Publicerat Februari 3, 20188 yr 3 minutes ago Ryberget sa: Amen vafan!! Här följer man troget tråden och hoppas att det ska bli en ny Rävracertråd... och så går du och hittar det du vill ha?!?! Grattis till köpet och hoppas att ni kommer trivas bra ihop Han är en klåpare Lille Mikael men han lär sig.. ge honom några år så tar det sig ska du se
Publicerat Februari 3, 20188 yr Författare Detta är en populär post. 2 hours ago Holz sa: Får gratulera. Låter som du fick ett bra pris på den. Förstår nu också varför du fastnat för just den modellen. Hoppas du får till de återstående punkterna på dem. Glöm bara inte att dokumentera och presentera framskridandet här. Edit: Då jag också hittat en helstock i 30-06 med kort pipa (50 cm.) som väckt en del ha-begär så skulle jag gärna ta del av dina tankar och resonemang kring just detta. Får börja med att tacka för allas glada kommentarer och intresse. Mina tankar om vapenval då, jag har under många år släpat runt på långa bössor, tunga bössor,benstöd,ljuddämpare, lasermätare, baksäck,tunga klumpiga kikarsikten m,m Iofs mycket välskjutande, allt som lossats skott mot har dött, ibland på väldigt långa håll. Av någon anledning så har jag under det senaste året tröttnat på osmidigheten av all tyngd och utrustning och börjat längta tillbaks till det enkla, lätta och smidiga. En lätt bössa,en kniv och en handkikare- det gör underverk för mobiliteten. Att jag nämnde helstock var inte för konceptet i sig utan för att det är så europeiska vapen har byggts för att bli korta och smidiga, jänkarna karbinalternativ har aldrig slagit igenom i Europa förrän nu på senare år.De flesta lättviktskarbiner som säljs idag har dock inga öppna riktmedel. Angående öppna riktmedel så kommer denna bössa att användas på drevjakt, på trånga pass är sådana överlägsen optik då inget ger så stort synfält som just öppna riktmedel och som gammal hageltävlingsskytt så vet jag att vid små skjutgluggar och snabba mål kommer all form av optik att vara hämmande, man blir snabbare med öppna. Vidare om man blir placerad på ett tätt och trångt pass så blir det sjukt jobbigt att stå i färdigställning med optikförsedd standardstudsare med ljuddämpare som väger över 4 kilo under lång tid, man blir trött, man stelnar och när budet väl kommer är man ingen bra skytt. Således så är jag på väg mot en mer mångsidig vapengarderob där såväl långhållsegenskaper som närstrid i tätningar tillgodoses. /Mike
Publicerat Februari 4, 20188 yr 10 hours ago Mad Mike sa: Nu till frågan hur jag bäst åtgärdar felen? Skaffa ett nytt stålbeslag till helstockens avslut eller vilket jag mer börjar fundera på, såga av en del av helstocken med avslut i något svart träslag, då får vi typ semi karbin ungefär som remington 660 såg ut. /Mike Jag hade gått på ett nytt beslag till helstocken. Om man nu har jagat runt efter en sådan och hittat en så känns det lite fel att kapa. Då hade man ju lika gärna kunnat ta vilken 77:a som helst och gått lös med bågfilen, eller? /Patrik
Publicerat Februari 4, 20188 yr Kul att du hittade den Jag håller dock med om att det vore trist att kapa en helstock, fixa ett nytt beslag.
Publicerat Februari 4, 20188 yr Författare 1 hour ago Patrik L sa: Jag hade gått på ett nytt beslag till helstocken. Om man nu har jagat runt efter en sådan och hittat en så känns det lite fel att kapa. Då hade man ju lika gärna kunnat ta vilken 77:a som helst och gått lös med bågfilen, eller? /Patrik 77:or med öppna riktmedel växer inte på träd, Svante hade nog mellan 5-10 rugrar på hyllan , endast denna hade öppna riktmedel. Men jag förstår vad ni menar, bössan är speciell på sitt sätt. /Mike
Publicerat Februari 4, 20188 yr Författare Spare parts till Ruger M77 är inte lätt att hitta, jag hittar inget framstocksbeslag för RSI modellen hur jag än letar,kanske någon här är bättre? Dock har jag laborerat lite i paint med hur den skulle se ut som karbinversion och jag tror det kan bli riktigt bra faktiskt. Då RSI modellen har ett främre korn med ett ett band som omsluter hela mynningen så kommer det bli framträdande, i nuvarande lösning så är det helt dolt under helstocken, då vapnet även har svart bakkappa och pistolgreppsrosett så kommer ett svart avslut på framstocken att harmoniera bra. Jag tror inte alls att det kommer se konstigt ut utan tvärtom får den ett ganska uppkäftigt utseende, om inget framstocksbeslag går att hitta kommer det bli lösningen. Vidare kommer rött fiberoptiskt korn beställas i veckan, liksom Warne snabbfästen för rugers spår i lådan(slipper klackar och skit i vägen för de öppna) samt ett Timneytrycke att beställas. /Mike
Publicerat Februari 4, 20188 yr Du kan inte göra en customavslutning på helstocken i ebenholz istället för metallbeslaget? Hade varit lite coolt med en hint av en snabeln på en riktigt svart, högblank bit ebenholz... lite åt Sako 85 bavarisn carbine, fast kanske lite mer subtil... https://www.sako.se/p/sako-85_sako-85-bavarian-carbine/22.product
Publicerat Februari 4, 20188 yr 1 minute ago TekDr sa: Du kan inte göra en customavslutning på helstocken i ebenholz istället för metallbeslaget? Hade varit lite coolt med en hint av en snabeln på en riktigt svart, högblank bit ebenholz... lite åt Sako 85 bavarisn carbine, fast kanske lite mer subtil... https://www.sako.se/p/sako-85_sako-85-bavarian-carbine/22.product Ser du inte den är på tok för stor ? Ser ju för Teufelich ut....
