Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T1x

Featured Replies

Publicerat
18 minutes ago 19Henke94 sa:

Vad är det som är de dåliga egenskaperna med att den har en lång låda?  

Lite som att köpa en bil med en v4-motor, bara för att upptäcka att det sitter en v12 under huven - fast bara topplock över 4 cylindrar...... 

T

• Svar 158
  • Visningar 28,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• *skådar Jaktsidan förvandlas till Robsoft framför mina egna ögon* Lätt forumets sämsta tråd.

• Mike, har din Fleshlight kleggat ihop? Det finns fler att köpa

• Ok - fakta i målet....... Tikka är en lågprisproducent. Inte bra, inte bäst - acceptabel. I brist på annat, acceptabel. Något man hålls med om man måste men lämnar så fort man kan. Givet det

Posted Images

Publicerat
28 minutes ago 19Henke94 sa:

Som att köpa en  bil med en v4 motor i bara för att upptäcka att det sitter en v12 i bilen. Fast med topplock över de sista 4 cylindrarna. "Då kan man ju använda samma kaross till alla modellerna...." 

T

Publicerat
18 minutes ago MarkusR sa:

De flesta är nog positiva, det är bara en ovanligt hög koncentration av tjurigt gubbgriniga stötar här.

Eller se det som att det finns människor som inte uppskattar om en producent utgår från att deras kunder är retarderade till en begåvningsnivå dit daggmaskar brukar räknas. 

Bara gör att de presenteras som nytt behöver det vara vare sig bra eller vettigt. 

T

Publicerat
33 minutes ago 19Henke94 sa:

Jag vänder gärna på frågan.

Vad är det man tror sig kunna träna med en 22:a som ger ett mervärde för det centralantända vapnets användning?

Rekylupptagning...njae

Avfyrningsteknik....går precis lika bra med torravfyrningar i det centralantända.

Skjutteknik då vapnet är fullvuxet....vadå fullvuxet,det är rejält mycket lättare än T3.

Jaktliga egenskaper då det är fullvuxet.....ja jag känner då inte många som jagar med 22 lr under former som kräver frihandsskytte utan tvärtom och vad tillför ett fullvuxet vapen skjuttekniskt när stödpunkter tas?

/Mike

Publicerat
4 minutes ago pmt sa:

Eller se det som att det finns människor som inte uppskattar om en producent utgår från att deras kunder är retarderade till en begåvningsnivå dit daggmaskar brukar räknas. 

Bara gör att de presenteras som nytt behöver det vara vare sig bra eller vettigt. 

T

Missförstå mig rätt, jag hör definitivt till de gubbgriniga som inte uppskattar denna nya "finess" från Tikka, däremot har jag något större förståelse för att det är lov att tycka olika.

Publicerat
10 minutes ago MarkusR sa:

Missförstå mig rätt, jag hör definitivt till de gubbgriniga som inte uppskattar denna nya "finess" från Tikka, däremot har jag något större förståelse för att det är lov att tycka olika.

Uppskatta olika är mänskligt....

Men att bli lurad är bara korkat. Dumhet definierade Einstein som att göra samma sak och förvänta sig ett annat resultat. Jag skulle säga att det är att låta sig luras av en produktionsingjörs och reklamavdelnings kostnadsbepsarande skitsnack.

Det här är inte produktutveckling, det här är rent lurendrejeri eftersom man inser att ens kunder är fåntrattar som kan fås att köpa konserverad gröt. När en marknadsavdelning skrattar ska man vara extremt försiktig med sin plånbok.

T

Publicerat

Du utgår från att man per automatik blir lurad, jag tror däremot att en hel del kan göra ett medvetet val och tycka att fördelar överväger nackdelar. Om man exempelvis har en T3a i ett fancypancy chassie och vill skjuta korthållsfält med samma stock, (jag har ingen aning om det finns magasinslösning för det) Precis som att man köper en 22lr växelsats till sin STR, det är också en inihelvete klumpig 22a, om man bara ser det som en 22a. Har man båda på målskyttelicens är det inte ett problem med vapengarderoben.

