Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T1x

Featured Replies

Publicerat
26 minutes ago exabit sa:

Var är världen på väg, liksom???

Dit den alltid varit på väg..... 50% av befolkningen är dummare än genomsnittet. Det är 5 miljoner i Sverige. Det finns mao en ganska stor marknad som du kan utnyttja om du nu vill det. Som regel vill aktieägarna att du vill det.

Vanlig hederlig marknadslogik.

/T

• Svar 158
  • Visningar 28,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• *skådar Jaktsidan förvandlas till Robsoft framför mina egna ögon* Lätt forumets sämsta tråd.

• Mike, har din Fleshlight kleggat ihop? Det finns fler att köpa

• Ok - fakta i målet....... Tikka är en lågprisproducent. Inte bra, inte bäst - acceptabel. I brist på annat, acceptabel. Något man hålls med om man måste men lämnar så fort man kan. Givet det

Posted Images

Publicerat
9 minutes ago pmt sa:

Ensam? Nej det är du absolut inte..... Och det är det som är så tragiskt....... Men den köps för att det är en Tikka, och en Tikka är aldrig fel - typ.

Fel PMT. Nu kan varken jag...eller DU tala för vilken anledning andra köper den. Personligen är det skit samma om det är en Tikka, jag föll för att den ser bra ut, är förmodligen funktionsduglig och priset är överkomligt...med övervikt på att det äntligen dyker upp en 22'a som ser bra ut till ett överkomligt pris.

Hade det varit en Winchester, Remington, Ruger eller CZ så hade jag fortfarande haft samma habegär.

Publicerat
11 minutes ago Fredde_piteå sa:

Fel PMT. Nu kan varken jag...eller DU tala för vilken anledning andra köper den. Personligen är det skit samma om det är en Tikka, jag föll för att den ser bra ut, är förmodligen funktionsduglig och priset är överkomligt...med övervikt på att det äntligen dyker upp en 22'a som ser bra ut till ett överkomligt pris.

Hade det varit en Winchester, Remington, Ruger eller CZ så hade jag fortfarande haft samma habegär.

Fel Fredde du gör generaltabben och utgår från oss som hänger här på forumet,vi är inte representativa-vi är överintresserade.

Det finns helt klart några som köper Tikka för att dom vill ha en Tikka men den stora majoriteten köper dom för att dom ska köpa en.

All reklam säger dom det och sen säger vapenhandlaren likadant,själv har dom ingen aning utan åker hem helt förvissade om att deras surt förvärvade slantar gett dom det absolut bästa marknaden kan erbjuda!

Det är här jag blir så förvånad,för egen del lever jag efter devisen "egna undersökningar är bättre än andras garantier" och i min värld så innebär det alla kapitalinvesteringar som görs,allt från bilinköp till nästan en ask tändstickor.

Folk är så sjukt godtrogna i det här landet,om vi inte vore det så skulle mobilnasarna vid storköpen fått packa ihop för länge sen;)

/Mike

Publicerat
29 minutes ago Fredde_piteå sa:

Fel PMT. Nu kan varken jag...eller DU tala för vilken anledning andra köper den.

Som Micke skriver - utgå aldrig från dig själv..... 

Och ja, jag kan inte uttala mig om exakt varför du köper den. Eller exakt varför Egon köper den. Eller varför Magnus inte köper den.

Men jag kan tillräckligt mycket om hur marknaden fungerar för veta varför den säljer. 

T

Publicerat

Självklart kommer den sälja för att det är en Tikka. Märke är viktigt. En Tikka "vet" man kommer skjuta ruggigt bra vilket blir lite självuppfyllande då givetvis Tikka kommer måsta leverera också. Precis som med T3 så kommer det finns annat som kanske är mer prisvärt, tekniskt bättre o.s.v. men med en Tikka så är det ingen chansning som det är med vissa andra märken i samma prisklass när det gäller den sista procenten av precisionen.

