Publicerat Januari 28, 20188 yr Jo jag vet! Sako Sweden har ljugit sig blåa för mej ngr gånger.. Benelli Cordoba togs inte in i Sverige då den inte laddar om 24 gr plugg tex.. Jag kände mej tvungen att delge Benelli detta då Sako är generalagent för dem.. alla minns väl bråket kring Quaden som hängde sig med i princip all plugg? Sako Sweden " Nej bössorna är korrekta, all världens 22-plugg producenter tillverkar för grov plugg.. bössan är rätt bla bla bla" Ändå fick de själva inse detta när de skulle ha provskjutning med Quaden på Elmia.. hörde ett antal olika förklaringar på varför bössan inte funkade den helgen.. tills de hittade ett fabrikat som bössorna faktiskt laddade om.. Remington har jag för mej.. Då hade detta inte hänt och när kunderna reklamerade så kände de inte till problemet typ. Jag har i snart ett års tid en beställning på en Beretta Victory choke i halv borrning.. den verkar inte finnas heller.. Så jo Sako Sweden är välkända avseende servicenivå
Publicerat Januari 28, 20188 yr 15 minutes ago Hipshot sa: Så jo Sako Sweden är välkända avseende servicenivå När vapenhandlaren jag hjälper ringer dit är det mest "suck och stön" i telefonen... Med garantiärendet på min egen Sako 85 som inte kunde skjuta i åtanke- det kunde nog varit löst på ett mycket smidigare sätt. Dom var så förbannat självgoda och sa jag "nog inte kunde skjuta själv"... "Vi GARANTERAR 5 skott SUB MOA" stod det i destruktionsboken. Jag fick rätt till slut, men det tog ett halvår och kostade en förmögenhet på skott Då Bernt i Hult tappade slutstycket till hans Sako och jag beställde ett nytt ville dom inte sälja ett till mig: Bössan skulle till Finland och få ett nytt slutstycke inpassat. Detta påstod jag att jag nog skulle kunna klara av. Njet- den skulle skickas till fabriken.. Men då vi sa: OK, då skickar vi den- då ville dom plötsligt inte skicka den åt oss för modellen var sålt i Sverige innan dom tog över agenturen. Det är service det... Så det fick Robert i Husqvarna hjälpa oss med. Sen är dom HUTLÖST dyra på reservdelar. Ring och fråga vad 4 blindskruvar till hålen i pipan efter dom öppna riktmedel kostar när man får dom i en plastpåse det står Sjasko Sweden på
Publicerat Januari 28, 20188 yr Detta är en populär post. 2 minutes ago Dansken sa: När vapenhandlaren jag hjälper ringer dit är det mest "suck och stön" i telefonen... Med garantiärendet på min egen Sako 85 som inte kunde skjuta i åtanke- det kunde nog varit löst på ett mycket smidigare sätt. Dom var så förbannat självgoda och sa jag "nog inte kunde skjuta själv"... "Vi GARANTERAR 5 skott SUB MOA" stod det i destruktionsboken. Jag fick rätt till slut, men det tog ett halvår och kostade en förmögenhet på skott Då Bernt i Hult tappade slutstycket till hans Sako och jag beställde ett nytt ville dom inte sälja ett till mig: Bössan skulle till Finland och få ett nytt slutstycke inpassat. Detta påstod jag att jag nog skulle kunna klara av. Njet- den skulle skickas till fabriken.. Men då vi sa: OK, då skickar vi den- då ville dom plötsligt inte skicka den åt oss för modellen var sålt i Sverige innan dom tog över agenturen. Det är service det... Så det fick Robert i Husqvarna hjälpa oss med. Sen är dom HUTLÖST dyra på reservdelar. Ring och fråga vad 4 blindskruvar till hålen i pipan efter dom öppna riktmedel kostar när man får dom i en plastpåse det står Sjasko Sweden på De måste hålla i sina pengar förstår du väl så att Patrik Roman kan stå i deras reklamfilm och tala om för oss att vi har fel när vi tycker att Sako 85 Long Range i 300 Win Mag kass räffelstigning. "I USA jagar man på längre håll och då använder man lättare kulor" Jag ville beställa en Sako 85 Bavarian i 7x64 för några år sen men då var svaret från dem "Vi har aldrig sålt en 7x64 i Sverige". Well, it´s about fucking time then, isn´t it?!!!! Tradigt med företag som är duktiga på att sälja men krånglar när det är nåt problem för kunden. Sälja det kunden frågar efter är ju den enkla biten - det kan nästan vilken idiot som helst klara av. Det är supportbiten som skiljer agnarna från vetet.
Publicerat Januari 28, 20188 yr 9 hours ago exabit sa: Vilken veritabel anstormning från forumet när Svante kritiseras (felaktigt) Tack, då ska jag genast radera min bild av denna inrättning och ser fram emot ett besök om tillfälle ges Bara att hojta till om du är i krokarna så kan vi ta ett besök där. Det är lite som en resa tillbaka i tiden då jag tvivlar på att jag var född då de senast gjorde om inredningen där.