Publicerat
2 hours ago pmt sa:

Som att köpa en  bil med en v4 motor i bara för att upptäcka att det sitter en v12 i bilen. Fast med topplock över de sista 4 cylindrarna. "Då kan man ju använda samma kaross till alla modellerna...." 

T

Förstår inte riktigt liknelsen :blink: Kan inte så mycket om motorer så det kanske är därför....
Köper man en 22a, så fattar jag inte varför man skulle bli besviken för att kolven även passar till en 22-250 mekanism.
Jag undrar om det har någon negativ inverkan på precisionen eller mekanismen ?

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Mad Mike sa:

Vad är det man tror sig kunna träna med en 22:a som ger ett mervärde för det centralantända vapnets användning?

Rekylupptagning...njae

Avfyrningsteknik....går precis lika bra med torravfyrningar i det centralantända.

Skjutteknik då vapnet är fullvuxet....vadå fullvuxet,det är rejält mycket lättare än T3.

Jaktliga egenskaper då det är fullvuxet.....ja jag känner då inte många som jagar med 22 lr under former som kräver frihandsskytte utan tvärtom och vad tillför ett fullvuxet vapen skjuttekniskt när stödpunkter tas?

/Mike

I min världsåskådning ska en 22lr vara liten och lätt, men så är jag bara 169cm och jagar huvudsakligen i fjällen.

I vart fall jag skjuter oftast stående eller knästående gärna med stavar då det långt ifrån alltid funkar eller ens är nödvändigt att lägga sig ned. Tycker det fungerar bra med en liten och lätt bössa men det hänger ju också på hur mycket man övar :)

Allt skytte är bra, men träna med 22an ersätter inte träningen med de andra bössorna vare sig den är fullvuxen eller inte. 

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Rekylupptagning...njae

/Mike

Det bästa är helt klart att träna med sitt klass 1 vapen, Men jag tror iallafall man får något bättre träning om du även tränar med en 22a som är väldigt  lik den klass 1 studsare du primärt jagar med. 
Så har man en t3a sen innan borde ju en sådan här vara ganska kul att stå och plinka med samma stock och samma trycke.
Personligen skjuter bättre med en fullvuxen bössa som passar än vad jag gör med den 22an som jag har idag som är av dvärg modell.
Tycker iallafall det var en ganska kul nyhet. En mellan pris 22a som kan locka de som inte vill lägga 10-15 papp för en 22lr men ändå vill ha något som funkar.

Jag undrade mest vad som är så dåligt med den iom att många sågar den rakt av. 

Publicerat

Så bössan retar gammgubbarna...nu gillar jag den ÄNNU mer. :biggrin:

Publicerat

Var faktiskt rejält sugen på en innan den här tråden kom upp.... Trodde att det skulle vara en ny "vanlig" 22a av tikka till ett lägre pris än Quad...

Det är det iofs men känner att denna tråd med info gav en hel del smolt i bägaren. MEN, den kanske är rätt för mig och jag kanske är precis så korkad som Tikkas utvecklingsavdelning hoppas :D (kanske ännu mer korkad då jag är totalt ointresserad av att kitta den)

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Abex sa:

Var faktiskt rejält sugen på en innan den här tråden kom upp.... Trodde att det skulle vara en ny "vanlig" 22a av tikka till ett lägre pris än Quad...

Det är det iofs men känner att denna tråd med info gav en hel del smolt i bägaren. MEN, den kanske är rätt för mig och jag kanske är precis så korkad som Tikkas utvecklingsavdelning hoppas :D (kanske ännu mer korkad då jag är totalt ointresserad av att kitta den)

Ungefär så tänkte jag vid första anblick, föreställde mig ungefär en Quad i annan kostym och pris. Nå, iofs har ju ingen av oss känt på en ännu. 

