Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GTG - Gun to go.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Joacim sa:

Slopa Timneytrycket - med en fin nålfil och ett bryne kan du få till orginaltrycket minst lika bra själv. Enda skillnaden att du inte kan justera din avtryckarvikt i efterhand.

Huvudet på spiken, timneytrycket har justerbar avtrycksvikt, orginaltrycket är väl hårt och ej justerbart.

/Mike

• Svar 388
  • Visningar 37k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hängde således på låset hos Svante 10:00 då dagen hade andra saker inplanerade också.  Hittade rugerhelstocken direkt och konstaterade lika snabbt att stålbeslaget som avslutar helstocken vid myn

• Tänk vad mycket papper polisen kunde spara om dom skrev dina licenser för stunden på en liten whiteboard du kunde ha i fickan 

• Jag ville väl prova på att göra en "Hipshot" /Mike

Posted Images

Publicerat
14 hours ago Holz sa:

Varför ny snabbare slagstiftsfjäder? Trodde det mest var ett tilltag för att få skarpskyttebössor att skjuta än bättre...!? :)

I händerna på Mike blir alla vapen skarpskyttebössor.... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Då warnes medium QD fästen medger montering av optik med objektivdiameter upp till 52 så kommer jag nog initialt att montera min minox 2-10x50 även om jag helst vill ha ett mindre objektiv men det kostar inget extra att testa först.

/Mike

Publicerat

• Tikka T3x Wild Boar levereras i kaliber .308 
• Gängad pipa M14x1, 51 cm lång
• Total längd 102 cm • Total vikt ca 3,2 kg

Vet dock ej om en Tikka går å få med öppna riktmedel .......

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Grejen var den att den bara kostade en hundring och då det redan börjar bli tunnsått med spare parts till M77 så fick den åka med på samma nota;)

/Mike

Ah ok, då är jag med. Tänkte om jag misst något då jag fått intrycket att denna bössa mer skulle få agera närstridsvapen. :)

Publicerat
7 hours ago Mad Mike sa:

Grejen var den att den bara kostade en hundring och då det redan börjar bli tunnsått med spare parts till M77 så fick den åka med på samma nota;)

/Mike

Får man fråga var du köpte den? 

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Gottfries sa:

Får man fråga var du köpte den? 

Brownells.

/Mike

Publicerat

Jag vill passa på att tacka för en festlig och inspirerande tråd!

Första bössan jag köpte var en Ruger m77 och den jagade jag med i många år, en rejäl bössa utan en massa lull-lull. Men sen satte bössbytaresjukan in och efter att haft svängdörr i skåpet i några år med allt mellan Blaser till hansen custom så plockade jag upp en ruger hos en handlare och det kändes nästan som en religös upplevelse. Det är förvisso amerikanskt grovsmide och en dussinbössa men den passar mig som handen i handsken. 

Nu står det två nya Ruger m77 i skåpet, en i .308 och en i 375 ruger. Båda ska få en tur till smeden för lite uppsnofsning, bäddas, nya trycken, ta ur pipkanal osv. Förhoppningsvis kan dom få bo kvar i skåpet för jag är less på att byta...

Dock har jag ett sug efter en helstock. Dessvärre är jag vänsterskytt så rsi-modellen finns inte för mig. Men efter läst tråden och varit och kladdat på en bekants rsi så måste jag säga att jag håller med om att det är en riktigt trevlig känsla och balans!

Måste snacka med smeden huruvida det skulle vara möjligt att förlänga kolven på 308an. Säkert jättedumt men men. 

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Gottfries sa:

Jag vill passa på att tacka för en festlig och inspirerande tråd!

Första bössan jag köpte var en Ruger m77 och den jagade jag med i många år, en rejäl bössa utan en massa lull-lull. Men sen satte bössbytaresjukan in och efter att haft svängdörr i skåpet i några år med allt mellan Blaser till hansen custom så plockade jag upp en ruger hos en handlare och det kändes nästan som en religös upplevelse. Det är förvisso amerikanskt grovsmide och en dussinbössa men den passar mig som handen i handsken. 

Nu står det två nya Ruger m77 i skåpet, en i .308 och en i 375 ruger. Båda ska få en tur till smeden för lite uppsnofsning, bäddas, nya trycken, ta ur pipkanal osv. Förhoppningsvis kan dom få bo kvar i skåpet för jag är less på att byta...

