Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag tror att han tycker det är jävligt skönt att slippa syrorna:D. Underbart att allt funkar bra:yes:. Jag hade nästan glömt av tråden :wallbash:, så jag får fixa in lite bilder till helgenB)

• 2 weeks later...
  • Svar 564
  • Visningar 91,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Engelsk setter hade varit fint men den vita/gulvita hade varit fin också.:P

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago lsjonsson sa:

Engelsk setter hade varit fint men den vita/gulvita hade varit fin också.:P

Undra om det inte var en Engelsk i alla fall, rapport kommer. Till Gällivari är det i alla fall;).

Publicerat
6 hours ago faxe sa:

Undra om det inte var en Engelsk i alla fall, rapport kommer. Till Gällivari är det i alla fall;).

:thumbsup:

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat

Collins hälsar till brorsan och gratulerar till apportdebuten. Han låter också meddela att han återkommer med bilder från sina jaktliga eskapader från hav, äng och fält. Just nu är han och husse fullt upptagna med att bekämpa vildsvin i spannmålen så den virtuella världen får vänta några dagar.

Publicerat

Va kul o höra! Ser fram emot att höra mer. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Namibia sa:

Collins hälsar till brorsan och gratulerar till apportdebuten. Han låter också meddela att han återkommer med bilder från sina jaktliga eskapader från hav, äng och fält. Just nu är han och husse fullt upptagna med att bekämpa vildsvin i spannmålen så den virtuella världen får vänta några dagar.

Vad kul att du tittat in här:yes:. Här inne  på Jaktsidanär det super trevligt, och efter ca 100 inlägg så öppnar det upp en massa mera intressant:yes:.

Det skall bli kul att få lite bilder på Collins oxå.

Publicerat

Riktigt kul att se och höra lite från brorsan...verkar var en lite lurvigare variant av Sören, men det kanske beror på att han är blöt på bilderna. Sören har också kommit in i puberteten...går och småskvätter vid rastning och upplevs lite vimsigare och mer stressad än tidigare stundtals.

Sören går mycket på markvittring och har inga problem att lösa utlagda släpspår (utan blod), men är lite för snabb och forcerad med det kanske hör till åldern... Även han fick möjlighet att spåra rådjur efter skott på bockjakten, det tyckte han var riktigt skoj!

Vad har du tänkt att använda Collins till, främst apportering och eftersök eller tror du att han kan funka även som kortdrivare? Tror du skallet kommer att komma, eller vill du helst inte det? Håller med om att formatet känns väldigt lagom just nu, hoppas att de inte växer på sig allt för mycket framöver.

Beklagar att ni fick ta bort Wachteln, det är alltid lika jobbigt att ta beslutet att ta bort sin gamla kamrat...:-( 

Publicerat

Jodå, han är allt lite lurvigare. Det har kommit nu den senaste månaden. Jag ska använda honom vid och till all jakt jag sysslar med och jag jagar allt som står till buds i södra Sverige. Han får träda i aktion allteftersom vad som behövs. Eftersök av allt vilt, apportering i vatten framförallt men även på land, stötande under bössan, kortdrivare, ställande om han har de anlagen (verkar så men ej testat än), o s v.

Min prio när det gäller kortdrivande är inte vildsvin, men han visar lite takter med dem så vi får se. Annars är allt kortdrivande välkommet när den jaktformen är effektivast. Jag vill ha en hund som driver 5 -10 min. Kan nog tänka mig att han kommer att skalla på löpan. Släpper gärna skall vid lek och dylikt. Min gamla wachtel började inte skalla i löpan förrän han var året gammal så vi får se framöver.