Publicerat Februari 4, 20188 yr Just now Dansken sa: Ser du inte den är på tok för stor ? Ser ju för Teufelich ut.... Jo därav att jag skrev att den skulle va lite mer subtil... Det räcker ju med en hint av en snabel. Sako har ju tryckt på ett stort svart ollon längst fram på bössan i sann vulgotysk stil... men det var en bild som funkar för att visa en tanke...
Publicerat Februari 4, 20188 yr Då behöver jag inte nämna att pistolgreppet också är oproportionerligt mycket för stort på den modellen
Publicerat Februari 4, 20188 yr Författare 39 minutes ago Dansken sa: Gott med lite brainstorming Just den där kommer inte funka då ruger valt en avslutning av kolvträt framtill med en fas och den yttersta delen är för tunn för att dra en skruv framifrån, deras beslag sitter med en skruv underifrån. Men nu när dansken hittat hit kanske jag inte ska ge upp hoppet än om en lösning, jag rotade i mina egna gömmor och se på fan om jag inte hittade något som kanske går att göra något med! Detta är nog rätt lika originalet och med lite flyt kanske dansken har några till modeller? Lösningen med helstocksavslut i ebenholtz låter också trevligare än att såga av den....undrar bara varför jag inte tänkte på det själv /Mike
Publicerat Februari 5, 20188 yr En bra 'metallarbetare' borde ju kunna göra en kopia av originalet i stål? Men det kostar väl en del såklart.
Publicerat Februari 5, 20188 yr 10 hours ago TekDr sa: Sako har ju tryckt på ett stort svart ollon längst fram på bössan i sann vulgotysk stil... men det var en bild som funkar för att visa en tanke... Passar väl utmärkt, klart Mike ska ha ett vulgoollon på bössan
Publicerat Februari 5, 20188 yr Custom-ollon längst fram med weaverfäste för taktisk lampa Fyller knoppen någon funktion? Hursomhelst så ska en helstock vara helstock
Publicerat Februari 5, 20188 yr New England Custom har väl gjort siktet till RSI? I så fall kanske de kan assistera. De har ju något på hemsidan som inte är samma modell som på dina bilder men ett mail kan ju inte skada. Infästningen med en skruv under är lite liknande.
Publicerat Februari 5, 20188 yr Författare 2 hours ago LGH sa: New England Custom har väl gjort siktet till RSI? I så fall kanske de kan assistera. De har ju något på hemsidan som inte är samma modell som på dina bilder men ett mail kan ju inte skada. Infästningen med en skruv under är lite liknande. Supertack för länken! kanske blir en hel godispåse med grejor för Dansken att gå loss på framöver /Mike
Publicerat Februari 6, 20188 yr En GTG åt någon annan? https://www.blocket.se/sodermanland/Ruger_M77___Aimpoint_77784623.htm?ca=11&w=3
Publicerat Februari 6, 20188 yr Författare 51 minutes ago TekDr sa: En GTG åt någon annan? https://www.blocket.se/sodermanland/Ruger_M77___Aimpoint_77784623.htm?ca=11&w=3 Riktigt fin. Det där är en M77 mark 1 då den här kolvhalssäkring eller tang safety och således lite äldre men även mer välgjord. /Mike
Publicerat Februari 7, 20188 yr Författare Warne quick detach ringar beställt samt ställbart timneytrycke,rött fiberoptiskt korn och ny snabbare slagstiftsfjäder. /Mike
Publicerat Februari 7, 20188 yr 9 minutes ago Mad Mike sa: Warne quick detach ringar beställt samt ställbart timneytrycke,rött fiberoptiskt korn och ny snabbare slagstiftsfjäder. /Mike Varför ny snabbare slagstiftsfjäder? Trodde det mest var ett tilltag för att få skarpskyttebössor att skjuta än bättre...!?
Publicerat Februari 8, 20188 yr 6 hours ago Mad Mike sa: Warne quick detach ringar beställt samt ställbart timneytrycke,rött fiberoptiskt korn och ny snabbare slagstiftsfjäder. /Mike Slopa Timneytrycket - med en fin nålfil och ett bryne kan du få till orginaltrycket minst lika bra själv. Enda skillnaden att du inte kan justera din avtryckarvikt i efterhand.
Publicerat Februari 8, 20188 yr Författare 13 hours ago Holz sa: Varför ny snabbare slagstiftsfjäder? Trodde det mest var ett tilltag för att få skarpskyttebössor att skjuta än bättre...!? Grejen var den att den bara kostade en hundring och då det redan börjar bli tunnsått med spare parts till M77 så fick den åka med på samma nota /Mike