Publicerat Januari 28, 20188 yr OBS: Sako's alla äldre kulgevär håller jag mycket högt- men i min tanke värld slutade dom tyvärr tillverka vapen i och med att dom slutade med Modell 75..
Publicerat Januari 28, 20188 yr Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ruger M77 hawkeye 308 win, inklusive ringar http://www.blocket.se/vi/77286786.htm
Publicerat Januari 28, 20188 yr Vad är den allmänna uppfattningen om dessa Ruger M77? Trycke, slutstycksgång, precision, vikt osv.. MKII? Vad är skillnaden? Är det Rem och Win man ska jämföra dessa med? Tror jag aldrig hållit i en sådan....
Publicerat Januari 28, 20188 yr Detta är en populär post. Rejäla bössor med m98-baserad mekanism. Mauserutdragare och mekanisk utstötare. Kan vara lite 'råa' i slutstycksgång pga gjuten låda och därigenom lite skrovliga ytor. Men mjukar upp sig med tiden. Slutstycksgång skaplig...bättre än t.ex Hva 1600. Mkt bra trelägessäkring som spärrar slagstift mekaniskt. Precision kan variera. Min skjuter bra. Tryckena på M77 är 'amerikanska' dvs ganska släpiga. M77 fanns också med säkring på kolvhals. Annars säkring av 'Win-typ', men som sitter i lådan men som ändå spärrar slagstift mekaniskt. Bättre trycke på M77II. Ännu bättre på Hawkeye. Trycket enkelt för en kompetent smed att bryna till så det blir riktigt skapligt. Rejält kryssmag med ledbart underbeslag. Ingen plast whatsoever. Speciell infästning av främre lådbult i vinkel => lite pickliga att bädda men går med lite tanke och möda (har bäddat min själv med gott resultat). Likaså lite speciellt med delat underbeslag med tre lådskruvar (den tredje i främre kant av varbygeln). Inte helt optimal konstruktion då man måste passa så man inte drar mittenskruven tokhårt. Den kan då lägga 'bananspänning' på lådan. Drar man med måtta är det vanligen inget problem. Eller så helbäddar man lådan, så att alla skruvarna 'stummar'
Publicerat Januari 30, 20188 yr Ruger m77 308win Rsi helstock! Grymt smidig, lätt och så skjuter den bra. Den bössa jag ångrar mest att jag sålde...
Publicerat Januari 30, 20188 yr På 2018-01-28 at 09:40 Hipshot sa: Jo jag vet! Sako Sweden har ljugit sig blåa för mej ngr gånger.. Benelli Cordoba togs inte in i Sverige då den inte laddar om 24 gr plugg tex.. Jag kände mej tvungen att delge Benelli detta då Sako är generalagent för dem.. alla minns väl bråket kring Quaden som hängde sig med i princip all plugg? Sako Sweden " Nej bössorna är korrekta, all världens 22-plugg producenter tillverkar för grov plugg.. bössan är rätt bla bla bla" Ändå fick de själva inse detta när de skulle ha provskjutning med Quaden på Elmia.. hörde ett antal olika förklaringar på varför bössan inte funkade den helgen.. tills de hittade ett fabrikat som bössorna faktiskt laddade om.. Remington har jag för mej.. Då hade detta inte hänt och när kunderna reklamerade så kände de inte till problemet typ. Jag har i snart ett års tid en beställning på en Beretta Victory choke i halv borrning.. den verkar inte finnas heller.. Så jo Sako Sweden är välkända avseende servicenivå Jo tack, jag har också stångats med dom ett antal gånger i olika ärenden. Mer arroganta människor får man leta efter.
Publicerat Januari 31, 20188 yr Detta är en populär post. Ruger hawkeye i 338fed med boyds laminat.. Har varit min åtel bössa med en zeiss 2,5-10x50. Men efter allt snack om gtg blev jag tvungen å skruva på en lite Leupold som låg i skåpet. Tror den får vara så nästa säsong..
Publicerat Januari 31, 20188 yr Författare Ser riktigt smidigt ut! Jag har nog bestämt mig för att köpa ett Steiner 2-8x42 och toppa nya bössan med. /Mike
Publicerat Januari 31, 20188 yr Har haft en steiner 1,6-8x42 nighthunter extrem på bössan ett tag men den åkte.. tung och jag kom aldrig överens med belysningen och belysningsvredet. Så zeissen åkte på igen.
Publicerat Januari 31, 20188 yr Hade själv valt helia 5 1,6-8x42. Finns med blånerad ståltub för den som gillar sånt.