Publicerat

Vissa vill ha ananas på pizza också. Vi alla är olika, 

Skämt åsido, om man tänker lite på hur världen fungerar.. Vi är designade till att bli nyfikna av nåt nytt som vi är intresserade av. Många ggr utan att tänka efter egentligen varför.. Det är lite så jag känner med denna Tikka, jag är inte intresserad personligen (har en bättre 22:a i skåpet) då den erbjuder inget av värde för mig. Ja visst är det roligt att ha en massa kolvar att välja mellan, men man kan ju köpa en bra kolv till vilken 22:a som helst. Kommer den att skjuta bra? Troligtvis.. Kommer den att skjuta bättre än nån annan bössa i samma prisklass? Troligtvis inte.. Den är egentligen inte ny, kunde lika gärna ha kommit ut för 20 år sen. Det är liksom en helt vanlig 22:a, med möjligheter att byta kolv med våran vanligaste jaktstudsare, varken mer eller mindre.

Publicerat
2 hours ago 19Henke94 sa:

Det bästa är helt klart att träna med sitt klass 1 vapen, Men jag tror iallafall man får något bättre träning om du även tränar med en 22a som är väldigt  lik den klass 1 studsare du primärt jagar med. 
Så har man en t3a sen innan borde ju en sådan här vara ganska kul att stå och plinka med samma stock och samma trycke.
Personligen skjuter bättre med en fullvuxen bössa som passar än vad jag gör med den 22an som jag har idag som är av dvärg modell.
Tycker iallafall det var en ganska kul nyhet. En mellan pris 22a som kan locka de som inte vill lägga 10-15 papp för en 22lr men ändå vill ha något som funkar.

Jag undrade mest vad som är så dåligt med den iom att många sågar den rakt av. 

Rent precisionstekniskt så tror jag Tikka T1 varken skjuter bättre eller sämre än någon annan 22:a men jag begriper mig inte överhuvudtaget på vad som skulle vara så revolutionerande bättre än andra 22:or?

I Tikkas produktblad står det "Tikka T1x MTR(Multi Task Rimfire....hur djupt tittade dom i finlandiaflaskan på reklamavdelningen innan den förkortningen kom till?) has been designed from the ground up" vilket skämt då inget nytt revolutionerande konstruerats,dom har utgått från en redan befintlig T3 kolv och en befintlig T3 låda,kortat ner lådan i överkant och monterat en befintlig rimfirelösning på deras befintliga slutstyckshandtag och styrhylsa. Vad som är nytt är 10skottsmagasinet och underbeslaget i plast......

"Personligen skjuter bättre med en fullvuxen bössa" då utgår jag från att du har en T3 superlight då T1x väger 2.5-2.6kilo annars faller den liknelsen.En vanlig T3 väger minst ett halvkilo mer och bör då inte vara utrustad med ljuddämpare eller särskilt tung kikare om någon liknelse skall upplevas.

Slutstycket på T1x har dels kortare öppningsvinkel samt kortare utväxling än ett standard T3 slutstycke så omladdningsmomenten är helt olika varandra.

Så vad ska ge liknelsen?? Kolvlängden kan omöjligt vara en avgörande faktor, pistolgreppet eller framstocken kan omöjligt vara en avgörande faktor, det sista som återstår är avtrycket ja det är det enda som exakt identiskt och om avtrycket är en så avgörande faktor för användande av vapen så förutsätter jag att inga andra vapen än Tikka finns i din garderob;)

Begreppet Crossover barrel (ett ord som närmast borde höra hemma på en Drag Show)måste ha kommit till vid samma sittning med finlandiaflaskan som MTR begreppet och är bara ett påhittat ord utan innebörd,det är en helt vanlig pipdjävel.

Hela konceptet är en orgie i cool namedropping för aningslösa konsumenter som faller som käglor för allt som kommer ut från tikkafabriken ,för Tikka är det bästa som uppfunnits sedan flytande smör kom ut på marknaden.

Men jag skiter i vilket för jag är helt säker på att Sako Sweden redan har förhandsorder på tusentals T1:or och alla vapenhandlare vet att bara dom packar upp bössorna och ställer fram dom så säljer dom sig självt.........otroligt nog.