Dock har jag ett sug efter en helstock. Dessvärre är jag vänsterskytt så rsi-modellen finns inte för mig. Men efter läst tråden och varit och kladdat på en bekants rsi så måste jag säga att jag håller med om att det är en riktigt trevlig känsla och balans!

Måste snacka med smeden huruvida det skulle vara möjligt att förlänga kolven på 308an. Säkert jättedumt men men. 

Tack.

Det finns flera helstockar på marknaden som har delad helstock bla sako och tikka ,har själv haft en Tikka m65 helstock och den fungerade hur bra som helst, gäller nog bara att välja en bra träbit att förlänga med.

/Mike

Publicerat
40 minutes ago Mad Mike sa:

Tack.

Det finns flera helstockar på marknaden som har delad helstock bla sako och tikka ,har själv haft en Tikka m65 helstock och den fungerade hur bra som helst, gäller nog bara att välja en bra träbit att förlänga med.

/Mike

Är faktiskt lite sugen på just en M65 helstock. Hur upplevde du vikten och balansen med den? Är det förresten en sugrörspipa på den eller är den typ standardgrov?

Publicerat
  • Författare
Just now Holz sa:

Är faktiskt lite sugen på just en M65 helstock. Hur upplevde du vikten och balansen med den? Är det förresten en sugrörspipa på den eller är den typ standardgrov?

Min var i 9.3x62 så den hade ingen sugrörspipa,normal profil för kalibern, bra balanserad men lite tung.

/Mike

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Holz sa:

Det mest intressanta var hur grymt tätt den sköt trots kalibern, sköt bla orre i topp med den på hyfsade avstånd.

/Mike

Publicerat
3 minutes ago Mad Mike sa:

Det mest intressanta var hur grymt tätt den sköt trots kalibern, sköt bla orre i topp med den på hyfsade avstånd.

/Mike

Häftigt! Den jag hittat är i 30-06, men låter som det kanske kan vara värt att sätta sig i bilen och åka och kika på den irl.

Publicerat
  • Författare
Just now Holz sa:

Häftigt! Den jag hittat är i 30-06, men låter som det kanske kan vara värt att sätta sig i bilen och åka och kika på den irl.

Tycker jag absolut,väldigt välgjorda,Tikkas flaggskepp enligt mig.

/Mike

Publicerat
4 minutes ago Mad Mike sa:

Tycker jag absolut,väldigt välgjorda,Tikkas flaggskepp enligt mig.

/Mike

Topp! Var lite tveksam till kalibern först i så pass kort pipa, men efter denna tråd verkar jag kunna lägga de farhågorna åt sidan. :)

• 1 month later...
Publicerat

Hur går det?

Publicerat

Han har varit som bortblåst sen han börja på nya jobbet, undra om det är slitsamt!! :P

Publicerat

Han kanske redan har sålt bössan...

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Gottfries sa:

Hur går det?

Polisen i sthlm har 12 veckors handläggningstid så någon licens lär jag inte se före slutet av maj :rolleyes:

4 hours ago Galne sa:

Han har varit som bortblåst sen han börja på nya jobbet, undra om det är slitsamt!! :P

Så är det också, det här jobbet är krävande på en helt ny nivå för mig.

/Mike

Publicerat
12 minutes ago Mad Mike sa:

Så är det också, det här jobbet är krävande på en helt ny nivå för mig.

/Mike

Kan tänka mig det, hoppas det är roligt, givande och trivsamt för dig!! :)

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Galne sa:

Kan tänka mig det, hoppas det är roligt, givande och trivsamt för dig!! :)

Vi får se, just nu är jag lite osäker på om jag valt rätt:wacko: väldigt mycket nytt att sätta sig in i på en gång vilket blir korvstoppning så det fastnar bara delar av varje moment i taget...... stressande!

/Mike

Publicerat
Just now Mad Mike sa:

Vi får se, just nu är jag lite osäker på om jag valt rätt:wacko: väldigt mycket nytt att sätta sig in i på en gång vilket blir korvstoppning så det fastnar bara delar av varje moment i taget...... stressande!

/Mike

Vid varje karriärsbyte är det bara att räkna med två hundår innan man är inne i matchen så bara att hålla ut. :thumbsup:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Pyret är hemma? nedskruvad i beståndsdelar just nu men bjuder på en teaser på det fiberoptiska röda kornet nymonterat.

/Mike

20180505_150109.jpg