När det initiella intresset lägger sig så tror jag den fortfarande kommer sälja ok, men främst i konkurrens till Browning T-bolt. Känns som att det är dessa två som har samma marknad där T-bolten känns modernare men också dyrare. 

Publicerat
  • Författare

Helt ny modell i ett koncept som ligger i tiden från en erkänd tillverkare till ett rimligt pris, klart som korvspad att den kommer sälja. 

Fascinerande vilka känslor denna bössa väcker, marknadsavdelningen har onekligen lyckats B)

Publicerat

Tänk att det kan finnas så mycket åsikter om något som man inte testat...

Publicerat
12 minutes ago TokTammas sa:

Jag har hoppat från flygplan på 3000m höjd med fallskärm, jag behöver inte hoppa utan för att förstå vad resultatet kommer bli;)

/Mike

Publicerat

Chuck Yeager kunde inte förstå varför folk frivilligt hoppade ut från ett fullt fungerande flygplan..

Publicerat
18 minutes ago TokTammas sa:

Typ Jenna Jameson? :tongue:

Publicerat
1 minute ago exabit sa:

Henne har man ju sett ett par hundra timmar på film, så nog har man en hyfsad uppfattning hennes förmåga.

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

Chuck Yeager kunde inte förstå varför folk frivilligt hoppade ut från ett fullt fungerande flygplan..

Det finns inget absolut inget som ger ett värre adrenalinpåslag än uthoppet och det fria fallet, den häftigaste jaktsituation ni kan tänka er är bara adrenalin light i sammanhanget.

/Mike

Publicerat
8 minutes ago Mad Mike sa:

Det finns inget absolut inget som ger ett värre adrenalinpåslag än uthoppet och det fria fallet, den häftigaste jaktsituation ni kan tänka er är bara adrenalin light i sammanhanget.

/Mike

Jag skulle nog säga att sekunderna innan uthopp är värre...när man sitter där på kanten och dinglar med benen. Men då har jag å andra sidan inte fått uppleva fritt fall heller ska sägas. (Bara gjort 1 hopp med automatdrag. Håller mig till Chuck Yeagers inställning i fortsättningen, ville bara ha testat eftersom det är säkerhetslösningen man fick på ryggen när man skulle lära sig flyga.)

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Japp för marknadsavdelningen och även pmt vet det jag envist vägrat tro på nämligen att majoriteten av befolkningen är som får är mest, skramlar man tillräckligt högt med foderbyttan så kommer även fåret längst bort i hagen att springa in i slaktfållan med ett leende på läpparna;)

/Mike 

Det ultimata beviset lär vi se när ngn erkänner att de egentligen inte behöver en 22a men köper en i alla fall...... För att det är en Tikka T3, f'låt T1.

Då har man upphört att vara en kritiskt tänkande människa och blivit ett ekonomiskt får. En vandrande sedelbunt som förtjänar att luras......

Och det med ett vapen som liksom är bottennivån där pris och prestanda möts. En studsarmässig motsvarighet till en Volvo 245. Man kan inte annat än imponeras av varumärkesbyggandet.

Mot dumhet kämpar även gudarna för gäves.

T

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Hon ;)
pregnant-jenna-jameson-out-for-lunch-at-

Publicerat
7 hours ago Mad Mike sa:

/Mike

Jag har inte hoppat fallskärm men jag kan tänka mej att påslaget är.. för mej.. fullt jämförbart med att kuta på ett hjärtlarm och komma fram och köra HLR.. Man blir hög som ett hus!!! 

Ang Tikkan.. Jag kvalar nog in bland de 5 millarna puckon.. jag tycker bössan ser riktigt smidig och smutt ut och magasinet är nästan så pass att jag skulle kunna tänka mej att handla. Nu har jag en välfungerande bössa som jag trivs med redan så jag kommer inte att köpa en Tikka men har full förståelse för folk som gör det. 