/Mike

Publicerat
8 minutes ago Mad Mike sa:

Rent precisionstekniskt så tror jag Tikka T1 varken skjuter bättre eller sämre än någon annan 22:a men jag begriper mig inte överhuvudtaget på vad som skulle vara så revolutionerande bättre än andra 22:or?

I Tikkas produktblad står det "Tikka T1x MTR(Multi Task Rimfire....hur djupt tittade dom i finlandiaflaskan på reklamavdelningen innan den förkortningen kom till?) has been designed from the ground up" vilket skämt då inget nytt revolutionerande konstruerats,dom har utgått från en redan befintlig T3 kolv och en befintlig T3 låda,kortat ner lådan i överkant och monterat en befintlig rimfirelösning på deras befintliga slutstyckshandtag och styrhylsa. Vad som är nytt är 10skottsmagasinet och underbeslaget i plast......

"Personligen skjuter bättre med en fullvuxen bössa" då utgår jag från att du har en T3 superlight då T1x väger 2.5-2.6kilo annars faller den liknelsen.En vanlig T3 väger minst ett halvkilo mer och bör då inte vara utrustad med ljuddämpare eller särskilt tung kikare om någon liknelse skall upplevas.

Slutstycket på T1x har dels kortare öppningsvinkel samt kortare utväxling än ett standard T3 slutstycke så omladdningsmomenten är helt olika varandra.

Så vad ska ge liknelsen?? Kolvlängden kan omöjligt vara en avgörande faktor, pistolgreppet eller framstocken kan omöjligt vara en avgörande faktor, det sista som återstår är avtrycket ja det är det enda som exakt identiskt och om avtrycket är en så avgörande faktor för användande av vapen så förutsätter jag att inga andra vapen än Tikka finns i din garderob;)

Begreppet Crossover barrel (ett ord som närmast borde höra hemma på en Drag Show)måste ha kommit till vid samma sittning med finlandiaflaskan som MTR begreppet och är bara ett påhittat ord utan innebörd,det är en helt vanlig pipdjävel.

Hela konceptet är en orgie i cool namedropping för aningslösa konsumenter som faller som käglor för allt som kommer ut från tikkafabriken ,för Tikka är det bästa som uppfunnits sedan flytande smör kom ut på marknaden.

Men jag skiter i vilket för jag är helt säker på att Sako Sweden redan har förhandsorder på tusentals T1:or och alla vapenhandlare vet att bara dom packar upp bössorna och ställer fram dom så säljer dom sig självt.........otroligt nog.

/Mike

Du är så skönt göbbgrinig vännen :thumbsup:

Jag håller med dig i sak, trots det tror jag att många kommer att köpa och vara nöjda. Det behöver inte vara en dålig bössa bara för att vi konservativa surkukar tycker det är provocerande marknadsföring och att den inte tillför något nytt. 

Publicerat
2 minutes ago MarkusR sa:

Du är så skönt göbbgrinig vännen :thumbsup:

Jag håller med dig i sak, trots det tror jag att många kommer att köpa och vara nöjda. Det behöver inte vara en dålig bössa bara för att vi konservativa surkukar tycker det är provocerande marknadsföring och att den inte tillför något nytt. 

Skjuter gör den säkert,den hade nog skjutit lika bra även om dom valt en 338LM låda att utgå ifrån.

För egen del köper jag ingen,jag kommer heller inte köpa någon skåpbil enbart för att transportera mig till korvkiosken även om den har samma däck och ratt som min personbil och därmed liknande körkänsla;)

/Mike

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago exabit sa:

Mike, har din Fleshlight kleggat ihop? Det finns fler att köpa :tongue:

Mike är nog av gamla stammen som föredrar hederlig ståltermos med makaroner :P

Publicerat
22 minutes ago exabit sa:

Mike, har din Fleshlight kleggat ihop? Det finns fler att köpa :tongue:

Nja jag väntar på att Tikka ska komma ut med en  Fl Tx MIS i BOE  vad förkortningarna står för får du klura ut själv:P

/Mike

Publicerat

Skämt åsido har även jag blivit äldre och klokare och bara skakar på huvudet över dagens massproducerade junk. Fick "Interjakt-tidningen" i nån Svensk Jakt för ett tag sedan, och däri fanns inte ett enda kulvapen som inte hade en svart plaststock! Var är världen på väg, liksom???

