Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• seved
      Av seved
      Äntligen är den klar.  Min nyaste modell.  Jag kallar den High tec scandi.  
      Bladet är gjort i CPMD2CM med skaft i Micarta och G10. Med läder slida. 

• Christian N
      Av Christian N
      Jag tycker mycket på tuben kan vara pretto, dessa två killar är dock både roliga och informativa. C 
    • jenotsuns1
      Av jenotsuns1
      Har gjort ett gäng fulltångeknivar i safaristil:

Kniven ovan har skaft av fosilt sjökoben,mammutbete,björkvril och vulcanfiber.

Mammutbete och desert ironwood.

Skaft av vårtsvinsbete.

• Älgflugornas Herre
      Av Älgflugornas Herre
      Nu har jag använt min Bark River Kalahari Hunter i bortåt en månad och kan delge mina första intryck av den, det går jag i form av en inkopierad blogpost http://lipoptena.blogspot.se/2016/11/test-bark-river-kalahari-hunter.html :
      Detta är min andra recension av en kniv från det amerikanska knivföretaget Bark River, ett företag som fortfarande har hantverksmässig serieproduktion av high end knivar kvar i USA. Denna gång har jag testat deras Bark River Kalahari Hunter och jag kan utan att ljuga säga att detta är en jaktkniv som ligger väldigt nära full pott. Jag har några små invändningar mot den men låt oss först se hur den svenska återförsäljaren beskriver kniven:
      Kniven är rejäl men har en klart tunnare klinga än den tidigare testade Bark River Bravo 1. Kniven ligger mycket bra i handen och handtaget är välformat så att man inte glider i greppet.

Klingan är i stålet A2, ett mycket bra verktygsstål som kan härdas så det blir väldigt hårt, men här har man nöjt sig med 58-59 hcr även om det går att pressa upp det något ytterligare. Bladet har en klassisk flåknivskurvatur och är konvext. Kniven är extremt vass vid leverans och håller skärpan väl. En nackdel med stålet är att kromhalten är så låg att det knappast kan kallas rosttrögt längre utan snabbt missfärgas av blod och andra invärtes vätskor om man inte är noga med rengöringen direkt efter användning. Vissa stör sig på det, men jag bryr mig personligen inte om lite patina.

Slidan är rejäl och i läder. Den är avsedd för högerhänta och kan bäras snett i crossdraw läge på vänster höft alternativt på höger höft och då kan den bäras lodrett eller vinklat. Jag tycker att slidan är helt OK men hade föredragit en slida av danglertyp för att komma åt kniven även när jag har jacka på mej. Därför monterade jag på en förlängare som gör att slidan fungerar som dangler. Jag har jagat under någon månads tid med slidan i de olika lägena och landar i att antingen ha den i crossdraw läget eller som dangler.

Jag har haft möjlighet att ta hand om ett par rådjur med hjälp av kniven. Den fungerar hyfsat att öppna upp djur med och är en mycket bra kniv vid flåning. Möjligen hade jag vid dessa arbeten föredragit en ramp för tummen på knivryggen, precis som på Bark River Bravo 1, men det går bra även utan. Kniven fungerar nästan allra bäst vid styckning (har styckat ett par rådjur och ett par lamm med den), då saknar jag inte rampen utan arbetar på helt obehindrat. Här dyker det dock upp ett mindre problem. Handtaget som är i svart micarta blir ganska halt när det får blod, köttvätska och fett på sig. Handtagsformen är dock tillräckligt markerad för att man inte skall tappa greppet om kniven men det är definitivt något att ha i bakhuvudet när man använder kniven.
      Skall man sammanfatta mina intryck av Bark River Kalahari Hunter så är de mycket goda. Det är helt enkelt en av de absolut bästa jaktknivar jag hittills provat. Jag kan varmt rekommendera den även om den är ganska dyr och jag egentligen hellre hade sett en annan utformning på slidan. Hos vår svenska återförsäljare, survivalstore, finns den med lite olika handtag och kostar från ungefär 2.200 - 3.400 kr. Mycket pengar, men det är en bra kniv som håller en livstid eller två om man bara tvättar bort blod och andra kroppsvätskor i tid.
    • qvarnhill
      Av qvarnhill
      Kanske jag hamnat galet nu men skjuter ändå... Nå'n som på rak arm vet hur man skruvar ihop handtagshalvorna på en swingblade? Ja, jag vet hur man gör men med vad? Har försökt lista ut om det är insex eller möjligen torx i ytte-pytt dimension men hittar inget som jag tycker passar. Främre fästningen har glappat upp och jag tänkte vara lite slug och dra ihop skaftet INNAN det rasar alldeles och man skär fingrarna av sig.
jenotsuns1

Knivar jag gjort i höst!

