet. Jag har kontakt ca 2- 2,5 km, fick in det sporadiskt på 3 km oxå. Ena DC- 50 halsbandet hade jag inga problem med på 3 km det andra laggade lite.  Men det var en jävla tur att jag kollade min 320 då jag verkar ha något antenn strul:(. Blir till att skicka in den innan jakten.

Publicerat
  • Författare

Trolla och Gnista.

59bec18f1717a_TrollaoGnista.thumb.JPG.aa0e4112f26074051502b57b4d663ce1.JPG

Publicerat

Tack Faxe, du är en pärla. 2,5 km lär vara fullt tillräckligt för mina behov.:D

Publicerat

Kör en del skogsträning med Sören, vilket går bra...söker ut ca 50-100m och ibland på lite längre turer när han följer nått intressant spår. Än så länge har jag gjort detta på relativt viltfattiga marker utan några riktiga tätningar där vildsvin kan lura. Tanken är dock att släppa honom på vår ordinarie jaktmark snart, men där finns det hyfsat med vildsvin. Är det en dålig idé så här tidigt? Vill ju att han ska bli van med vildsvinsdoften men inte riskera att råka ut för någon närkontakt. Tänker dock att risken för detta kommer vara väldigt liten då han antagligen kommer vara ganska osäker i början och inte medvetet söka kontakt med eventuella grisar. Finns ju en hel del rådjur också som borde vara mer intressant till en början? Om jag släpper på marken, vilken vindriktning är bäst? Borde väl vara bäst att gå ner i vind? Då kommer ju eventuellt vilt ha koll på oss redan på långt avstånd och hålla sig undan och Sören får gå på markvittring. Risken då är väl att Sören inte känner luftvittringen från tryckande grisar i någon tätning och råkar komma alldeles för nära? Om vi går upp i vind så blir problemet det omvända, Sören känner vittring men grisarna kan bli överrumplade... Eller ska jag gå med han i band där det finns risk för griskontakt? Inte släppa än överhuvudtaget? Gå i mer öppen, gallrad skog?  

Publicerat

Collins hyser liksom sin husse en viss faiblesse för anddrakar. Denna gång blev det premiär för apportering i strömt vatten. Fungerade bra, med en kaja som bonusapportering därtill. 

Det är nu ofrivilligt konstaterat att han driver hare med skall. En duva hamnade i ett område med tät vass och björnbärssnår. Han gav sig med sedvanlig frenesi in i snåren men började efter ett tag skalla. Ut kom en hare och jag lyckades, kors i taket, blåsa av honom från drevet efter cirka 30 meter. Efter ett tag återupptog vi söket efter duvan. Fungerade tack och lov. Efter en kort stund kom han ut ur vassen med en stendöd duva. Det gick ju bra med lite tur, men får backa lite på den jaktliga användningen och köra mycket passivitet och stadga.  

IMG_2599.JPG

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Namibia sa:

Efter långt om länge kunde havrefältet tröskas. I skymningstimmen fattade Collins och jag post. En rävfärgad katt slog sina lovar i kanten 100 meter bort. I det absolut sista ljuset gjorde en räv sin entré. Räv mötte katt. Fem meter från varandra blev de stående, stirrande på varandra. Räv mötte då 168 gr Barnes TTSX, tecknade för bakombogträff, rusade och försvann ur sikte. 

Collins fick uppdraget att göra dödsöket. Klockren spårning 30 meter. Han uppvisade viss respekt för räven när han kom fram, liksom första gången han kom i kontakt med grävling.

FullSizeRender 8.jpg

Härligt Stort grattis till både husse och Collins. Alla hundar är inte så sugna på att spåra räv så det var lite extra kul att det var en räv.

Publicerat
2 hours ago Namibia sa:

Efter långt om länge kunde havrefältet tröskas. I skymningstimmen fattade Collins och jag post. En rävfärgad katt slog sina lovar i kanten 100 meter bort. I det absolut sista ljuset gjorde en räv sin entré. Räv mötte katt. Fem meter från varandra blev de stående, stirrande på varandra. Räv mötte då 168 gr Barnes TTSX, tecknade för bakombogträff, rusade och försvann ur sikte. 

Collins fick uppdraget att göra dödsöket. Klockren spårning 30 meter. Han uppvisade viss respekt för räven när han kom fram, liksom första gången han kom i kontakt med grävling.

Grattis till er bägge!:)

Publicerat

Härligt att läsa. Precis sådär vill jag ha en kortdrivare. Förutom inkallningen då;), men den kommer ju så småningom efter hårt arbete:P.

Riktigt kul att de små visar sådana takter redan, kan ju bli hur bra som helst.