Jag är också lack men har slutat bry mig. Tror jag.

Publicerat
8 hours ago Mad Mike sa:

Rekylupptagning...njae

/Mike

Pursch på kanin? ?

Publicerat
7 hours ago MarkusR sa:

Du utgår från att man per automatik blir lurad, jag tror däremot att en hel del kan göra ett medvetet val och tycka att fördelar överväger nackdelar. Om man exempelvis har en T3a i ett fancypancy chassie och vill skjuta korthållsfält med samma stock, (jag har ingen aning om det finns magasinslösning för det) Precis som att man köper en 22lr växelsats till sin STR, det är också en inihelvete klumpig 22a, om man bara ser det som en 22a. 

Jo, men i ett systemvapen är det the highest bidder som måste få bestämma. Då finns det en logik i att ha en 22LR i en fullstor mekanism. Även om den logiken är påtvingad rent juridiskt/politiskt.

Men på en ren 22a ha ett underbeslag som är avsett till ngt som är knappa 70mm långt för att hantera den minsta av våra praktiskt sett användbara kalibrar som är 15mm lång är inget annat än 55mm dumhet.

7 hours ago MarkusR sa:

Har man båda på målskyttelicens är det inte ett problem med vapengarderoben.

Även målskyttarna kan sitta trångt i det ety även de ha en garderob  praktiken.....

6 hours ago 19Henke94 sa:

Förstår inte riktigt liknelsen :blink: Kan inte så mycket om motorer så det kanske är därför....
Köper man en 22a, så fattar jag inte varför man skulle bli besviken för att kolven även passar till en 22-250 mekanism.
Jag undrar om det har någon negativ inverkan på precisionen eller mekanismen ?

Ok, så här då....

Din fru har skostorlek 37.

Du har skostorlek 41

Du köper tre par stövlar så att du, din fru och din morbror (som dog för tre år sedan) ska kunna använda likadana stövlar. Praktiskt om din fru sliter ut den högra och du den vänstra..... Då kan ni ju i alla fall ha kompletta par på er......

4 hours ago 19Henke94 sa:

Just det brukar vara ett mycket säkert tecken på en lite osund skjutteknik.... Att man måste skjuta med just X, har man inte X åker skyttet ner i källaren. Vill man upprätthålla en sund teknik bör man om du frågar mig öva till inte ringa del med ett annat vapen med. För att undvika att skjuttekniken degenererar....

4 hours ago 19Henke94 sa:

Det är ju nu inte så att det saknas allternativ till nått "vuxet" i den klassen om det är vad du vill ha.

2 hours ago Fredde_piteå sa:

Jag vill ha den stora lilla lurendrejar Tikkan, sen skiter jag i allt annat, simple as that. Tror inte jag är ensam att tänk så heller.

Ensam? Nej det är du absolut inte..... Och det är det som är så tragiskt....... Men den köps för att det är en Tikka, och en Tikka är aldrig fel - typ. Lite som alla dessa Winchester Commemorative modeller som dyker upp i parti och minut som alla tror är värdefulla. Den tragiska sanningen är att de är som regel värda långt mindre än basmodellen de bygger på. Just för att de var och är en ren marknadsföringsgimmick utan något som helst bestående värde. Som jultallrikar......

Jag tycker det är illaluktande och tragiskt att kapitalisera på ett marknadsvärde på det här viset, och jag hoppas innerligt att det slår tillbaka på Sako på sikt. Även om jag är övertygad om att det är en bra affär för $ako på kort sikt.

Mitt tips (och en annan gammal surkarts med för den delen) - räkna inte med ett vettigt andrahandsvärde på lite sikt.

/T