Recommended Posts

shamani

Jisses, du har för mycket fritid, du! :blink:

Jättefina, som vanligt! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Ryberget

Snyggt! Jag älskar när en knivmakare lägger tid och energi på knivslidan också. Ger ett helt annat klasslyft för kniven :) 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1

Det är väl det som är det svåra.

Kniven är ju inte så svår att få till.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
shamani

Det enda jag behöver är ett fett konto.. Vill ha... Habegäret är starkt. 

Vackert! :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hobbe

Mycket fina och praktiska knivar!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1

Tackar!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
På 2017-12-20 at 15:12 jenotsuns1 sa:

Mina två senaste:

DSC00798.JPG

DSC00803.JPG

Den undre gillade jag skarpt! :thumbsup::wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1

Det var det någon annan som tyckte också!

Såldes direkt.:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
shamani

Snyggt arbete med slidorna! Välarbetat! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1

Det är ju de som syns mest,så det är väl där man ska lägga ner tiden egentligen.

Själva kniven är det ju nästan bara ägaren som ser.:rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

#4 i första inlägget är "rätt så OK" ;)

Men dom andra är hyffsade allihop "host- host"

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock

Egentligen ot, men vad är anledningen till att man har en krök längst ner på sameknivar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

Enligt tradition/vad jag hört hela mitt liv så ska den glida/vika undan när man sätter sig osv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mlw

Vackert hantverk ..

Har du någon till salu gillade verkligen kniven längst ner som är såld 

Vad kostar dom 

Med vänlig hälsning, Mats

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1

Man får inte sälja knivar här.

Då får man bannor!:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1
På 2018-02-14 at 17:32 sidelock sa:

Egentligen ot, men vad är anledningen till att man har en krök längst ner på sameknivar?

Sen är det väl lättare att dra ut kniven,särskilt om man har vantar.

Har kniven sittande på vänster sida och håller tag om holken med vänster hand och kniven med höger.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1

Får väl slänga in några bilder på bäverknivar också när jag ändå är igång!

IMG_20180213_113730.jpg

IMG_20180213_113758.jpg

IMG_20180213_113821.jpg

IMG_20180213_113844.jpg

IMG_20180213_113931.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning
På 2017-12-20 at 15:12 jenotsuns1 sa:

Mina två senaste:

DSC00798.JPG

DSC00803.JPG

Hur stort är bladet på den större och kommer du ihåg varifrån du köpt det?Hur är det tänkt att upphängaren ska fungera?

Jag har tänkt göra mig en huggare men har inte kommit mig för det ännu. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
shamani
19 hours ago jenotsuns1 sa:

Får väl slänga in några bilder på bäverknivar också när jag ändå är igång!

IMG_20180213_113730.jpg

IMG_20180213_113758.jpg

IMG_20180213_113821.jpg

IMG_20180213_113844.jpg

IMG_20180213_113931.jpg

:wub: Blev lite fundersam över det med "bäverkniv" först :o... Men sen kom jag på att det handlade om riktig bäver.. :rolleyes: :lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
shamani

Den översta var helt i min smak. :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1
1 hour ago shamani sa:

:wub: Blev lite fundersam över det med "bäverkniv" först :o... Men sen kom jag på att det handlade om riktig bäver.. :rolleyes: :lol:

Då skulle du sett fur fasen det såg ut när jag körde google translate på min hemsida!!!!

Hade märkt att jag hade en jäkla massa besökare från Spanien på hemsidan så jag kollade att översätta texten.

Misstänker att det inte var knivarna som var det intressanta!!!:rolleyes:

Jösses!!!:D

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jenotsuns1
1 hour ago shamani sa:

Den översta var helt i min smak. :wub:

Ja det är en bra modell. Har en själv som älg kniv fast med 17cm långt smalt blad som smalnar av hela vägen mot spetsen.

Annars lika.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.