Publicerat Januari 31, 20188 yr Författare 13 minutes ago sidelock sa: Hade själv valt helia 5 1,6-8x42. Finns med blånerad ståltub för den som gillar sånt. Nja blir ingen Helia då den väger mer,är längre och är 8000 dyrare, ståltubar göre sig icke besvär /Mike
Publicerat Januari 31, 20188 yr Författare 38 minutes ago calle sa: Har haft en steiner 1,6-8x42 nighthunter extrem på bössan ett tag men den åkte.. tung och jag kom aldrig överens med belysningen och belysningsvredet. Så zeissen åkte på igen. Nighthuntern är inte heller intressant av samma skäl som ovan, framförallt är den tung och dyr. Jag är sugen på Rangerserien. /Mike
Publicerat Januari 31, 20188 yr 31 minutes ago Mad Mike sa: Nighthuntern är inte heller intressant av samma skäl som ovan, framförallt är den tung och dyr. Jag är sugen på Rangerserien. /Mike Kikade i en Steiner Ranger på Kjells i Götene i torsdags, ujuj den var inge otrevlig alls den där.
Publicerat Februari 1, 20188 yr 18 hours ago Mad Mike sa: Ser riktigt smidigt ut! Jag har nog bestämt mig för att köpa ett Steiner 2-8x42 och toppa nya bössan med. /Mike Ett sådant har jag haft, klicken var väldigt dåliga
Publicerat Februari 1, 20188 yr Så @Mad Mike, nu har jag varit förbi Svante. Fick som vanligt ett väldigt trevligt bemötande och de plockade bl.a. fram en riktigt fin Sako L591 Lyx i 308 när jag frågade om de fått in något kul. De hade faktiskt en Ruger M77 helstock inne men den var i 30-06 (troligtvis var säkringen defekt också då den inte låste slutstycket i bakre läget). Men förstår varför du suktar efter en dylik. Riktigt mysig att hantera! Det enda som jag annars tror skulle uppfylla din spec. var en rätt fin Remington Seven i 308 med öppna riktmedel och trästock (dock saknades själva siktet som ska sitta på den bakre rampen men rampen var på plats så är nog en baggis att ordna). Den var faktiskt också rätt smutt i hanteringen. De hade även en utan öppna men den var mer sliten. Sen klämde jag mer på en vanlig M77 de hade inne och de är banne mig schyssta asså! Skulle absolut inte banga en om det dök upp en till rätt pris. Så du får nog planera in din Torsbotripp ändå.
Publicerat Februari 1, 20188 yr En sauer 404 i helstock är ju inte fy skam heller, men vi pratar lite halvstor prislapp där.. Prov klämde på en i Götene...
Publicerat Februari 1, 20188 yr Författare 56 minutes ago Holz sa: Så @Mad Mike, nu har jag varit förbi Svante. Fick som vanligt ett väldigt trevligt bemötande och de plockade bl.a. fram en riktigt fin Sako L591 Lyx i 308 när jag frågade om de fått in något kul. De hade faktiskt en Ruger M77 helstock inne men den var i 30-06 (troligtvis var säkringen defekt också då den inte låste slutstycket i bakre läget). Men förstår varför du suktar efter en dylik. Riktigt mysig att hantera! Det enda som jag annars tror skulle uppfylla din spec. var en rätt fin Remington Seven i 308 med öppna riktmedel och trästock (dock saknades själva siktet som ska sitta på den bakre rampen men rampen var på plats så är nog en baggis att ordna). Den var faktiskt också rätt smutt i hanteringen. De hade även en utan öppna men den var mer sliten. Sen klämde jag mer på en vanlig M77 de hade inne och de är banne mig schyssta asså! Skulle absolut inte banga en om det dök upp en till rätt pris. Så du får nog planera in din Torsbotripp ändå. Bara för att förtydliga så det var inte i mellanläget slutstycket gick att öppna utan i det allra bakersta? /Mike
Publicerat Februari 1, 20188 yr Just now Mad Mike sa: Bara för att förtydliga så det var inte i mellanläget slutstycket gick att öppna utan i det allra bakersta? /Mike Nopp, det var bakersta. Testade flera gånger och jämförde med en annan M77 de hade inne.
Publicerat Februari 1, 20188 yr Författare Just now Holz sa: Nopp, det var bakersta. Testade flera gånger och jämförde med en annan M77 de hade inne. Helskumt...säkringen är rätt solid på den bössan, inte utan att jag blir nyfiken att skruva isär och titta, det sura med M77 idag är att delar inte är så lätt att hitta längre. /Mike
Publicerat Februari 1, 20188 yr 6 minutes ago Mad Mike sa: Helskumt...säkringen är rätt solid på den bössan, inte utan att jag blir nyfiken att skruva isär och titta, det sura med M77 idag är att delar inte är så lätt att hitta längre. /Mike Var rätt förvånad också men ville inte börja rota för mycket där i butiken. Vet inte riktigt hur den säkringen fungerar så jag funderade på om den inte gick över ordentligt mellan det mellersta och det bakre läget men jag upplevde helt klart att den gick till sitt ändläge där bak...!?
Publicerat Februari 1, 20188 yr Författare Vad som låser slutstycket och avtryckaren på en M77 är ett fjäderbelastat stift så om inte slutstycket är låst så är inte avtryckaren säkrad heller....således är endast slagstiftet säkrat. /Mike