Publicerat
7 hours ago pmt sa:

En studsarmässig motsvarighet till en Volvo 245.

Men då måste den ju vara suverän!

En -75 Volvo 244 eller 245 med B20 är nog bilindustrins höjdpunkt, därefter har det bara gått utför. Snarare inveckling än utveckling. Den var funktionell och driftsäker, men om den någon gång krånglade så var det bara att gå in på närmsta mack och köpa reservdel, sedan ta fram skiftnyckel och polygrip ur skuffen och byta det som felade..

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Ang Tikkan.. Jag kvalar nog in bland de 5 millarna puckon.. jag tycker bössan ser riktigt smidig och smutt ut och magasinet är nästan så pass att jag skulle kunna tänka mej att handla. Nu har jag en välfungerande bössa som jag trivs med redan så jag kommer inte att köpa en Tikka men har full förståelse för folk som gör det. 

Jag inser ju nu att man borde blivit vapenhandlare och becknat T1:or med optilock och sikte för en 15 000 paketet, när samma kund kommer in ett år senare och vill byta in den så ja du vet dom här är så billiga nya så du kan max få 2500:- i inbyte, sen becknar jag samma tikka igen med optilock och sikte för 12000:-  jag skulle skratta varje dag på väg till banken;)

/Mike

Publicerat
54 minutes ago TokTammas sa:

Men då måste den ju vara suverän!

En -75 Volvo 244 eller 245 med B20 är nog bilindustrins höjdpunkt, därefter har det bara gått utför. Snarare inveckling än utveckling. Den var funktionell och driftsäker, men om den någon gång krånglade så var det bara att gå in på närmsta mack och köpa reservdel, sedan ta fram skiftnyckel och polygrip ur skuffen och byta det som felade..

Nej fy fan. Bara en nostalgisk myt. Frugan har nyss haft kopplingsras på sin moderna bil, och lång väntetid på verkstad. Fått låna en 244 GL -88 (B23) av en kompis under tiden. Ja den går ju att köra, visst, men det är ju en härk vg komfort och även vinterframkomlighet jämfört med moderna bilar. Intet är som nostalgins rosa skimmer vg försköna det som en gång var :P;) (iof kan jag köpa att det är lättmeckat...kopplingsbyte på nya bilen gick på 11.000 pix allt som allt :o)

Publicerat
35 minutes ago Dr Krall sa:

Nej fy fan. Bara en nostalgisk myt. Frugan har nyss haft kopplingsras på sin moderna bil, och lång väntetid på verkstad. Fått låna en 244 GL -88 (B23) av en kompis under tiden. Ja den går ju att köra, visst, men det är ju en härk vg komfort och även vinterframkomlighet jämfört med moderna bilar. Intet är som nostalgins rosa skimmer vg försköna det som en gång var :P;) (iof kan jag köpa att det är lättmeckat...kopplingsbyte på nya bilen gick på 11.000 pix allt som allt :o)

Hade frugan köpt en 240 istället så hade ni inte behövt låna en. ;)

Publicerat
  • Författare

Om vi ska penetrera frågan djupare, vad är det då egentligen som är dåligt med Tikkan? Onödigt överdimensionerad för kalibern kan jag hålla med om men resten tycks mest vara en avsky mot Tikka som tillverkare :P

Publicerat
14 minutes ago Havakko sa:

Om vi ska penetrera frågan djupare, vad är det då egentligen som är dåligt med Tikkan? Onödigt överdimensionerad för kalibern kan jag hålla med om men resten tycks mest vara en avsky mot Tikka som tillverkare :P

Mjukplastkolv....plastunderbeslag....plastmagasin....lång låda....kort pipa...ja det mesta;)

/Mike

Publicerat

Om någon undrar så ja jag har haft en tikka T3 och en sako quad.....det finns en anledning till varför jag inte har dom kvar.

/Mike