Jag kommer inte att släppa honom som kortdrivare den här säsongen som det ser ut nu. Allt det andra ska sitta och lydnaden ska vara befäst i alla delar. Anledningen är att min erfarenhet är att de mer krävande momenten måste sitta först och det är lätt att ödelägga den träningen om jag släpper för tidigt. Mitt behov är en hund som kan mer än kortdriva. Min guru på det området är Sten Christoffersson. Bra beskrivningar om att träna spaniel i hans bok Fågelhundar och fågelhundsdressyr. Jag tillämpar i stora drag hans upplägg, fast lika konsekvent som han är jag tyvärr inte. Eftersom jag inte kan/ska tävla med hunden gör jag lite en egen spaniel/wachtelkombination så att Collins jagar helt efter husses preferenser.

Ser fram emot att höra om Sörens framtida bravader. Kan bli en kul tråd det här.

Publicerat

Låter super! Det är ungefär vad jag har tänkt, apportering, eftersök och förhoppningsvis kortdrivare....skulle det visa sig att han har förmågan att även ställa vilt så är det bara en bonus.

En fråga bara, hur får man ihop kombinationen "stötande under bössan" och kortdrivare? Risken är ju att det blir en kortdrivare med alldeles för snävt sök eller en stötande som alltid kommer utom hagelhåll...? Jag siktar på kortdrivare i första hand och försöker få honom att söka ut självständigt och offrar egenskapen "stötande under bössan" som det känns nu.

Vi får försöka hålla liv i den här tråden, vore ju riktigt kul om man kunde följa varandra lite.

Publicerat

Ska så här från sidan / som åskådare, utan kontakt och relation till någon inblandad bli väldigt trevlig att följa. /P 

Publicerat

Härligt, grattis till syrran! Då har vi alla fall två bröder och en syrra igång på Dianas stigar.

Joco - det där med kombinationen stötande under bössan och kortdrivare går alldeles utmärkt. Men det kräver att man gör det i rätt ordning, och med hög grad av lydnad samt att man hela tiden har möjlighet skärpa upp stötande under bössan samt apportering efter sessioner med kortdrivande. Det går inte att börja med kortdrivande för då blir hunden mycket lätt präglad på bara det jaktsättet. En annan nackdel tycker jag är att  då man skickar hunden på 100 m-apport på vårens kråkjakter är det högrisk att en intressant löpa efter i värsta fall dräktiga djur blir en övermäktig frestelse om hunden är van vid stora sök på oskadat vilt. Här får man nog prioritera efter hur man bedriver sin jakt, huvudsaken är att man får en hund som jagar som passar en själv. Sedan är ju de ingående raserna lite självständiga naturer som vill lösa saker på sitt sätt - "en jaktspringer föds halvtränad, en jaktcocker dör halvtränad",  "en wachtelhund utnyttjar sin husses misstag hänsynslöst".

Publicerat

Ok. För min del är "under bössan"-jakten väldigt begränsad, men kommer fokusera framförallt på inkallning, stadga o apportering i början så att jag förhoppningsvis kan få tillbaka hunden även på långa apporter. 

Publicerat

Så hade jag också gjort om jag varit i din situation, joco. Ska nog inte bli några större problem med våra hundar oavsett vad de får inrikta sig på. De verkar vara väldigt följsamma.

Publicerat
  • Författare

Det låter som om jag måste börja jobba liiite med Smilla:ph34r:. Det verkar gå bra för er:yes:. Namibia har du hört något ifrån Yrrmf på rs.

Publicerat

Ja, du har kort om tid nu fram till 1 oktober. Det förslår inte långt med sex wachtelhundar för din jakt:D. Yrrmf har jag inte haft någon kontakt med sedan i samband med hämtningen av valp. Du får bjuda in honom och de andra valpköparna som inte redan är här till denna tråd så får du hela storyn samlad här.:)

Publicerat
  • Författare

Här kommer bild på Trolla som bor i Gällivari.

img1502554545467.thumb.jpg.803714c7a999cddacb90063f111ebf41.jpg

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago Ken1 sa:

Citas första kontakt med klövar, lite läskigt va det :o

20170908_210043.jpg

Med dom jätte hornen hade jag nog oxå blivit lite skraj:tongue:

Ps. En mycket bra hjort att ta bort:yes:.